Gode Kopinumre
Fra : Niels Overgård

Dato : 26-04-03 08:33

Hej
Debatten har livligt kørt med eksempler på dårlige kopinumre. Men hvad med
de gode. Altså sange, som simplethen er så fantastiske, at det næsten er
umuligt at ødelægge dem, eller kopinumre som bringer noget nyt og spændende
på bane.
Her er ti gode eksempler:
Cowboy Junkies: Sweet Jane (Lou Reed/Velvet Underground)
Manic Street Preachers: Suicide is Painless (Theme from MASH)
Sort Sol: Indian summer (CV Jørgensen)
Senor Coconut: Tour de France (Kraftwerk)
Steve & Eydie: black hole sun (Soundgarden)
Otis Redding: Satisfaction (Rolling Stones)
Chet Baker: Almost blue (Elvis Costello)
U2: Satellite of love (Lou Reed igen)
Jimmy Scott: Slave to love (Bryan Ferry)
Rae & Christian feat. Bobby Womack: Wake up everybody (Harold Melvin)

Har I flere gode eksempler.

mvh. Niels

Fra : Theis Duelund Jensen

Dato : 26-04-03 09:12

"Niels Overgård"
> [...]
> de gode. Altså sange, som simplethen er så fantastiske, at det næsten er
> umuligt at ødelægge dem, eller kopinumre som bringer noget nyt og

Nirvana - The Man Who Sold The World

Fra : Theis Duelund Jensen

Dato : 26-04-03 09:13

"Theis Duelund Jensen" <isl10611@image.dk> skrev i en meddelelse

> "Niels Overgård"
> spændende
>
> Nirvana - The Man Who Sold The World

Skrevet af David Bowie, skulle der være nogle der ikke vidste det...

-TDJ

Fra : Peter Kaas

Dato : 26-04-03 09:29

Roger Waters: "Knocking On Heaven's Door" (Bob Dylan)

Mvh
Peter

Fra : Troels

Dato : 26-04-03 09:34

> Har I flere gode eksempler.

Som "warm-up"-cd til Nikolaj Nørlund forleden, hørte jeg en Johnny Cash cd,
hvor han blandt andet spillede U2's "One". Det synes jeg lød meget smukt. Og
One er jo virkeligt et godt nummer som man ikke skal pille ved hvis man ikke
kan yde det en retfærdig behandling.

Derudover er der jo Alabama song som er meget underholdende uanset om det er
The Doors eller Bowie der kopierer den.

Så er der Radioheads version af "Nobody does it better" (Gammelt James Bond
nummer).

Egentligt kan jeg også på en eller andet måde godt lide Tori Amos' udgave af
Eminems "'97 Bonnie & Clyde". Måske mest fordi det er så anderledes end
originalen.

/Troels

Fra : Niels Overgård

Dato : 26-04-03 11:05

Hej
Johnny Cash er et rigtigt godt eksempel på en mand som er god til blæse liv
og personlig ind i sange, som man ellers ikke troede der kunne gøres mere
ved. F.eks. har han jo også lavet en helt vild god udgave af soundgardens
Rusty Cage
mvh. Niels

Fra : Esben I.

Dato : 27-04-03 23:03

Troels wrote:

> Egentligt kan jeg også på en eller andet måde godt lide Tori Amos' udgave af
> Eminems "'97 Bonnie & Clyde". Måske mest fordi det er så anderledes end
> originalen.

Har du hørt hendes udgave af "Teen Spirit" (Nirvana) ?
ssssssssupersexet
mvh
Esben I.

Fra : Michael Hjorth

Dato : 28-04-03 20:50

"Esben I." wrote:

> Har du hørt hendes udgave af "Teen Spirit" (Nirvana) ?
> ssssssssupersexet

Jeg er også ret vild med hendes udgave af det gamle 10cc nummer "I'm not
in love". En noget anderledes og dyster udgave end originalen.

Michael.

Fra : Holm

Dato : 30-04-03 09:03

Michael Hjorth wrote:
> Jeg er også ret vild med hendes udgave af det gamle 10cc nummer "I'm not
> in love". En noget anderledes og dyster udgave end originalen.

Det er nu også en sød udgave af Bruce Springsteens I'm On Fire, hun får
sunget sig igennem.
Over The Rainbow lyder også godt - jeg kan desværre ikke lige huske hvor
den sang oprindeligt kommer fra.

