Største og Bedste biografesale i Danmark
Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 26-04-03 18:19

Hvilke biografsale anser I som værende de Største og Bedste i Danmark.

Man kan nok ikke komme uden om Imperial i Kbh, men hvad er der ellers af
gode biografsale i Danmark?

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Rune Zedeler

Dato : 26-04-03 18:29

Michael Lund Sørensen wrote:

> Man kan nok ikke komme uden om Imperial i Kbh, men hvad er der ellers af
> gode biografsale i Danmark?

Sal 1 i kinopalæet, Lyngby.
Hvis du primært går op i lyd: De tre største sale i CinemaxX, fisketorvet.

Men intet når Imperial til sokkeholderne, imho.

-Rune

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 26-04-03 18:33

Michael Lund Sørensen skrev:

> Man kan nok ikke komme uden om Imperial i Kbh, men hvad er der ellers
> af gode biografsale i Danmark?

Der er nogle ganske gode biografanmeldelser på
http://www.biografinfo.dk/. Jeg hælder nok også mest til Imperial.

--
Mvh. Peter - http://filmsvar.dk
"Så synes jeg du stiller for høje og -kerte krav til skriftsproget."

Fra : Plato

Dato : 26-04-03 18:59

Nu kommer jeg selv fra Hjørring. Og vores bif er ikke mere end 2 år gammel,
og skulle efter sigende have den sidste nye teknologi inden for biffer.
Har prøvet mange biografer, og den er altså klasse.

Rasmus Riis
Webmaster
www.trailersiden.dk
Tørholmsvej 115E
9800 Hjørring
98-902126
26-217291

Fra : Peter Risager

Dato : 26-04-03 20:30

> Nu kommer jeg selv fra Hjørring. Og vores bif er ikke mere end 2 år
> gammel, og skulle efter sigende have den sidste nye teknologi inden
> for biffer. Har prøvet mange biografer, og den er altså klasse.

Enig, men kun hvis det er en af de få gang hvor de har justeret lyden
ordentligt, lydniveauet har det med at ligge _meget_ højt.
--
Peter Risager
"Bombing in the name of peace is like

Fra : Jesper Winding

Dato : 27-04-03 03:45

Jeg har endnu aldrig været i biffen og se en film hvor lyden var skruet for
højt op. Jeg plejer at være skuffet over at de aldrig skruer ordentlig op så
man kan mærke lydtrykket i brystkassen ved eksplotioner og lign.
Men nu er jeg også lydfreak så det har sikkert noget med sagen at gøre.

--
Jesper

Fra : A.And

Dato : 27-04-03 08:16

"Jesper Winding" <jesperw@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> man kan mærke lydtrykket i brystkassen ved eksplotioner og lign.
> Men nu er jeg også lydfreak så det har sikkert noget med sagen at gøre.

Jeg var inde for at se starwars da den kom i den nye udgave. Jeg tror det
var i 1997 eller sådan noget. Det var i den thx godkendte biograf som
ligger/lagde i Århus.
Det er vel nok den værste filmoplevelse jeg har haft. Lyden var alt alt alt
for højt. Folk sad og holdt sig for ørene. Det var specielt grimt når der
var musik. Jeg husker stadigt med gru den musik. Den er meget lys. Filmen
fejler ikke noget men hold da kæft hvor var vi glade da den var slut. Og vi
havde endda set frem til en oplevelse af en thx godkendt biograf og en flim
som var blevet redigeret efter thx normen. Nu skulle vi ind for at se og
høre hvad en film og en biograf kunne præstere. Men som sagt blev det i
stedet for den værste oplevelse nogen sinde med en film.
Vi fik efterfølgende at vide at udstyret var blevet indstillet eftet efter
instruktørens foreskrifter?????????? hvad det så må betyde.
Nu har vi da heldigvis fået nogle ordentlige biograffer her i Esbjerg og der
er der er lydstyrken ikke for høj. Så de bliver besøgt jævnligt.
Det skal nævnes at jeg ikke siden har været i biograffen i Århus.

