FWA - Sonofon
Fra : news.tele.dk

Dato : 27-04-03 22:44

Nogen der ved et sted, hvor man kan se hvor der er FWA master opstillet?
jeg mangler nemlig en adresse til en fwa mast fra sonofon i mit området!

jeg ved den er her, men er rimelig sikker på at ham der var ude og måle,
ikke gjore det godt nok! Lyder måske underlig, men derfra hvor han måle på
adressen, sigter han direte ind i taget på et andet hus (flot ikke).

Så hvis jeg kente adressen på FWA masten, er jeg sikker på jeg kan se den
fra mit tag!

Håber der er nogen der kender svaret det drejer sig om Masten i Nykøbing
Mors!

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 27-04-03 22:55

"news.tele.dk" <tester@ifi.dr> wrote in message
> Nogen der ved et sted, hvor man kan se hvor der er FWA master opstillet?
> jeg mangler nemlig en adresse til en fwa mast fra sonofon i mit området!

Det kan Sonofon nok svare på!

Evt. kan du prøve at spørge på dan@sollok.dk Jeg ved dog ikke om Dan
Mortensen arbejder hos Sonofon mere.. Men jeg fik da i hvertfald retningen
og afstanden til masten fra min adressen.

> jeg ved den er her, men er rimelig sikker på at ham der var ude og måle,
> ikke gjore det godt nok! Lyder måske underlig, men derfra hvor han måle på
> adressen, sigter han direte ind i taget på et andet hus (flot ikke).

Nu hvor du er en anelse skeptisk, hvorfor spurtge du ham så ikke når han var
der? Han ved jo nok hvor masten skulle ligger..

> [...]
> fra mit tag!
>

> Håber der er nogen der kender svaret det drejer sig om Masten i

Hvem siger de har FWA udstyr på masten i nykøbing mors?

Fra : news.tele.dk

Dato : 27-04-03 23:47

Hej Bjarke!

De har FWA på masten i Nykøbing, det har jeg fået oplyst! Det eneste ham
der var forbi, ville oplyse var retnings koordinatet (bearing).

Grunden til jeg kæmper lidt, er at der kom et meget svag signal igennem!
jeg har haft ringet til Sonofon, men de vil ikke oplyses havd det er for en
mast!!

Man forstå det egenlig ikke! Her er man villig til at blive kunde hos dem,
så de kan få lidt igen for alle de penge de har ofret på FWA, og jeg vil
gerne spare lidt penge på min internet forbindelse!

Min plan var egenlig at finde masten tage et billed af den på tæt hold,
stille mig på mit tag, finde den, og tage et billed af den her.. så de kan
se det!!!

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 28-04-03 05:54

"news.tele.dk" <tester@ifi.dr> wrote in message

´Hvorfor ændre du ikke lige dit "navn"?

> Min plan var egenlig at finde masten tage et billed af den på tæt hold,
> stille mig på mit tag, finde den, og tage et billed af den her.. så de kan
> se det!!!

Men der er noget du glemmer... Det skal være sikkerhedsmessigt forsvarligt.
Derfor er det vist sådan at teknikere ikke må arbejde højere end stien på 5
meter. Så jeg tror såmen han har prøvet hvad der var muligt.. Jeg ved ikke
selv hvor sjøvt det er at kravle rundt på et tag hvor det lige har regnet,
sneet eller det genneralt er fedtet...

Fra : Ubi

Dato : 28-04-03 08:07

Hvis det kun er muligt at sætte antennere op, hvor der er et fladt tag.. så
forstår jeg såmen godt det har givet et 2 cifferet million tab indtil nu!

Den dag var der nu høj solskin, og tørvejr! Jeg siger skam heller ikke at
teknikeren ikke har gjort sit arbejde godt nok, han har sikkert en bestemt
tid sat af til hver installation! og starter hvor det er nemmest!

