E-Mail
webnoob 5265
[Xnews] Problem med danske karakterer
Fra : Lars Klintholm

Dato : 26-04-03 22:53

Hvis jeg markerer et indlæg, og trykker F (follow-up), citeres
indlægget korrekt. Men hvis jeg kun markerer en del af et indlæg og
trykker F, så går der kludder i æøåÆØÅ i det der citeres. Hvad er der
galt her? Jeg synes ikke det har været sådan tidligere

LarsK

Fra : Madsen

Dato : 26-04-03 23:13

Lars Klintholm skrev:

> Hvis jeg markerer et indlæg, og trykker F (follow-up), citeres
> indlægget korrekt. Men hvis jeg kun markerer en del af et indlæg og
> trykker F, så går der kludder i æøåÆØÅ i det der citeres.

Er du sikker på at du har installeret filerne nævnt på denne side:
<http://www.student.dtu.dk/~c991520/xnews/installation.html> ?

Madsen.

Fra : Lars Klintholm

Dato : 27-04-03 09:56

Den 27 apr 2003 skrev Madsen i dk.edb.internet.software.mail+news:

> Er du sikker p† at du har installeret filerne n‘vnt p† denne side:
> <http://www.student.dtu.dk/~c991520/xnews/installation.html> ?

Ja det er jeg sikker på. Og desuden kører jeg med Win98, så det skulle
ikke gøre nogen forskel med riched. Det mærkelige er, at det kun er når
jeg markerer en del af indlægget jeg vil svare på, se ovenfor.

LarsK

Fra : Rudi Stegen

Dato : 27-04-03 11:36

Hej Lars Klintholm, du skrev i dk.edb.internet.software.mail+news:

> Ja det er jeg sikker på. Og desuden kører jeg med Win98, så det
> skulle ikke gøre nogen forskel med riched.

Nej, det gør det ikke. Jeg bruger også Win98 (SE) siden omkring
eftersommeren og inden da Win95 OSR2. Jeg har aldrig brugt de to filer
og ingen af systemerne har haft problemet.

> Det mærkelige er, at det kun er når jeg markerer en del af
> indlægget jeg vil svare på

Ja. Med et slag på tasken bruger jeg metoden (markerer en del af
indlæggen, inden jeg trykker på på F) i omkring 90% af mine svar.

Jeg har ingen anelse om løsningen, men vi kunne da sammenligne
systemerne i håb om at få fat i synderen.

Vores Xnews-version er ens (og eftersom jeg vist kun er sprunget én
testversion over siden 03.xx.xx, har problemet næppe heller vist sig i
de andre).

Jeg bruger ikke Hamster, du gør. (Har formentlig ikke noget at sige,
men jeg famler i blinde).

Jeg bruger tegnsæt 850 i Windows (se System.ini) og 865 i DOS
(Config.sys - selvom DOS' ikke burde have den ringeste indflydelse).

Er vi stadig helt ens?

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Lars Klintholm

Dato : 27-04-03 12:18

Den 27 apr 2003 skrev Rudi Stegen i
dk.edb.internet.software.mail+news:

> Ja. Med et slag p† tasken bruger jeg metoden (markerer en del af
> indl‘ggen, inden jeg trykker p† p† F) i omkring 90% af mine svar.

Med hensyn til vores vaner i Xnews er vi meget ens her.

> Jeg har ingen anelse om l›sningen, men vi kunne da sammenligne
> systemerne i h†b om at f† fat i synderen.
>
> Vores Xnews-version er ens (og eftersom jeg vist kun er sprunget
> ‚n testversion over siden 03.xx.xx, har problemet n‘ppe heller
> vist sig i de andre).
>
> Jeg bruger ikke Hamster, du g›r. (Har formentlig ikke noget at
> sige, men jeg famler i blinde).

Jeg har været en tur ovre i dk.test, og her kørt med Xnews direkte på
den tyske server helt uden Hamster og Morver. Og det gør ingen forskel
på mit æøåÆØÅ-problem.

> Jeg bruger tegns‘t 850 i Windows (se System.ini) og 865 i DOS
> (Config.sys - selvom DOS' ikke burde have den ringeste
> indflydelse).

Jeg kører 850 rent, og jeg har ikke pillet i disse filer meget længe.