Kim

Fra : René Eske Jensen

Dato : 27-04-03 09:07

"Peter Risager" <peden@anarki.dk> wrote in message

> Enig, men kun hvis det er en af de få gang hvor de har justeret lyden
> ordentligt, lydniveauet har det med at ligge _meget_ højt.

Jeg synes at lydniveauet er meget svingende i Hjørring (desværre). Da jeg
var inde at se LOTR: FOTR var det lige i øjet, mens det var for lavt da jeg
var inde at se LOTR: TTT. Jeg har efterfølgende klaget over det lave
lydniveau, der fik jeg så at vide at de havde fået klager over at
lydniveauet var for højt da de viste FOTR, og derfor havde reduceret
niveauet (jeg nævner disse to eksempler fordi de burde være
sammenlignelige).

Jeg har også været inde for at se andre film i Hjørring, og her har
lydniveauet været meget svingende. Blade 2 var alt for høj, Minority Report
var lidt for lav og Die Another Day var tilpas. Ved andre film jeg har været
inde at se har lydniveauet generelt være for lavt.

At der bliver skruet ned for lyden i biograferne er nok også tildels
filmproducenternes skyld, der går simpelthen inflation i lydstyrke, og
derfor skruer biograferne ned. Når så der kommer en film mixet tilpas lyder
den lavt.

Dolby har forsøgt at lave et værktøj til at gøre lydniveauet mere ens i film
med deres dialog normalisation (svjv skal filmen mixes så det gennemsnitlige
dialog niveau har et bestemt niveau), men det virker med alt tydelighed ikke
som tænkt.

Det er iøvrigt heller ikke nemt at lave en standard for hvor højt
lydniveauet på en film skal være for ikke at virke for høj, fordi det drejer
sig ikke bare om at tilpasse max lydtryk. Hvis der er korte peaks med meget
høje bredbåndede eller lavfrekvente lydtryk virker det ikke irriterende,
mens højfrekvente peaks virker irriterende. Hvis der er musik eller andre
længere perioder med høje lydtryk irriteres folk ligeledes, endda selv om
lydtrykket er 10dB lavere end enkort peak som beskrevet ovenfor.

Folk med DVD kender det lat for godt, den ene film lyder vældig høj ved en
indstilling på surround decoderen, mens den næste skal skrues 10dB op for at
lyde ligeså høj. Prøv at forestil jer det mareridt det er for biograf
teknikeren som ikke får sit arbejde lettet af at volumen skal reguleres fra
film til film.

Og at en film er mixet efter THX forskrifterne betyder bestemt ikke at
niveauet bliver mere passende. Et godt DVD eksempel på dette er R1
versionerne af Star Wars EP2 og X-Men. Begge er THX godkendt, men Star Wars
er mixet ALT for højt, hvis man skruer op til det niveau hvor man normalt
ser film, så hopper højtalerne rundt i rummet (specielt subwooferniveauet er
for højt) X- Men derimod er også THX godkendt, men ser man den ved det
niveau man normalt ser film, så er det en noget tam film.

Normalisering af lydniveauet i film er en ting der burde gøres noget ved,
fordi som det er nu er det i store træk et mareridt.

Mvh. René

Fra : Jim Andersen

Dato : 28-04-03 10:45

"René Eske Jensen" <rene.eske@jensen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

Kan vi blive enige om at lydniveauet på FOTR dvd (både 2 og 4 disc R2) er
aaaalt for lavt ?

/jim

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 26-04-03 19:12

Michael Lund Sørensen's utterance expressed in

> Hvilke biografsale anser I som værende de Største og Bedste i Danmark.
>
> Man kan nok ikke komme uden om Imperial i Kbh, men hvad er der ellers af
> gode biografsale i Danmark?