Men det er irriterer mig, er at FWA er et line of Sight teknologi, og jeg
kan stille mig på mit tag, og se alle, masterne i Nykøbing med mit Blotte
øje, problemet er kun jeg ved ikke hvilken en det er. Så er der ingen der
skal komme og bilde mig ind at det ikke kan lade sig gøre! (aftanden til
masten er lige knap 6 km)

Fra : Henning Petersen

Dato : 28-04-03 10:43

On Mon, 28 Apr 2003 09:07:27 +0200, "Ubi" <fronken@ofir.dk> wrote:

> Hvis det kun er muligt at sætte antennere op, hvor der er et fladt tag.. så
> forstår jeg såmen godt det har givet et 2 cifferet million tab indtil nu!

Det er såmen af sikkerhedshensyn for teknikkeren.

Ved første besøg kunne vi lige akurat få signal, så jeg blev nød til
at sætte et 6-meters rør op på gavlen, som jeg så klatrer op i for at
montere antennen.

Teknikkeren ville også gerne gøre det, hvis der velog mærke enten var
et stillads eller en lift til rådighed.

> [...]

> skal komme og bilde mig ind at det ikke kan lade sig gøre! (aftanden til

"Min" teknikker havde nu ikke noget imod at fortælle mig hvor masten
stod ;-=

Pegende man ind mod Nykøbing? så se om du vitterligt kan se alle
master derinde. Evt hvis du kommer et par meter op, så du er fri af
nabo-husene.

Hvis du har mulighed har at se derind, kan du selv sætte et antennerør
og montere FWA-antennen efter hans instrukser.

--
Venlig hilsen / Best regards
   Henning

_H_P_C_o_n_s_u_l_t_ http://www.hpc.dk
Skoletoften 9, Blans http://www.turnsys.dk
DK - 6400 Soenderborg

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 28-04-03 15:51

"Ubi" <fronken@ofir.dk> wrote in message

> [...]
> teknikeren ikke har gjort sit arbejde godt nok, han har sikkert en bestemt
> tid sat af til hver installation! og starter hvor det er nemmest!

Mit indtryk er, at teknikeren gør hvad han kan for at se om han kan få line
of site, fra de muligheder der er for at komme op på tage osv.

Hvis fx der var en stige på taget, op til skorstenen. Som der vist s k a l
være til skorstensfejeren.. Så er det da også forsvarligt for elektrikeren
at kravle derop.. Men ellers må du selv betale for at få en lift op, så der
kan tjekkes ordenligt og masten kan sættes op.. Hvis der skal sættes en
størrer mast op, end hvad teknikere har.. Jeg mener teknikeren har et lille
og et stort gavlbeslag på 2 meter med.. Derudover skal man selv sørge for at
få installeret masten.

> [...]
> skal komme og bilde mig ind at det ikke kan lade sig gøre! (aftanden til

Hvordan ved du hvor langt masten er væk, hvis du ikke ved hvilken det er?

Det er højt sansynligt kun en af masterne hvor FWA udstyret sidder.. I nogle
tilfælde kan der tjekkes til flere positioner, fx fra 3 forskellige master.
Hvis den mest sansynelige ikke kan ses.

Det undre mig dog stadig, hvorfor du ikke snakkede lidt mere med
teknikeren.. De plejer da at være åbne omkring hvad de laver.. Jeg kender
enddag en fra arbejdet, der hjalp Sonofon kunderne efter hans installation..
Bare fordi kunden havde hans telefonnummer da han ringede og fortalte at han
var på vej.

Fra : Ubi

Dato : 29-04-03 09:49

Jeg Fik oplyst afstanden via telefonen, da jeg ringede til Sonofon, for at
få adressen på masten placering, der fik jeg oplyst afstanden men ikke
adressen! !

Det er skam også bare for at hjælpe sofonon med at leverer jeg bliver ved
med at rode i det! Jeg syntes det er fedt at der endelig er et alternativ
til TDC, ude i de områder, hvor det ellers ikke ikke er økonomi for andre
selskaber at oprette bredbånd!

