Skift dæk - falck eller ?
Fra : Henrik Flindt

Dato : 28-04-03 21:31

Lige et virkeligt newbie-spørgsmål:

Nogle campister vælger at droppe falck-abonnementet ud fra parolen :
Hvis vi punkterer, tager vi da bare hjulet af, får det repareret, og
sætter det på igen.

- og så var det lige jeg tænkte:
Hvordan gør man egentligt det ?
- Støttebenene må jo kun bruges til støtte.
En almindelig donkraft brug på et 1-akset køretøj er ej heller just
det mest stabile.

Det må være et trick ?
Hvilket ?

mvh
Henrik Flindt

Fra : Per Olsen

Dato : 28-04-03 22:51

Det er nu ikke så ustabilt, campingsvognen sidder jo fast på bilen.
Ellers kan du jo løfte med donkraften og så bruge støttebenene til at
stabilisere med.
Eller også kan du jo købe en bedre donkraft, det skulle der nok kunne blive
råd til med alle de penge du sparer på Falck-abonnementet

Mvh. Per.

Fra : Hans Jørgen

Dato : 29-04-03 10:22

> "Henrik Flindt" <h@flindtNOSPAM.dk> skrev i en meddelelse

Jeg har også tænkt lidt over dette, kunne man ikke sætte et par bukke (dem
til biler der kan foldes sammen) i modsatte side så cv hviler på dem når der
løftes?
Så burde den vel stå mere stabilt?
Så det andet kan de små pumpedonkrafte komme under akslen ved en punktering.
når det hele er løftet så støtte hele skidtet med alle støtteben.
Kunne det være en løsning?
--
Venlig hilsen - Hans Jørgen

Fra : Per Nørgaard

Dato : 29-04-03 10:16

> Nogle campister vælger at droppe falck-abonnementet ud fra parolen :
> Hvis vi punkterer, tager vi da bare hjulet af, får det repareret, og
> [...]

Vi fik motornedbrud i Tyskland , og blev tranporteret hjem af Falck,
og vi fik også campingvognen med hjem.
Den var heldigvis ikke sparet væk.

Vh Per.

Fra : Per Olsen

Dato : 29-04-03 19:35

Det behøver du nu ikke Falck til. Det kan din kaskoforsikring også klare
gennem SOS.

Med venlig Hilsen

Per

Fra : H Møller

Dato : 01-05-03 09:47

SOS dækker da kun ved forsikringsskade - ikke ved mekanisk nedbrud

vh

Henning

Fra : Jens

Dato : 01-05-03 12:41

"H Møller" <hemo@mail.dk> wrote in message
> SOS dækker da kun ved forsikringsskade - ikke ved mekanisk nedbrud

Det passer da vist ikke - jeg har da mødt flere Danskere der på SOS's
regning har fået en lejet tysk bil stillet tilrådighed medens deres egen
slæbes hjem til reparation efter motornedbrud!

Jens

Fra : Per Olsen

Dato : 01-05-03 21:02

Nemlig. Vi fik da assistance fra SOS i Belgien for et par år siden. Det var
vores benzinpumpe der holdt op med at virke. De fandt et værksted til bilen
og fik flyttet os og vores camp-let ud til en nærliggende campingplads hvor
vi kunne bo mens vi ventede på bilen.
(det skete natten til søndag, så vi fik et par dage i Belgien...)
------------------------------
Med venlig Hilsen

Per

Fra : sogs

Dato : 02-05-03 14:36

Per Olsen wrote:
> Nemlig. Vi fik da assistance fra SOS i Belgien for et par år siden.
> Det var vores benzinpumpe der holdt op med at virke. De fandt et

SOS's

Tak for at det kom op

Fik lige bestilt nyt rødt og grønt og kikkede i den anledning på de
gamle -

Dækker _ kaskoforsikrede_ køretøjer, og særskilt _kaskoforsikrede_
påhængs/campingkøretøjer på grund af uforudset driftsstop eller skade
omfattet af kaskoforsikringen.

Og tjekkede så lige de undtagelser hvor man _ikke_ dækker og hæfter
mig især ved

i. Udgifter til reparationer der ikke er omfattet af kasko

Man fortolker det sådan at man får en regning på mekaniske fejl
senere.

Rimeligt nok, idet man ellers kunne få en udslidt "havareret" motor
skiftet på sos regning. Havarier ku jo ske belejligt.

Og så oplyser man, at Polen, men nu også Tyskland er strikse med at
forlange Campingkøretøjerne dokumentere ansvarsforsikrede og at man
_skal_ ha det røde kort med også på påhænget. Man sender derfor altid
til
begge hvis campingkøretøjet er forsikret så det se i deres
database.

I Polen kan det ha kontante konsekvenser at mangle kortet, idet
forsikringen (TrygBaltica) oplyser, at Polske myndigheder for ca. 2
uger siden tilbageholdt en af deres kunder indtil man havde
modtaget/set det røde kort fra forsikringen. Kunden, der havde været
inde i landet fik ikke udrejse før dokumenterne var forevist, og det
kostede altså et par feriedage.til det kom frem.

Man skal altså altid ha det røde kort lydende på campingudstyret med
når man passerer
grænsen.

Vi har tidligere i Trafikradioen hørt om et Polsk forsikringstilbud -
en Polsk Campingkøretøjsforsikring a. Kr. 5000, og at man, pågrebet
kommet over grænsen, uden kortet eller den, også kunne imødese en
tilsvarende bøde.

