Motorvajsafgift i Schweits
Fra : driver

Dato : 26-04-03 14:43

Hvordan er det lige det forholder sig med motorvejsafgifter i Schweits ? Kan
man, i lighed med Østrig, købe en vignet der gælder i 10 dage - eller skal
man have en vignet der gælder 1 år ?? Og hvad koster det egentlig. Kan man
med rimelighed komme frem i Schweits uden at bruge motorvejene ?
mvh driver

Fra : Marchwitz

Dato : 26-04-03 15:21

"driver" skrev d. 26-04-03 14:43 dette indlæg :
> Hvordan er det lige det forholder sig med motorvejsafgifter i Schweits
? Kan

Hej dav
Jeg har kørt som buschauffør igennem Schweits adskellige gange, og her
skal man betale ved grænsen uanset hvor man kører. Men har man ingen
passagerer med ( altså tom bus) skal man ikke betale noget som helst.
Det må helt bestemt også gælde for alm. privatbilister med eller uden
passagerer, d.v.s. ingen afgift.
Skal man så endelig betale noget, kan man klare sig med en betaling som
gælder for den tid man bruger. Men jeg mener jeg har noget liggende et
eller andet sted om dette emne, hvis jeg finder nye oplysninger skal du
nok få besked.

Med venlig hilsen
Kim Marchwitz

http://www.kandu.dk/

Fra : Marchwitz

Dato : 26-04-03 15:35

"driver" skrev d. 26-04-03 14:43 dette indlæg :
> Hvordan er det lige det forholder sig med motorvejsafgifter i Schweits
?

Så har jeg alligevel været for hurtig.
Her er det rigtige svar:

Motorvejsvignet er obligatorisk for kørsel på alle motor- og
motortrafikveje.

En vignet, som er gyldig for kørsel frem til den 31. januar det følgende
år, koster 40 CHF (ca. 200,00 kr.). Den kan købes hos FDM, på grænsen
til Schweiz samt på posthuse og tankstationer i Schweiz.

Vignetten skal anbringes på indersiden af bilens forrude

Da det også gælder motortrafikveje ville jeg nok ikke køre væk fra de
store veje.
Slet ikke med campingvogn på.

Undskyld og god tur.

Kim Marchwitz

http://www.kandu.dk/

Fra : Gitte Sørensen

Dato : 27-04-03 07:16

Sat, 26 Apr 2003 14:34:30 GMT, skrev "Marchwitz"
<Marchwitz.news@kandu.dk> :

>Slet ikke med campingvogn på.

Er der ikke noget om, at campingvognen i Schweiz skal have sin egen
vignette (= 2 i alt for hele vogntoget) ??
Modsat i Østrig, hvor campingvogn er inkl. i prisen.

--
Gitte Sørensen
Hjemmeside med bl.a. Galleri: http://home.tiscali.dk/cgsorens

Fra : Marchwitz

Dato : 27-04-03 14:22

"Gitte Sørensen" skrev d. 27-04-03 07:16 dette indlæg :
> Sat, 26 Apr 2003 14:34:30 GMT, skrev "Marchwitz"
> <Marchwitz.news@kandu.dk> :

> Er der ikke noget om, at campingvognen i Schweiz skal have sin egen
> vignette

Jo du har ret.
Jeg fandt lige dette udklip:

Ved kørsel på de fleste motorveje i Schweiz opkræves en vejafgift i form
af en vignet.

Hvis man kører med anhænger, skal der købes 2 vignetter - én til bilen
og én til påhængsvognen.

På biler anbringes vignetten på indersiden af forruden i øverste eller
nederste venstre hjørne eller bag bakspejlet. På anhængere og
motorcykler klæbes vignetten på en ikke aftagelig og let tilgængelig,
synlig del.

Motorvejsvignetten koster 40 francs (27,50 euro).

Med venlig hilsen
Kim Marchwitz

http://www.kandu.dk/

Fra : Per Nørgaard

Dato : 26-04-03 22:23

Hej.
Hvad koster det i østrig med / uden cv.
Hilsen Per

Fra : Marchwitz

Dato : 27-04-03 00:03

"Per Nørgaard" skrev d. 26-04-03 22:23 dette indlæg :
> Hej.
> Hvad koster det i østrig med.....

Her er et uddrag:

Motorvejsvignet er obligatorisk for kørsel på alle de østrigske motor-
og motortrafikveje der ikke i forvejen er betalingsveje.

Man kan vælge mellem en vignet som er gyldig for kørsel i 9 dage, 2
måneder (fra købsdagen) eller 1 år frem til den 31. januar i det
følgende år.

En vignet, gyldig i 9 dage koster 7,60 euro (ca. 56,00 kr.).

Vignetten kan bl.a. købes hos FDM, på nogle tankstationer tæt ved
grænserne. De kan også købes i Østrig på tankstationer, posthuse og hos
de østrigske automobilklubber.

Det kan være en god ide at købe en vignet før man kommer til den
østrigske grænse, da man ellers - særligt på kritiske rejsedage - vil
kunne komme ud for en del ventetid.

Jeg er endnu ikkke helt sikker på, om man skal købe en særskilt vignet
til cv. Jeg tror det ikke men jeg giver besked hvis jeg finder ud af
noget andet.

Iøvrigt bør man have helt styr på at køre med anhænger hvis man vil køre
i alperne, altså væk fra de store vej.

Med venlig hilsen
Kim Marchwitz

http://www.kandu.dk/

Fra : Hans Jørgen

Dato : 27-04-03 15:09

Marchwitz wrote:
Jeg er endnu ikkke helt sikker på, om man skal købe en særskilt vignet
> til cv. Jeg tror det ikke men jeg giver besked hvis jeg finder ud af
> noget andet.
I schweitz skal man sørme betale for hver, læs evt her
http://www.fdm.dk/dinferie/europa/feriebase/newshowcountry.asp?Countries=44&
Alle=on#vejgebyrer

Ikke i Østrig.
--