Dansk rifle
Fra : Erik Prestmo

Dato : 01-05-03 13:35

Noen som vet noe om Geværfabrikken Otterup?

Kom over ei fin, nei ei Flott rifle fra "Geværfabrikken Otterup, Danmark", i
følge påskrift på løpet.

Kaliber .22 LR, Enkel mekanisme, langt, tungt løp. Meget brukbart
dioptersikte.

Den første danske rifla jeg har vært i kontakt med. Kvaliteten bedre enn
norske Kongsberg, fullt på høyde med de beste svenske.....

Respekten for gammel dansk våpenkultur fikk et løft!

Dessverre er ikke slike gamle danske rifler særlig godt kjent i Norge, noen
som vet mere? Finnes det sider?

--
ErikP

Ladebokens hjemmesider:
http://ladeboken.tripod.com/index.htm
Spesialfeltprogrammet:
http://spesialfelt.tripod.com/index.htm

Fra : Peder Porse

Dato : 01-05-03 21:13

Ja, naturligvis er en Otterup flottere end en Kongsberg.

Her er et link, det er endda norsk:
http://www.landro.no/schultz&.htm

og et dansk
http://fsf.adr.dk/weapon.htm
-det er måske den, du skriver om...

S&L har lavet såvel haglvåben, rifler som sportsvåben.

Schultz & Larsen har haft en meget omtumlet historie, og der laves
stadig nye våben med navnet..det hjorde der i hvert fald for et års tid
siden.

Jeg mener at kunne huske en artikelserie om fabrikken i Dansk
Jagtforenings medlemsblad i slutningen af 80-erne...men er ikke sikker.

Google har ca. 80 resultater på Schultz & Larsen
pp

Peder Porse
Boesvej 2, Svejstrup Enge
DK-8660 Skanderborg
Tlf 86577305 og 21407355
www.pederporse.dk - nu med side om skoven
Venstrefolk har det rigtig dejligt

Fra : TheCrow...

Dato : 01-05-03 21:43

ja har selv 2 salon riffler fra otterup og de er mindst ligeså præcise
som mine skyde kolleger anshuts og sauer riffler der koster mellem 7-13
tusind dkr
mine riffler er over 30 år gamle og stadigt superpræcise
desuden regner jeg med at købe en riffel jeg har haft lånt med hjem til
prøveskydning
en mauser/otterup renoveret mauser fra ww2 med nyere (over 30 år
gammelt) løb fra otterup

med den riffel kunne jeg sætte 5 skud m en spredning på ca 5-6 cm på 2oo
meter og med bane sigtemidler, dvs uden kikkert sigte

jo otterup er hvirkeligt kram, som jeg kun kan give mine varmeste
anbefalinger

http://www.kandu.dk/

Fra : Bent Erik Thomsen

Dato : 01-05-03 21:59

Erik Prestmo wrote:
> [...]
>
> Dessverre er ikke slike gamle danske rifler særlig godt kjent i
> Norge, noen som vet mere? Finnes det sider?

Det lyder som du har fat i en skytteforenings salonriffel.
Fint våben. Totalt uopslidelig.

Hvis det måtte interessere nogen:
Jeg har en sådan cal. 22 i overskud. (i fin stand)
Jeg har også en Otterup/Mauser cal. 6,5 x 55 baneriffel i overskud (i
fremragende stand)

Bent Erik Thomsen
nær Aalborg
bmt@poet.dk

Fra : TheCrow...

Dato : 01-05-03 22:42

hvad skulle du evt ha for otterup mauseren?

mit lager er fyldt, men kender en kammerat, der blev meget int da jeg
viste ham den jeg havde hjemme til prøve skydning
og han blev endu mere int da jeg nævnte præcisionen og prisen

http://www.kandu.dk/

Fra : TheCrow...

Dato : 01-05-03 22:43

http://www.kandu.dk/

Fra : Bent Erik Thomsen

Dato : 01-05-03 23:38

TheCrow... wrote:
> [...]
> viste ham den jeg havde hjemme til prøve skydning
> og han blev endu mere int da jeg nævnte præcisionen og prisen

Jeg har 2 og vil beholde den ene selv.

Riffel A: 1300,-
Riffel B: 1600,-

Førstnævnte er i fin stand
Sidstnævnte ser nærmest ud som ny..

Jeg kan tage og sende fotografier (ca. 500 Kb / stk)
hvis det har interesse

Men det kræver at du sender mig din email adresse

mvh

Bent Erik Thomsen
nær Aalborg
bmt@poet.dk

Fra : Buck

Dato : 02-05-03 08:49

Bent Erik Thomsen wrote:

> Jeg har også en Otterup/Mauser cal. 6,5 x 55 baneriffel i overskud (i
> fremragende stand)

Til blå eller skytteforenings tilladelse?
--
/Buck

Fra : Bent Erik Thomsen

Dato : 03-05-03 14:20

Buck wrote:

> Til blå eller skytteforenings tilladelse?

