Lov om aktiv socialpolitik §83: ansøgning ~
Fra : Martin Jorgensen

Dato : 01-05-03 15:50

Hej Gruppe.

For godt 2 år siden blev jeg far og for ca. 7 måneder siden begyndte jeg at
søge om hjælp til transportudgifter ifb. med samkvem med min datter, da jeg
er er studerende med stramt budget:

Følgende er fundet på nettet:

"§ 83, stk. 1, skal ses i sammenhæng med reglerne om samvær i § 16 i lov nr.
387 af 14. juni 1995 om forældremyndighed og samvær. Efter § 16 søges
barnets forbindelse med begge forældre bevaret ved, at den, der ikke har
barnet boende, har ret til samvær. Reglerne om samvær er ikke længere
knyttet til forældremyndigheden. Det betyder, at den af forældrene, der ikke
har barnet boende, har ret til samvær, uanset om der er fælles
forældremyndighed eller ej.
Efter § 83, stk. 1, kan kommunen yde hjælp til udgifter, som en ansøger har,
når den pågældende udøver sin ret til samvær med eget barn/egne børn under
18 år, forudsat at barnet/børnene ikke bor hos ansøgeren. Egne børn er
ansøgerens biologiske eller adopterede børn. "

Dvs. jeg kan få økonomisk hjælp til transport-udgifter, idet barnet ikke bor
hos mig.

Imidlertid fik jeg afslag hos Københavns Kommune (familie og
arbejdsmarkedsforvaltningen) med hoved-begrundelsen: "at pgl. ikke har
udnyttet sine muligheder for selv at skaffe det fornødne idet han ikke har
taget SU-lån jf. AKL §1. Subsidiært er der lavet budget af hvilket det
fremgår at pgl. selv er istand til at afholde udgiften jf. AKL §83".

Følgende regnestykke er gjort af KK (Københavns kommune):

Budgetterede indtægter pr. måned er SU + fritidsjob: kr. 5153,-

Udgifter pr. måned er husleje, kr.1887,- + telefon kr.150,- fratrækkes,
giver rådighedsbeløb på kr. 3116,-

Så skriver KK (forvaltningen): Ovenstående er rest til kost og personlige
fornødenheder og fortsætter: "Ud fra ovenstående mener forvaltningen at ud
over at pgl. ikke skønnes at have udnyttet sine muligheder for at skaffe det
nødvendige til sig selv også er i stand til selv at afholde udgiften til
samkvem med kr. 506,- pr. måned.

Og tilsidst: Pgl. har selv opgivet en diverse udgifter til bøger på kr.
333,- i gennemsnit pr. måned.

-------------------

Mine kommentarer: Man taler om at et rådighedsbeløb helst skal være på over
kr.3000,- pr. måned hvis man også skal kunne have et normalt liv ved siden
af skolen for pengene... Hvorfor trækker KK ikke de kr.506,- og 333,- fra
mit rådighedsbeløb? Når pengene går til bøger og transport hver måned, så
kan jeg da ikke "råde" over dem? Jeg mener derfor at mit rådighedsbeløb er
på kr. 2227 pr. måned, hvoraf jeg ca. bruger 1700 pr. måned til kost...
Giver knap 500 kr. tilbage pr. måned til fritidsaktiviteter, medicin,
uforudsete udgifter og fornøjelser osv.

Jeg har naturligvis klaget over afgørelsen, så sagen er havnet hos Den
Sociale Sikringsstyrelse.

Punkt 1: Jeg mener ikke at man kan forlange at jeg skal tage SU-lån for at
få støtte. Kan man virkeligt det???

Punkt 2: Mit rådighedsbeløb er på kr.2227,- pr. måned og ikke kr. 3116,- som
KK gerne vil have det til at stå... Hvem har ret?

Det fremgår af ovenstående lovuddrag at "Efter § 16 søges barnets
forbindelse med begge forældre bevaret" (øverst) og jeg har hørt en masse
tilfælde med folk uden problemer har fået støtte ifb. samkvem og dækning af
transportudgifter. I det "værste" tilfælde var det en kvinde med
fuldtidsarbejde i Ballerup, som nok har et noget højere rådighedsbeløb end
undertegnede og hun fik tilkendt støtten efter ovenstående paragraf. Nogle
mennesker jeg har talt med havde nærmest opfattet ovenstående paragraf som
"en rettighed", men hvor går grænsen og hvem har ret?

Jeg håber at nogle har nogle afklarende svar (jeg mener selvfølgelig at jeg
er berettiget til støtten uden at tage SU-lån)...

Mvh.

Martin Jørgensen.