LC-geninstallering
Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 27-04-03 16:12

Hej!

Jeg var i dag en tur på det Blå Marked i Haslev, egentlig ville jeg se om
der skulle være en gl. ZX -spectrum eller lign. Ok jeg gik så og kikkede
lidt og der stod den så en
Macintoch LC tilsluttet en Appleskærm 14" M1297. Maskinen var i virkelig god
stand, ved siden af lå kassen med den originale softvare og alle bøger og
mapper og i ubrudt folie. Ja jeg ved ikke hvordan at man lukker den ned
sagde manden som havde standen, men du kan få den sammen med den der printer
(Personal LaserWriter) for 150,- .....
Øhh 150,- .... jeg slog straks til..
Nu er det så at jeg gerne vil geninstallere denne smukke gamle sag, hvordan
gøres dette på rette måde, jeg har aldrig rodet ret meget med de "Classiske"
systemer. Det er i øvrigt systen DK 7.0 som er med....

Kan nogen hjælpe....
Undskyld det lange indlæg...

Venligst
Henry Lerche Madsen

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 27-04-03 16:26

Henry Lerche Madsen <lerche@aarstiden.dk> wrote:

> [...]
> gøres dette på rette måde, jeg har aldrig rodet ret meget med de "Classiske"
> systemer. Det er i øvrigt systen DK 7.0 som er med....

Cool !!

Er du interesseret i et eksternt CD-drev til den ?

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 27-04-03 16:32

> Cool !!
>
> Er du interesseret i et eksternt CD-drev til den ?

Ja det er da meget tæmkeligt, hvad skal et sådant koste ??

Kan du i øvrigt hjælpe mig lidt på vej med geninstalleringen ??

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 27-04-03 19:21

> Ja det er da meget tæmkeligt, hvad skal et sådant koste ??

Du skal få det til en rimelig pris.

> Kan du i øvrigt hjælpe mig lidt på vej med geninstalleringen ??

Hvis du tager den med til MacBrugers workshop, så kan jeg tage drevet
med og vi kan lege "den store installation".

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 27-04-03 19:46

"[2900] Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> skrev i en meddelelse

> Du skal få det til en rimelig pris.

> Hvis du tager den med til MacBrugers workshop, så kan jeg tage drevet
> med og vi kan lege "den store installation".

Jeg regner da stærkt med at tage med.
Hvornår er der egentlig workshop igen, jeg syntes ikke lige jeg kan finde
det i MacTivitetskalenderen ??

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 28-04-03 14:13

> [...]

> Jeg regner da stærkt med at tage med.
> Hvornår er der egentlig workshop igen, jeg syntes ikke lige jeg kan finde

10. maj i Hjortespring.

Hvilke SCSI kabler skal du bruge ?

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 28-04-03 17:03

> 10. maj i Hjortespring.

Ok så kommer jeg ......

> Hvilke SCSI kabler skal du bruge ?

Det har jeg ikke den fjerneste ide om, men
der er et 25-pol sub-D stik ledigt, hvis det
er det du mener ???

Venligst
Henry Lerche Madsen

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 28-04-03 19:49

Henry Lerche Madsen <lerche@aarstiden.dk> wrote:

> [...]

Alletiders

> Det har jeg ikke den fjerneste ide om, men
> der er et 25-pol sub-D stik ledigt, hvis det
> er det du mener ???

Jeg tager et udvalg af SCSI kabler med så du kan tilslutte CD drevet.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 28-04-03 21:46

> Alletiders

Skal man forresten tilmelde sig ?

> Jeg tager et udvalg af SCSI kabler med så du kan tilslutte CD drevet.

Jeg har lige lagt et billede op af SCSI stikket
bag på min LC http://hjem.get2net.dk/henry/lc_scsi_stik.jpg
Så skulle der ikke være så meget at være i tvivl om.

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 28-04-03 22:06

> Skal man forresten tilmelde sig ?

Ikke mig bekendt.

> Jeg har lige lagt et billede op af SCSI stikket
> bag på min LC http://hjem.get2net.dk/henry/lc_scsi_stik.jpg
> Så skulle der ikke være så meget at være i tvivl om.

Fint - jeg tager de korrekte kablerog terminatorer med.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Per Rønne

Dato : 27-04-03 16:55

> [...]