Fra : Troels

Dato : 30-04-03 12:57

> Over The Rainbow lyder også godt - jeg kan desværre ikke lige huske hvor
> den sang oprindeligt kommer fra.

Den er fra soundtracket til The wizard of oz.

/Troels

Fra : Lars Lauridsen

Dato : 30-04-03 17:59

> Den er fra soundtracket til The wizard of oz.

Hvem har egentlig lavet den originale?

Mvh.
Lars

Fra : Troels

Dato : 30-04-03 18:30

> Hvem har egentlig lavet den originale?

Fra hoften vil jeg svarer Judy Garland, men det kan da godt være jeg er galt
på den.

/Troels

Fra : Lars Lauridsen

Dato : 30-04-03 19:22

> Fra hoften vil jeg svarer Judy Garland, men det kan da godt være jeg er
galt
> på den.

Det mener jeg du har ret i :)

Mvh.
Lars

Fra : Dopedog

Dato : 26-04-03 11:06

> [...]
> Jimmy Scott: Slave to love (Bryan Ferry)
> Rae & Christian feat. Bobby Womack: Wake up everybody (Harold Melvin)

Marilyn Manson - Sweet Dreams (Are Made Of This) [Eurythmics]

Nirvana - Where Did You Sleep Last Night? [Ledbelly]

Fra : Mads Breddam

Dato : 26-04-03 12:23

> Har I flere gode eksempler.

SRV - Voodoo Chile. (Hendrix)

--
Mvh.:
Mads Breddam

"Yes Gorgie, they float. They all float down here." Pennywise the Clown/IT.

Fra : Brian

Dato : 26-04-03 15:17

"Mads Breddam" <breddam@esenet.dk> wrote in message
> [...]

Jimi hendrix - All along the watchtower (bob dylan)

Fra : Jacob Ulrich

Dato : 26-04-03 13:08

"Niels Overgård" <ouiou@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> de gode. Altså sange, som simplethen er så fantastiske, at det næsten er
> umuligt at ødelægge dem, eller kopinumre som bringer noget nyt og

Mit yndlings-eksempel er Jeff Buckleys overdrevent smukke udgave af Cohens
Hallelujah.
Men derudover kan jeg også nævne

Starsailor - The way young lovers do (Van the Man, det afhænger lidt af mit
humør om jeg foretrækker originalen eller ej)
Radiohead - Sing a song for you (Tim Buckley)
Nada Surf - Where is my mind (Pixies)

Derudover har Jeff Buckley jo lavet adskillige andre smukke covers, bl.a.
temaet til Baghdad Café. Lilac wine er vist også et cover.

---Jacob---

Fra : Kasper Aae

Dato : 27-04-03 15:12

On Sat, 26 Apr 2003 14:07:39 +0200, "Jacob Ulrich" <oxygen@oncable.dk>
wrote:

>Nada Surf - Where is my mind (Pixies)

Ja, jeg havde håbet lidt på, at de ville have spillet den, da de gav
koncert i marts.

--
Kasper Aae

Fra : Christian Muus

Dato : 27-04-03 17:22

"Jacob Ulrich" <oxygen@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> Starsailor - The way young lovers do (Van the Man, det afhænger lidt af
mit

Ok, hvilken plade er den på?

Fra : Søren Hjelholt

Dato : 28-04-03 12:38

"Jacob Ulrich" <oxygen@oncable.dk> wrote in
news:3eaa768a$0$42586$edfadb0f@dread11.news.tele.dk in dk.kultur.musik:

> "Niels Overgård" <ouiou@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Mit yndlings-eksempel er Jeff Buckleys overdrevent smukke udgave af
> Cohens Hallelujah.
> Men derudover kan jeg også nævne

Kan jeg kun være enig i!!!
Jeg kan desuden egentligt godt life Freyas udgave af samme nummer, men det
er selvfølgelig ikke på niveau med Jeff Buckley.

--
Søren Hjelholt

"Døm din succes ud fra, hvad du har opgivet for at opnå den" - Dalai Lama

Ps. Fjern _nospam_ fra min mailadresse, hvis du vil sende en e-mail til mig.

