Opbevaring af Mozarella
Fra : Kasper Carøe Olsen

Dato : 28-04-03 18:05

Kom for skade at købe en større blok Mozarella end jeg kunne anvende dag 1.
Den er købt "tør", dvs. vacuumpakket. Bør den lægges i olie, lufttæt pose,
madpapir, sølvpapir eller i vandlage som man også kan købe osten i?

Og hvor lang tid skal jeg forvente den kan holde?

Mvh,
/Kasper

Fra : Lene

Dato : 28-04-03 19:07

"Kasper Carøe Olsen" <kasper@doek.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> madpapir, sølvpapir eller i vandlage som man også kan købe osten i?
>
> Og hvor lang tid skal jeg forvente den kan holde?

Hej
Frys den.
Mvh
Casper

Fra : Bo Warming

Dato : 29-04-03 04:45

> Frys den.

Er holdbarhed af alt ikke uendelig ved temperatur under nul grader?

Frysning kan "udsmaske" jordbær og andet, men harskningsprocesser er vist
ikke noget som almindelige mennesker kan konstatere, selv efter år i en
fryser og selv vedr det sarteste kød eller fisk - har nogen oplevet at ælde
kunne smages?

Fra : Artemis McAldon

Dato : 29-04-03 08:41

Hil,
Ja ælde smages ved, at maden miste smag, og specielt kød mister
mørheden. Prøv bare at stege en god frisk bøf og en 1 år gammel
frossen magen til... En verden til forskel.
Men nej, det harskner ikke på samme måde.
Desuden tager maden ofte smag af "fryser", dvs. af de andre varer - og
det ligemeget hvor grundigt det er pakket ind.

Art

Fra : Jan Bøgh

Dato : 29-04-03 15:40

"Artemis McAldon" <artemismcaldon@yahoo.dk> wrote in message

> Ja ælde smages ved, at maden miste smag, og specielt kød mister
> mørheden. Prøv bare at stege en god frisk bøf og en 1 år gammel
> frossen magen til... En verden til forskel.

Jeg er ikke enig. Det oksekød, jeg bruger, udviser ikke forskel i mørhed
uanset om det har været frosset eller ej.

> Men nej, det harskner ikke på samme måde.

Ved alm. hjemmefrysertemperatur er harskningen ikke stoppet. Prøv at spise
fed fisk, der har været frosset længe. Det smager stygt.

vh
Jan

Fra : Margit

Dato : 29-04-03 17:10

"Jan Bøgh" <jan@boegh-dot-net> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> Ved alm. hjemmefrysertemperatur er harskningen ikke stoppet. Prøv at spise
> fed fisk, der har været frosset længe. Det smager stygt.

..........eller en fed flæskesteg. Den smager heller ikke særlig godt så.

Mvh. Margit

Fra : Jørgen Hess

Dato : 29-04-03 22:07

"Margit" <saaj@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> "Jan Bøgh" <jan@boegh-dot-net> skrev i en meddelelse

> .........eller en fed flæskesteg. Den smager heller ikke særlig godt
så.

> Mvh. Margit

Man skal for at opbevare frostvarer "uendeligt" ned på -40 grader.
Alligevel mener jeg da at have set noget EU-kød der så tørt ud på
overfladen, men det smagte da meget godt som gullash, bankekød (Hvor
det forinden, efter optøning, fik rigtig mange bank).
EU-kød til institutioner bliver udleveret i portioner på f.eks ca. 200
kilo i blokke på op til 20 kilo. Så det er godt hvis man kan komme til
en god båndsav for at dele kødet op i passende stykker. Og nej, -
inden nogen bliver sure over at misbrugere, sindsyge, gamle og andre
med behov for mad, men uden evne til selv at lave det: Det er det
ringeste, meget kort hængte kød der udbydes og det skal til førnævnte
gullash koge i op til 3 timer før at folk med proteser kan spise det.
Og til hakning til kødsovs, hakkebøf og andet er det godt at have en
god elektrisk kødhakker med nyslebne knive.
Det var ikke meningen at afspore tråden sådan, men tankerne kom af sig
selv da jeg skrev.
mvh
Jørgen

Fra : Jan Bøgh

Dato : 01-05-03 15:31

"Jørgen Hess" <joergen.h@ahvamail.dk> wrote in message

> Alligevel mener jeg da at have set noget EU-kød der så tørt ud på
> overfladen, men det smagte da meget godt som gullash, bankekød (Hvor
> det forinden, efter optøning, fik rigtig mange bank).

Eksemplet handler formentlig om magert oksekød (det var i hvert fald det
EUkød til institutionsbrug, jeg har set). Og harskning er jo primært et
problem i varer med noget fedt.

> [...]
> ringeste, meget kort hængte kød der udbydes og det skal til førnævnte
> gullash koge i op til 3 timer før at folk med proteser kan spise det.

Jeg bliver afgjort ikke sur - synes nærmest at det er dejligt at dette kød
bruges på denne måde i stedet for at forvride verdensmarkede til stor ulempe
for nogle af de oversøiske kødproducenter. Endvidere under jeg bestemt også
vores svage medborgere dette. Blot må jeg tilføje, at jeg heldigvis også har
set at EUkød også kan indbefatte flot kød fra højrebet - så det er altså
ikke kun det ringeste - og tak for det!

> Det var ikke meningen at afspore tråden sådan, men tankerne kom af sig
> selv da jeg skrev.

Det er jo sådan set det der er usenets natur.

vh
Jan