Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Komposition - lys?
Fra : JH

Dato : 29-04-03 10:10

Noget der sjældent diskuteres her i gruppen.

Jeg er nybagt Canon Powershot S45 ejer
og er blevet lidt bidt - meget er nok mere korrekt -
af at lege fotograf.
Købte "kun" et S45 fordi jeg ikke vidste,
om kameraet skulle bruges til alm. familie- og
feriebilleder eller til noget mere eksperimenterende.
Men netop det at kameraet er digitalt gør jo,
at det er sjovt og let at eksperimentere.
Og heldigvis kan man jo indstille næsten alt
manuelt på S45'eren.

Jeg kigger en del på www.fotokritik.dk for,
at blive inspireret og ikke mindst klogere.
Har her lagt mærke til, at der tales meget om
lys og hvad der skal fokuseres på.
Jeg så en udsendelse med fotografen Kirsten Klein.
Hun talte hele tiden om "det rigtige lys".

Er der nogle gode steder på nettet eller bøger,
om gode basis kompositions principper,
og hvad det er med det her lys?

Det blev en lidt lang post.
Håber I bærer over med mig

Vh JH

Fra : Tom Dissing

Dato : 29-04-03 11:05

Det er ekstremt subjektivt..
Nogle vil gerne have mere baglys end forlys.. Andre modsat..
Nogle vil gerne skyde I naturligt lys, andre er glade for kunstlys/flash..
Nogle vil gerne skyde på indendørsfilm.......

Så der er meget at forholde sig til..
En måde at "lære noget" er at gå på biblioteket og der låne/læse et utal af
fotobøger..
Så kan du danne dig et billede af hvad de andre "gjorde" ..

Men hvis du spørger mig, synes jeg I øjeblikket at lyset skal være ekstremt
hårdt.. Så der kommer en masse kontrast..
Men det er nok blot en reaktion på at de fleste billeder du ser I blade
etc... Er så bløde for tiden.
Det er nemlig åh så populært at skyde I ekstremt blødt lys.. Ex.
Eksisterende lys spejlet op med springlaner/flamingo..
Bevares det er da også pænt...meen
Tom

Fra : max

Dato : 29-04-03 11:35

> [...]
> Det er nemlig åh så populært at skyde I ekstremt blødt lys.. Ex.
> Eksisterende lys spejlet op med springlaner/flamingo..

- Det fortjener at blive læst 2 gange -

Der er ikke mere at sige til det..!-max-

Fra : Peter Schrøder

Dato : 29-04-03 11:37

"JH" skrev
> Jeg så en udsendelse med fotografen Kirsten Klein.
> Hun talte hele tiden om "det rigtige lys".

"det rigtige lys" til netop det motiv, ja.
Der er jo stor forskel på hvordan man
ønsker lyset på f.eks arkitektur eller
portrætter. Hårdt lys, som Tom nævner,
bringer detaljer frem i arkitektur, som ikke ville
kunne ses i blødt lys. Det samme gælder for portrætter,
hvor effekten måske er uønsket p.gr.a. dårlig
hud etc.

> Er der nogle gode steder på nettet eller bøger,
> om gode basis kompositions principper,
> og hvad det er med det her lys?

Mange, især ældre, fotobøger gør et stort nummer ud
af lyslægning. Det bedste råd er at finde et billede
som af en eller anden grund appelerer til een. Og så
prøve at eftergøre det. Man får lært en del om
skygger ved den lejlighed. Hvis ikke familien vil
sidde model til portræt-eksperimenter, så brug
en dukke istedet. Når dine billedere ikke længere
kræver timevis af Photoshop-tid bagefter, er du ved at
være der...

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : JH

Dato : 30-04-03 10:19

Peter Schrøder wrote:

> [...]
> en dukke istedet. Når dine billedere ikke længere
> kræver timevis af Photoshop-tid bagefter, er du ved at

Lyder som nogle gode råd.
Det med dukken havde jeg ikke lige tænkt på,
men det er nok en rigtig god måde,
at lære om lys og skygge.
Også tak for alle de andre gode råd fra jer andre

Vh JH

Fra : Lotte M

Dato : 30-04-03 13:39

JH skrev i <news:3eaf94a0$0$83066$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,>:

> Det med dukken havde jeg ikke lige tænkt på,
> men det er nok en rigtig god måde,
> at lære om lys og skygge.

Faktisk er det sådan fagfotografer tidligere lærte lyslægning
i faget mellemformat (portrætfotografering) på fagskolen.
Først når vi beherskede de grundlæggende klassiske
lyssætninger fik vi lov at bruge levende modeller.

Hvis du har lyst kan du se øvelserne her:
http://www.lotte-m.dk/fotografi_klassisk_lys.shtml

--
Mange hilsner
Lotte M

Galleri Lottes point of view: http://www.lotte-m.dk/foto/

Fra : Tom Dissing

Dato : 30-04-03 13:50

Og så er der jo det der med afstand til baggrund..
Det er jo nok - en underdrivelser - at forvente at et sådan billede kan
laves med 1 meter til baggrund..
( I hvert fald med fast lys)
Tom

PS
Genial side. Og lækkert at se på de forsøg der er "inde in bogen"..( når man
klikker på billederne..

Fra : Lotte M

Dato : 30-04-03 15:07

Tom Dissing skrev i <news:BAD5932C.A976%tom@mir.dk,>:

> Og så er der jo det der med afstand til baggrund..
> Det er jo nok - en underdrivelser - at forvente at et sådan billede
> kan laves med 1 meter til baggrund..

