AirPortproblem, eller...?
Fra : Jonas Voss

Dato : 26-04-03 10:32

Ok, jeg har for nyligt fået mig min drømmemaskine, 12" powerbooken, og
den er majet fin. Jeg har trådløst netværk i den, og kan fint få det
til at spille inde på min skole, hvor det trådløse netværk er i
tip-top stand. Dette indlæg er f.eks. skrevet over den trådløse.

Det mærkelige er, at når jeg er på det trådløse netværk, så kan jeg
ikke tjekke post på normal vis, altså gennem mit postprogram
(GyazMail), jeg får blot en timeout. Hvis jeg derimod forbinder via et
netværkskabel i maskinen kan jeg fint gøre det.

Hvis jeg prøver med den bærbare ThinkPad jeg har lånt på arbejdet, kan
jeg også fint tjekke post fra mine mailservere over det trådløse
netværk.

Både ethernet og AirPort er sat til at få IP fra DHCP-serveren, og jeg
har åbnet for Remote login samt Personal web sharing (jeg sidder og
laver noget PHP lokalt på apache-serveren) i FireWall'en.

Jeg kan ikke rigtig hitte ud af hvad jeg skal lede efter og ændre, for
at det kan lade sig gøre for mig at tjekke mails over AirPort, men det
er uden tvivl noget meget simpelt.

"Ford, you're turning into a penguin. Stop it!"

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-04-03 10:54

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> [...]
> (GyazMail), jeg får blot en timeout. Hvis jeg derimod forbinder via et
> netværkskabel i maskinen kan jeg fint gøre det.

Jeg kan heller ikke bruge min e-mail på sygehusets trådløse netværk, men
hjemmesider og news går fint. Jeg regnede med, at der bare var lukket
for en port. Men hvis du kan bruge en Thinkpad, kan det jo ikke være
tilfældet.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 26-04-03 11:28

> [...]

> (GyazMail), jeg får blot en timeout. Hvis jeg derimod forbinder via et
> netværkskabel i maskinen kan jeg fint gøre det.

Tja, dette er et rent "skud i tågen", men har du Airport som 1.
prioritet og ethernet som 2. prioritet i din netværksopsætning? Hvis
ikke så prøv det, og se om det hjælper.

--
Mvh Martin
| OpenOffice på MacOS X: www.talentmedia.dk/openoffice/ |

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 26-04-03 16:03

Jonas Voss <voss@null.dk> writes:

> Ok, jeg har for nyligt fået mig min drømmemaskine, 12" powerbooken, og
> den er majet fin.

Tillykke!

> [...]
> (GyazMail), jeg får blot en timeout. Hvis jeg derimod forbinder via
> et netværkskabel i maskinen kan jeg fint gøre det.

Lyder skummelt. Blot nogle skud i tågerne:

1) Kan du fx. ssh'e fra maskinen over AirPort?

2) Gad vide om det er specikt GyazMail? Altsom den har een eller anden
mystisk indstilling, der får dem til at afvise AirPort? Prøv evt. med
et andet mailprogram. Jeg ved godt at det er temmelig usandsynligt.

> Hvis jeg prøver med den bærbare ThinkPad jeg har lånt på arbejdet,
> kan jeg også fint tjekke post fra mine mailservere over det trådløse
> netværk.

Lyder temmelig skummelt. Endnu et tåge-skud:

Har OSX indbygget noget firewall-agtigt, hvor man kan slukke for
udgående porte?

-j

--
http://janus.dk
jabber-id: janus@jabber.org

Fra : Jonas Voss

Dato : 26-04-03 17:41

Janus Sandsgaard wrote:

> Tillykke!

Mange tak. Det er immervæk et fint stykke hardware Apple har lavet
her. Kompakt og lækker. AirPort-radius er faktisk helt fint. Dette
indlæg er f.eks. skrevet fra et eller andet netværk der er hul til
inde fra Knabrostræde. Heller ikke her kan jeg tjekke post med den
trådløse forbindelse.

> Lyder skummelt. Blot nogle skud i tågerne:
>
> 1) Kan du fx. ssh'e fra maskinen over AirPort?

Yeps, dette indlæg er f.eks. skrevet over ssh til mimer, så det kan
jeg godt.

> 2) Gad vide om det er specikt GyazMail? Altsom den har een eller anden
> mystisk indstilling, der får dem til at afvise AirPort? Prøv evt. med
> et andet mailprogram. Jeg ved godt at det er temmelig usandsynligt.

Noget kunne tyde på det. Har lige hentet post over både POP3 og IMAP
med Mail.app, og det gik helt fint. Tak forden den idé. Mægtigt
faktiskt! Især taget i betragtning, at det tager TDC min. 30 dage at
flytte mit abonnement fra Orange til TDC. Det betyder altså 30 dage
uden internet derhjemme i min nyindviede lejlighed. Det er dæleme ikke
for sjov.

Jeg tror faktisk at det lykkedes mig at hente post over det trådløse
med GyazMail i 0.9.9.7 versionen, men det kan jo være de har ændret
noget i den seneste version der gør at det ikke længere er muligt. Må
lige se om jeg kan finde en ældre version af GyazMail på min HD.

