Reservedele til mobiltelefon.
Fra : Anders Grauballe

Dato : 28-04-03 16:37

Hej

Jeg står og skal have skiftet coveret på min mobiltelefon Orange SPV,
det kan ikke gøres uden at den skal skilles ad og dermed bortfalder
garantien.
Teleservice er de eneste, der sælger reservedele til telefonen i danmark
og de vil kun sælge delene, hvis de monterer dem, hvilket betyder en større
regning i form af arbejdstid.
Har de lov til kun at sælge reservedelene hvis de selv skal montere det.
Eller skal de også sælge reservedelene løst, så forbrugeren selv har
mulighed for at kunne skifte dem?
Det er jo ens eget problem hvis man selv vil skille den ad, så er man jo
selv skyld i at garantien borfalder og man har ikke noget at skulle klage
over.

Mvh. Anders

Fra : Thomas N.

Dato : 29-04-03 10:51

I øvrigt så bortfalder din garanti på de nye dele som der bliver montoret,
såfremt at delen er billig og at arbejdslønnen dyr. (Man kommer uden for
købeloven)
Du kan sige til dem at det vil du ikke - og derfor gerne vil købe delen
først, og så senere montering?

Thomas

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-04-03 13:16

Thomas N. skrev:

>I øvrigt så bortfalder din garanti på de nye dele som der bliver montoret,
>såfremt at delen er billig og at arbejdslønnen dyr.

Det var dog en spøjs lov. Hvor har du fundet den?

--
Bertel

Fra : Thomas N.

Dato : 29-04-03 18:42

Bertel skrev:

> Det var dog en spøjs lov. Hvor har du fundet den?

Tjaa.. det er købeloven. Jeg synes ikke den spøjs
Kan ikke lige erindre hjemmel, men mon ik der er:

§ 2. Bestilling af genstande, som først skal fremstilles, anses i denne lov
for køb. Uden for forbrugerkøb gælder dette dog kun, såfremt den overvejende
del af de for fremstillingen nødvendige materialer skal ydes af den, der har
påtaget sig fremstillingen.

Jeg fik forklaret af en ekstern lektor på Aarhus Universitet givet et
eksempel:

Man køber ventilgummi til sin cykel og får det monteret i samme omgang. Da
ventilgummi er meget billig og arbejdslønnen meget dyrt, men man betaler for
det hele samlet, så falder man uden for købeloven og mister derved sin
reklamationsret.

Det må jo også være derfor man i det praktiske liv, ved eksempelvis levering
af EDB-udstyr samt specialfremstiller software, indgår 2 aftaler. Én mht.
maskinerne og én mht. programmerne, sådan at man stadig har sin
reklamationsret.

Men da der her er tale om en forbruger, mon han ikke så har sin
reklamationsret alligevel? (samme § kunne tyde på det) Men man kunne jo
forsøge at bruge argumentet over for butikken, sådan han kunne købe varen
uden montering.

Thomas