Hjælp!
Fra : Aksel Spandet

Dato : 01-05-03 21:46

Hey!

Jeg har et problem og jeg fatter bare ikke hva der er galt....

Mit php dokument ser således ud:

<?php

$side = $_GET["side"];

function img($navn,$link) {

if ($side == $link) {
$aktiv = 2;
echo "aktiv= $aktiv";
} else {
$aktiv = 1;
echo "aktiv= $aktiv";
}
}

img(hej,hej)
?>

Problemet er at den ikke vil bruge variablen $side i funktionen.... Altså i
"if"... Hvis jeg i "if" udskifter $side med hej.... så får jeg aktiv 2 men
ellers får jeg aktiv 1 lige meget hvad....

Jeg kan heller ikke udskrive variablen $side i funktionen... men uden for
funktionen kan jeg godt....

HJÆLP! jeg forstår det ikke!!!

Mvh
Aksel

Fra : Morten Toft

Dato : 01-05-03 22:57

Prøv med

funtion img ($navn, $link) {
global $side
.....osv resten af dit halløj...

/Morten

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 01-05-03 23:03

"Aksel Spandet" <akselspandet@hotmail.com> skrev i
dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

>Problemet er at den ikke vil bruge variablen $side i funktionen.... Altså i
>"if"... Jeg kan heller ikke udskrive variablen $side i funktionen... men uden for
>funktionen kan jeg godt....

Variable i PHP er pr. definition lokale, dvs. en funktion kender ikke
til variable defineret uden for funktionen. Hvis du vil have variablen
$side gjort kendt af funktionen img(), så skal du definere den som en
global variabel inde i funktionen:

function img($navn,$link) {
global $side;

if ($side == $link) {
$aktiv = 2;
echo "aktiv= $aktiv";
} else {
$aktiv = 1;
echo "aktiv= $aktiv";
}
}

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Aksel Spandet

Dato : 01-05-03 23:17

Tak ska i ha det virkede!

Mvh
Aksel

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 02-05-03 00:11

Aksel Spandet wrote:

> Tak ska i ha det virkede!

Jeg vil lige tillade mig at komme med et andet bud på en løsning:

<?php

function img($navn,$link,$side) {

   if ($side == $link) {
      $aktiv = 2;
      echo "aktiv= $aktiv";
   } else {
      $aktiv = 1;
      echo "aktiv= $aktiv";
   }
}

img(hej,hej,$_GET["side"]);

?>

I mine øjne er globale variabler generelt skidt og dårlig kodeskik, som
man lige så godt lære at undgå med det samme.

Tonni Aagesen
<agent29 AT stofanet DOT dk>

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 02-05-03 07:17

Tonni Aagesen <use.my@signature.please> skrev i
dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

>Jeg vil lige tillade mig at komme med et andet bud på en løsning:

(...)

>img(hej,hej,$_GET["side"]);

(...)

>I mine øjne er globale variabler generelt skidt og dårlig kodeskik, som
>man lige så godt lære at undgå med det samme.

Fuldstændig enig.

Men faktisk behøver han jo slet ikke at define $side som global i
koden, da $side jo kommer fra $_GET['side']. Og $_GET er jo allerede
global 'fra fødslen'. I stedet for at kopiere indholdet af
$_GET['side'] over i $side, så kunne han jo bare have brugt
$_GET['side'] direkte.

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Aksel Spandet

Dato : 02-05-03 09:09

> [...]
> global 'fra fødslen'. I stedet for at kopiere indholdet af
> $_GET['side'] over i $side, så kunne han jo bare have brugt
Ja det gør det endnu lettere.... Tak for hjælpen!