Man kan vel ikke rigtig diskutere hvilke sale der er de
største. Det er et spm. om tørre tal...

1: Lærredets størrelse: Sal 1 i Cinemaxx - Fisketorvet! - 250 m²!
2: Antal sæder: Sal 1 i Imperial, København! - 1102 pladser!
3: Forholdet mellem lærredsstørrelse og gennemsnitlig siddeafstand:
Her kan rigtig mange små biografer faktisk sagtens være med...

Nogen der kan af/bekræfte disse tal? Er der nogen større?

Angående den bedste...

Empire har kysserækker... Det er lææækkert til de romantiske eller
uhyggelige film :)

Øst for paradis i Århus er den hyggeligste jeg kender - perfekt til
sjove og skæve eller gamle film.

Cinemaxx har godt lærred og lyd, men stedet stinker bare af
popcornsgnaskende larmende teenagere i store mængder - af og til
er det et frygteligt sted (måske har jeg bare været uheldig...)
men deres koncept med skrånende gulv og dermed perfekt udsyn er feeedt!!

Imperial har god balance mellem godt lærred, god lyd og rimelig pæn
stil og må nok vinde som den bedste all-round-oplevelse. - meget
tæt forfulgt af empire :D

Hygge!

--
| lars gjerløw jørgensen | lgj[at]jyde[dot]dk |
| N55 43.184 E12 32.405 | www.lgj.dk | oz2lgj |

Fra : Anders Sune Jensen

Dato : 27-04-03 10:37

> 1: Lærredets størrelse: Sal 1 i Cinemaxx - Fisketorvet! - 250 m²!

Reminder : Tycho Brahe Planetarium : 1100 kvadratmeter. Filmbasens areal
( 70mm 15 perf ) er 11 gange større end på 35mm. Så go home med fisketorvet

MVH Anders

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 27-04-03 16:54

Anders Sune Jensen's utterance expressed in

> Reminder : Tycho Brahe Planetarium : 1100 kvadratmeter. Filmbasens
> areal ( 70mm 15 perf ) er 11 gange større end på 35mm. Så go home med
> fisketorvet

Ja det er meget muligt - men så må de sq nosse sig sammen til at
vise andet end film med stjerner og hvaler... ikke at jeg ikke
har lyst til at se det - (jeg er fysik- og biologilærer) men det
ville nu være fedt at se lidt mere action i den sal :) Det er
virkelig flot at se film i TBP, men meget af det er lidt for
kedeligt for min smag... er det egentlig ikke også noget med at
de har et ret ok lydanlæg derinde? - jeg har ikke selv været der
i flere år.

Hygge!

Fra : Anders Sune Jensen

Dato : 27-04-03 18:47

> [...]
> kedeligt for min smag... er det egentlig ikke også noget med at
> de har et ret ok lydanlæg derinde? - jeg har ikke selv været der

Jo men når udvalget nu engang ( fra producenternes side ) kun er hvaler og
stjerner er det lidt svært at vælge andet. Der bliver på verdensplan kun
produceret ca. 10 film om året til dette format ( 70mm 15 perf ). Når vi
vælger film hos os ( ja jeg er lydtekniker i Tycho Brahe Planetarium ) er
det ud fra visse kriterier, så som at : folk i DK gider ikke se en film om
Sigfried og Roy der tryller tigre væk og lign. Samtidig koster det os kassen
at få en film her til landet. Alene i udgift for at få den hjem koster ca
50000 Canadiske ( typisk ) $. Og så mellem 5 og 10 $ pr. solgt sæde for at
vise den. Samtidig skal alle ( næsten ) film versioneres til dansk ( hvilket
jeg gør ) . Dette kan ikke gøres i Europa, så jeg er 4 gange om året i enten
Canada eller Los Angeles ( tager iøvrigt afsted på Lørdag for at lave Coral
Reef ). Det koster også. Der er planer om evt. at tage andre 'Hollywood'
film på plakaten, men det kræver en del tekniske ændringer i vores teater.
Apollo 13 og Starwars er konverteret til vores format, og snart kommer
Matrix 2 som også bliver produceret i 70mm. Men om vi får dem ved jeg ikke.
Men ja vi har et suverænt lydanlæg. 6 helt separate kanaler uden
bitreduktion ( husk en biograffilm er kodet som en minidisk ) og nogle
ordentlige Ht.