Nu når jeg har folk i tale! Hvad med Sonofons backbone/hastighed! Kører
det bare med fuld skrald???

Kent

Fra : Henning Petersen

Dato : 02-05-03 21:36

On Tue, 29 Apr 2003 10:48:38 +0200, "Ubi" <fronken@ofir.dk> wrote:

> Jeg Fik oplyst afstanden via telefonen, da jeg ringede til Sonofon, for at
> få adressen på masten placering, der fik jeg oplyst afstanden men ikke
> adressen! !

Så tag en tur til byen, og tag billeder af alle master med radio-kæde
udstyr (paraboler), og se om du kan se dem hjemmefra. Så er du da på
den sikre side.

> [...]
> til TDC, ude i de områder, hvor det ellers ikke ikke er økonomi for andre

Ditto.

Jeg kunne som skrevet tidligere heller ikke få FWA i første omgang,
men vi fik et rimeligt signal da han stod mod antenne på hans to meter
lange rør og holdt det i næsten strakt arm, så der var ingen tvivl om
at det udelukkende var et spørgsmål om at komme fri fra omgivelserne,

> Nu når jeg har folk i tale! Hvad med Sonofons backbone/hastighed! Kører
> det bare med fuld skrald???

Jeg synes det kører ganske udmærket. Jeg har en eller anden fejl i min
opsætning der gør at jeg (stadigvæk) har klumper i forbindelsen hvis
jeg downloader store filer fra hurtige forbindelser. (Både
http://web.sonofon.dk/fwabeta/ og ftp://ftptest1.tele.dk/pub/ har det
problem)

Men i det daglige virker det bare.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 02-05-03 23:22

"Henning Petersen" <henning.petersen.030502@hpc.dk> wrote in message

> [...]
> opsætning der gør at jeg (stadigvæk) har klumper i forbindelsen hvis
> jeg downloader store filer fra hurtige forbindelser. (Både

Det lyder underligt...

Hvis det ellers normalt virker ordenligt, skulle du da også gerne have en
stabil datastrøm..

Er det sådan at downloade hastigheden er lidt ustabil, at det svinger lidt
op ned.. Eller for du flowstop, hvor traffikken stopper et par sekunder?

Hvad er det for noget FWA udstyr du har? Er det Spike eller? Har du sat
noget andet netværksudstyr imellem Sonofon og dit netværk, ud over din egen
computer? Jeg tænker på om du har lavet netværkskabling osv?

Ovennævte teststeder, skulle desuden ikke fejl noget... Har du også
problemer med hastigheden når du downloader normale filer, som programmer
osv?

Prøv at downloade denne fil:

http://bjarkehansen.dk/files/smoothwall.iso

Jeg tror da ikke det gør forskel om du henter fra sonofon eller tdcs ftp
test?

Prøv at se hastigheden med fx dumeter www.dumeter.com

Mvh. Bjarke

Fra : Henning Petersen

Dato : 03-05-03 22:51

On Sat, 3 May 2003 00:21:50 +0200, "Bjarke Hansen"
<bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> wrote:

> Det lyder underligt...

Menlig.

> [...]
> op ned.. Eller for du flowstop, hvor traffikken stopper et par sekunder?

Det lyder som noget i den retning.

> Hvad er det for noget FWA udstyr du har? Er det Spike eller? Har du sat

Spiken kørte uden problemer, men det nye udstyr lavede ged i det

> noget andet netværksudstyr imellem Sonofon og dit netværk, ud over din egen
> computer? Jeg tænker på om du har lavet netværkskabling osv?

Direkte fra CPEen til min Linux-maskine.

> Ovennævte teststeder, skulle desuden ikke fejl noget... Har du også
> problemer med hastigheden når du downloader normale filer, som programmer
> osv?

Jeps der kommer ca 128 kb, og så er der klumper.

> Prøv at downloade denne fil:
>
> http://bjarkehansen.dk/files/smoothwall.iso
>
> Jeg tror da ikke det gør forskel om du henter fra sonofon eller tdcs ftp
> test?

