Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fotografering med blitz og 300mm objektiv
Fra : mig@yngve.dk

Dato : 01-05-03 11:52

Fra : Peter Schrøder

Dato : 01-05-03 13:01

<mig@yngve.dk> skrev
>Findes der en tabel ud over den angivet på blitzen (National PE2006) eller
>hvilken som helst blitz der kan fortælle ud fra objektivets størrelse,
>hvad kameraet skal indstilles på (blænde, lukkertid) ud fra hvor langt man
>står fra objektet der skal fotograferes, evt. når der snakkes
>portrætfotografering?

Du skal kun koncentrere dig om blænden. Blitzen
blinker så hurtigt at lukkertiden ingen (!) betydning har.
Blænden der angives på skalaen ud for iso og
afstand til motivet, er den samme uanset hvilken
brændvidde du benytter. Filtre og telekonvertere kan
dog ha' indflydelse.

>Den der er angivet på blitzen fortæller nemlig kun ud fra ISO film,
>afstand til objekt hvad blænde man skal køre, men ikke lukkertid. Vil det
>være en god ting at køre manuelt blænde og automatisk lukkertid på det
>punkt?

Nu fortæller du ikke hvilket kamera du har.
Et søgerkamera kan "normalt" bruge blitz med
lukkertider op til 1/500 sek. (centrallukker)
Et spejlreflekskamera med spaltelukker har
normalt en markering på lukkertidsvælgeren ud for
den korteste lukkertid du kan bruge med blitz.
Typisk 1/60 eller 1/125 sek.
Selvom du bruger en 300mm på 1/60 sek. behøver
du ikke tænke så meget på rystede billeder. Hvis
blitzen er eneste belysning blinker den på omkring
1/1000 sek. Det er straks noget andet med tele
uden blitz...

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : mig@yngve.dk

Dato : 01-05-03 13:32

Fra : Peter Schrøder

Dato : 01-05-03 14:37

<mig@yngve.dk skrev...
>Jeg bruger et Canon EOS 500n med følgende to objektiver:
>28-80mm
>100-300mm US

Jeg har ikke kunnet finde specs. på dit kamera.

>Så dvs, jeg skal altså ud fra afstanden til objektet og ISO indstille
>kameraet til den følgende blænde, og så herefter indstille lukkertiden
indtil
>eksponeringen står i 0 (for korrekt eksponering), om jeg så bruger stor
>eller lille linse?

Forestil dig at filmen altid skal ha' den samme
mængde lys for at blive korrekt eksponeret.
Når du bruger blitz har kameraets lysmåler ingen
funktion. Du skal altså ikke stille på lukkertiden med
mindre lukkertiden er for hurtig til selve
synkroniseringen ( 1/60 eller 1/125 )
normalt markeret med X på lukketidsknappen.

Visse blitz kan selv regulere lysmængden. Jo
tættere du går på motivet jo mindre lys kommer
der fra blitzen. I den situation bruger man kun
een enkelt blænde uanset afstand (op til en
vis afstand, som fremgår af tabellen på blitzen)
Jeg mener din blitz er af denne type.
Den har et lille øje foran?
Hvis jeg har ret har du en omskifter på blitzen, hvor
du kan vælge mellem A og M
I A positionen vil blitzen selv dosere lyset i forhold
til afstanden. Du skal bare indstille skalaen til den
filmfølsomhed du bruger, så viser den dig hvilken blænde
du skal bruge og hvor stor den maksimale rækkevidde er.
(Rækkevidden er konstant ved A men blænden
varierer afhængig af filmfølsomhed)

I M position giver blitzen fuldt blus hver gang du
fotograferer. Men det betyder at du selv skal stille
på blænden når du ændrer afstand til motivet.
Hvis modelbetegnelsen giver en ledetråd vil jeg
tro at din blitz har ledetal 20 (ved 100 ISO)
Dvs bruger du en 100 ISO film kan ledetallet
bruges til at beregne blænden når man iøvrigt kender
afstanden til motivet.
Ledetal divideret med afstand = blænde
F.eks. 20 : 2 (meter) = 10 (= blænde 11)
20 : 5 (meter) = 4 (blænde 4)
Ved større filmfølsomhed stiger blitzens ledetal
tilsvarende: 200 ISO til ca 30
og ved 400 ISO til ca 40
Men alt dette er altså kun hvis du bruger blitzen
i M indstillingen.
Jeg vil anbefale at du lader blitzen selv styre
belysningen (stiller på A) stiller lukkertiden på
1/60 og blænden på den værdi som blitzen nu angiver
som den rigtige til din filmfølsomhed.

Fra : Pico

Dato : 01-05-03 14:58

mig@yngve.dk wrote:
> Jeg bruger et Canon EOS 500n med følgende to objektiver:
>
> 28-80mm
> 100-300mm US

Peter har jo fint forklaret sammenhængen mellem manuel og auto flash,
men har du tænkt over om dit Canon kan "tåle" den udladning der kommer
fra en ikke dedikeret blitz. Det er jo fin elektronik der sider i sådan et
kamera. Al garanti osv. ryger hvis du bruger en almindelig blitz og det
går galt.
Jeg mener forøvrigt blitz tiden er 1/90 sek. for din Canon.
Pico

Fra : mig@yngve.dk

Dato : 01-05-03 15:12

Fra : Pico

Dato : 01-05-03 16:28

mig@yngve.dk wrote:
> Nopes, den har jeg nok ikke tænkt over, men den udladning der kommer,
> had mener du med det? er det selve flashet eller sender den signal
> tilbage til kameraet?

Der udveksles signaler mellem kamere og blitz, hvormeget afhænger af om
din blitz har 1 punkt (foruden stel) eller evt. 5 som Canon. Det er den
spænding blitzen sender til kameret jeg tænker på.
Jeg er direkt blevet advaret om ikke at bruge ikke dedikerede blitz, altså
det skal være en blitz der passer til kameret, ikke nødvendigvis en Canon.
Jeg ved ikke hvordan man finder ud af det,m men flere har fortalt mig at
elektronikken over tid bliver skadet hvis det ikke passer sammen. Jeg ved
ikke hvordan man får det verficeret, jeg har dog valgt at tro på det så der
ikke skar nogete med mit apperat.
Pico