MVH Anders

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 28-04-03 09:40

> Samtidig koster det os kassen at få en film her til landet.
> Alene i udgift for at få den hjem koster ca 50000 Canadiske ( typisk )
> $. Og så mellem 5 og 10 $ pr. solgt sæde for at vise den.

avs!! det er faneme dyrt!

> [...]
> Dette kan ikke gøres i Europa, så jeg er 4 gange om året i enten
> Canada eller Los Angeles ( tager iøvrigt afsted på Lørdag for at lave

Jeg er dansklærer - skal du bruge en oversætter? :) Jeg kan pakke
til på lørdag.. må jeg tage kæresten med? oh.. damn - skal til min
søsters konfirmation :( øv! det må blive en anden gang :D

> [...]
> i vores teater. Apollo 13 og Starwars er konverteret til vores format,
> og snart kommer Matrix 2 som også bliver produceret i 70mm. Men om vi

Jeg kan huske der var snak om Star wars - var det ikke noget med at der
skulle være "uddannelsesmæssigt" eller "fornuftigt" indhold i filmene?
- at der derfor ikke blev taget "hollywood-film" ind til TBP?

> Men ja vi har et suverænt lydanlæg. 6 helt
> separate kanaler uden bitreduktion ( husk en biograffilm er kodet som
> en minidisk ) og nogle ordentlige Ht.

hehe - så må vi håbe der kommer noget godt derude - du må lige poste
her hvis der kommer noget rigtig godt :) Som lydtekniker kan du nok
vurdere hvad der er "øreguf" for os filmnørder.

Hilsner!

Fra : Per

Dato : 28-04-03 09:14

> [...]
> kedeligt for min smag... er det egentlig ikke også noget med at
> de har et ret ok lydanlæg derinde? - jeg har ikke selv været der

I USA kører de bl.a. Star Wars Attack of the Clones i IMAX

Fra : Jesper Winding

Dato : 28-04-03 09:36

Det er jo ikke samme form som herhjemme - Deres Imax er ikke kupler du
ligger under. men bare kæmpe kæmpe skærme.

http://www.imax.com/images/popups/theatres-imax-diagrams.gif

--
Jesper

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 28-04-03 09:41

Per's utterance expressed in

> I USA kører de bl.a. Star Wars Attack of the Clones i IMAX

jep - gad SÅ godt at se det :) (grrr.. misunde, misunde)

Fra : Erland Stig Bredgaar~

Dato : 26-04-03 21:26

"Michael Lund Sørensen" skrev

> Man kan nok ikke komme uden om Imperial i Kbh, men hvad er der ellers
> af gode biografsale i Danmark?

Viborg/Aalborg:

Fotorama i Viborg (har kun prøvet deres Sal 1) er rigtig godt med: Godt
udsyn, god siddekomfort, stort og skarpt billede, rigtig god lyd, og pænt
interiør. Den slår i hvert fald alle Nordisk Films biografsale i Aalborg,
hvor jeg selv bor, med flere længder (dvs. Astoria, Bio 5 og Scala).
Fotoramas udvalg af film kunne til gengæld være bedre, de undlod
f.eks. helt at vise 'It's All About Love'.

Kun den lille 'alternative' biograf i Aalborg, Biffen, kan overhovedet
sammenlignes kvalitetsmæssigt - og når Biffen af og til bruger
Symfonien i Aalborg (tidligere byens største biografsal - udstyret
fungerer stadig) til filmfremvisning, så er det faktisk lige før man kan
tillade sig at sammenligne med Imperial, efter min mening.

