En ny begyndelse
Fra : Jeannette Svensson

Dato : 02-05-03 06:38

Kære Allesammen

Så er tiden kommet for en ny begyndelse for Fæhundens Appelon Asko,
jeg besluttede efter lang tids sygdomsforløb, med slidgigt, prostata,
blærebetændelse og masser af smertestillende medicin, at sætte ham fri
fra hans krop.
Han er sovet stille ind d. 1. maj i min bil hos min dyrlæge.Han var
træt og VAR livsmæt og klar til at forlade denne verden..derfor følte
jeg at den rette tid var nu - for HAM.

Han blev 9½ år, fysisk var han nok mere slidt, men han har haft et
aktivt liv med masser af gode oplevelser hver dag, helt fra jeg så ham
første gang hos hans opdrætter. Det er fantastisk at have stået med
sin hund liggende i ens hænder, at se tilbage nu på alle de dejlige
ting vi har haft sammen er den allerbedste gave han har givet mig. Det
har været ni smukke og dejlige år, med en unik hund jeg ikke vil
opleve igen på samme måde.

Han var en sand stjerne der nu er slukket på denne jord, og jeg håber
at han vil blive husket for specielt hans kanon temperament og store
arbejdsiver. Han elskede alt hvad han lavede med samme store
entusiasme, om det var lydighed, agility eller heelwork to music, det
betød ikke noget, når bare han fik lov at arbejde, og det gjorde han,
man kan sige at han sled sig selv op..

Og hvor ville jeg give meget for at få æren af at have en sådan hund
hos mig igen...så pas godt på jeres hunde derude, nyd det hele mens I
har dem, husk hvert sekund, for det er så dyrebart når der ikke er
flere at tage af.

Nu starter så en ny tid og begyndelse for os allesammen, det tager tid
at komme sig over et så stort tab, men videre kommer vi jo alle med
hjælp fra vore kære bl.a. og det at man jo ved at hunden ikke har
flere smerter og har det godt der hvor han nu er, det gør det lidt
nemmere at bære for mig.

Hermed takker jeg så af..for en tid i hverfald...nu skal Stormy og jeg
så finde ud af hverdagen sammen kun os to...men savnet vil Asko blive
meget længe...

Mange hulkende hilsener

Jeannette Svensson / tja...asko

Fra : Smat

Dato : 02-05-03 07:18

"Jeannette Svensson" <asko1@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hermed takker jeg så af..for en tid i hverfald...nu skal Stormy og jeg
> så finde ud af hverdagen sammen kun os to...men savnet vil Asko blive

Der findes hvis ikke noget rigtig at sige efter sådan et indlæg. Selvom det
er enormt trist så virker det bare så utrolig rigtigt det du har gjort. Det
er en beundringsværdig holdning du har. Det er smukt at se hvordan du
allerede nu kan tænke på de gode minder. Jeg er ikke i tvivl om at din hund
har haft det godt hos dig.
Mange tanker
Margrethe

Fra : R. Ilsøe

Dato : 02-05-03 08:49

"Jeannette Svensson" <asko1@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Kære Allesammen

<snip>

Sikke et smukt indlæg! Som du mindes ham på en flot måde og endnu større, at
du har valgt at stoppe mens legen var go'! Det er kun de bedste hunde-ejere
der kan se ud over smerten ved tabet af en hund og vælge at aflive den imens
den stadig har et værdigt hundeliv. Asko kunne ikke ha' ønsket sig en bedre
afslutning! Det er hundens natur at slutte livet med værdighed og det lod du
Asko gøre! Nu render han sikkert rundt i hunde-himlen og leger med alle de
hunde "vi" desværre har mistet her i gruppen.

De stærkeste ønsker om en ny go' hverdag
Rinnie

Fra : Kosmonauten

Dato : 02-05-03 15:07

> [...]
> fra hans krop.
> Han er sovet stille ind d. 1. maj i min bil hos min dyrlæge.

Hej Jeanette.
Det er en meget stor og meget flot beslutning du /i har truffet. Kan helt
klart følge dine tanker i dit indlæg.
Har jo selv siddet med 2 hunde lige til det sidste.

Ja det gør altså smadder ondt at skulle sige farvel til en "kammerat" der
har huseret i ens liv, men indimellem står man i den svære situation at
skulle skelne imellem for hvis skyld man holder sit kæledyr i live.
Efter at have arbejdet en del år med mennesker som var hjemmedøende og det
faktum at jeg sidste år passede et døende familiemedlem synes jeg at vi ind
imellem skylder, ikke kun vore dyr, men også vores medmennesker en værdig
afslutning på dette liv. Men den debat hører ikke til her.

Du vil jo nok opleve at du finder lidt "minder" hist og her eller at du står
i en situation hvor du tænker tilbage på en sjov oplevelse, trække lidt på
smilebåndet osv.
Når det sker, så tænk på at du gav ham et "godt hundeliv" og at du gav ham
en værdig afslutning på dette liv.

Minderne er der heldigvis ingen der kan tage fra dig/jer.

> Hermed takker jeg så af..for en tid i hverfald...nu skal Stormy og jeg
> så finde ud af hverdagen sammen kun os to...men savnet vil Asko blive
> meget længe...