Det ændrede nu heller ikke noget.

Jeg hentede den ned til min server/gateway med 81.14 KB/s og
efterfølgende til en maskine som står på mit LAN med 87.75K/s, så
farten er da rimelig af en 1Mbit forbindelse, med der er lidt klumper
i strålen

> Prøv at se hastigheden med fx dumeter www.dumeter.com

Nu virker det ligesom ikke rigtigt på linux

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 04-05-03 15:12

"Henning Petersen" <henning.petersen.030503@hpc.dk> wrote in message

> Spiken kørte uden problemer, men det nye udstyr lavede ged i det

Så det vil sige du har fået lavet en ny installation af kablingen, eller?

Du skriver det virkede uden problemer før. Men så virkede det ikke mere, og
hvad så?

> [...]

> efterfølgende til en maskine som står på mit LAN med 87.75K/s, så
> farten er da rimelig af en 1Mbit forbindelse, med der er lidt klumper

Nu er 128KB/s jo rimeligt hurtigt for en 1Mbit. Men linie hastigheden må jo
så også være hurtigere end 1Mbit.. For der er jo altid overhead osv..... Men
det skulle jo gerne være helt stabilt. Så du for et gennemsnit der ligger
tæt på max hastighed..

Nu har jeg godtnok kun en 256kbit adsl, og jeg henter den stabilt:

http://bjarkehansen.dk/images/diverse_screenshot/256kbit.png

URL http://bjarkehansen.dk/files/smoothwall.iso
Genstart Yes
Lokal Fil J:\Downloads\smoothwall.iso
Fil Størrelse 23855104
Forløbet 23855104
Total Tid 00:14:34
Gennemsnitlig Hastighed 26.65 KB/s
Oprettet 05/04/03 15:48:53
Afsluttet 05/04/03 16:03:33

> Nu virker det ligesom ikke rigtigt på linux

Okay okay...

Fra : Henning Petersen

Dato : 04-05-03 22:47

On Sun, 4 May 2003 16:12:01 +0200, "Bjarke Hansen"
> [...]

> Du skriver det virkede uden problemer før. Men så virkede det ikke mere, og

Jeg brokkede mig til teknikkeren da jeg testede forbindelsen, men de
kunne ikke umiddelbart finde noget, og jeg har ikke haft tid til at
gøre mere ved sagen.

Forbindelsen kører udemærket til mig - det er sjældent jeg download
store filer.

> Nu er 128KB/s jo rimeligt hurtigt for en 1Mbit.

Det kommer 128kb igennem, derefter er der 1-1½ sekunds pause, og der
kommer et portion mere, og ny pause.... osv

> [...]
> det skulle jo gerne være helt stabilt. Så du for et gennemsnit der ligger

Når jeg download henter jeg mellem 55 og 80 KB/s, med spiken var
120KB/s ikke unormalt, så et eller andet lugter lidt ;-=

> Nu har jeg godtnok kun en 256kbit adsl, og jeg henter den stabilt:
>
> http://bjarkehansen.dk/images/diverse_screenshot/256kbit.png

Jeg er ikke umiddelbart i besidelse af en et program (efter havd jeg
ved) der kan levere sådan en fin graf desværre.

> URL http://bjarkehansen.dk/files/smoothwall.iso
> Genstart Yes
> Lokal Fil J:\Downloads\smoothwall.iso
> Fil Størrelse 23855104
> Forløbet 23855104
> Total Tid 00:14:34
> Gennemsnitlig Hastighed 26.65 KB/s
> Oprettet 05/04/03 15:48:53
> Afsluttet 05/04/03 16:03:33

Jeg prøver lige igen, og ser hvad wget siger til det.

| 23:43:29 (89.67 KB/s) - `smoothwall.iso' saved [23855104/23855104]

Hastigheden er sådan set rimelig, men der er stadigvæk huller i
data-strømmen

> Okay okay...