Vi har jo med trækkrogen synet og godkendt også ansvarsforsikring på
det der trækkes, men også Tyskerne forlanger nu dette dokumenteret.
Min kilde i forsikringen kendte/oplyste ikke de Tyske myndigheders
konsekvenser omkring manglende forsikringskort til CV - men det kan
sikkert blive pinligt.

Beklager hvis det var gammel nyt

mvh sten

Fra : Per Olsen

Dato : 02-05-03 23:00

"sogs" <sogs@image.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> i. Udgifter til reparationer der ikke er omfattet af kasko
>
> Man fortolker det sådan at man får en regning på mekaniske fejl

Jeg tror heller ikke Falck betaler reparationen, men SOS kan "låne dig
penge" til at betale mekanikeren med, hvis du ikke har nok i tegnebogen. Men
du skal selvfølgelig betale dem tilbage.
Falcks europaabonnement dækker sikkert nogenlunde de samme ting, og er et
godt alternativ hvis man ikke har kasko.
FDM har også et alternativ, men det kender jeg ikke.

Mvh. Per.

Fra : sogs

Dato : 03-05-03 07:42

Per Olsen wrote:

> [...]
> er et godt alternativ hvis man ikke har kasko.
> FDM har også et alternativ, men det kender jeg ikke.

Aha

Jeg roder lidt rundt i den grønne og den røde, - idet jeg altid
har set det grønne som et bevis på at køretøjet er forsikret hvis man
laver skader på andre, og, at man så nu også forlanger kasko- SOS i
Tyskland og som omtalt Polen. SOS det røde kort dækker resten så man
kan komme hjem uanset om det er egen fejl eller et nedbrud - sådan at
landet man kører i ikke risikerer at folk strander pga. en regning der
ikke kan betales.

Vores bilforsikring dækker også ansvaret for det der hænges på krogen,
men man kræver altså i nogle lande, at der også er kasko på det der
trækkes i lighed med at der skal være kasko på bilen. ?
Derfor 2 røde kort.

Her i landet kan man vælge at køre uden kasko og mange ældre biler
køre uden, og sikkert også mange CV, og måske især ældre teltvogne,
idet værdien er under magelighedsgrænsen og man afstår derfor fra at
kaskoforsikre.

Hvor der så nævner to andre muligheder Falck og FDM . Er det sådan at
disse også udsteder "SOS" røde kort så man ikke bliver sat i spjældet
i Polen, og må man ikke køre til udlandet uden at ha kasko eller
kaskolignende dækning -

Er jeg på vej ud af et vildspor. ?

Tør næsten ikke nævne behovet for en rejseforsikring til at dække
tyverier osv Sikkert klogt at dækningen fra egen familieforsikring.

mvh sten

Fra : Kim Olsen

Dato : 03-05-03 10:11

Lige en alternativ måde for Citroen-kørere:

Om den er helt efter forskrifterne ved jeg ikke, men jeg har brugt den og
den virkede fint:

1) Sænk bilens hydralikaffjedring til minímum.
medfører at campingvognens bagende løftes.
2) klods bagerste vange på campingvognen op på , mursten eller lign.
3) Løft bilens affjedring til max.
medfører at campingvognen løftes foran, og campingvognens hjul også løftes i
den side der er understøttet.
4) klods campingvognen op foran
5) skift hjulet,
6) alt i modsat rækkefølge for at få den ned.

Hilsen

Kim Olsen
Citroen Xantia

Fra : sogs

Dato : 03-05-03 14:06

Kim Olsen wrote:
> [...]
> 4) klods campingvognen op foran
> 5) skift hjulet,
> 6) alt i modsat rækkefølge for at få den ned.

Og så kommer løsningen - den skånsomme dunkraft til os andre -
desværre ved jeg ikke hvor man nu til dags kan få tingesten, men jeg
har engang i TV reklamer set nogle kraftige plastiksække til at lægge
under bilen - med en lang slange - beregnet til at sætte på
udstødningen af bilen, og når man så startede motoren og gassede lidt
op - vupti - blev herligheden pustet op og bil eller som her CV,
løftet.
Kun skal man ikke lægge den under en varm katalysator eller
udstødningsrøret, men ellers kan den formentlig bruges alle steder
under køretøjet - selv på helt gamle og rustne biler. Dog kræves
en nogenlunde tæt udstødning.

Metoden er ligeglad om underlaget er blødt eller skævt, skråt og så
videre.

Nu ved jeg selvfølgelig ikke om en 2CV kan klare mosten, måske bare et
spørgsmål om tid, men det er vist heller ikke det mest almindelige
kubik på vejene mere.
Er der ikke noget om at Falck bruger metoden - de kan nok anvise en
forhandler så CV folket kan blive rigtig udstyret - som man også er så
flinke med andre nyttige sager.
Jeg har også set, at DSB redningskorps bruger metoden til at få
afsporede togvogne på ret køl, men de har så noget trykluft med til
opgaven.
Her skal man nok ikke forvente det store af de i ALDI fornylig solgte
mini-kompressor til cigarstikket (49.95) der ellers er udmærkede til
til trillebøren, reservehjulet, eller - et fladt hjul på CV en. - Og
desværre - jeg købte den sidste her i den lokale ALDI i går. Fås
selvfølgelig andre steder, men ikke til den pris.

Noget at arbejde videre med ?
sten