Vedr. Windows og jura?
Fra : Poul H.

Dato : 27-04-03 04:43

I forbindelse med, at jeg var ved at downloade fra Windows Update til mit
Win Me OS, og hvor jeg downloadede Windows Media Player version 9 - læste
jeg for en gangs skyld de forskellige love og regler omkring brug af
programmet, og jeg må indrømme, at jeg synes det virker lidt kringlet med de
regler og formuleringer Microsoft bruger (jf. venligst nedenstående uddrag
fra betingelserne for brug af denne Windows Media Player).

Jeg ved ganske enkelt ikke, hvad det der betyder, men det virker som om at
Microsoft tapper en for oplysninger, selvom de godt nok skriver, at det ikke
er noget der ....tilsyneladende..... er personligt identificerbart (altså de
oplysninger de henter), men på ut. virker det dog som om, at der er et eller
andet vildt specielt netop ved brug af denne mediaplayer. Ikke at jeg har et
piratprogram eller noget i den retning, men jeg synes nu heller ikke det
lader til at det nødvendigvis har noget med det at gøre; det lader til at de
blot kan indsamle oplysninger omkring mit brug af mediaplayer og tilmed
sende mig nogle restrektioner eller lign. - og det synes jeg virker lidt Big
Brotheragtigt. Er der en eller anden med forstand på jura og måske også med
speciale i det med immaterielle rettigheder, der kan kaste lys over, hvad
Microsoft mener med disse fine formuleringer her, for selvom jeg ikke har
piratprogrammer og alt er lovligt købt og betalt (det meste fulgte nu med
pc'en), ja, så vil jeg da gerne vide, hvad der ligger bag ved disse
formuleringer .... eks. også om det har noget at gøre med en begrænsning i
brugen af mediaplayer o.l.

Kan godt være det er et dumt spørgsmål, men da jeg synes formuleringerne er
så høje og jeg altså ikke er jurist, vil jeg da gerne vide, om det betyder
at man løbende overvåges fra Microsofts side eller lign. når man bruger
denne player. Man bliver ski helt paranoid af alt den overvågning

Fortsat god weekend og tak for evt. svar

Med venlig hilsen

Poul Hansen

(nedenfor teksten som man skal acceptere, når man har downloadet den nye pla
yer - dete er dog kun et uddrag, for der står også et andet sted noget i
retning af, at ved brugen af programmet, kan de (MS) ej heller holdes til
ansvar for krænkelse på privatlivets fred (hvad det så end har med Windows
Media Player at gøre)

* Indholdsformidlere bruger den Digital Rights Management-teknologi ("DRM"),
der er indeholdt i Operativsystemkomponenterne, til at beskytte integriteten
af deres indhold ("Sikkert indhold"), således at deres immaterielle
rettigheder, herunder ophavsret, til et sådant indhold ikke tilegnes
uretmæssigt. Dele af Operativsystemkomponenterne og andre programmer, f.eks.
medieafspillere, bruger DRM til at afspille sikkert indhold
("DRM-software"). Hvis der er sket brud på sikkerheden i DRM-softwaren, kan
ejere af Sikkert indhold ("Ejere af Sikkert indhold") kræve, at Microsoft
tilbagekalder DRM-softwarens ret til at kopiere, vise og/eller afspille
Sikkert indhold. Tilbagekaldelse ændrer ikke DRM-softwarens evne til at
afspille ubeskyttet indhold. En liste over tilbagekaldt DRM-software sendes
til Deres computer, når De indlæser en licens til Sikkert indhold fra
internettet. De accepterer derfor, at Microsoft, sammen med en sådan licens,
muligvis også indlæser lister over tilbagekaldelser på Deres computer på
vegne af Ejere af Sikkert indhold. Microsoft vil ikke hente personligt
identificerbare oplysninger eller eventuelle andre oplysninger fra Deres
computer under indlæsning af sådanne tilbagekaldelseslister. Ejere af
Sikkert indhold kræver muligvis også, at De opgraderer nogle af
DRM-komponenterne i Operativsystemkomponenterne ("DRM-opgraderinger"), før
der gives adgang til deres indhold. Når De forsøger at afspille et sådant
indhold, vil De af Microsoft DRM-softwaren blive underrettet om, at en
DRM-opgradering er påkrævet, og De vil derefter blive bedt om at acceptere
indlæsningen af DRM-opgraderingen. Det samme kan være tilfældet med
DRM-software fra tredjemand. Hvis De ikke accepterer opgraderingen, kan De
ikke få adgang til indhold, hvor DRM-opgraderingen er påkrævet, men De har
stadig adgang til ubeskyttet indhold og Sikkert indhold, hvor opgraderingen
ikke er påkrævet.

Fra : Martin Jorgensen

Dato : 02-05-03 22:15

"Poul H." <nospamPLEASE@NOSPAMdotch.com> wrote in message

> [...]
> regler og formuleringer Microsoft bruger (jf. venligst nedenstående uddrag
> fra betingelserne for brug af denne Windows Media Player).

Det har du 100% ret i. De gør det sikkert med vilje for at forvirre os

> [...]
eller
> andet vildt specielt netop ved brug af denne mediaplayer. Ikke at jeg har

Det tror jeg nu ikke. Sådan læser jeg det ikke. Men alle de der tekniske
gloser og forkortelser forvirrer mig nu, og jeg har ikke rigtig nærlæst det
ordentligt... Det er sgu´ alt for kedeligt, syntes jeg. Men jeg tror godt du
kan helt roligt.

> [...]
de
> blot kan indsamle oplysninger omkring mit brug af mediaplayer og tilmed

Det læser jeg nu umiddelbart efter en hurtig gennemlæsning ingen steder...
Korrekt mig, hvis jeg tager fejl.

> [...]
> pc'en), ja, så vil jeg da gerne vide, hvad der ligger bag ved disse
> formuleringer .... eks. også om det har noget at gøre med en begrænsning i

Det tror jeg ikke. Det er noget teknisk noget, som jeg ikke forstår... Jeg
kan ikke fortælle dig hvad de mener med det... Det er for teknisk for mig.
Som nævnt: Man skulle tro de gjorde det mere besværligt med vilje, så man
ikke fatter det... Ved dog ikke hvad formålet er med at gøre det så
besværligt... Ligesom dette link:
http://www.club.nokia.dk/w/c/n?origin=cn_public.jsp&event=link(legalterms)

Hvem i alverden gider læse det?

> [...]
> at man løbende overvåges fra Microsofts side eller lign. når man bruger
> denne player. Man bliver ski helt paranoid af alt den overvågning

Som sagt: Tror jeg umiddelbart ikke du skal frygte noget. Det fremgår af
> [...]
tilbagekaldelseslister."

> Fortsat god weekend og tak for evt. svar
I lige måde.

> Med venlig hilsen
>
> Poul Hansen
mvh.