Souvlaki
Fra : Bent L

Dato : 29-04-03 17:23

Hej
Min datter ønsker græsk mad til sin 11 års fødselsdag og vi laver græske
bøffer og kartofler, men vi vil også prøve at lave souvlaki på grillen.
Nogen der har en god opskrift til marinaden? Jeg har ledt på nette og fundet
en del, men jeg vil gerne høre her om der er nogen med gode erfaringer og
selvsmagt!

Mvh.

Bent

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 30-04-03 05:33

"Bent L" <bentlund@stofanet.invalid> skrev i en meddelelse...

> [...]
> en del, men jeg vil gerne høre her om der er nogen med gode erfaringer og

Jeg har ingen særlige erfaringer mht.., - men jeg har en opskrift fra mit
græske køkken..

(Suvlakia) Grillstegt kød på små spyd:

1 kg fint lammekød
2 chalotteløg
1 dl olivenolie
saft af en citron
1 tsk knust merian eller timian
peber
3 laurbærblade

Skær kødet i små stykker på størrelse med en valnød, skær løgene
i skiver. Bland olie, citronsaft, løg og krydderier, vend kødstykkerne
heri og lad dem marinere mindst 1 time, gerne længere. Stik kødet
på små spid, 8-10 stykker på hver, fordel fedt og magert kød mellem
hinanden og stik små stykker laurbærblad ind imellem. Læg dem på
meget varm trækulsild, vend dem hele tiden, så kødet bliver godt
stegt udvendigt, men lyserødt og saftigt indeni, steg dem 8-10
minutter alt efter kødets tykkelse. Drys lidt salt på og server dem
meget varme direkte fra grill'en. Hertil *ris pilaf eller blandet salat,
tomatsalat eller agurkesalat.

*Ris pilaff:
(fra mortens opskriftssamling)

2 finthakkede skalotteløg
2 dl løse ris
1/2 tsk gurkemeje
evt. 10 g smør/magarine
15 g smør/margarine
3 dl bouillon
evt. salt

Hak løgene meget fint. Smelt fedtstoffet i en tykbundet gryde.
Hæld løgene, og gurkemeje i gryden. Damp dem klare uden at brune.
Hæld risene i gryden og rør rundt 1/2 min. Hæld bouillon i gryden og rør,
til risene er i kog. Læg tætsluttende låg på gryden, og sæt kedel med
vand på låget. Dæmp varmen. Kog risene 12 min. Tag risene af varmen.
Lad dem stå 12 min. Fjern låget. Rør rundt med gaffel. Rør evt. fedtstof
i risene. Smag evt. til med salt.

Go' fornøjelse!

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Jeg har talt med højtstående eksperter, der synes, at den
kinesiske mad, der serveres i Danmark, er rædselsfuld.
Kinesisk mad skal spises i Kina, Simpelt hen. Og dansk mad
i Danmark og fransk mad i Frankrig. - Ejler Jørgensen
(Der er vist noget om snakken!)