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 26-04-03 14:53

Niels Overgård wrote:
> [...]
> hvad med de gode. Altså sange, som simplethen er så fantastiske, at
> det næsten er umuligt at ødelægge dem, eller kopinumre som bringer

Snip

> Senor Coconut: Tour de France (Kraftwerk)

Deres version af "Showroom Dummies" er også ret god

Hvad med Prince's version af Sheryl Crows "Everyday is a Winding Road"

-Sune

Fra : Peter G

Dato : 28-04-03 10:43

Sune Mika Salminen skrev:

> Deres version af "Showroom Dummies" er også ret god
>
> Hvad med Prince's version af Sheryl Crows "Everyday is a Winding Road"
>
> -Sune

Den er, anderledes.
Jeg ville dog ønske han holdt sig fra "metalliske" bas/trommelyde. Den mangler
lidt bund i mine ører. Måske er jeg bare ved at blive forstokket.

"Præsten" er for sjov.

--
M.v.h. Peter. Email adresse er gyldig.
Gruppen har en OSS (Ofte Spurgte Spørgsmål).

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 28-04-03 14:34

Peter G wrote:

[Prince]

> Jeg ville dog ønske han holdt sig fra "metalliske" bas/trommelyde.
> Den mangler lidt bund i mine ører. Måske er jeg bare ved at blive
> forstokket.

Eller måske stod du bare af efter Lovesexy ligesom jeg gjorde...?

> "Præsten" er for sjov.

Hva...?

-Sune

Fra : Peter G

Dato : 28-04-03 17:05

Sune Mika Salminen skrev:

> Peter G wrote:
>
> [Prince]

> Eller måske stod du bare af efter Lovesexy ligesom jeg gjorde...?

Nope. Begyndte først at lytte til ham i 1990, da en god kammerat
introducerede mig for "Parade".

Kunne faktisk godt lide "Batman" og"Grafitti Bride", halvdelen af "Diamonds
And Pearls", var ret vild med "Symbol", ikke særlig glad for "Come", men
"Chaos & Disorder" og især "Gold Experience" er gode i min bog.
Alt dette kan ikke sammenlignes med de ældre værker, men min sene
introduktion gør at jeg egentlig godt kan lide dem.

Og så gik det galt med "Emancipation". Havde han dog bare udgivet den som
een CD.

> Hva...?

Jeg havde ikke hørt nummeret i evigheder og huskede det som elendigt. Du
fik mig til at genhøre det og jeg kunne godt lide den "præst" der dukker op
inde [04.35] i nummeret. Ham havde jeg ikke lagt mærke til før.
Han er sjov.

[Læser krediteringer]

Hæ, det er Larry "Scientology" Graham.

Fra : Carl Drud

Dato : 26-04-03 14:56

Niels Overgård <ouiou@yahoo.dk> wrote:

> Har I flere gode eksempler.

Joe Cocker: With a little help from my friends (Beatles)

--
..sig not found. (A)bort, (R)etry, (F)ail?

Fra : Martin Helbo

Dato : 26-04-03 18:27

"Carl Drud" <carl.drud@myrealbox.com> skrev i en meddelelse

> Joe Cocker: With a little help from my friends (Beatles)

Toto's version er også kanon, findes på albummet Absolutely live

--
/Martin Helbo
www.thedude.dk

Fra : Martin Helbo

Dato : 26-04-03 14:56

"Niels Overgård" <ouiou@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Har I flere gode eksempler.

Hvad jeg lige kan komme i tanke om:

Pretty Maids - Det bedste til mig og mine venner (Gasolin)
Psyched up janis - Be my baby
Ozzy Osbourne - stayin' alive (Bee Gees)
G3 (Satriani, Vai, Johnson) - My guitar wants to kill your mama (Frank
Zappa)
Thin lizzy - Whiskey in the jar (ved ikke om den går under kategorien
coverversion)

--
/Martin Helbo
www.thedude.dk

Fra : Carl Drud

Dato : 26-04-03 15:02

Martin Helbo <helbo@REMOVEthedude.dk> wrote:

> Ozzy Osbourne - stayin' alive (Bee Gees)

Er det ikke med Dweezil Zappa på guitar?

--
..sig not found. (A)bort, (R)etry, (F)ail?

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 26-04-03 16:20

Niels Overgård <ouiou@yahoo.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:b8dcqd$vms$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> de gode. Altså sange, som simplethen er så fantastiske, at det næsten er
> umuligt at ødelægge dem, eller kopinumre som bringer noget nyt og

_______

THE COMMETS (Sømanden og stjernen)
Jepper, der er jo den gamle "Sømanden og stjernen". Den gik jo meget
langsomt og kedsommeligt. Jeg ved ikke hver der sang den, men den blev
peppet gavaldigt op af gruppen "The Comets".

