Mistet forsendelse
Fra : Tommy Hasen

Dato : 28-04-03 17:19

Hej
I en handel mellem private, har køber overført penge for en vare, denne
skulle blot sendes som alm. brev. Køber har ikke modtaget varen. Hvordan
står jeg som sælger i denne situation ?

--
Vh
Tommy

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 28-04-03 17:21

"Tommy Hasen" <tommyhh@XXXtdcadsl.dk> skrev:

> I en handel mellem private, har køber overført penge for en vare,
> denne skulle blot sendes som alm. brev. Køber har ikke modtaget
> varen. Hvordan står jeg som sælger i denne situation ?

I handelskøb, som er det du har foretaget ved en privat handel, vil det
i en situation som du beskriver principielt set være købers problem, du
bliver dog nok ikke populær hos køber, hvis du følger denne §:

Købeloven:
§ 10. Skal genstanden af sælgeren forsendes fra et sted til et andet
for der at overgives i køberens besiddelse, anses levering for sket,
når genstanden er overgivet til en fragtfører, som har påtaget sig
forsendelsen fra vedkommende sted, eller den, hvis afsendelsen sker med
skib, er bragt inden for skibssiden.

http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20030023729
(Endelig en sammenskreven udgave af Købeloven på RetsInfo!)

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter G C

Dato : 28-04-03 18:58

In news:Xns936BBAF7B3159.miljokemi.dk@130.133.1.4,
Morten Bjergstrøm <nospam01@miljokemi.dk> typed:

[klip]

> [...]
> det i en situation som du beskriver principielt set være købers
> problem, du bliver dog nok ikke populær hos køber, hvis du følger

Du mener vist civilt køb....

> [...]
> forsendelsen fra vedkommende sted, eller den, hvis afsendelsen sker
> med skib, er bragt inden for skibssiden.

Den gælder kun, hvis det er aftalt, at genstanden skulle sendes som brev.
Ellers må det i almindelighed antages, at genstanden skal sendes som pakke.

> http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20030023729
> (Endelig en sammenskreven udgave af Købeloven på RetsInfo!)

Så er i glade - LOL

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Tommy Hasen

Dato : 28-04-03 19:42

> Den gælder kun, hvis det er aftalt, at genstanden skulle sendes som brev.
> Ellers må det i almindelighed antages, at genstanden skal sendes som
pakke.

Peter

Det skulle sendes som brev, så efter at have efterlyst brevet, behøver jeg
ikke gøre mere ?
Er der en praksis på området, slå halv skade, eller ???

Vh
Tommy
www.tommyhh.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 28-04-03 20:17

"Tommy Hasen" <tommyhh@XXXtdcadsl.dk> skrev:

> Det skulle sendes som brev, så efter at have efterlyst brevet,
> behøver jeg ikke gøre mere ?
> Er der en praksis på området, slå halv skade, eller ?

Nu ved jeg af gode grunde ikke, hvort stort et beløb det drejer sig om
men hvis jeg havde handlet via en nyhedsgruppe ville jeg nok vælge,
uagtet juraen, enten at prøve at deles om tabet med køberen eller evt.
tilbagebetale køberen de penge han måtte have betalt, da man ellers
godt fremover vil kunne glemme alt om at handle via nyhedsgrupperne.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-04-03 22:24

Morten Bjergstrøm skrev:

>tilbagebetale køberen de penge han måtte have betalt, da man ellers
>godt fremover vil kunne glemme alt om at handle via nyhedsgrupperne.

Det må være rimeligt at man kan følge loven og stadig benytte
salgsgrupperne.

--
Bertel

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 28-04-03 22:29

Bertel Lund Hansen <nospamfor@lundhansen.dk> skrev:

> Det må være rimeligt at man kan følge loven og stadig benytte
> salgsgrupperne.

Det er jeg enig i, jeg ved bare, hvordan en køber vil reagere og
hvordan gruppens andre brugere vil reagere i en sådan situation.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 29-04-03 10:36

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
> Det må være rimeligt at man kan følge loven og stadig benytte
> salgsgrupperne.

