Første tegn på drægtighed?
Fra : Louise

Dato : 27-04-03 00:12

Hejsa
Jeg var ude for et lille "uheld" med min lille killing i denne uge. Kæresten
var på besøg og mens jeg var i skole havde han åbnet vinduet på altanen (1.
sal) Vinduet stod en lille smule for meget åben og smut hun var hoppet ud.
Hun er indekat og dette var hendes første tur i det fri.
Senere på aftenen kom hun heldigvis tilbage. Kiggede hende efter for div
skræmmer og chekkede at hun ikke var øm nogensteder. Fandt intet!
Kiggede mellem hendes bagben og kunne se lidt størknet blod. Det kan vel
godt passe med at hun har sin første løbetid...
Mit spørgsmål er nu om hvornår man kan se om hun er drægtig?

Louise

Fra : Camilla Scharff

Dato : 27-04-03 00:43

Hej Louise

Når en hunkat er i løbetid bløder den ikke! - katte har en ganske anderledes
cyklus end de fleste andre pattedyr, og det går simpelthen ud på, at udsende
nogle dejlige dufte (som vi ikke kan lugte) og i øvrigt opføre sig
"underligt"
En hunkat i løbetid vil typisk kalde - nogle katte "kurrer", lyder som en
due - og vise tegn på at være klar til parring ved at lægge sig i stilling
med halen ud til siden, når den enten bliver taget i nakkeskindet eller
kælet omkring haleroden eller mellem bagbenene.

Det første tegn på, at en kat er blevet parret er, at dievorterne bliver
mere røde end sædvanligt efter ca. 3 uger - efter ca. 5 uger kan man se, at
katten begynder at blive rundere om livet - og efter 9 uger har man så
killinger...

Det er nu langt fra sikkert, at din kat er blevet parret hvis den ikke har
vist tegn på løbetid hverken før eller efter "udflugten" - de går nemlig som
regel ikke stille af sig... - men hvis du er i tvivl, så kan du jo vælge at
få hende kastreret inden for et par uger, så fjernes evt. fostre samtidig,
og du kan i øvrigt få hende øretatoveret, så er det lettere at identificere
hende, hvis nu hun skulle slippe afsted igen

Mvh. Camilla
www.burmese.dk

Fra : Louise

Dato : 27-04-03 19:12

> [...]
> med halen ud til siden, når den enten bliver taget i nakkeskindet eller
> kælet omkring haleroden eller mellem bagbenene.

Hvad du siger af tegn så er hun helt sikkert i løbetid! Hun er inden for de
sidste uge bla begyndt at "grave" sig ud gennem ruderne. Derud over er der
godt nok kommet fut i hende. Meget mere end hun plejer... Det med haleroden
så har jeg ikke lagt mærke til det, da hun i forvejen er ekstrem kælen...

> [...]
> og du kan i øvrigt få hende øretatoveret, så er det lettere at
identificere
> hende, hvis nu hun skulle slippe afsted igen

Meningen var at hun til maj skulle til dyrelæge for at blive steraliseret og
tatoveret, men nu vil jeg vente til jeg ved om hun er med killinger. Er hun
det skal hun have lov til at få det kuld. Bryder mig ikke om at skulle få
dem fjernet på hende... Flere jeg kender vil allerede gerne have en killing
hvis det er, men vil da nok gerne selv beholde en, hvis det nu er! *SS*

Men jeg vil holde øje med hendes dievorter. Kunne da ellers være sjovt hvis
hun var med killinger. Mine forældres kat er det nemlig også, men vi er dog
ikke sikker på hvornår det er sket og ved ikke helt hvornår deres killinger
kommer. Jeg er derimod meget sikker da det er hendes eneste tur i det fri...

Men mange tak for rådet!

Louise

Fra : Gitte S. Eriksen

Dato : 27-04-03 19:57

Hejsa

Nu tænker jeg lige på hvor gammel er din kat ? du skriver jo din lille
killing ? og er hun meget ung er det efter min mening mere synd hun skal
gennemgå en graviditet som er en stor belastning, så ville nok sørge for at
få hende sterilliseret nu også selv om hun skulle være med killinger.