Helt i orden

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 05-05-03 17:49

"Henning Petersen" <henning.petersen.030504@hpc.dk> wrote in message

> Jeg brokkede mig til teknikkeren da jeg testede forbindelsen, men de
> kunne ikke umiddelbart finde noget, og jeg har ikke haft tid til at
> gøre mere ved sagen.

Men jeg fortår stadig ikke... Kig dit udstyr i stykker, hvor du så fik sat
spikes efterkommer REMEC, med CPE udstyr i selve antennen? SÅdan en her:

http://www.remec.com/pdfs/ExcelAir%2070%20CPE.pdf

Eller fik du skiftet dit udstyr, eller du konstaterede bare da det blev
installeret i tidernes morgen, at det ikke kørte helt godt nok eller hvad???

Okay, men nu er 128 kb jo ikke særligt meget Du skriver kilobit, det er
nok nærmere kilobyte du har med spikes på128KB/s
> Jeg prøver lige igen, og ser hvad wget siger til det.

> Hastigheden er sådan set rimelig, men der er stadigvæk huller i
> data-strømmen

Hvis du har en server eller noget i den retning.. Kan du evt prøve at sætte
en download igang fx. kl 4 om natten.. Det skulle være omkring dette
tidspunkt, hvor der er mindst traffik på internettet.. For evt at teste om
det er Sonofons infratruktur der er underdimensioneret, eller om det er
selve forbindelsen der kører lidt ustabilt!! Hvis du stadig har Spikes
boksen,, så ville det være en meget god ide, hvis du fik sat et jordet
jordkontakt til boksen....!

Hvad med din Upload, prøv at teste den.. Fx med TDC´s FTP test
ftptest1.tele.dk

Fra : Henning Petersen

Dato : 06-05-03 00:05

On Mon, 5 May 2003 18:48:53 +0200, "Bjarke Hansen"
> [...]

> og

> Men jeg fortår stadig ikke... Kig dit udstyr i stykker, hvor du så fik sat

Jeps har flere gange haft problemer med stabiliteten, da mit signal
ikke var særligt kraftigt.

> spikes efterkommer REMEC, med CPE udstyr i selve antennen? SÅdan en her:
>
> http://www.remec.com/pdfs/ExcelAir%2070%20CPE.pdf

Jeps.

> Eller fik du skiftet dit udstyr, eller du konstaterede bare da det blev
> installeret i tidernes morgen, at det ikke kørte helt godt nok eller hvad???

Der har tidligere været fugt-problemer i spiken, og der skulle efter
sigende løses men remec'en. Samtidig er den en hel del bedre, så mit
signal blev pludselig _meget_ bedre efter udskiftningen.

> Okay, men nu er 128 kb jo ikke særligt meget Du skriver kilobit, det er
> nok nærmere kilobyte du har med spikes på128KB/s

Ok jeg skrev måske bits men bmente bytes

> [...]
> en download igang fx. kl 4 om natten.. Det skulle være omkring dette
> tidspunkt, hvor der er mindst traffik på internettet.. For evt at teste om

Det er forsøgt, og der er ikke de store forskel i tidspunkterne.

> det er Sonofons infratruktur der er underdimensioneret, eller om det er
> selve forbindelsen der kører lidt ustabilt!!

Jeg tror det en min forbindelse der er problemet.

> Hvis du stadig har Spikes
> boksen,, så ville det være en meget god ide, hvis du fik sat et jordet
> jordkontakt til boksen....!

Det er der skam længe

> Hvad med din Upload, prøv at teste den.. Fx med TDC´s FTP test
> ftptest1.tele.dk

Will do at a later time.

Fra : Henning Petersen

Dato : 28-04-03 10:37

On Mon, 28 Apr 2003 06:53:36 +0200, "Bjarke Hansen"
<bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> wrote:

> "news.tele.dk" <tester@ifi.dr> wrote in message
>
> ´Hvorfor ændre du ikke lige dit "navn"?

> Men der er noget du glemmer... Det skal være sikkerhedsmessigt forsvarligt.

Ja.