BIRTHE KJÆR (Tennesee Waltz)
Så er der også "Tennesee Waltz". Den blev også peppet voldsomt op af Birthe
Kjær. I disse dage har vi nok alle hørt om Gitte Jonssons forsøg på
relancering af denne sang. det gør hun dog meget dårligt og den kom
forøvrigt heller ikke ind på Dansktoppen. Den var alt for langsom og ringe.
Også "Kandis" genindspillede sangen sidste år. Al mulig ros til gruppen, men
den lød forkert og for langsom.

Hilsen Åge

Fra : Pia.H.

Dato : 26-04-03 20:21

> [...]
ringe.
> Også "Kandis" genindspillede sangen sidste år. Al mulig ros til gruppen,

Er alt dansktop musik ikke kopinumre? det var det i hvert fald før hen,
men ok, det kommer nok ind under katagorien dårlige kopinumre.

Pia.

Fra : Pia.H.

Dato : 26-04-03 20:59

> [...]
> Jimmy Scott: Slave to love (Bryan Ferry)
> Rae & Christian feat. Bobby Womack: Wake up everybody (Harold Melvin)

Wet Wet Wet - Love is all around (Troggs)

Pia.

Fra : Lars Rindsig

Dato : 26-04-03 21:55

Pia.H. wrote:

> Wet Wet Wet - Love is all around (Troggs)

Øv, altså! Det er en rædselsfuld version. R.E.M's er bedre, men der er
ingen af dem, der slår originalversionen.

Lars

Fra : Pia.H.

Dato : 26-04-03 22:19

"Lars Rindsig" <spam@bounce.bounce.bounce> skrev i en meddelelse

> Øv, altså! Det er en rædselsfuld version. R.E.M's er bedre, men der er
> ingen af dem, der slår originalversionen.
>
> Lars

Vidste ikke R.E.M. havde lavet den. Har lige fundet den, og hørt den,
og ja, du har ret, den er bedre end Wet Wet Wet. Fordelen ved de nye
versioner er, at musikken lyder bedre og renere.

Pia.

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 26-04-03 21:50

Niels Overgård wrote:
> Har I flere gode eksempler.

Rammstein - The Model (Kraftwerk)

Mvh

Bruno

Fra : Niels Overgård

Dato : 27-04-03 08:05

<iddqd@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> Rammstein - The Model (Kraftwerk)

jeps, den er super

mvh. Niels

Fra : Peter Kaas

Dato : 26-04-03 21:54

Kom lige i tanke om een til:

Deep Purple - "Help" (The Beatles)

Mvh
Peter

Fra : Christopher Tracy

Dato : 26-04-03 22:29

Hej

> Har I flere gode eksempler.

Synes TLC's version af Prince's "If I was Your girlfriend" er ret fed.

--
/C.T.

==// May U live 2 C the dawn \\==

Fra : Anders Bro Bystrup

Dato : 27-04-03 11:09

"Niels Overgård" <ouiou@yahoo.dk> wrote in message

> Jimmy Scott: Slave to love (Bryan Ferry)

Hørte samme med "Sorry seems to be the hardest word" (Elton John &
Taupin-fyren) - fabelhaft. Også den lille mands udgave af Costello's Almost
Blue er ret fantastisk.

AndersB

Fra : Christian Joergensen

Dato : 27-04-03 13:36

On Sat, 26 Apr 2003 09:32:31 +0200, Niels Overgård wrote:

> Debatten har livligt kørt med eksempler på dårlige kopinumre.

Angående kopinumre stødte jeg forleden på dette website:

   <http://www.coversproject.com/>

En lidt sjov feature er deres cover-chain

   <http://www.coversproject.com/longest.php>

Med hensyn til MSP's cover a suicide is painless er jeg fuldkommen enig -
den er virkelig for sej

--
Christian Jørgensen | In order to understand recursion
http://www.razor.dk | one must understand recursion.

Fra : Niels Overgård

Dato : 27-04-03 14:48

"Christian Joergensen" <mail@phpguru.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> <http://www.coversproject.com/longest.php>
>
> Med hensyn til MSP's cover a suicide is painless er jeg fuldkommen enig -

Hej
Den side havde jeg ikke set før, den er sgu da for sjov, og fik mig straks
til at tænke, at de 157 sange da må kunne slåes, meeeen da jeg kom længere
ned ad listen kunne jeg godt se, at det bliver svært.
mvh. Niels

Fra : Kasper Aae

Dato : 27-04-03 15:22

On Sat, 26 Apr 2003 09:32:31 +0200, "Niels Overgård" <ouiou@yahoo.dk>
wrote:

> [...]
>umuligt at ødelægge dem, eller kopinumre som bringer noget nyt og spændende

<snip eksempler>

>Har I flere gode eksempler.