MVH
Gitte

Fra : Louise

Dato : 28-04-03 13:43

> [...]
at
> få hende sterilliseret nu også selv om hun skulle være med killinger.

Hun er ca 6½ md...
ved godt det er hårdt for hende at være gravid, men det må være meget
hårdere for hendes krop at gå igennem en fjernelse af de evt fostre...

Louise

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 28-04-03 14:21

> Hun er ca 6½ md...
> ved godt det er hårdt for hende at være gravid, men det må være meget
> hårdere for hendes krop at gå igennem en fjernelse af de evt fostre...

Hej Louise

Nej, at få fjernet fostrene i forb. med sterilisering (katration) er ikke
spor hårdere for hende end en "almindelig" sterilisering. Jeg har selv fået
det gjort med to vildkatte, som fik killinger i vores værksted sidste år,
men som desværre nåede at gå i løbetid igen, før vi fik dem indfanget. De
klarede begge indgrebet helt uden problemer.
Derimod vil jeg sige, at 6½ måned er alt, alt for tidligt at få killinger.
Det er hun slet ikke klar til endnu, og det vil være meget mere synd end at
lade hende abortere.

Så min mening: afsted til dyrlægen i en fart

MVH Mette

Fra : Gitte S. Eriksen

Dato : 28-04-03 14:35

> Hun er ca 6½ md...
> ved godt det er hårdt for hende at være gravid, men det må være meget
> hårdere for hendes krop at gå igennem en fjernelse af de evt fostre...

Sntes det vil være meget synd at lade hende gå gennem en graviditet, når hun
er så ung og jo kun er en killing, hun er slet ikke moden psykisk eller
fysisk til det og det vil være betydelig hårdere at føde/passe killinger i
så ung en alder end blive neutraliseret,.

Det er ikke være at blive neutraliseret nu end hvis hun var u. killinger, så
syntes du skal overvejde det igen, er ikke selv itvivl om hvad der vil være
sundest for din kat

MVH
Gitte

Fra : Louise

Dato : 28-04-03 14:59

> [...]
>
> Det er ikke være at blive neutraliseret nu end hvis hun var u. killinger,

> syntes du skal overvejde det igen, er ikke selv itvivl om hvad der vil

Det letteste for mig ville da også være at få fosterne fjernet. Da jeg fik
hende ville jeg ikke have killinger på hende. Hun skal bare være en kælemis
og ikke bruges til avl.
Men jeg er godt nok i tvivl. Jeg vil jo ikke få fostrene fjernet fordi det
er det letteste, men vil hende det bedste.
Jeg er heller ikke sikker på om hun er drægtig, men muligheden er der jo...

Louise

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 28-04-03 15:13

> [...]
> er det letteste, men vil hende det bedste.
> Jeg er heller ikke sikker på om hun er drægtig, men muligheden er der

Hej Louise

Selvfølgelig skal du ikke gøre det, fordi det er lettest _for_dig_. Du skal
netop gøre det bedste for din kat. Men det vil i denne situation (hvis hun
altså er drægtig) så absolut være at blive steriliseret og dermed få en
abort. Som Gitte skriver, er hun slet ikke moden til killinger, hverken
fysisk eller psykisk.

MVH Mette

Fra : Gitte S. Eriksen

Dato : 28-04-03 15:49

> [...]
> er det letteste, men vil hende det bedste.
> Jeg er heller ikke sikker på om hun er drægtig, men muligheden er der

Hejsa Louise

jeg ville nok bestille tid ved min dyrlæge og få hende neutraliseret da det
vil være det bedste for hende, og jo tidligere jo bedre syntes jeg, inden
evt. foster skulle vokse sig store, er sikker på du også kan se det bedste i
det og vil din kat det godt, så håber vores råd kan hjælpe dig på vej til
beslutningen .