Hvad man måtte ønske . begge dele muligt.
Men til jagt skal den over på blå tilladelse.

Bent Erik Thomsen
nær Aalborg
bmt@poet.dk

Fra : Buck

Dato : 03-05-03 20:38

Bent Erik Thomsen wrote:

> Hvad man måtte ønske . begge dele muligt.
> Men til jagt skal den over på blå tilladelse.
>
> mvh

Jeg er interesseret i en til skytteforenings tilladelse.

1. Prioritet: Lås, Låsestol, Aftræk og Magasin skal være i tip top stand,
og der skal være "nye" sigte midler på.

2. Prioritet: Løbet har ikke skudt så mange skud.

3. Prioritet: Skæftets stand. Dette er uinteressant, da den skal bygges
over i et sportsskæfte.

Jeg har en Mauser 6,5x55 i forvejen som jeg bruger til Terrænskydning, men
låsestol og magasin har det ikke så godt mere. Jeg skyder 6-800 skud om
året med den riffel, så derfor skal 1. prioritet være opfyldt.

Vil du sende en mail til buck@sol.dk med dit telefonnummer? så kan vi lige
snakkes nærmere ved...

--
/Buck

Fra : Buck

Dato : 02-05-03 09:22

Erik Prestmo wrote:

> Noen som vet noe om Geværfabrikken Otterup?

Sådan som jeg har hørt historien om Otterup fabrikken er den lidt tragisk.

Fabrikken lavede våben af meget høj kvalitet, som du selv har set. En så
høj kvalitet at det nærmest blev det eneste våben i skytteforeningerne.
Otterup fremstillede Salonriffel M33, kaliber 5,6mm (.22) til brug for
danske skytteforeninger, hvor de blev anvendt til både 15m og 50m.
Modelnummeret M33 vidner om at det må være i 1933 den kom frem.
Sigtemidlerne var dengang fuldstændig lig med dem på finskydningsgevær M28
(hulsigte).
M33 blev anvendt i den originale form helt op i vor tid, og i 1970 og 1977
blev den forbedret med nye sigtemidler, fik samme skæfte som
langdistanceriffel M69 (kal. 6,5), samt fik et forbedret aftræk.

Selve fabrikken, der er beliggende på Fyn, blev drevet af de samme garvede
medarbejdere i mange år, og da fabrikken ikke var god nok til at få yngre
kræfter oplært i deres fag, og efterhånden som de gamle medarbejdere gik på
pension, mistede fabrikken sin ekspertise.
Dette samtidig med at riflerne ikke fulgte med tidens trend for
sportsvåben, og blev overhalet af bl.a. Anschütz 1907 (der kom i 1989). Som
seriøst sportsvåben er en original Otterup desværre håbløst forældet. Alt
for sent prøvede Otterup at sælge deres rifler med sportsskæfte o.l.
Idag er Anschütz det absolut førende våbenmærke i .22 i skytteforeningerne.
(Især model 1907, 1903 og 2007).
En tredie faktor var at Otterups våben er af en så høj kvalitet at de
nærmest er uopslidelige. Otterup våben gik i arv fra far til søn gennem
flere generationer, og det betød at Otterup efterhånden ikke kunne sælge
nye våben, og måtte lukke produktionen (i starten af 90'erne vist nok).
Idag er der kun et reparations værksted tilbage.

En af de store kvalitetsforskelle er den måde Otterup fremstillede deres
løb på. På .22 kan man i teorien ikke slide en pibe op når man kun skyder
med bly og vedligeholder sin pibe løbende.
Men på kal. 6,5x55 kan man hurtigt sammenligne kvaliteten.
En Otterup pibe kunne i teorien skyde uendeligt mange skud, i realiteten
har jeg hørt skytter der har skudt mere end 20.000 skud inden piben blev
skiftet.
Til sammenligning kan piben på det førende sportsvåben (Sauer STR200) kun
holde til ca. 5000 skud inden piben mister sin precision.
Det skyldes fremstillingsmetoden. Hvor Sauer (og andre) borer piben ud,
holdt Otterup fast i den gamle metode hvor piben blev standset ud.
Når en pibe bliver boret, er dette hurtigere (og billigere) for
producenten, men piben bliver varmet op under boring, og det gør at
løbsstålet hærder på en anden måde.
Man kan rette delvist op på dette ved at nedfryse løbet til -193 grader
Celcius, og idag kan man købe Sauer løb der har været frosne, for kun dkr.
500,- oveni prisen.
Frosne løb skulle så kunne holde til 8000 skud inden de mister precisionen.

Man må ikke forveksle den høje Otterup kvalitet med det som S&L leverer
idag. S&L løb idag lever slet ikke op til samme høje kvalitet som Otterup.
De er dog stadig udmærkede!