> Er vi stadig helt ens?

Meget ens. Men din Xnews kører som den skal, min gør ikke. Og hvis jeg
bare lader være med at markere en del af indlægget, så er der ingen
problemer.
LarsK

Fra : Rudi Stegen

Dato : 27-04-03 17:22

> [...]

> Jeg har været en tur ovre i dk.test, og her kørt med Xnews direkte
> på den tyske server helt uden Hamster og Morver. Og det gør ingen

Ja, jeg så det. Det var også kun et vildt skud i tågen herfra i mangel
på ide om, hvad fejlen skyldes.

> Jeg kører 850 rent, og jeg har ikke pillet i disse filer meget
> længe.

DOS-dimsen er med 99,9% sikkerhed også bedøvende ligegyldig. Mere
interessant: Mener du med ovenstående ("ikke pillet ... meget længe"),
at det engang *har* virket korrekt og fejlen først er opstået senere?

> Meget ens. Men din Xnews kører som den skal, min gør ikke.

Ja, og jeg har endda - omend _meget_ overfladisk - prøvet at skanne
lidt i news.software.readers i håb om, at noget lignede problemet. Men
jeg kunne ikke umiddelbart finde noget.

> Og hvis jeg bare lader være med at markere en del af indlægget, så
> er der ingen problemer.

Nej, men det er træls ikke at kunne bruge det.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Lars Klintholm

Dato : 27-04-03 18:38

Rudi Stegen skrev:

> Mener du med ovenstående ("ikke pillet ... meget længe"),
> at det engang *har* virket korrekt og fejlen først er opstået senere?

Ja Xnews har kørt upåklageligt i et år eller to. Fejlen er opstået for
ganske nylig, præcis hvornår har jeg ikke bemærket. Men det er ikke i
forbindelse med at jeg har skullet eksperimentere med Xnews, for jeg har
ikke ændret opsætninger længe. Der kan selvfølgelig altid være blevet
beskadiget en eller anden fil i forbindelse med crash - men hvilken?

> Ja, og jeg har endda - omend _meget_ overfladisk - prøvet at skanne
> lidt i news.software.readers i håb om, at noget lignede problemet. Men
> jeg kunne ikke umiddelbart finde noget.

Jeg skøjtede også lige en tur derover med samme resultat. Regner ikke
med, at der er hjælp at hente til æøåÆØÅ-probs i den gruppe.

> Nej, men det er træls ikke at kunne bruge det.

Ja, det holder ikke i længden. Måske er det tiden til at prøve noget
nyt? HKHs indlæg på det seneste tyder også i den retning.

Men foreløbig tak for din deltagelse, Rudi.
--
Mvh.
LarsK

Fra : Rudi Stegen

Dato : 27-04-03 22:04

> [...]

> ikke i forbindelse med at jeg har skullet eksperimentere med
> Xnews, for jeg har ikke ændret opsætninger længe.

Mon det kan være i forbindelse med en opgradering?

Hvis det sandsynligheden ikke er nul (eller _meget_ tæt på), kunne du
evt. zippe hele Xnews-folderen sammen et eller andet sted og lade det
ligge, mens du tester. (Vi kalder filen Xnews.zip).

Herefter overskriver du Xnews.exe med et lidt ældre eksemplar og
afprøver. Går det stadig forkert, prøver du en version ældre etc.,
indtil du med sikkerhed er kommet tilbage til versionen, der før kørte
korrekt, men nu ikke gør. (Medmindre den gør og synderen dermed fundet,
forstås

De gamle eksemplarer kan hentes på <http://home.arcor.de/rowkajjh/>.

De nyere (men ældre end vores aktuelle) har jeg flg. af:

Seneste "golden-version":
<http://stegen.dk/download/xnews_5.04.25.zip>

Senere testversioner:
<http://stegen.dk/download/xnews-test_5.08.12.zip>
<http://stegen.dk/download/xnews-test_6.02.15.zip>

> Der kan selvfølgelig altid være blevet beskadiget en eller anden
> fil i forbindelse med crash - men hvilken?