> gøres dette på rette måde, jeg har aldrig rodet ret meget med de "Classiske"
> systemer. Det er i øvrigt systen DK 7.0 som er med....

Boot maskinen med den diskette der hedder »Installering 1« i
diskettedrevet. Sæt så selv disktter ind i maskinen, som den spørger om.

Er der i øvrigt ingen manual med?

Den skulle i øvrigt kunne køre helt ned til 6.07, hvis det /virkelig/ er
den oprindelige LC, som jeg også har et eksemplar af. I kælderen.

Hvor meget RAM er der i den? Den kan køre med op til 10 M RAM, og hvis
den er en LC er den født med 2 M. Altså 2 RAM-klodser à 4 M.
--
Per Erik Rønne

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 27-04-03 17:21

> Boot maskinen med den diskette der hedder »Installering 1« i
> diskettedrevet. Sæt så selv disktter ind i maskinen, som den spørger om.

Jamen så prøver jeg lige det....

> Er der i øvrigt ingen manual med?

Jo der er følgende manualer med Opstilling, Introduktion, Faciliteter,
Nyheder i system 7, Netværk & Reference.
Jeg syntes bare ikke lige jeg kunne finde noget om emnet.h

> [...]
>
> Hvor meget RAM er der i den? Den kan køre med op til 10 M RAM, og hvis
> den er en LC er den født med 2 M. Altså 2 RAM-klodser à 4 M.

Mener du ikke, 4 M. Altså 2 RAM-klodser à 2 M.?
Denne her er født med 4.096K ram som jeg ser det.

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 27-04-03 17:46

"Henry Lerche Madsen" <lerche@aarstiden.dk> skrev i en meddelelse

> Jamen så prøver jeg lige det....

Det virker men den lader blot alle gamle arkiver og programmer intakte, er
det ikke muligt at installere så alt eksisterende formateres ??

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 27-04-03 18:00

> Det virker men den lader blot alle gamle arkiver og programmer intakte, er
> det ikke muligt at installere så alt eksisterende formateres ??

Ja og så fandt jeg selv svaret, man bruger programmet Installer Apple HD SC
som findes på disketten Hjælpefunktioner når man formaterer og navngiver en
harddisk for første gang....
Det stod i manualen

Fra : Per Rønne

Dato : 27-04-03 20:12

> Mener du ikke, 4 M. Altså 2 RAM-klodser à 2 M.?
> Denne her er født med 4.096K ram som jeg ser det.

Nej. En LC er født med 1 RAM-blok på 2 M. Skal den sættes op på maximum
på 10 M skal der sættes to 4 M RAM-blokke i de to tomme sokler.

En LC er også forsynet med en 68020 processor. Er den på 4 M sidder der
så en 1 M RAM-blok i hver af de to sokler, som jo så altså ikke er
tomme.

Er den forsynet med en 68030 processor og en enkelt blok på 4 M er det
sandsynligvis en LC II. Såvel LC som LC II er på 16 MHz. Såvel LC som LC
II kan højst adressere 10 M i RAM; LC IIeren kan så adressere mere i
virtuelt lager.

Du bør forsyne maskinen med nok RAM til at komme op på de 10 M.
Derudover bør de se at få fat i et ethernetkort, som der rent faktisk er
plads til i maskinen.
--
Per Erik Rønne

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 27-04-03 21:47

> [...]
>
> En LC er også forsynet med en 68020 processor. Er den på 4 M sidder der
> så en 1 M RAM-blok i hver af de to sokler, som jo så altså ikke er

Ok så måtte vi lige have låget af...
Det er svært at se hvad er er processor, men jeg gætter på at det er den med
Motorola
logo på og der står: MC68020FC16E så det må være en 68020 processor.
Korrekt der sidder 2 Samsung ramblokke i de ekstra ramsokler, så det må være
2stk. 1M RAM som du mente det kunne være.
Der er desuden en 40Mb Quantum ProDrive LPS harddisk i maskinen.
desuden er der intet støv eller nogen form for mørke aftegninger nogen
steder i maskinen
den kan umuligt have kørt ret meget...

> Du bør forsyne maskinen med nok RAM til at komme op på de 10 M.
> Derudover bør de se at få fat i et ethernetkort, som der rent faktisk er
> plads til i maskinen.

