Elektronisk generalforsamling
Fra : Lene Heier

Dato : 28-04-03 08:25

Jeg er medlem af en forening (Enterpol - en slags diskussionsklub)
hvor al aktivitet foregår via computeren.

På den nys afholdte 'fysiske' generalforsamling diskuterede vi,
hvorvidt en generalforsamling i Danmark kan afholdes elektronisk, og
på hvilke betingelser. Det er juraen, vi er interesserede i - ikke
teknikken.

Vedtægternes punkt om generalforsamling findes nedenfor, og som det
ses foregår indkaldelse, forslagsstillelse etc. via computeren.
Spørgsmålene er nu:

1)
Kan bestyrelsen uden yderligere beslutte at f.eks. næste års
generalforsamling afholdes elektronisk?

2)
Skal der foreligge en generalforsamlingebeslutning, hvis en
generalforsamling skal afholdes elektronisk?

3)
Rummer dansk jura overhovedet mulighed for at afholde elektroniske
generalforsamlinger?

Med venlig hilsen
Lene Heier
www.enterpol.dk

-------------------------------

§3: Generalforsamling

Generalforsamlingen er foreningens højeste myndighed.
Ordinær generalforsamling holdes hvert år i april måned og indkaldes
af bestyrelsen med mindst en måneds varsel ved opslag på Enterpol på
iøjnefaldende steder med minimum følgende dagsorden:
Valg af dirigent.
Valg af stemmeudvalg.
Valg af referent.
Bestyrelsens beretning.
Fremlæggelse af revideret regnskab.
Fastsættelse af kontingent og budget for det kommende år.
Indkomne forslag.
Valg iflg. vedtægterne.
Eventuelt.
Forslag, der ønskes behandlet på generalforsamlingen, skal være
bestyrelsen i hænde senest 14 dage før generalforsamlingen og skal
umiddelbart gøres tilgængelig for alle medlemmer ved opslag på
Enterpol.
Skriftlige materialer, f.eks. regnskab, forslag til budget m.v. skal
offentliggøres for alle medlemmer senest 1 uge før
generalforsamlingen, ved opslag på Enterpol.
Alle medlemmer, der ikke er i kontingentrestance senest 14 dage før
generalforsamlingen, er stemmeberettigede på generalforsamlingen. Der
kan stemmes ved fuldmagt.
Afstemninger på generalforsamlingen, bortset fra vedtægtsændringer,
vedtages ved almindeligt flertal blandt de afgivne stemmer. Hvis
mindst 1 medlem ønsker det, foretages afstemninger skriftligt.

Fra : Peter G C

Dato : 28-04-03 08:33

"Lene Heier" <lene@post2.tele.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Vedtægternes punkt om generalforsamling findes nedenfor, og som det
> ses foregår indkaldelse, forslagsstillelse etc. via computeren.

Se på www.dkfritidbil.dk under forening, hvor vi har taget højde for dét
problem.

> Spørgsmålene er nu:
>
> 1)
> Kan bestyrelsen uden yderligere beslutte at f.eks. næste års
> generalforsamling afholdes elektronisk?

Nej. Det skal vedtages på GF.

> 2)
> Skal der foreligge en generalforsamlingebeslutning, hvis en
> generalforsamling skal afholdes elektronisk?

Ja.

> 3)
> Rummer dansk jura overhovedet mulighed for at afholde elektroniske
> generalforsamlinger?

Ja, det kan vedtages på GF med et flertal svarende til vedtægtsændring -
måske endda kan der være krav om enstemmighed.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Lene Heier

Dato : 28-04-03 09:11

On Mon, 28 Apr 2003 09:32:51 +0200, "Peter G C"
<pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:

>Se på www.dkfritidbil.dk under forening, hvor vi har taget højde for dét
>problem.
Ja, men såvidt jeg kan se, er det hos jer også kun indkaldelse,
forslag etc., der publiceres via email eller hjemmeside. Til selve
generalforsamlingen møder I også fysisk op, ikke?

>Ja, det kan vedtages på GF med et flertal svarende til vedtægtsændring -
>måske endda kan der være krav om enstemmighed.

Ikke fordi jeg ikke tror på dig, men hvor kan man finde noget læsestof
om det? Hvilken lov skal man have fat i?

Foreløbig tak for svar.

Lene Heier

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 28-04-03 09:24

Lene Heier skrev:

> Ikke fordi jeg ikke tror på dig, men hvor kan man finde noget
> læsestof om det? Hvilken lov skal man have fat i?

Der findes ingen love om den slags, men adskilligt litteratur om
foreningsret. Jeg er dog ikke klar over om der findes litteratur der
specifikt omhandler elektroniske generalforsamlinger. Antagelsen må
imidlertid være at en generalforsamling er en fysisk forsamling,
medmindre generalforsamlingen selv har vedtaget noget andet.

Jeg er i øvrigt enig med Peter G C i at der mindst kræves samme flertal
som en vedtægtsændring (bestemmelsen kunne passende indføjes i
vedtægterne) og muligvis at alle medlemmer skal gå ind for det.