Ja, det er også en mulighed, men den kan jeg heller ikke give et
rimeligt bud på. Jeg ved ikke, hvilke filer der bliver anvendt i
forbindelse med det der "afmærk og tast F" for at smide det op i
hukommelsen. Klippebordet har ikke noget med det at gøre.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Lars Klintholm

Dato : 27-04-03 22:42

Den 27 apr 2003 skrev Rudi Stegen i dk.edb.internet.software.mail+news:

> Mon det kan være i forbindelse med en opgradering?

Næppe, jeg opgraderede for over to måneder siden. Og det har virket i
det meste af denne tid. Men jeg gemmer dit forslag til når jeg en dag
vil til bunds i det her.

Det eneste jeg har opgraderet på det sidste er en Windows Update. Kunne
det give kludder i Xnews?

LarsK

Fra : Rudi Stegen

Dato : 27-04-03 23:45

Hej Lars Klintholm, du skrev i dk.edb.internet.software.mail+news:

> Næppe, jeg opgraderede for over to måneder siden. Og det har
> virket i det meste af denne tid.

Ja, så er dét i det mindste udelukket.

> Det eneste jeg har opgraderet på det sidste er en Windows Update.

Jeg gjorde i forgårs eller deromkring. Udover den Virtuelle Maskine
(TM) var det noget MSIE/OE, der var patches til. Ialt var der ca. 8 MB,
og på det tidspunkt havde Microsoft valgt at lade et 56kbps-modem tage
over efter de første 2,5 MB. De røg ned på et øjeblik, resten tog
omkring 20-30 minutter. Jeg var ved at få spat

> Kunne det give kludder i Xnews?

Nemt. *Noget* er jo ændret. Det store enmillionkronersspørgsmål er så
stadig det samme: Hvad?

Det bevirkede ikke problemer her (i forbindelse med Xnews da - og hvad
angår resten, har jeg ikke opdaget nogle, skønt de udmærket kan være
kommet). Men jeg bruger MSIE5.5, hvorfor der kan være forskelle hos os.
(Jeg formoder, du bruger MSIE6?).

En god del af MSIE er jo dybt integreret i Windows, uanset om man
anvender browseren eller ej.

Et rimelig gæt er, at din mistanke er korrekt - i.e. at det formentlig
har med opgraderingen at gøre - hvis du ikke helt sikkert kan huske,
den har fungeret normalt også efter da og det opstod nogenlunde omkring
det tidspunkt.
Men problemet er så at finde frem til synderen - for slet ikke at
snakke om, hvad man gøre med den (hvis det er en eller flere
binærfiler).

Et skud i tågen, der måske har 1% chance for at give pote, men til
gengæld er nem lige at afprøve: Der kan være gået lidt koks i reg.basen
under Xnews.
Prøv at starte Regedit, søg på Xnews, gem hele nøglen (med undernøgler)
og slet den så. Genstart Windows og Xnews (der automatisk laver en ny
hovednøgle) og se, om det har nogen betydning.
Går der koks undervejs, kan du jo blot køre den gemte .reg-fil, så
systemt er retur igen.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Madsen

Dato : 28-04-03 00:50

Rudi Stegen skrev:

> Ialt var der ca. 8 MB, og på det tidspunkt havde Microsoft valgt
> at lade et 56kbps-modem tage over efter de første 2,5 MB.

Nå løb du også ind i det gamle modem? :)
I fredags flyttede jeg WinXP over på mit C-drev og skulle derefter
have hentet lige godt 45 MB i opdateringer fra Windows Update, men
det måtte jeg opgive da jeg ikke havde fået hentet mere end lige
knap 2 MB på en time. Så gad jeg ikke det mere og hentede det i
stedet lørdag morgen med fuld skrue.

Madsen.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 28-04-03 16:51

Hej Madsen, du skrev i dk.edb.internet.software.mail+news:

> Nå løb du også ind i det gamle modem? :)

Yeps. Jeg bliver efter din bekrivelse pludselig glad for, det kun var 8
MB, jeg skulle have fat i, så jeg faktisk fik det hele hentet i løbet
af én dag

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Lars Klintholm

Dato : 28-04-03 18:20

Den 28 apr 2003 skrev Rudi Stegen i
dk.edb.internet.software.mail+news:

[en masse gode råd]

Så har jeg fjernet hele min Xnews totalt og installeret en ny helt
frisk fra scratch. Problemet stadig det samme.