Man kan sagtens følge loven og alligevel få et dårligt ry

--
Martin Højriis Kristensen - http://makr.starthotel.dk
Usenetstatistik 2002/2003 - http://www.f2.dk/ (TEST)

Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 29-04-03 14:42

On Tue, 29 Apr 2003 11:36:04 +0200, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

>"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
>
>Man kan sagtens følge loven og alligevel få et dårligt ry

Det er rigtigt. Jeg ville få en dårlig smag i munden hvis en person
bevidst vælger at få en forsendelse sendt som brev og den så senere ikke
når frem og denne person så sviner sælgeren til i en af
markedsgrupperne.

Hvis jeg skulle sælge noget til en og han bad om at få det sendt som
brev ville jeg gøre ham opmærksom på at hvis det ikke nåede frem at så
var der ingen "forikring" på og jeg ville ikke dække hans tab, i
modsætningen til hvis at han valgte pakken.
Flemming Jacobsen

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 28-04-03 20:15

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev:

> Du mener vist civilt køb....

Ja.

> Den gælder kun, hvis det er aftalt, at genstanden skulle sendes
> som brev. Ellers må det i almindelighed antages, at genstanden
> skal sendes som pakke.

Du har sikkert ret, men bare for en god ordens skyld, hvad bygger det
på?

> Så er i glade - LOL

Ja der skal ikke så meget til.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter G C

Dato : 29-04-03 07:10

[klip]

> Du har sikkert ret, men bare for en god ordens skyld, hvad bygger det
> på?

At afsendelse af genstanden som breve forekommer relativt usikkert samt at
forsendelsen ikke er forsikret.

Ved afsendelse som pakke har man mulighed for at få erstatning.

§ 10 er udformet som den er, fordi køber har mulighed for at forsike
forsendelsen - det er idealsituationen og baggrunden for § 10. Ved
forsendelse som brev, hvor køber ikke kan få erstatning eller selv varetage
sine interesser er vi et godt stykke fra kerneområdet for § 10.

[klip]

> Ja der skal ikke så meget til.

Det er godt nok

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : peter volsted

Dato : 29-04-03 09:14

hi

-------- snip

> At afsendelse af genstanden som breve forekommer relativt usikkert samt at
> forsendelsen ikke er forsikret.

Om min hukommelse ikke snyder mig, plejer du at tale for, at
pengekrav, opsigelser o.a. fremsendt i brev må kunne påregnes at
være kommet adressaten i hænde.
Gælder det ikke, når der er genstande i brevet?

--
good luck

peter

Fra : Peter G C

Dato : 29-04-03 11:49

"peter volsted" <pvolsted@image.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Om min hukommelse ikke snyder mig, plejer du at tale for, at
> pengekrav, opsigelser o.a. fremsendt i brev må kunne påregnes at
> være kommet adressaten i hænde.

Det er vi enige om. Disse breve kommer sædvanligvis frem.

> Gælder det ikke, når der er genstande i brevet?

Nok ikke - det er to forskellige situationer. Den ene handler om
meddelelser, den anden om køb.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 29-04-03 13:50

> [...]

> 10. Ved forsendelse som brev, hvor køber ikke kan få erstatning
> eller selv varetage sine interesser er vi et godt stykke fra

Argumentationen virker fornuftig, jeg kan dog godt følge Volsteds anke,
men på den anden side har du helt ret i, at der nok er forskel på et
alm. brev som næppe bliver stjålet på vejen mens risikoen for
forsendelser af en vis værdi alt andet lige er højere.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 29-04-03 17:55

> [...]
> på et alm. brev som næppe bliver stjålet på vejen mens risikoen for
> forsendelser af en vis værdi alt andet lige er højere.

Men et alm. brev kan nu også forsvinde undervejs selvom det er noget så
kedeligt som en opkrævning... Sidst det var oppe at vende her var
konklusionen at man er forpligtiget til at betale rettidigt selvom et
girokort ikke når frem og derfor også skal betale eventuelle
rykkergebyrer ....