MVH
Gitte

Fra : Niels Peter

Dato : 28-04-03 15:11

Louise wrote:

> Hun er ca 6½ md...
> ved godt det er hårdt for hende at være gravid, men det må være meget
> hårdere for hendes krop at gå igennem en fjernelse af de evt fostre...
>
> Louise

Det vil være endnu hårdere for hende at få de killinger i en alder, hvor
hun måske dårligt nok kan finde ud af at passe dem.
Desuden er det noget af en "overlevelsestur" at have sådan et kuld. Lad
os sige, hun får fire på hver 100 gram (bare for at få runde tal). Som
tommelfingerregel tager hver killing sin fødselsvægt på hver uge; det
vil sige, at de små suger omkring 400 gr. næring ud af deres mor om
ugen. Det er en barsk omgang for en krop, som ikke er helt gammel nok
til det show endnu ...

Niels Peter
www.bluewhite.dk
Cats Are People, Too!

Fra : Louise

Dato : 28-04-03 21:28

jeg vil sige tak for al den respons jeg har fået...
Har besluttet at ringe til dyrelægen i morgen og snakke lidt med ham. Han
kan vel også finde ud af hun evt er med killinger. (scanning men aner det
ikke)
Efter den snak jeg får med dyrlægen træffer jeg valget.
Synes bare det er et svært valg at tage...

Men jeg giver lige svar tilbage om hvad der kommer til at ske med min lille
killing! *SS*

Louise

Fra : Louise

Dato : 30-04-03 14:41

> Men jeg giver lige svar tilbage om hvad der kommer til at ske med min
lille
> killing! *SS*

Var til dyrelæge med min lille misser i går og hun er blevet steraliseret.
Han kunne dog ikke se nogle fostre.
Har fået hende hjem og hun er lidt mat, men det skulle gå over igen...

Mange tak for de mange svar der kunne sætte mine tanker i gang og til sidst
fik mig til at vælge det der var bedst for min misser. Også selv om hun ikke
var med killinger

Louise

Fra : Gitte S. Eriksen

Dato : 30-04-03 17:38

Hejsa Louise

Er glad for du valgte hvad også selv syntes var rigtigt og at hun ikke
var gravid trods alt, men nu er det gjordt, som du gerne ville fra starten,
det var kun tidspunktet du var i tvivl om, så håber hun er hurtigt frisk og
I hygger jer

MVH
Gitte

Fra : Louise

Dato : 30-04-03 21:09

> [...]
starten,
> det var kun tidspunktet du var i tvivl om, så håber hun er hurtigt frisk

Hun er allerede mere frisk nu end hun var tidligere. Hun spiser gerne og
drikker som hun skal...
Så alt går ok!

Knus Louise

Fra : Kate

Dato : 30-04-03 22:34

"Louise" <lojahe@msn.com> wrote in

> Var til dyrelæge med min lille misser i går og hun er blevet
> steraliseret. Han kunne dog ikke se nogle fostre.

Det var godt. Dengang jeg fik Sofie nødsteriliseet pga
livmoderbetændelse sagde jeg direkte til min dyrlæge at jeg ikke vide
vide det hvis Sofie rent faktisk var drægtig. Ved godt det nok var en
"tøset" holdning, men jeg tror, at selvom jeg ikke ville ha' betænkt
mig hvis det drejede sig om at redde Sofie, så ville jeg nok alligevel
have haft det lidt skidt med at "aflive" killingerne.

> Har fået hende hjem og hun er lidt mat, men det skulle gå over
> igen...

Hun kommer hurtigt på benene igen. Og hun skl nok blive en glad og
kærlig mis, endnu mere end hvis hun er sådan en nu

--
Kate

Lad adresse være ved privat svar
Leave the address on privat answer

Fra : Louise

Dato : 01-05-03 20:51

> Hun kommer hurtigt på benene igen. Og hun skl nok blive en glad og
> kærlig mis, endnu mere end hvis hun er sådan en nu

Endnu mere kælen???
Hun er aldrig mere end 2 meter fra mig. Når jeg er i bad sidder hun på den
anden side af bruseforhænget og venter der til jeg er færdig. Når jeg er på
toitel vil hun op til mig. Hvis jeg ikke hjælper hende op hopper hun bare.
Når jeg skal sove ligger hun altid _på_ mig. Og hun spinder konstant.
Nogengange er jeg ved at tro at hun er gået i selvsving! *GG*

Men det skal nok gå... Hun er jo også mors lille misser!

Louise