Hmm hvor dælen skal det kunne sidde og hvilken type kan bruges, er det her
du tænker det skal sidde http://hjem.get2net.dk/henry/netvaerkher_hmm.jpg ??

Venligst
Henry Lerche Madsen

Fra : Per Rønne

Dato : 28-04-03 04:07

> Hmm hvor dælen skal det kunne sidde og hvilken type kan bruges, er det her
> du tænker det skal sidde http://hjem.get2net.dk/henry/netvaerkher_hmm.jpg ??

Jep. Det er udvidelsespladsen. Klappen mod højre tages så af, så du har
en udgang til RJ-45 hunstikket .

Og prøv at se på:

http://search.ebay.com/search/search.dll?cgiurl=http%3A%2F%2Fcgi.ebay.co
m%2Fws%2F&krd=1&from=R8&MfcISAPICommand=GetResult&ht=1&SortProperty=Meta
EndSort&query=LC+ethernet
--
Per Erik Rønne

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-04-03 05:39

Hej Per - og Henry

Per Rønne wrote:

> Nej. En LC er født med 1 RAM-blok på 2 M. Skal den sættes op på maximum
> på 10 M skal der sættes to 4 M RAM-blokke i de to tomme sokler.

Rent faktisk kan CPU'en håndtere op til 18mb (LC) hhv. 20mb (LC II) RAM. Man
kunne få en 'Dublicator Adaptor' fra YST, der muliggjorde at man kunne
montere 4x4mb + de 2 eller 4mb på bundkortet (4mb på LC II). - En sådan
adapter kostede i 1993 den nette sum af 1295kr.! - Men i betragtning af, at
4mb 30-pins SIMM kostede tilsvar3nde ca. 2000kr., så var adapteren jo
billig...

System 7.0, 7.1 sætter begrænsningen til de 10mb, System 7.1.2Pro kan
håndtere 12mb på LC II. System 7.1.2Pro kan ikke installeres på en original
LC.

> [...]
> sandsynligvis en LC II. Såvel LC som LC II er på 16 MHz. Såvel LC som LC
> II kan højst adressere 10 M i RAM; LC IIeren kan så adressere mere i

Det er systemet, der sætter grænsen, jvnf. ovenfor med adapteren.

> Du bør forsyne maskinen med nok RAM til at komme op på de 10 M.
> Derudover bør de se at få fat i et ethernetkort, som der rent faktisk er
> plads til i maskinen.

Nok en god idé, men en _fuld_ installering af System 7.1 fylder inkl.
QuickTime 1.5 kun 1,8mb i RAM forbrug! System 7.0 kan ikke køre med VM, da
den ikke har 32-bits adressering.

RAM må _ikke_ være EDO, men skal være std. 30-pins SIMM - både på LC og LC
II.

Netkort skal være af typen PDS - den korte version, - er det ikke 7", man
kalder den...?

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 28-04-03 13:12

> [...]
> adapter kostede i 1993 den nette sum af 1295kr.! - Men i betragtning af, at
> 4mb 30-pins SIMM kostede tilsvar3nde ca. 2000kr., så var adapteren jo

Det skulle jeg lige have vidst ...

eBay returnerer i øvrigt kun 0 resultater ved en søgning på »duplicator
adaptor«.

> System 7.0, 7.1 sætter begrænsningen til de 10mb, System 7.1.2Pro kan
> håndtere 12mb på LC II. System 7.1.2Pro kan ikke installeres på en original
> LC.

Og hvor i alverden får man fat i System 7.1.2 Pro? I dag?

Jeg har jo stadig en LC og en LCII, sidstnævnte med 12 M.
--
Per Erik Rønne

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-04-03 15:38

Hej Per

Per Rønne wrote:

> Det skulle jeg lige have vidst ...
>
> eBay returnerer i øvrigt kun 0 resultater ved en søgning på »duplicator
> adaptor«.

Jeg tror heller ikke, der er solgt ret mange af dem, og de, der er bliver nok
brugt stadig. - Jeg blev af det dengang eksisterende AUCComputerMac frarådet at
købe adapteren, da den dels var for dyr og dels havde de ingen særlig erfaring
med den, - og YST var ikke et velrenomeret firma - heller ikke dengang...

> Og hvor i alverden får man fat i System 7.1.2 Pro? I dag?