Håber at du vender tilbage og at du stadigvæk vil kigge ind.
Mange varme tanker fra
Martin & Laika

Fra : Ann K

Dato : 03-05-03 16:54

Åhhh Jeannette.
Hvor gør det mig ondt at høre om Asko!
Ved jo, hvor bekymret du har været...
Men også dejligt at du var i stand til at holde dig til den beslutning, jeg
ved at du har truffet for længe siden... Nemlig at Asko _ikke_ skulle leve
for din skyld!
Min respekt for dig som hundeejer er kun øget.

Stort trøstekram fra Ann.

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 07-05-03 10:24

Hej Ann, Margrethe, Rinnie, Ulla Og Martin

Tak for jeres støttende ord og varme tanker, det hjælper virkelig i en
svær tid!

Jeg synes de sidste seks dage siden min afsked til min kæreste ven,
har føltes som seks lange år...jeg ved at det jeg gjort var rigtigt
for min hund, men savnet i denne hverdag er så svær at håndtere, alle
de vaner man jo har fået tillagt sig, eller som ens hund har "lært"
en, er svære at glemme
Jeg ønsker sådan at få lov at "få en tur til" sammen med den unikke
hund jeg har haft på besøg i mit liv, jeg har nydt alt selv mens han
levede, er hvert sekund blevet husket og "noteret" i min "mindebog".
Jeg lever netop efter bl.a. at huske de små ting i livet og glæde sig
over alle de dejlige ting vi ser og oplever hver dag, og takke for
disse glæder, sådan kan man give flere glæder videre til andre i en
hverdag hvor de måske har behov for dette. Derfor er jeg også glad og
taknemmelig for det i har skrevet, TAK til jer alle, og tak for kram
også..

Som Martin skrev, så finder man mange minder i skuffer og "gemmere",
det gav mig den ide at lave en stor foto collage/planche som et stort
billede med en masse af alle de fotografier der er taget igennem hele
min hunds liv. Det er faktisk en stor trøst at se på disse billeder,
og mindes alle de dejlige timer vi har tilbragt sammen...så det er jeg
igang med nu, og det føles virkelig dejligt at mindes og lave et
mindebillede af en skøn hund man kan gå og se på hver dag, så føles
det en lille smule som om at han stadig er til stede
-I hvertfald er han det i mit hjerte

Jeg sender jer alle de varmeste tanker og husk nu at gå hen og giv
jeres dyr og kære et ordentlig KRAM - fordi i KAN!

Mange hjertevarme hilsener

Jeannette Svensson/...stadig - Asko

Fra : Kosmonauten

Dato : 07-05-03 22:06

> Hej Ann, Margrethe, Rinnie, Ulla Og Martin
>
> Tak for jeres støttende ord og varme tanker, det hjælper virkelig i en
> svær tid!

Hej Jeanette.
Jeg husker selv at jeg den 15 dec. 1999 sad og ryddede op i et skab og der
dukkede en del af Dinah's ting frem, bl.a. 4 ruller ufremkaldt film der selv
efter at have ligget der i 4 år faktisk viste sig at indeholde en masse
fotos af hende, se det bragte nemlig minderne frem ;C)

Til sidst skal du ha denne her, som alle herinde vel kender:
Kaj Munk:
"Bare en hund", er der mennesker, der siger.
Er det "bare", at et andet liv har sluttet sig til mit,
at en hale klapper i gulvet af glæde ved at høre min stemme,
at en snude fortroligt stikker sig ind i min hånd,
at to øjne røber mig verdener af tillid og hengivenhed?

Så lad dem bare kalde os sentimentale fjolser, men man "glemmer" altså ikke
bare et dyr der har været en del af ens hverdag i mange mange år, og så
længe man husker dem man har mistet, både mennesker og dyr, så er de her
stadigvæk et eller andet sted.

Pøj pøj til dig (& Asko)

Mvh

Martin & Laika som har fået sit kram ;C)

Fra : R. Ilsøe

Dato : 08-05-03 23:41

"Jeannette Svensson" <asko1@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Ann, Margrethe, Rinnie, Ulla Og Martin
>
> Tak for jeres støttende ord og varme tanker, det hjælper virkelig i en
> svær tid!

Velbekomme!

Sad helt og fik tårer i øjnene over det du lige sad og skrev her! Hvor er
det dejligt du kan mindes ham godt... Og projektet med collagen lydder
spændende!

Tar' virkelig hatten af for din meget meget dyrevenlige og absolut ikke
egoistiske beslutning! Gid alle kunne træffe en så fornuftig beslutning!

Rinnie

Fra : Ulla Kühn Gerlach

Dato : 04-05-03 10:00

Mange medfølende hilsener herfra.
Det er flot, det du gjorde. Det må have været meget svært.
Jeg kan levende sætte mig ind i dine følelser. Kun hundeejere kan sætte sig
ind i, hvad man kan føle for sine firbenede venner.
Held og lykke til at komme videre med dit "hundeliv".
Hilsen
Ulla
Hundehuset
http://home19.inet.tele.dk/laika7