Tak for hjælpen Janus.

"Bistromathics,' he said, 'the most powerful computational force
known to parascience."

Fra : Jonas Voss

Dato : 27-04-03 12:29

Jonas Voss wrote:

> [...]
> flytte mit abonnement fra Orange til TDC. Det betyder altså 30 dage
> uden internet derhjemme i min nyindviede lejlighed. Det er dæleme ikke

Når, det er meget sært. Nu er jeg tilbage på skolen, og her kan jeg
igen ikke hente post via trådløs, hverken med GyazMail eller Mail.app.
Jeg forstår ingenting.

Jeg har forsøgt mig med Martins forslag om at ændre på rækkefølgen i
network configurations, men det hjælper ingenting. Desværre ved jeg
ikke hvilken DNS de bruger herinde, så jeg kan ikke forsøge mig med
Jespers forslag endnu, men det kommer nok.

Meget mystiskt, især da det virkede igår over et access point i
nærheden af min bolig.

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 27-04-03 12:45

Jonas Voss <voss@null.dk> writes:

> Når, det er meget sært. Nu er jeg tilbage på skolen, og her kan jeg
> igen ikke hente post via trådløs, hverken med GyazMail eller
> Mail.app. Jeg forstår ingenting.

Skummelt. Kunne det tænkes, at der er lukket for nogle porte via
AirPort'en, og at du blot var heldig med IBM-maskinen (andet
acces-point; noget passwords-beskyttelse, en midlertidig rettelse
etc)?

> Desværre ved jeg ikke hvilken DNS de bruger herinde, så jeg kan ikke
> forsøge mig med Jespers forslag endnu, men det kommer nok.

ITC burde da have dokumentation på den slags. Kan du ikke slå det op
på en (intra-) website, eller ganske enkelt se det af en masine, der
står et sted? Ellers så prøv at indtaste en DNS manuelt (det behøver
vel ikke være skolens?), eksempelvsi:

216.52.254.1

Det er NSAs maskine i LA

-j

--
http://janus.dk
jabber-id: janus@jabber.org

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 27-04-03 12:51

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> writes:

> 216.52.254.1
> Det er NSAs maskine i LA

Du får lige er par danske, der er åbne:

Uni2: 129.142.7.100
Netcetera: 193.111.120.5 (ns.netcetera.dk)

Det burde kunne teste, om det er DNS der er noget galt med (hvilket
egentlig virker temmelig usandsynligt, hvis du kan ssh'e til null.dk.)

-j

--
http://janus.dk
jabber-id: janus@jabber.org

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 27-04-03 13:20

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

> [...]
>
> Det burde kunne teste, om det er DNS der er noget galt med (hvilket
> egentlig virker temmelig usandsynligt, hvis du kan ssh'e til null.dk.)

ssh'e ???????????????

Jeg har prøvet flere gange at koble på med DHCP og der frigives ingen
DNS - derfor taster jeg den ind manuelt.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Jonas Voss

Dato : 27-04-03 14:23

[2900] Jesper Haaber Gylling wrote:

> ssh'e ???????????????

Secure Shell, fjernlogin på en maskine. Når jeg kan det via AirPort
bør det ikke være DNS, da der laves DNS opslag når man ssh'er.

   % ssh login@enellerandenmaskine.dk

Jeg fik i øvrigt disse i overskud:

??????????????

(o:

You moved your mouse. Windows needs to be restarted in order for the
changes to take effect. Do you want to restart your computer now?

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 27-04-03 16:28

jesper@gylling.net ([2900] Jesper Haaber Gylling) writes:

> ssh'e ???????????????

Secure shell - en siker (krypteret) variant af telnet. Giver mulighed
for at koble på en unix-maskine og udføre kommandoer som hvis man sad
lokalt på maskinen i en terminal. Selv på små båndsbredder kan man
gøre "alting": Oprette webhoteller, installere programmer etc.

> Jeg har prøvet flere gange at koble på med DHCP og der frigives
> ingen DNS - derfor taster jeg den ind manuelt.

Den er jeg med på. Min kommentar gik på, at hvis Jonas kan koble til
en maskine over ssh ved an angive et domænenavn, ja så kan maskinen
resolve ip-numre - hvilket igen betyder at den får en DNS som den kan
bruge.

-j

--
Så er det officielt: Der er en unge på vej!
Estimated time of arrival: Medio september 2003

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 27-04-03 19:22

> [...]

> en maskine over ssh ved an angive et domænenavn, ja så kan maskinen
> resolve ip-numre - hvilket igen betyder at den får en DNS som den kan

OK - tak for kurset ! 8-D

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 26-04-03 16:15

> [...]

> Jeg kan ikke rigtig hitte ud af hvad jeg skal lede efter og ændre, for
> at det kan lade sig gøre for mig at tjekke mails over AirPort, men det

Trækker den også en valid DNS server ? Jeg har flere gange oplevet at
man selv skal taste 2 DNS'er ind - også med DHCP.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/