Jeg skyder selv sportsskydning med en gammel Mauser fra 1942 (6,5x55) med
nye sigtemidler og sportsskæfte fra Sauer.
I søndags skød jeg på 632 meter i 10 sekundmeter vind skråt forfra, og
ramte 5 ud af 6 skud.
--
/Buck

Fra : M@X

Dato : 03-05-03 09:44

> [...]
> Når en pibe bliver boret, er dette hurtigere (og billigere) for
> producenten, men piben bliver varmet op under boring, og det gør at

Det er ikke helt rigtigt hvad du fortæller.

Sauer borer et hul i midten hvorefter de koldhamrer piben omkring en
hårdmetaldorn der har pibens
facon. Dvs at man trækker dornen langsomt igennem det borede hul og hamrer
samtidig udvendig på piben
så materialet bliver presset ind i dornen.

Otterup borer osse et hul først nøjagtig på samme måde som Sauer, men så
skærer de riffelgangene ud med
et stilbart stål der skræller en lille smule materiale væk for hver gang den
kører igennem piben.
Skæret får et lille gok på en kile hver gang det når det ene yderpunkt og
derved skærer det lidt større
for hver tur. Når piben er skåret næsten færdig stoppes processen og piben
bliver honet til færdig mål
ved hjælp af en afstøbning af piben. Den nuværende fabrik SL-Produktion
anvender præcis den samme
maskine samt en tidligere medarbejder fra Otterup, så mon ikke kvaliteten er
på højde med gamle dages
fabrikation. Materialer og målemetoder er jo blevet noget forbedret siden
Otterup stoppede.

Med venlig hilsen fra M@X ( der er uddannet værktøjsmager og har besøgt både
SL-Produktion
og Sauer )

Fra : Buck

Dato : 03-05-03 20:54

Tak, så detaljeret har jeg aldrig hørt historien før...

Det kunne iøvrigt være spændende at samle alle de historiske informationer
vi kunne om de nordisk producerede våben og satte dem ind på en hjemmeside,
så flere interesserede kunne følge med i de (synes jeg) utrolig spændende
historier der ligger forud for vores mest kendte våben.
Vi kunne kalde det "Nordisk Våben Leksikon" eller sådan noget.

Jeg vedligeholder en server med en skyde-relateret hjemmeside, og jeg kunne
godt indrette et hjørne til det formål, i det mindste i udviklingsfasen.

Mig bekendt findes noget sådant ikke på internettet (endnu).

Det skal selvfølgelig baseres på frivillig uafhængig indsats og på ingen
måde være kommercielt.
Og selvfølgelig med reference til denne nyhedsgruppe.

Hvad synes i andre om ideen?
--
/Buck

Fra : Erik Prestmo

Dato : 03-05-03 13:03

Hva er sammenhengen (om det er noen!) mellom S&L og Otterup?

Og : på et gammelt bilde fra krigens dager (nok etter at freden atter brøt
løs i mai-dagene!) har jeg sett et bilde av en dansk-designet og produsert
maskinpistol, som i all sin enkelhet lignet litt på denne Otterup-rifla.
Det var en meget enkel konstruksjon, et tynt rør for rekylfjær, med et
omtrekt like tykt rørformet løp, og med magasin, muligens på siden lignende
britisk Sten,. men med mye enklere avtrekkergruppe enn britisk Sten -
lignende noe i nærheten av denne Otterup-rifla. Kan det ha vært en
sammenheng der, var Otterup'erne muligens aktive i illegal fremstilling av
SMG under okkupasjonen?

Dansk våpenhistorie er nesten ukjent her oppe ved disse breddegrader! (Det
eneste vi kjenner til er de våpen Christian'erne sende oppover til forsvar
av de norske, og det var vel strengt tatt kasserte skydegreier? I
allefall var sideværgene, sabler og slikt langt under pari kurs!)

--

Buck <buck@sol.dk> skrev i

Fra : Bent Erik Thomsen

Dato : 03-05-03 14:26

Erik Prestmo wrote:
> [...]
> til forsvar av de norske, og det var vel strengt tatt kasserte
> skydegreier? I allefall var sideværgene, sabler og slikt langt

S&L = Schulz & Larsen, Otterup Geværfabrik er det samme.
Otterup er navnet på byen frabrikken ligger/lå i (Fyn, lidt nord for Odense)

Der er sikkert folk her som kan redegøre for de finere detailjer i den sag..

Bent Erik Thomsen
nær Aalborg
bmt@poet.dk

Fra : M@X

Dato : 03-05-03 15:58

"Erik Prestmo" <hfandrep@online.no> skrev i en meddelelse
> Hva er sammenhengen (om det er noen!) mellom S&L og Otterup?

Schults og Larsen samt Otterup geværfabrik er en og samme fabrik
men SL-Produktion er bøssemager Jørgen Nielsen fra Rask Mølle der har købt
rettighederne og maskinerne til at produsere rifler under navnet
SL-Produktion.
Jørgen har selv udviklet flere nye modeller bl.a en take-down version.
Produktionen er nu flyttet til Jylland hvor Jørgen tidligere osse arbejdede
som bøssemager.

Se evt. på side 14 i Norma's nye broshure

mvh M@X