Jeg har udviklet en forkærlighed for punk covers. Bl.a:

Lagwagon - Mama said knock you out (LL Cool J)
Allister - Fraggle Rock (temaet fra Fragglerne)
Pennywise - Down Under (Men At Work)
Vandals (tror jeg) - My Heart Will Go On (Shlong John)

Der er faktisk en ret omfattende "song covers" database her med en god
søgefunktion:

http://covers.wiw.org/

--
Kasper Aae

Fra : Dopedog

Dato : 27-04-03 20:51

> Vandals (tror jeg) - My Heart Will Go On (Shlong John)

Med mindre der er lavet 2 versioner af den sang så mener jeg det er A New
Found Glory der har lavet den

Og jo, punk covers styrer! Har efterhånden fået samlet mig en del

Fra : JR

Dato : 27-04-03 19:56

Cocaine med Eric Clapton (jojo, det er en JJ Cale sang...

JR

---

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 27-04-03 20:57

Nu har jeg indtil videre blot fulgt med på sidelinjen, men jeg er
imponeret over, at ingen har nævnt Soft Cell med Tainted Love.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Lars Lauridsen

Dato : 27-04-03 21:18

> Nu har jeg indtil videre blot fulgt med på sidelinjen, men jeg er
> imponeret over, at ingen har nævnt Soft Cell med Tainted Love.

Soft Cell har da lavet originalen?

Mvh.
Lars

Fra : Lars Rindsig

Dato : 27-04-03 22:25

Lars Lauridsen wrote:

> Soft Cell har da lavet originalen?

Nej, det er et gammelt soulnummer med Gloria Jones.

Lars

Fra : Michael Hjorth

Dato : 28-04-03 20:57

JR wrote:

> Cocaine med Eric Clapton (jojo, det er en JJ Cale sang...

Jep, men jeg synes nu JJ Cales egen version slår Eric Claptons med
adskillige længder.

Michael.

Fra : Anders Hertz

Dato : 28-04-03 08:07

wrote:

> [...]
>umuligt at ødelægge dem, eller kopinumre som bringer noget nyt og spændende

Jeff Healey Band: Communication Breakdown [Led Zeppelin]
Megadeth: Paranoid [Black Sabbath]
Stevie Ray Vaughan: Little Wing [Hendrix]
Iron Maiden: Communication Breakdown [Led Zeppelin]

/Anders

Fra : Flemming Holm Jensen

Dato : 28-04-03 09:48

"Niels Overgård" wrote:

> [...]
> umuligt at ødelægge dem, eller kopinumre som bringer noget nyt og spændende

Far Corporation: Stairways To Heaven (Led Zeppelin)

Jeff Healey Band: While My Guitar Gently Weeps (George Harrison)

-Flemming

Fra : Michael Hjorth

Dato : 02-05-03 16:37

"Niels Overgård" wrote:

> [...]
> umuligt at ødelægge dem, eller kopinumre som bringer noget nyt og spændende

Her er en:

Farmer John / Neil Young and Crazy Horse:

"Farmer John, I'm in Love with your Daughter.
Yeah, the one with the Champagne eyes."

Det kan vist ikke gøres meget bedre.

Michael.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 02-05-03 22:47

Michael Hjorth wrote:

> Her er en:
>
> Farmer John / Neil Young and Crazy Horse:

Når tråden nu alligevel ikke er død, så blev jeg lige mindet om denne i
dag: Barry White - Just the Way You Are.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Peter G

Dato : 03-05-03 07:59

Kim Ludvigsen skrev:

> Når tråden nu alligevel ikke er død, så blev jeg lige mindet om denne i
> dag: Barry White - Just the Way You Are.

Hvilket minder mig om, tadaa, Afghan Whigs' cover af Barry Whites "Can't
get Enough Of Your Love" samt TLC's "Creep".

Fra : A3EL

Dato : 26-05-03 19:59

Marilyn Mason har efter hånden gjort det til en sport at lave kopi numre
med varierende held. de gode er kommet på på plade medens de ringeste
kan findes på nettet.

Metallica er et andet band som også har lavet ssin del af gode cover
numre . Diverse Garage Day udgivelser kan anbefales

Go on and be Crazy, craziness is like heaven
"hendrix"

http://www.kandu.dk/