Rævejagt !!!
Fra : kenn Hansen

Dato : 01-05-03 10:19

Hej ....
Jeg ved godt det ikke er sæson endnu , men er der nogen der har nogle gode
ideer til hvordan man får minimeret rævene ??? Vi har ca. 7-8 grave der er
aktiv !!! Vi har næsten ingen flyvende vildt ( vi har sat en del ud ) . Så
er der nogen der har ideer til , hvordan man kan rense ud i antal af rævene.

Mvh.

kenn

Fra : TheCrow...

Dato : 01-05-03 13:13

hved godt det ik er helt lovligt, men effektivt
har selv brugt metoden, da jeg var generet at ræve og det er jeg ikke
mere

opsat rævefælde af passende mål (for lille fanger du kun katte)
min er 150cm lang, 35 bred og 50 cm høj
hjemmelavet, men effektiv

vær opmærksom på at rævene er snu sataner

rør ikke maddingen m fingrene, men gennem plast pose

opsøg ræve graven(e)

tag kompressor med og en malersprøjte med o passende forlænger ledning'
sprøjt deréfter med med tryk tåregas ned i graven
evt hjemmelavet
tørret chili i sprit nogle uge

ha en riffel parat ved rævens nød udgang(e)

når gassen er trængt tilstrækkeligt langt ned i graven, kommer ræven op,
så vær parat!

er selv afprøvet m stor succes

en salon riffel m kraftig ammonition, kan godt bruges istedet for rigtig
riffel
selv bruger jeg cci stinger vo=500 m/s og hollow point

denne lille kugle har et par ræve på samvittigheden

ps dette virker

brug tippet, eller lad være
men lad nu vær m a spilde tiden på at kritisere min metode
måske er den ik helt lovligt, men jeg er græsk katolsk, for det virker

http://www.kandu.dk/

Fra : J Nielsen

Dato : 01-05-03 18:51

On Thu, 01 May 2003 12:13:05 GMT, "TheCrow..." <TheCrow....news@kandu.dk>
wrote:

<klip>

>brug tippet, eller lad være
>men lad nu vær m a spilde tiden på at kritisere min metode
>måske er den ik helt lovligt, men jeg er græsk katolsk, for det virker

Uanset om du bryder dig om det eller ej, er det tåbeligt at opfordre
til ulovligheder som dem du her nævner.
--
Knæk og bræk

J. Nielsen

Fra : h@rdis

Dato : 01-05-03 22:59

"J Nielsen" <morgan@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse
On Thu, 01 May 2003 12:13:05 GMT, "TheCrow..." <TheCrow....news@kandu.dk>
wrote:

<klip>

> [...]
>måske er den ik helt lovligt, men jeg er græsk katolsk, for det virker

Uanset om du bryder dig om det eller ej, er det tåbeligt at opfordre

Enig!
Sådan et svar, som TheCrow... giver, er guf for jagtmodstandere. "Jægere",
der opfører sig så tåbeligt burde sq ikke have jagttegn.
Vi andre klarer rævejagt med hunde efterår/vinter og accepterer at rævene
tolder af fuglebestande, hvis vi ikke er dygtige nok.
JØrgen

Fra : TheCrow...

Dato : 02-05-03 06:28

tsk...tsk...

http://www.kandu.dk/

Fra : kenn Hansen

Dato : 02-05-03 06:54

Ja men det er fint nok at i skriver at man ikke skal opfordre til
ulovligheder , men har i nogen metoder / måder der er lovllig og ligeledes
effektiv.....
Kenn

Fra : wisent

Dato : 02-05-03 07:16

re: du kunne jo fx starte med at regulere hvalpene når du er midt i bukke
jagten også fortsætte med at jagte på dem og de voksne i sep .
Det er fin fin riffeljagt.Fuldt ud på højde med bukkejagt .
Tag evn.r kontagt til din jagtforening de har sikkert indtil flere yngre
jægere med riffel der gerne vil hjælpe med arbejdet i både august og sep.
Når markerne er afhøstet er der gode chancer for at få mikkel for riflen.
Der tales om at vi bliver beskåret i jagtmuligheder . brug dog de åbninger
som loven tillader og kom mere ud på jagt .
hunt safe
wisent

Fra : TheCrow...

Dato : 02-05-03 07:31

metode nr 1
rævefælden er ik helt lige så effektivt som nr 2
men lovlig forudsat den bruges udenfor yngle sæssonen
metode nr 2 er kun til hvis de generer dig nok
så valget af metode er nok mere et spørgsmål om temperament og om i hvor
høj grad du føler du generer dig

metoderne kan evt også kombineres

forvent ik at rævene går i fælderne de første par dage, da de er
rimeligt snu og først skal vænne sig til dem

husk at tjekke fælderne hvermorgen, da en fanget ræv i en fælde, ikke
ligefrem er god reklame til dens artfæller og afliv den humant m et skud
i hovedet

held og lykke

ps
alternativt kan du evt natjage dem
monter en kraftig lygte maglite,brinckmann etc under riffel løbet
rævenes pupiller giver genskin og gir et godt mål til hovedskud
men sikker dig lige at det ik er naboens kat først, da det ville være
syndt!

dem der har husseret i mit område var ikke specielt bange for at man
lyste på dem med en lygte monteret under rifflen, men rammer du ved
siden af vil de være mere skeptiske overfor lyset, da de så forbinder
det med et skud

en kammerat som har haft mange ræve i sin have opsatte en kraftig
halogen på sin terrase
rævene vænnede sig til lyset og gik helt op på terrasen, hvorefter han
kunne skyde dem gennem terrase døren

pps
i forhold til feks bykkejagt mm
ser jeg ik rævejagt som en sport, men en ren nødvendighed og bruger de
metoder jeg mener er bedst og effektive nok
hvorimod man feks jager råvildt for sportens skyld og på dyrenes
præmisser

der er en klar forskel, husk på det
og knæk og bræk m mikkel....

http://www.kandu.dk/

Fra : Henning Fuglsang Sør~

Dato : 02-05-03 13:28

> [...]
> rævenes pupiller giver genskin og gir et godt mål til hovedskud
> men sikker dig lige at det ik er naboens kat først, da det ville være

Var det ikke på denne måde at et par jægere kom til at tage fejl af en ræv
og lodsejerens dreng for et par år siden - og med en dræbt dreng som
resultat?

