helt glad i låget!?
Fra : Ninett Green

Dato : 26-04-03 07:07

Weared nok. Efter en uge med sammenlagt 6 timers motion/styrketræning og en
uge, hvor pointsplanen igen er blevet fulgt (grundigt er min vægt
forøget med næsten1½ kilo, jeg er øm i alle muslingerne (det, der senere
gerne skulle blive til voksne muskler) - faktisk er jeg øm i muskler, jeg
ikke anede, jeg havde!

MEN! Jeg er bare alligevel helt glad i låget. Energiniveauet er igen på
toppen, jeg har fået sorteret ud i mit tøj, og hængt en masse
'for-stort-tøj' ind på vores tøjbyttestativ i kursuslokalet, har præsteret
det, der ellers har været en umulighed, nemlig at spise efter "reglerne"
mens jeg har været græsenke, har fået gjort rent og ryddet op til de store
guldmedalje - føler faktisk at jeg er ved at være henne ved den motivation,
jeg havde, da jeg startede hos WW for nu små 11 mdr. siden. At jeg så stadig
mangler at sige farvel til 22 kg, er egentlig underligt irrelevant, jeg har
nemlig troen på at de kommer af i det tempo, der er rigtigt for mig.

Men er det en erfaring, I andre kender; at motion er med til at øge vægten i
starten? Jeg træner sammen med 3 andre fra mit Haslevhold, og vil jo gerne
kunne forklare dem, hvorfor vi har taget på - de fleste af os - og hvor
længe der går, før vægten begynder at gå den anden vej. Mange er stadig
meget fokuserede på tallene på vægten og har brug for en forklaring på,
hvorfor det ikke går så godt, selv om vi gør det helt rigtige.

Er der nogen, der kan komme med en forklaring eller et link, jeg kan bruge
til at blive klogere af?

Kærligst Ninett
--
Ninett Green
NLP Psykoterapeut® & tilknyttet Weight Watchers

Fra : Peter Løhde Svarre

Dato : 26-04-03 07:57

Hej Ninett!

Fedt nok! Tillykke med sejren.

Når du begynder at dyrke motion omdannes fedtvæv til muskler, og da
muskelvæv vejer mere end fedtvæv vil det opleves som en vægtforøgelse. Det
sjove er, at der faktisk ikke skal gå ret lang tid før det sker, men det
føles godt indeni, selvom vægten stiger lidt igen..

Mange hilsener
Peter

Fra : Dyler Turden

Dato : 26-04-03 10:44

Det er faktisk derfor jeg har droppet fitnesscenteret og koncentrerer mig
udelukkende om maden nu. Det er meget muligt og sandsynligt, at muskler
forøger forbrændingen men psykologisk vil det være nedtur, hvis man tager på
i sit program. Jeg venter i hvert fald med fitness, indtil min ønskevægt er
nået.

Fra : Ninett Green

Dato : 26-04-03 11:25

"Dyler Turden" <langenaese@NO_SPAM_REMOVE_THISyahoo.com> skrev i en
meddelelse news:3eaa54de$0$7634$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> [...]

> i sit program. Jeg venter i hvert fald med fitness, indtil min ønskevægt

Så vil jeg bare sige at det absolut IKKE føles som nedtur.
For mig handler det ikke om at veje et eller andet x-antal kilo men om
f.eks. om at komme ned i en str. 38-40 igen imod str. 56-58 som da jeg
startede for et år siden.
I takt med at jeg er blevet formindsket til en str. 46 indtil nu, er mit
selvværd og min selvtillid vokset proportionalt, så jeg er hamrende ligeglad
med et par kilo til eller fra, bare det FØLES godt, og det her, det er til
at blive helt høj af.
Nu forstår jeg endelig hvorfor, man kan blive motionsfreak. Al den energi
det giver!! Selv tankerne får friere løb, jeg sover bedre - og færre timer -
om natten, er i langt bedre humør, og dermed ser jeg også bedre ud, glade og
klare øjne, og mundvige, der svipper opad istedet for ned . Jeg er også
meget mere afslappet rent mentalt, og har fået nemmere ved at huske og
derved også nemmere ved at lære nye ting.
Og alt det bare på en enkelt uge!
Så er det for mig totalt hamrende ligegyldigt, hvad der står af tal på en
eller ande tåbelig vægtskala, jeg VED nemlig hvilke gevinster, jeg har fået
allerede, og hvorfor dog vente med at få det så dejligt, bare for at "spare
et par kilo"? Jeg VED at jeg har overholdt programmet, så det er ikke fordi
jeg har gjort noget forkert, men fordi der er en fysiologisk forklaring på
fænomenet.
Jeg vil i hvert fald ikke vente 20 kilo endnu på at give mig selv og min
krop dette velvære, samt den pragtfulde genvej til at vægttabet går på
"autopilot" når muslingerne bliver voksne nok. No way, Jose!