Ja, der skal være god afstand til baggrunden, ellers er det ikke ret
nemt at få den til at blive sort og grå. Hvis jeg husker ret var der 2
meter til baggrunden.

Fra : JH

Dato : 30-04-03 16:06

"Lotte M" <lotte_m@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Først når vi beherskede de grundlæggende klassiske
> lyssætninger fik vi lov at bruge levende modeller.
>
> Hvis du har lyst kan du se øvelserne her:

Ye - for en lærerig hjemmeside -
den røg direkte i min private foto-linksamling
Kan være jeg skal anskaffe mig en gips-buste.
Det er da utroligt, hvad forskellige lyssætninger
kan gøre.

Takker .. JH

Fra : Niels Ebbesen PowerB~

Dato : 30-04-03 19:42

Lotte M wrote:

> [...]
> Først når vi beherskede de grundlæggende klassiske
> lyssætninger fik vi lov at bruge levende modeller.

Man skal ikke undervurdere et naturligt talet, men på mange
måder, er det med fotografering, som med musik og sport, at
træning og øvelse gør mester, og dem som øver sig meget,
bliver de dygtigste.

Og det er en kæmpe fejltagelse hvis man tror, at man kan side
i en lænestol og læse sig til erfaring, det er kun teorien
man kan få gennem bøger, og den er ikke uvæssentlig, men den
er ikke nær så vigtig som øvelse og praktisk erfaring.

Der findes faktisk temmelig mange anerkendte fotografer, som
er autodidakte, og flere af dem har tilført fotografiet noget
nyt, netop fordi de ikke er skolet i, og bundet af de klassiske
teknikker.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Niels Ebbesen PowerB~

Dato : 29-04-03 13:10

JH wrote:

> Er der nogle gode steder på nettet eller bøger,
> om gode basis kompositions principper,
> og hvad det er med det her lys?

Det kan siges meget enkelt, det er lyset som skaber det foto-
grafiske billede, den påstand kan man få bekræftiget, ved at ta'
et billede i total mørke.

Og hvis vi ser bort fra det rent tekniske, med at kunne indstil-
le tid, blænde og focus, så handler det med at lære fotografe-
ring, om at lære at "se", man skal lære at "se" motivet, og man
skal lære at "se", hvordan lyset påvirker motivet, nogle motiver
skal ha' et soft og blødt lys, andre bliver bedre i hårdt lys,
og nogle bliver bedst i modlys.

Man kan ikke læse i en bog, hvordan man lærer at "se", man kan
kun lære at "se", ved at man ser på andres billeder, og ved at
man selv arbejder på projektet og tager en masse billeder.

Og med et digitalt kamera ka' du jo køre løs uden at blive rui-
neret, så du skal bare gå i krig, det kan godt være, at du ikke
selv fornemmer din egen udvikling, den sker jo hele tiden, men
bare vent at "se", allerede om et år, så vil du kunne "se" din
egen udvikling, når du tager et kik på dine gamle billeder.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : 2rb1

Dato : 29-04-03 16:09

"Niels Ebbesen PowerBook" <niels@niels-ebbesen.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> bare vent at "se", allerede om et år, så vil du kunne "se" din
> egen udvikling, når du tager et kik på dine gamle billeder.

Øhhhh... se egen udvikling...tjaaa.... min kone har haft kørekort i mindst
25 år og øhhh.... hun ka' sq ikke køre endnu, eller sagt på en anden måde...
Hun kører som om hun lige har fået kørekortet ;0)

Mvh. 2rb1

Fra : Niels Ebbesen PowerB~

Dato : 29-04-03 18:05

2rb1 wrote:

> Øhhhh... se egen udvikling...tjaaa.... min kone har haft kørekort i mindst
> 25 år og øhhh.... hun ka' sq ikke køre endnu, eller sagt på en anden måde...
> Hun kører som om hun lige har fået kørekortet ;0)

Hun har vel ikke ambitioner om at blive bedre...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Per M

Dato : 29-04-03 16:13

Hej
Det er nok lidt OT, men den udsendelse om Kirsten Klein, hvornår var det, og
på hvilken kanal. Den ville jeg godt have set.
Mvh
Per M

Fra : JH

Dato : 29-04-03 16:41

"Per M" <ondeaage@galnet.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
> Det er nok lidt OT, men den udsendelse om Kirsten Klein, hvornår var
det, og
> på hvilken kanal. Den ville jeg godt have set.

Det var fra DR1 omkring den 24-25. april.
Jeg var heldig tilfældigvis at se genudsendelsen.
Kan dog ikke huske hvornår det var.

JH

Fra : max

Dato : 29-04-03 20:11

> [...]
> det, og
>
> Det var fra DR1 omkring den 24-25. april.
> Jeg var heldig tilfældigvis at se genudsendelsen.

Typisk.. bla nla..
Der blir stillet et intilligent spørgsmål som nogen forsøger
at give kompetente svar på - og så kommer der en lind strøm
af mere eller mindre tåbelige sidebemærkninger, øv øv øv..
Provinsialismen længe leve..........hehe
-max-

Fra : Per M

Dato : 29-04-03 21:15

Det må du undskylde, Max. Jeg ville bare gerne have set den udsendelse om
Kirsten klein. Jeg har iøvrigt lige lånt et par af hendes bøger på
biblioteket, og de kan anbefales, hvis man gerne vil se velkomponerede
billeder, hvor lyset bliver brugt rigtig godt. Jeg kan også anbefale et sted
på nettet: http://www.photo.net/learn/. Det er en udmærket side.
Politikens bøger om foto er også gode og grundige omkring alt det basale.
Mvh
Per M