Og jagtloven tillader da vist kun jagt på ræve fra solopgang til
solnedgang...

Det er ganske enkelt for tåbeligt at opfordre til både ulovlig og uansvarlig
jagt på denne måde!

Mvh

Henning

Fra : Winther

Dato : 08-05-03 14:07

> [...]
> rævenes pupiller giver genskin og gir et godt mål til hovedskud
> men sikker dig lige at det ik er naboens kat først, da det ville være

Og når så naboens unge bliver skudt ved et uheld, så tænk på at målet
helliger midlet.

Vh. Winther

Fra : Jon Inge Bragstad

Dato : 09-05-03 22:58

On Thu, 8 May 2003 15:06:35 +0200, "Winther"
<falk-petersen@adslhome.dk> wrote:

<snip>

>Og når så naboens unge bliver skudt ved et uheld, så tænk på at målet
>helliger midlet.

Dersom øynene til naboens unge lyser i mørket, ville jeg vurdere å
flytte. Det er nemlig kun dyr med meget godt nattesyn som reflekterer
kunstig lys om natten. Dessuten vil ulike arters øyner lyse
forskjellig, slik at du kan skille f.eks rev og katt ut fra fargen på
gjenskinnet øynene gir.

Jeg ønsker derimot ikke til å oppfordre til denne type jakt, selv om
jeg i prinsippet ikke ser noe moralsk problem med det - skadedyrjakt
er skadedyrjakt, og kan etter min mening ikke direkte sidestilles med
sportsjakt, kjøttjakt, trofèjakt osv.

Slik jeg ser det er hensikten og motivasjonen bak disse ulike
jaktformene såpass ulike, at en må ta hensyn til dette når en skal
vurdere hvorvidt en jaktmetode er etisk korrekt.

Skadedyrjakt - effektiv reduksjon av en bestand.
Sportsjakt - rekreasjon, jakt/naturopplevelse.
Kjøttjakt - fylle fryseren.
Trofèjakt - pryde veggen, jakt/naturopplevelsen.
Ettersøk - effektiv avlivning av et spesifikt, skadd dyr.

Det ligger uansett i kortene at det skal være en human, og sikker
jaktutøvelse. Det er kanskje vanskeligere å oppfylle disse absolutte
kravene ved "spotlighting" (f.eks vanskeligere ettersøk i mørket), men
det er langt fra umulig dersom det drives seriøst. Samtidig ligger det
også i kortene at det skal være en lovlig jaktutøvelse, noe
"spotlighting" ikke er i Dk såvidt jeg har forstått.

Fra : J Nielsen

Dato : 02-05-03 08:17

On Fri, 2 May 2003 07:54:00 +0200, "kenn Hansen" <kenn.hansen@mail.dk> wrote:

>Ja men det er fint nok at i skriver at man ikke skal opfordre til
>ulovligheder , men har i nogen metoder / måder der er lovllig og ligeledes
>effektiv.....

Tag kontakt til nogle *erfarne* rævejægere og få dem til at anvise nogle
steder på reviret hvor der kan anlægges kunstgrave. Spørg evt. i den lokale
jagtforening. De fleste "professionelle" rævejægere vil hellere end gerne
bistå med både hund og haglbøsse, når blot gravene er i orden.

Hvis området er til det (tæt skov, plantage evt. sivmose) kan man i samarbejde
med jagtforeningen arrangere drivjagt efter mikkel. Hvis man samtidig giver
tilladelse til at skyde kokke, bliver tilslutningen absolut ikke ringere.
Stiller man et par mand, som kan holde hovedet koldt, på de strategiske
rigtige poster, er det en effektiv jagtform.

Tag ud med riflen morgen og aften så snart jagttiden tillader det. Nyhøstede
korn og græsfrømarker har en magnetisk tiltrækning på ræve og efter min mening
er riffeljagt *mindst* lige så spændende og væsentlig mere udfordrende end
bukkejagt.

Sidst, men ikke mindst, lad være med at gå i koma fordi mikkel snupper et par
fasaner og lam, det er naturens gang og ikke verdens undergang. Selv om
mikkel er en konkurrent er han jo dybest set også en kollega.
--
Knæk og bræk

J. Nielsen

Fra : Søren GP

Dato : 02-05-03 12:02

Fuldstændig enig

Mvh..........Søren

Fra : TheCrow...

Dato : 08-05-03 18:12

citat
> [...]

ræv
og lodsejerens dreng for et par år siden - og med en dræbt dreng som

nope
kan ik huske detaljerne
men tvivler på at drengen kørte på sin kælk om natten

http://www.kandu.dk/

Fra : Smirge

Dato : 10-06-03 23:41

nope
kan ik huske detaljerne
men tvivler på at drengen kørte på sin kælk om natten

Det var efter kl. 20.00 en efterårsaften. Tror drengen tog det sidste af
tusmørket til brug med kælkningen - ihvertfald var det efter solnedgang, og
så må man ikek skyde ræve!!!

Martin_P