Jeg har netop været i den uheldige situation. Desværre stod jeg og
skulle bruge ydelsen i søndags, og fik så at vide at jeg ikke havde
betalt rettidigt og jeg derfor ikke kunne få ydelsen før 24 timer efter
at jeg kunne dokumentere at have betalt.

/A

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 29-04-03 21:03

"Anders Majland \(Replace DOT with . in address for reply by
email\)" <AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev:

> Men et alm. brev kan nu også forsvinde undervejs selvom det er
> noget så kedeligt som en opkrævning...

Naturligvis. Der sker fejl i alle virksomheder også hos postvæsenet.

> Sidst det var oppe at vende
> her var konklusionen at man er forpligtiget til at betale
> rettidigt selvom et girokort ikke når frem og derfor også skal
> betale eventuelle rykkergebyrer ....

Hvis man forventer at skulle modtage og betale en regning er jeg enig
i, at man selv må gøre noget aktivt, hvis regningen ikke dukker op. Det
er dog en dårlig ide bare at betale på et blankt indbetalingskort
eftersom, der på den måde er stor risiko for at betalingen "går tabt"
hos modtageren.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 30-04-03 21:05

> Hvis man forventer at skulle modtage og betale en regning er jeg enig
> i, at man selv må gøre noget aktivt, hvis regningen ikke dukker op.

"Småbeløb" der kun forfalder til betaling en gang om året har jeg ikke
tidligere forsøgt at holde styr på, men det vil jeg overveje at gøre
fremover. Det er ikke just nemt når selskaber som tdc og diverse isp'ere
nærmest sender regninger på tilfældige tidspunkter og for tilfældige
perioder ....

I søndags var første gang og forhåbenligt sidste gang (7-9-13) at jeg
stod med håret i postkassen pga. en ikke rettidig betaling...
(Det drejede sig om et abb hos dansk autohjælp. Da jeg kom tilbage til
min motorcykel søndag eftermiddag i Odense var den væltet, olie/benzin
mm var løbet rundt og ikke lige de "rigtige" steder i motoren og jeg
måtte opgive at få den kørende. Det er netop til sådanne situationer jeg
har forsikret mig imod med abb. Så oveni skrammerne på mc'en er det
ekstra surt at det abb jeg troede jeg havde ikke var der)

/A

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 30-04-03 21:55

> "Småbeløb" der kun forfalder til betaling en gang om året har jeg
> ikke tidligere forsøgt at holde styr på, men det vil jeg overveje
> at gøre fremover.

En god ide.

> Det er ikke just nemt når selskaber som tdc og
> diverse isp'ere nærmest sender regninger på tilfældige tidspunkter
> og for tilfældige perioder ....

Så tilmelder man sine regninger til PBS, så skal der gå rigtigt meget
galt før der opstår problemer.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Tommy Hasen

Dato : 28-04-03 19:45

>Klip<
Hvad betyder dette fra købeloven ?
§ 11. Skal sælgeren besørge genstanden sendt til noget inden pladsens
grænser beliggende sted, anses levering ikke at være sket, forinden
genstanden er kommet i køberens besiddelse.

--
Vh
Tommy

Fra : Dennis Lange

Dato : 29-04-03 14:00

> Hvad betyder dette fra købeloven ?
> § 11. Skal sælgeren besørge genstanden sendt til noget inden pladsens
> grænser beliggende sted, anses levering ikke at være sket, forinden
> genstanden er kommet i køberens besiddelse.

At ved pladskøb overgår risikoen først når køberen får salgsgenstanden i sin
besiddelse.
Pladsen er det område, hvor varer af den pågældende art regelmæssigt
udbringes af sælgeren eller dennes folk.

Fx et møbelfirma der selv udbringer varerne til kunderne.

--
Mvh. Dennis Lange

- Billige, brugte bøger til studiet: www.pensum.dk