Det vil jeg også gerne vide! - Det er en af de få Mac systemer, jeg mangler i
'samlingen'...

> Jeg har jo stadig en LC og en LCII, sidstnævnte med 12 M.

Ja, og jeg har lige fået en LC igen med en dilhørende original Apple ColorDispaly
Standard. - Den, der ligner Apple Portrait men bare ligger på tværs som alm.
skærme gør.

mvh. Erik Richard

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 28-04-03 16:49

"Erik Richard Sørensen" <kml.ers@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
Hej Per

Per Rønne wrote:

Man

Jeg vil stille mig tilfreds hvis jegt kan finde 2 stk Ramblokke på 4mb og et
netkort samt et CD-romdrev. Sidstnævnte er fundet så det gælder blot ram
og Netkort.

Jeg har i øvrigt installeret et originalt ClarisWorks 3.0 og der kan man
godt se
at dem kunne bruge lidt flere ram.

-----------
Henry Lerche Madsen

Fra : Per Rønne

Dato : 28-04-03 17:42

Prøv www.ebay.com. Eneste ulempe er portoen fra USA ...
--
Per Erik Rønne

Fra : Per Rønne

Dato : 28-04-03 17:54

> Det vil jeg også gerne vide! - Det er en af de få Mac systemer, jeg mangler i
> 'samlingen'...

Er der ingen i denne gruppe der har den, bliver den nok svær at få fat
i. Apple kunne godt lægge sådanne forældede systemer ud på nettet.
--
Per Erik Rønne

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 30-04-03 18:46

"Henry Lerche Madsen" <lerche@aarstiden.dk> writes:

>Jeg regner da stærkt med at tage med.
>Hvornår er der egentlig workshop igen, jeg syntes ikke lige jeg kan finde
>det i MacTivitetskalenderen ??

!0.5.03,

Har du ikke fået en mail om det?

Hilsen Hanne

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 30-04-03 19:15

per.ronne@post.cybercity.dk (Per Rønne) writes:

>Er der ingen i denne gruppe der har den, bliver den nok svær at få fat
>i. Apple kunne godt lægge sådanne forældede systemer ud på nettet.
>--
>Per Erik Rønne

Jeg har i alle tilfælde originale disketter til vores LC min mand købte i
91? Den har kørt hver dag siden uden problemer, sammen med et StyleWriter,
der netop i dag har strejket. For et stykke tid siden, troede jeg SW var
stået af, men jeg fik den igang igen og det gør jeg såmen nok igen, når
jeg en dag får taget mig sammen.
Nu sidder min mand mest ved en PC. Til min store fortrydelse. Og så skal
jeg oven i købet hjælpe ham, når han har problemer:.-)

Jeg tror du kan downloade gl. systemer på Niels Riis Ebbesensen
"Macveteran" side. Du kan finde linket på www. macbruger.dk - under link.

Men sig til, hvis du har brug for en kopi af disketterne, systemet er
frigivet, så det må være lovligt at lave en kopi. I øvrigt kom den med
system 7.0 4 MB RAM og 40 MB harddisk Vores er opgraderet med 2 x4 RAM
Det giver 12, men computeren kan ikke bruge mere end de 10,225.
Vi har en Syquist med 44.mb bånd, der altså er større end hele
harddisken

Vi køre FileMaker og Ragtime på den. Men MacWrite eller Claris 1-2
stykker vil nok være mere passende end ClarisW 3
Hilsen Hanne

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Giv Enterpol gødning og lad den blive storblomstrende.

Fra : Per Rønne

Dato : 30-04-03 21:15

Hanne Hertzog <hanne@enterpol.dk> wrote:

> Jeg tror du kan downloade gl. systemer på Niels Riis Ebbesensen
> "Macveteran" side.

Det ser kun ud til at han /omtaler/ systemerne.

> Men sig til, hvis du har brug for en kopi af disketterne, systemet er
> frigivet, så det må være lovligt at lave en kopi.

7.1.1 Pro? Den skulle gøre det muligt for en LC at adressere 12 M.
--
Per Erik Rønne

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 30-04-03 19:16

"Henry Lerche Madsen" <lerche@aarstiden.dk> writes:

>Skal man forresten tilmelde sig ?

nej, du er bare velkommen

Hilsen hanne

Giv Enterpol gødning og lad den blive storblomstrende.