Mvh. Erland

Fra : Lasse Christensen

Dato : 26-04-03 22:26

"Erland Stig Bredgaard" <nospam@erlands.dk> wrote in news:b8eps2$3at$1
@sunsite.dk:

> Viborg/Aalborg:
>
> Fotorama i Viborg (har kun pr›vet deres Sal 1) er rigtig godt med: Godt
> udsyn, god siddekomfort, stort og skarpt billede, rigtig god lyd, og p‘nt
> interi›r. Den sl†r i hvert fald alle Nordisk Films biografsale i Aalborg,
> hvor jeg selv bor, med flere l‘ngder (dvs. Astoria, Bio 5 og Scala).
> Fotoramas udvalg af film kunne til geng‘ld v‘re bedre, de undlod
> f.eks. helt at vise 'It's All About Love'.

Enig Fotorama er den bedste biograf jeg har været i (man er så uheldig at
stamme fra provinsen). Ellers har jeg hørt at den i Struer skulle være ok.

Fra : Jesper Winding

Dato : 27-04-03 03:48

Jeg er også rigtig glad for vores bif her i Viborg - og nu hvor sal 2 og 3
også har fået THX stemplet mangler der ikke meget før det er cremen.
Jeg har været i de fleste store biograffer i Danmark og Viborg er klart
blandt de fem bedste med Sal 1. Faktisk syntes jeg lyden er betydeligt bedre
der end i Imperial.

--
Jesper

Fra : Cecilie

Dato : 27-04-03 17:43

"Erland Stig Bredgaard" <nospam@erlands.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fungerer stadig) til filmfremvisning, så er det faktisk lige før man kan
> tillade sig at sammenligne med Imperial, efter min mening.

Hmm, synes Astoria (Aalborg) har de bedste sæder! Har aldrig været i Biffen.

Fra : Erland Stig Bredgaar~

Dato : 28-04-03 14:22

"Cecilie" skrev

> Hmm, synes Astoria (Aalborg) har de bedste sæder! Har aldrig været
> i Biffen.

Det skulle du nu tage at unde dig selv

Erland

Fra : Eva Andersen

Dato : 28-04-03 15:59

> "Cecilie" skrev

> Det skulle du nu tage at unde dig selv
>
> Erland

Nemlig! Det er også byens hyggeligste biograf.

/Eva

Fra : Erland Stig Bredgaar~

Dato : 28-04-03 17:55

"Eva Andersen" skrev

> Nemlig! Det er også byens hyggeligste biograf.

Ja, helt klart. Som der længe stod på Nordisk Films reklameskilt på
Vesterbro i Aalborg: 'Astoria, Scala, Bio 5 - Biffen er bare bedre!'
Af en eller anden grund fjernede de den sidste sætning, da skiltet
blev malet op for et par år siden... (det hører måske med til historien,
at Biffen først blev navngivet efter at det oprindelige skilt blev sat op).
Ikke desto mindre passer sloganet stadig

Mvh. Erland

Fra : Anders Sune Jensen

Dato : 27-04-03 10:34

Bedste lyd og bedste billed er uden tvivl Tycho Brahe Planetarium. Men i
gængs forstand er det vel ikke en biograf. Eller hvad??

MVH Anders

"Michael Lund Sørensen" <hold.diskussionen.i.gruppen@tak.dk> skrev i en
meddelelse news:3eaabf74$0$31990$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

Fra : TK

Dato : 28-04-03 13:58

Kolding Biocenter, en rigtig fed biograf. De skulle ifølge dem selv
også have Jyllands største lærrede - det er en forholdsvis ny biograf,
mener den åbnede '99-00.

Har tilbragt mange gode stunder i den bif.

TK

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 27-04-03 16:46

Tak for mange gode indlæg og linket