Derpå den gamle Xnews på igen (alle Xnews-mapper på drev D: her)

Og så fandt jeg et et måned gammelt image af mit C:\ frem, og rullede
det på, og nu er alt tilsyneladende i den skønneste orden.

Så det må have været et eller andet i mit system (crash, windowsupdate
eller noget helt tredie), der har været lidt defekt, men mærkeligt at
Xnews var det eneste, der var problemer med.

Så hvad der har været galt ved jeg ikke. Men jeg rapporterer straks til
gruppen, hvis jeg skulle finde ud af det.

Tak for hjælpen
LarsK

Fra : Rudi Stegen

Dato : 29-04-03 00:31

Hej Lars Klintholm, du skrev i dk.edb.internet.software.mail+news:

> Og så fandt jeg et et måned gammelt image af mit C:\ frem, og
> rullede det på, og nu er alt tilsyneladende i den skønneste orden.

Skønt det ikke er ideelt, er det da heldigt.

> Så det må have været et eller andet i mit system (crash,
> windowsupdate eller noget helt tredie), der har været lidt defekt,
> men mærkeligt at Xnews var det eneste, der var problemer med.

Muligvis fordi ikke andre af de prgrammer, du jævnlig anvender, bruger
den filkombination (eller hvad det nu er).

Hvis du ikke allerede har kørt Windows Update, ville det være spændende
at høre, om den også opfører sig korrekt bagefter?

(Og pas godt på det image, du allerede har liggende, indtil du har
tjekket systemet/programmerne grundigt igennem efter Update

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Lars Klintholm

Dato : 01-05-03 17:07

Den 29 apr 2003 skrev Rudi Stegen i
dk.edb.internet.software.mail+news:

Undskyld for den sene respons. Grundet arbejde har jeg haft et par
dage, hvor jeg ikke ville eksperimentere for meget med maskinen.

> Hvis du ikke allerede har kørt Windows Update, ville det være
> spændende at høre, om den også opfører sig korrekt bagefter?

Windows Update er kørt helt igennem, og alt kører som det skal.

> (Og pas godt på det image, du allerede har liggende, indtil du har
> tjekket systemet/programmerne grundigt igennem efter Update

Tjek

LarsK

Fra : Rudi Stegen

Dato : 01-05-03 19:30

Hej Lars Klintholm, du skrev i dk.edb.internet.software.mail+news:

> Undskyld for den sene respons.

Det er jo ingen telefonsamtale, hvor man sidder og venter i røret

> Windows Update er kørt helt igennem, og alt kører som det skal.

Det gode er så, at det fungerer også efter dette. Og selvfølgelig at
man fortsat rimelig roligt kan bruge Update.
Det mindre gode er, at det er den slags fejl, som man formentlig aldrig
opdager grunden til. (Men det gode opvejer gudskelov så rigeligt det
mindre gode).

Det bedste bud er "ét eller andet", der har lavet koks af den stride
slags i reg.basen. Koks af den mindre stride slags er oplagte fejl, og
dem kan diverse regcleanere, regscan o.l. rette. Stridt koks er
slagsen, der egentlig ikke er decideret forkert, men "blot" sætter
Windows til at gøre noget for specielle programmer uheldigt. Den slags
er svært at detektere - endsige rette.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 26-04-03 23:14

Lars Klintholm <nospam2003@klintholm.com> wrote in

> [...]
> og trykker F, så går der kludder i æøåÆØÅ i det der citeres.
> Hvad er der galt her? Jeg synes ikke det har været sådan

Du skal have installeret riched32.zip fixet - se xnews hjemmesiden.

Det lyder weird, ved det, men det virker.

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk - http://hs235.dk ::...
"Drømmen om et samlet Europa har ingen mulighed for at

Fra : Lars Klintholm

Dato : 27-04-03 11:13

Den 27 apr 2003 skrev Henrik Stidsen i
dk.edb.internet.software.mail+news:

> Du skal have installeret riched32.zip fixet - se xnews hjemmesiden.

Det er vist ikke nødvendigt, når jeg kører Win98. Men jeg har prøvet
både med og uden riched32 - og der er ingen forskel at se.

> Det lyder weird, ved det, men det virker.

Ikke her

LarsK