Men fordi jeg har det så utrolig godt med motionen og er hamrende ligeglad
med vægtøgningen, er det jo ikke sikkert det er løsningen for andre, eller?

Kærligst Ninett

NLP Psykoterapeut® & tilknyttet Weight Watchers

Fra : Peter Løhde Svarre

Dato : 26-04-03 12:15

Jeg synes det lyder spændende det du skriver. Det er et faktum at mænd har
nemmere ved at tabe sig end kvinder. Mænd kan sagtens tabe sig uden at dyrke
nævneværdig motion, blot ved at spise mindre og ved at spise en fedtfattig
kost.

Vil du ikke poste dit motionsprogram? Hvad er det for noget styrketræning du
tager, hvor lang tid osv.

Jeg svømmer og cykler en del, men jeg har aldrig fundet det "drive" det
giver at løbe en tur - sådan er vi jo forskellige, men jeg kunne måske få
lyst til at tage i motionscenter, hvis man kunne få sammensat et spændende
program.

Jeg er nemlig nået dertil nu, at jeg gerne vil smide de sidste kilo, men nu
skal der noget motion til - føler jeg.

Hilsen
Peter

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 26-04-03 14:23

"Peter Løhde Svarre" <svarre69@mali.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Det er et faktum at mænd har nemmere ved at tabe sig end kvinder.
> Mænd kan sagtens tabe sig uden at dyrke nævneværdig motion,
> blot ved at spise mindre og ved at spise en fedtfattig
> kost.

At mænd ofte taber sig nemmere end kvinder skyldes deres større
muskelmasse - hvilket jo netop taler FOR at dyrke en motionsform, der øger
muskelmassen. Uanset man er mand eller kvinde.

Det er få kilo man kan tabe ene og alene ved at gå på fedtfattig kost.

Det er antallet af kalorier, der er afgørende for, om du taber dig - og det
spiller i den forbindelse ingen rolle, om e4n stor del af energien kommer
fra fedt.

Iøvrigt er det også beskedent, hvor stor en vægtstigning man kan fremkalde
via motion/øget muskelmasse etc. hvis man vel at mærke springer stereoiderne
over og træner helt normalt.

Mvh. Lisbeth

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 26-04-03 17:00

"Lisbeth Jacobsen" skrev:

> Iøvrigt er det også beskedent, hvor stor en vægtstigning man kan fremkalde
> via motion/øget muskelmasse etc. hvis man vel at mærke springer
stereoiderne
> over og træner helt normalt.

Nu ved jeg ikke hvilken erfaring du selv har med styrketræning, men min
erfaring er at man snildt kan øge muskelmassen med 0,5 kg. pr. uge, vel at
mærke uden brug af steoider eller andre kunstige muskelbyggende stoffer.

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes
--
Intet er som bekendt mere befordrende
for kreativiteten og produktiviteten end

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 27-04-03 17:05

"Kenn Gerdes" <kenn@kenngerdes.dk> skrev i en meddelelse

> Nu ved jeg ikke hvilken erfaring du selv har med styrketræning,

Åhhh.... sammenlagt nogle års erfaring. Det er ikke noget jeg dyrker fast,
men i perioder og primært om vinteren. Vil hellere ud i naturen.

> erfaring er at man snildt kan øge muskelmassen med 0,5 kg. pr. uge, vel at
> mærke uden brug af steoider eller andre kunstige muskelbyggende stoffer.

Tvivler på, at ret mange vil kunne øge deres vægt med 26 kilo muskler på et
år!
Enkelt mænd kan måske - men det vil kræve særdeles hård træning.

