Ferieloves § 37.
Fra : Keld Lergren Nielsen

Dato : 27-04-03 00:59

| § 37. Hvis en lønmodtager arbejder mod vederlag under
| ferien, kan direktøren for Arbejdsløshedsforsikringen
| kræve, at den dertil svarende feriegodtgørelse, løn under
| ferie eller ferietillæg indbetales til Arbejdsmarkedets
| Feriefond.

Hvordan skal det forstås. Er det feriepengene jeg fik
udbetalt i forbindelse med den ferie hvor jeg arbejdede,
eller er det de feriepenge jeg optjener ved at arbejde i
ferien?

Skal "arbejder mod vederlag" forstås som a-inkomst
eller kan hammeren også falde over b-inkomst erhvervet
på familiens stand på Vorbasse Marked i sommerferien?

Keld Lergren Nielsen
"Sandheden er ofte så enkel, at man må
nærme sig den via det komplicerede"

Fra : Henning

Dato : 27-04-03 13:21

"Keld Lergren Nielsen" <keld.lergren.nielsen@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]

Er der nogen der har krævet dig for penge ?

Hvis nej glem det - §37 er gammel og lavet for mange år siden af Socialdemokraterne og
idag gør du bare hvad der passer dig bedst, som
alle moderne fornuftige mennesker gør idag på arbejdsmarkedet. Hvis du har lyst til at
arbejde i din ferie - gør det - men husk du kan ikke både få løn og feriepenge samtidig,
sådan skal §37 forstås kort og godt. Hvis du ikke bruger dine optjente feriedage(penge)
skal beløbet korrekt indbetales til Arbejdsmarkedets Feriefond, der efter min mening
skulle nedlægges =

Fra : Keld Lergren Nielsen

Dato : 27-04-03 23:06

"Henning" skrev ...

> Er der nogen der har krævet dig for penge ?

Nej.

> Hvis nej glem det - §37 er gammel og lavet for mange år siden af Socialdemokraterne og
> idag gør du bare hvad der passer dig bedst, som alle moderne fornuftige mennesker gør
> idag på arbejdsmarkedet.

Loven skal vel overholdes ligegyldigt hvilket politisk parti
der har stået fadder til den?

> [...]
> optjente feriedage(penge) skal beløbet korrekt indbetales til Arbejdsmarkedets Feriefond......

Vil følgende scenarie da være i orden?

Firmaet holder officielt lukket mellem jul og nytår. Reelt
arbejdes der dog i visse dele af virksomheden og en
medarbejder, der forlods har fået udbetalt feriepenge for
juleferien, får følgende linier på sin lønseddel for december:

Ferie -37 timer
Overarbejde 37 timer
Tillæg 100 % 37 timer

Keld Lergren Nielsen

"Kunsten er at undgå at virkeligheden forstyrrer dine drømme".

Fra : Arne Feldborg

Dato : 28-04-03 00:25

"Keld Lergren Nielsen" <keld.lergren.nielsen@nospam.invalid> skrev Mon,
28 Apr 2003 00:06:14 +0200

>Loven skal vel overholdes ligegyldigt hvilket politisk parti
>der har stået fadder til den?

Klart nok.

Men når selv dem der har stået faddere til loven (S + fagbevægelsen) nu
er på retræte, og fagbevægelsems egne medlemmer står forrest i køen for
at få lov til at tjene lidt ekstra i ferien, så er det vel et spørgsmål
hvor meget man skal lægge i det.?

Men hvorom alting er: Feriepengene *er* en overenskomstmæssig del af
lønnen for det forgangne år, ikke en del af lønnen for indeværende år.

Hvis lønmodtageren ikke ønsker at holde sin fulde ferie ( 5 uger +
ferie-fridage) i *indeværende* år, så tangerer det konfiskation at
tilbageholde en del af hans overenskomstmæssigge løn fra det foregåenede
år - til fordel for et ham helt ubekendt og uvedkommende foretagende.

>Vil følgende scenarie da være i orden?

Næppe helt som du beskriver det. Men noget der ligner er sædvanen mere
end undtagelsen ude i det praktiske liv.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bøling herreder, kirkebøger Hammerum herred