Farver
Fra : goofy

Dato : 27-04-03 13:15

Hej Gruppe
hvad er Tawny Ticked
Steen Vinbæk

Fra : Helle Andersen

Dato : 27-04-03 13:18

"goofy" <nospam@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:3eabc9c3$0$52108$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> hvad er Tawny Ticked

Tawny er den australske betegnelse for "vildtfarvet", dvs.
varm brun/rød. Den bruges meget i forbindelse med
abyssiniere og somalier, men om den også bruges om
andre racer og der evt. kan være farveforskelle, ved jeg
ikke.

--
Helle
Tick-Tag Abyssinians

Fra : Helle Andersen

Dato : 27-04-03 13:26

Prøv en gang at lave en søgning på
http://www.google.com hvor du søger på ordene ocicat &
tawny & ticked - så kan du finde en masse billeder.

--
Helle
Tick-Tag Abyssinians

Fra : goofy

Dato : 27-04-03 13:28

Hej Helle

> [...]
> abyssiniere og somalier, men om den også bruges om
> andre racer og der evt. kan være farveforskelle, ved jeg
Det var det der undrede mig, idet jeg fandt farvebetegnelsen hos en
Ocicat opdrætter, og de så ikke ud til at have pletter, men hvad med
Ticked.

Steen

Fra : Helle Andersen

Dato : 27-04-03 14:14

> Det var det der undrede mig, idet jeg fandt farvebetegnelsen hos en
> Ocicat opdrætter, og de så ikke ud til at have pletter, men hvad med
> Ticked.

En ticked tawny oci bør have pletter efter hvad jeg har
kunnet læse mig til. Pletterne skal være sorte eller
mørkebrune og trædepuderne og halespidsen skal være
sort. Ticked er "abyssiner-mønstret", dvs. at hvert enkelt
hår er tværstribet i de pågældende farver. Betegnelsen
ticked tawny refererer til kattens bundfarve og det
betyder ikke, at den ikke har pletter.

--
Helle
Tick-Tag Abyssinians

Fra : Camilla Scharff

Dato : 27-04-03 14:45

"goofy" <nospam@tdcadsl.dk> skrev...
> Det var det der undrede mig, idet jeg fandt farvebetegnelsen hos en
> Ocicat opdrætter, og de så ikke ud til at have pletter, men hvad med
> Ticked.

Hej Steen

Tickede oci'er kommer fordi nogle opdrættere bruger abyssiniere i deres
avlsprogrammer.
Ticking er et tabbymønster, lige som spotted er, og derfor ser de heller
ikke ud til at have pletter - det har de nemlig ikke... de har dog striber
på ben og hale samt tydeligt halsbånd fordi de *bærer* spotted - det gør
abyssinierne ikke, så de har ingen striber mv.

Se fx denne kat, som er en førstegenerations killing af en
oci/aby-blanding - den ligner *meget* en aby som killing!
http://www.kayjays.nz.cx/kayjays_dekoda.htm

Tickede ocicatte er IKKE godkendt i FIFe - ved ikke om de er i CFA/TICA -
men ihvertfald bruges de jo i avl, i og med at de blander abyssiniere i
genpuljen...

Mvh. Camilla

Fra : Helle Andersen

Dato : 27-04-03 14:57

Jeg er helt med på, at det du beskriver naturligvis vil
opstå, men er alligevel lidt forvirret, for jeg var inde på 4-
5 forskellige hjemmesider, hvor der stod den besrivelse
med at de skulle have sorte pletter ect. og det var under
farvebetegnelsen ticked tabby ? Måske har jeg bare
været uheldig og faldet over de forkerte hjemmesider.....

--
Helle
Tick-Tag Abyssinians

Fra : Camilla Scharff

Dato : 27-04-03 15:08

"Helle Andersen" <abyFJERN@mail.dk> skrev...
> [...]
> farvebetegnelsen ticked tabby ? Måske har jeg bare
> været uheldig og faldet over de forkerte hjemmesider.....

Jeg har slet ikke kunnet finde en beskrivelse af ticked-varianterne -
givetvis fordi de ikke er godkendte...??
Nå, men nu fik jeg så lige fundet mine standarder frem, og i
farvebeskrivelsen for oci'en står, at den skal have ticking - men under
godkendte farvevarianter står, at den kun er godkendt i _spottede_
varianter... Forvirret - ja! - godt jeg ikke opdrætter oci'er

Mvh. Camilla

Fra : goofy

Dato : 27-04-03 15:12

Hej Helle
> farvebetegnelsen ticked tabby ? Måske har jeg bare
> været uheldig og faldet over de forkerte hjemmesider.....
Du har da været væsentlig heldigere end jeg, med søgning på google som
du beskrev fandt jen ingen hjemmesider
Steen

Fra : Camilla Scharff

Dato : 27-04-03 15:29

"goofy" <nospam@tdcadsl.dk> skrev...
> Du har da været væsentlig heldigere end jeg, med søgning på google som
> du beskrev fandt jen ingen hjemmesider

Så har du måske ramt en forkert tast...?
Her er ihvertfald et link til søgningen - og der er MASSER af sider!!
http://shor.ter.dk/740985476

Mvh. Camilla

Fra : goofy

Dato : 27-04-03 16:50

Hej
> Så har du måske ramt en forkert tast...?
> Her er ihvertfald et link til søgningen - og der er MASSER af sider!!
> http://shor.ter.dk/740985476

Takker, det hjalp

Steen Vinbæk

Fra : goofy

Dato : 27-04-03 15:03

Hej
> [...]
gør
> abyssinierne ikke, så de har ingen striber mv.

Det passer fint, samme opdrætter havde også Abyssiner

> Tickede ocicatte er IKKE godkendt i FIFe - ved ikke om de er i
CFA/TICA -
> men ihvertfald bruges de jo i avl, i og med at de blander abyssiniere
> genpuljen...

Jeg ved godt at de ikke er godkent under FIFe, men det forvirrede mig
lidt at finde denne betegnelse.

Jeg takker 1000gange for svarerne

Steen Vinbæk