Søgning i MySql
Fra : Rune Glerup

Dato : 30-04-03 10:33

Er der nogen der har gode ideer til hvordan laver en Sql-forspørgsel til
søgning i en MySql-table. Det skal være på tværs af fields og jeg har
søgeudtrykkene i et array?

--
/Rune
w|http://kaboom.dk/

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 30-04-03 20:48

> Er der nogen der har gode ideer til hvordan laver en Sql-forspørgsel til
> søgning i en MySql-table. Det skal være på tværs af fields og jeg har
> søgeudtrykkene i et array?

Du skal kigge på den der hedder "LIKE" på www.mysql.com hvis jeg har
forstået dit spørgsmpl rigtigt, så kan den vist løse dit problem...

Fra : Jimmy

Dato : 30-04-03 22:25

"Peter Sepstrup" <peter@_REMOVE_sepstrup.zapto.org> wrote in message

> Du skal kigge på den der hedder "LIKE" på www.mysql.com hvis jeg har
> forstået dit spørgsmpl rigtigt, så kan den vist løse dit problem...

Det tror jeg ikke du har forstået rigtigt.

Han vil nærmere søge uden at kende kolonnernes navne.

Hvis du lave en "DESCRIBE <tabelnavn>" vil du få både kolonnens type og navn
ud, så du kan løbe dem igennem.

Mvh
Jimmy

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 01-05-03 15:08

> Det tror jeg ikke du har forstået rigtigt.
>
> Han vil nærmere søge uden at kende kolonnernes navne.
Nææhh... det tror jeg da egentlig heller ik...

Fra : Rune Glerup

Dato : 01-05-03 21:51

Peter Sepstrup skrev:

> Nææhh... det tror jeg da egentlig heller ik...

Jeg havde faktisk håbet at det var muligt at søge på tværs af fields. I
praksis har jeg kun brug for at søge i 2 fields men det bliver alligevel
en meget lang SQL-sætning hvis jeg skal bruge LIKE for hvert enkelt term
i min array og for 2 fields.

--
/Rune
w|http://kaboom.dk/

Fra : Jonas Voss

Dato : 02-05-03 12:22

Rune Glerup wrote:

> Er der nogen der har gode ideer til hvordan laver en Sql-forspørgsel til
> søgning i en MySql-table. Det skal være på tværs af fields og jeg har
> søgeudtrykkene i et array?

Har du kigget på Full-text search? Ved ikke om det kan det du skal
bruge det til.

Det kræver ydermere at du laver et index over de fields du vil kunne
lave Full-text søgningen på.

    <http://www.mysql.com/doc/en/Fulltext_Search.html>

"One's never alone with a rubber duck."

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 02-05-03 12:39

Jonas Voss wrote:

> Det kræver ydermere at du laver et index over de fields du vil kunne
> lave Full-text søgningen på.
>
>     <http://www.mysql.com/doc/en/Fulltext_Search.html>

Er vi så ikke ovre i MySQL 4.x ? Det er vist ikke mange webhoteller, der
har den version kørende endnu.

Tonni Aagesen
<agent29 AT stofanet DOT dk>

Fra : Jonas Voss

Dato : 02-05-03 13:21

Tonni Aagesen wrote:

> Jonas Voss wrote:

[snip: full-text søgning]

> Er vi så ikke ovre i MySQL 4.x ? Det er vist ikke mange webhoteller, der
> har den version kørende endnu.

Fra linket i min sidste post:

   "As of Version 3.23.23, MySQL has support
   for full-text indexing and searching."

Så det burde også fungere med < v.4.x MySQL-versioner.

"Time is an illusion. Lunchtime doubly so."

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 02-05-03 13:35

Jonas Voss wrote:

> Fra linket i min sidste post:
>
>    "As of Version 3.23.23, MySQL has support
>    for full-text indexing and searching."
>
> Så det burde også fungere med < v.4.x MySQL-versioner.

Tja, jeg eksperimenterede med det på et tidspunkt, men jeg droppede det
igen - vistnok fordi nogle funktioner ang. fulltext først kom med i
version 4.x... kan dog ikke helt huske hvad.

Tonni Aagesen
<agent29 AT stofanet DOT dk>

Fra : Rune Glerup

Dato : 02-05-03 13:30

Tonni Aagesen skrev:

> Er vi så ikke ovre i MySQL 4.x ? Det er vist ikke mange webhoteller, der
> har den version kørende endnu.

Jeg er så heldig at jeg kender ham der har webhotellet, så jeg kan stort
set få hvad jeg ønsker hvis jeg bare beder pænt. :)

--
/Rune
w|http://kaboom.dk/