TT

Fra : Peter G C

Dato : 28-04-03 09:31

"Thomas Thorsen" <usenet@thomasthorsen.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> [...]
> imidlertid være at en generalforsamling er en fysisk forsamling,
> medmindre generalforsamlingen selv har vedtaget noget andet.

Jep. Det er udgangspunktet i dansk selskabs- og foreningsret.

Enten er Aktieselskabsloven ændret eller også er der en ændring på vej, der
godkender, at GF kan afholdes på anden måde end en normal forsamling.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Lene Heier

Dato : 29-04-03 08:37

On Mon, 28 Apr 2003 10:31:16 +0200, "Peter G C"
<pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:

>Enten er Aktieselskabsloven ændret eller også er der en ændring på vej, der
>godkender, at GF kan afholdes på anden måde end en normal forsamling.

Det må være det, der hedder L 145 fra 29. januar 2003. Jeg har bestilt
materiale fra Folketingets Oplysning. Mange tak for hjælpen; det var
meget informativt.

Lene Heier

Fra : Sverre Stokke

Dato : 29-04-03 06:07

"Peter G C" <pgc@fjerndettenospam.dk> skriver:
>"Lene Heier" <lene@post2.tele.dk>

>Ja, det kan vedtages på GF med et flertal svarende til vedtægtsændring -
>måske endda kan der være krav om enstemmighed.

I følge vedtægterne - som selvfølgelig kan ses på [ http://www.enterpol.dk
]www.enterpol.dk - kan et flertal af bestyrelsen blot indkalde til en
ekstraordinær generalforsamling, hvor der skal være 2/3 flertal af de
afgivne stemmer for at foretage en vedtægtsændring.
Og så et spørgsmål til juristerne: Er der noget i vejen for at en
ekstraordinær generalforsamling lægges fx den 31/12 kl. 23:59 på fx Omø?

Hilsen Sverre - medlemsnummer 2 i Enterpol og medskyldig i vedtægterne.

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 29-04-03 08:13

Sverre Stokke skrev:

> Og så et spørgsmål til juristerne: Er der noget i vejen for at
> en ekstraordinær generalforsamling lægges fx den 31/12 kl. 23:59
> på fx Omø?

Ja. En generalforsamling må ikke lægges på et ubekvemt tidspunkt og
sted.

TT

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-04-03 09:01

Sverre Stokke skrev:

> [...]
>ekstraordinær generalforsamling, hvor der skal være 2/3 flertal af de
>afgivne stemmer for at foretage en vedtægtsændring.

Jo, men betænk at en vedtægt om elektronisk generalforsamling i
princippet kunne udelukke nogen fra overhovedet at deltage. Jeg
regner med at det er baggrunden for at man nævner et muligt krav
om 100 % tilslutning.

--
Bertel

Fra : Sverre Stokke

Dato : 30-04-03 06:50

Bertel Lund Hansen <nospamfor@lundhansen.dk> skriver:

>http://www.enterpol.dk
>
>Jo, men betænk at en vedtægt om elektronisk generalforsamling i
>princippet kunne udelukke nogen fra overhovedet at deltage.
Fx hvordan?

Hilsen Sverre.

Fra : Ole Andersen

Dato : 30-04-03 07:16

Sverre Stokke wrote:
> Bertel Lund Hansen <nospamfor@lundhansen.dk> skriver:
> Fx hvordan?

Fravær af internetadgang, for eksempel.

--
Ole Andersen, Copenhagen, Denmark * http://palnatoke.net
"Før troede mennesker på det, de ikke vidste. Nu tør vi ikke tro på

Fra : Sverre Stokke

Dato : 30-04-03 08:12

Ole Andersen <news@palnatoke.net> skriver:

>Fravær af internetadgang, for eksempel.

Mener du det efter at have læst vedtægterne på www.enterpol.dk ?

Hilsen Sverre.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-04-03 09:35

Sverre Stokke skrev:

>Mener du det efter at have læst vedtægterne på www.enterpol.dk ?

Næ, men jeg udtalte mig generelt.

--
Bertel

Fra : Ole Andersen

Dato : 30-04-03 10:01

Sverre Stokke wrote:
> Ole Andersen <news@palnatoke.net> skriver:
> Mener du det efter at have læst vedtægterne på www.enterpol.dk ?

Nej, jeg tog udgangspunkt i at Bertel skrev 'i princippet'.

--
Ole Andersen, Copenhagen, Denmark * http://palnatoke.net
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but

Fra : Sverre Stokke

Dato : 30-04-03 15:58

> [...]
>Næ, men jeg udtalte mig generelt.

Ole Andersen <news@palnatoke.net> skriver:

>Nej, jeg tog udgangspunkt i at Bertel skrev 'i princippet'.

Jamen, er det relevant i denne sammehæng :
§ 2: Formål
Foreningen Enterpol har til formål at forvalte, vedligeholde og udbygge et
elektronisk debatforum for foreningens medlemmer,.

Kan der være andre indvendinger mod en elektronisk generalforsamling?

Hilsen Sverre.