> Derfor er det vist sådan at teknikere ikke må arbejde højere end stien på 5
> meter. Så jeg tror såmen han har prøvet hvad der var muligt.. Jeg ved ikke

"Min" teknikker ville nu heller ikke kravle op i min mast, men så
måtte jeg jo bare gøre det selv, og justere antennen ind efter hand
anvisninger.

> selv hvor sjøvt det er at kravle rundt på et tag hvor det lige har regnet,
> sneet eller det genneralt er fedtet...

No problem, det kommer jo an på om man selv har mulighed for sikring
af sig selv.

Jeg monterede en antenne hos et par bekendte i januar i reng og storm
på rygningen af 3. sal, men har også selv klatre grej, så det kunne
gøres forsvarligt.

- og nu er nykøbing mors lidt langt fra Sønderborg, ellers kunne jeg
da godt købes til at klatre rundt på taget.

- hvis det kan gøres forsvarligt selvfølgelig.

Fra : Ubi

Dato : 28-04-03 12:38

Hej Henning!

Fik du selv lov at prøvet at sætte skidtet op??? for den skal bare på en
max 2 meter stang, for at kan se frit derover! Og det foregå på gavlen af
et almendelig hus! Hvor har du skaffet de rør/beslag som du sætter på
huset???

Kent

Fra : Henning Petersen

Dato : 28-04-03 13:19

On Mon, 28 Apr 2003 13:37:44 +0200, "Ubi" <fronken@ofir.dk> wrote:

> Hej Henning!
>
> Fik du selv lov at prøvet at sætte skidtet op???

Ja arbejdet med at sætte antennen fast på min på forhånd opsatte
antenne-rør.

Resten lavede gutten fra Siemens

> for den skal bare på en
> max 2 meter stang, for at kan se frit derover! Og det foregå på gavlen af
> et almendelig hus!

Bare du er ordentlig fri af omgivelserne (huse og træer) er der ikke
noget problem. Teknikeren vil/må bare bare ikke komme højere op end
has stige kan nå - typisk de nævnte 5 meter

> Hvor har du skaffet de rør/beslag som du sætter på
> huset???

Røret er en 1 1/2 eller 1 1/4 tommers vandrør - det skal kunne holde
til at jeg kravler op i det

Beslagene fik jeg hos den første den bedste radio/tv foretning.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 28-04-03 06:41

"news.tele.dk" <tester@ifi.dr> skrev i en meddelelse
> Man forstå det egenlig ikke!

Nej, men mon ikke der er en forretningsmæssig logik i det alligevel?

--
Martin Højriis Kristensen - http://makr.starthotel.dk
Usenetstatistik 2002/2003 - http://www.f2.dk/ (TEST)

Fra : Stine

Dato : 23-05-03 21:33

> [...]
>
> Grunden til jeg kæmper lidt, er at der kom et meget svag signal igennem!
> jeg har haft ringet til Sonofon, men de vil ikke oplyses havd det er for

Nu kender jeg ikke Sonofons udstyr, men på det vi bruger, kan man måle hvor
godt signal, der kommer igennem på selve RAU'en.

Du skal finde en udgang, hvortil du kan tilslutte et voltmeter. Der hvor du
får den højeste værdi, når du "pejler", har du det bedste signal. Med vores
udstyr er det ca 1,5 v, men jeg ved som sagt ikke, hvordan det er med
Sonofons - du må prøve dig frem.

Det ville selvfølgelig være rart at vide, præcis hvor basestationen er, men
mon ikke installatører har peget i den rigtige retning, trods alt...

/Stine

Fra : Lars Raaby

Dato : 29-04-03 18:27

news.tele.dk skrev bl.a.:
> Håber der er nogen der kender svaret det drejer sig om
> Masten i Nykøbing Mors!
Jeg er næsten sikker på de sender fra masten som står lige op ad
A26 ellers sender de vel fra Falck.
De 2 andre master der står ved NA Christensvej er til Telia og
Orange.

/Lars
--
Mød SHU BI DUA til