Må man offentliggøre dårlige betalere?
Fra : Thomas Eriksen

Dato : 27-04-03 23:25

Hej Gruppe

Jeg driver et lille firma og jeg har et par kunder (erhvervsdrivende) der
har snydt mig for nogle penge. Desværre er det ikke beløb der er store nok
til at en inkasso sag vil give det store men jeg vil jo helst ikke lade den
slags folk slippe gratis fra den slags.

Må jeg offentliggøre deres navne på min hjemmeside?

Må jeg kontakte andre erhvervsdrivende og advare dem mod dem?

Må jeg fortælle folk jeg snakker med om at de ikke vil betale?

Hvad kan jeg ellers gøre?

Jeg vil sætte pris på hvis i kunne komme med nogle paragraffer for eller
imod da den jo gerne skulle være lovlig.

Thomas

Fra : JBH

Dato : 28-04-03 01:17

"Thomas Eriksen" <thomas_eriksen@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> til at en inkasso sag vil give det store men jeg vil jo helst ikke lade

Jeg kan desværre ikke henvise til nogle paragraffer men jeg husker en sag
hvor nogle forretningsdrivende i deres butikker hang sedler med op, med
nogle personer som var uønskede i butikkerne (pga .tyveri) De "lister" måtte
ikke vises overfor andre kunder, men måtte godt opsættes i baglokaler mv,
hvor andre kunder ikke umiddelbart kunne se dem.(kan vel sammenlignes med en
dankort spærreliste)
Jeg ved ikke hvordan det er når det er andre erhvervsdrivende som snyder.
Som privat person må man gerne hænge firmaer ud (bil hadesider f.eks) så
længe man ikke "tjener" på det.

Det er nok svært at gøre ret meget, det nemmeste var (selvom det ikke er
lovligt) at "snyde" firmaerne for det samme beløb som de har snydt dig for

(den får jeg nok hug for)

mvh
JBH

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 28-04-03 08:10

> [...]
> til at en inkasso sag vil give det store men jeg vil jo helst ikke lade

Der findes inkasso firmaer der køre efter no cure no pay, kan ikke komme med
navne, men de findes, og du kræver kun betaling hvis de får pengene hjem til
dig, og så tjener de det inkasso gebyr som de selv lægger ovenri.
Fotograf Thomas Lorentsen
www.tholofoto.dk
www.colourartphoto.no/index.html?cid=7&id=97
http://www.colourart.dk/nyheder/photokina/cap_international2002.htm

Fra : Peter G C

Dato : 28-04-03 08:36

"Thomas Eriksen" <thomas_eriksen@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Jeg driver et lille firma og jeg har et par kunder (erhvervsdrivende) der
> har snydt mig for nogle penge. Desværre er det ikke beløb der er store nok
> til at en inkasso sag

Jeg har inkassosager ned til 1.500 kroner (så vidt jeg husker) - det kan
godt betale sig.

Overvej inkasso igen.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : ThomasB

Dato : 28-04-03 23:18

> Må jeg offentliggøre deres navne på min hjemmeside?

Det er sikkert ikke det bedste signal at sende til fremtidige kunder.

> Hvad kan jeg ellers gøre?

Hvorfor vil de ikke betale?

Fra : Thomas Eriksen

Dato : 02-05-03 01:27

"ThomasB" <tb_remove_@2ma2.dk> skrev i en meddelelse

> Det er sikkert ikke det bedste signal at sende til fremtidige kunder.

Det bekymrer mig ikke.

> Hvorfor vil de ikke betale?

Ejeren er uenig i visse udtalelser der har omhandlet hans firma, nærmere vil
jeg ikke komme ind på det.

Jeg savner stadig noget jura, må jeg eller må jeg ikke?

Thomas

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 02-05-03 06:59

Thomas Eriksen wrote:

> Ejeren er uenig i visse udtalelser der har omhandlet hans firma, nærmere vil
> jeg ikke komme ind på det.

Så er det svært at svare dig. Hvis der for eksempel er strid om gælden,
er jeg overbevist om, at du i hvert fald ikke må hænge ham ud for at
være dårlig betaler. Men måske en med mere juridisk indsigt end
undertegnede kan give et bedre svar.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 02-05-03 08:27

In article <3EB20921.39C3@kimludvigsen.dk>, Kim Ludvigsen wrote:

> [...]
> er jeg overbevist om, at du i hvert fald ikke må hænge ham ud for at
> være dårlig betaler. Men måske en med mere juridisk indsigt end

Sikkert også en med mere indsigt i sagen. Derfor, tag og snak med en
rigtig advokat så du kan få dine penge.

JonbB