Jeg kan deværre ikke finde min kilde til, hvor meget muskelmasse man kan
tage på ved træning. Tror jeg har lånt bogen ud.

Mvh. Lisbeth

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 27-04-03 21:17

"Lisbeth Jacobsen" skrev:

> Tvivler på, at ret mange vil kunne øge deres vægt med 26 kilo muskler på
et
> år!
> Enkelt mænd kan måske - men det vil kræve særdeles hård træning.

Lysten til at ville giver viljen til at kunne :) - men enig, der skal
arbejdes (hårdt) for det. Min pointe var da heller ikke at man kan øge
muskelmassen med 26 kg. om året, men blot en opponering mod at det er
begrænset hvor stor en vægtstigning man kan opnå ved styrketræning.

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 27-04-03 21:25

> Lysten til at ville giver viljen til at kunne :)

Jeg vil gerne kunne flyve ved egen kraft *GGG*

> Min pointe var da heller ikke at man kan øge
> muskelmassen med 26 kg. om året,

Du påstod da ellers, "at man snildt kan øge muskelmassen med 0,5 kg. pr.
uge"

> men blot en opponering mod at det er
> begrænset hvor stor en vægtstigning man kan opnå ved styrketræning.

Selvfølgelig er det begrænset.... spørgsmålet er blot, hvor grænsen går.

Mvh. Lisbeth

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 27-04-03 21:48

"Lisbeth Jacobsen" skrev:

> Du påstod da ellers, "at man snildt kan øge muskelmassen med 0,5 kg. pr.
> uge"

Ja - og det står jeg da ved. Men det betyder ikke at det kan fortsætte i en
uendelighed (det burde da være underforstået?).

> Selvfølgelig er det begrænset.... spørgsmålet er blot, hvor grænsen går.

Spørgsmåler er så også hvad du forstår ved "beskedent". Er det ens mål at
øge muskelmassen 5-10 kilo, kan det godt lade sig gøre inden for relativt
kort tid (jf. mine 0,5 kg. pr. uge)

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 27-04-03 22:40

> Ja - og det står jeg da ved. Men det betyder ikke at det kan fortsætte i
en
> uendelighed (det burde da være underforstået?).

Kan du blive enig med dig selv? *S*
Du kan ikke både opponere mod en påstand om, at det er begrænset hvor meget
man tage på - og samtidig skrive, at vægtstigningen ikke kan fortsætte i én
uendelighed. *S*

Indledningen til denne snak var iøvrigt skrækken for at tage en masse på ved
styrketræning. Min påstand er, at den frygt er vildt overdrevet, da der for
de fleste mennesker kun vil være tale om en beskeden øgning i muskelmassen -
medmindre de bevidst og ivrigt stræber efter noget andet.

Frygter man at tage voldsomt på af motion, skal man blot holde sig fra
styrketræning og i stedet kaste sig over andre former: løb, svømning,
cykling, powerwalking.....

> Spørgsmåler er så også hvad du forstår ved "beskedent". Er det ens mål at
> øge muskelmassen 5-10 kilo, kan det godt lade sig gøre inden for relativt
> kort tid (jf. mine 0,5 kg. pr. uge)

Udgangspunktet var at tabe sig... og i den forbindelse undgå at tage så
meget på, at det ødelægger motivationen for den, der vil tabe sig.

Og her er min påstand, at ivrig motion sagtens kan medføre øget
muskelmasse - men det vil også betyde fedtforbrænding. Vægtstigningen fra
øget muskelmasse vil i sådanne tilfælde være begrænset. Og gevinsten vil
være synlig.

Den, der frygter at tage på (muskelmasse) ved at motionere, burde smide
badevægten ud og købe et stort spejl i stedet.

Mvh. Lisbeth

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 28-04-03 20:33

"Lisbeth Jacobsen" skrev:

> Kan du blive enig med dig selv? *S*

Ja da :)

> [...]
meget
> man tage på - og samtidig skrive, at vægtstigningen ikke kan fortsætte i

Jo - det går da fint. At man kan øge muskelmassen med 0,5 kg. om ugen er
ikke det samme som at man kan øge muskelmassen med 100 kg. på 4 år (for nu
at føre din logiske sans langt ud) :).

> [...]
muskelmassen -
> medmindre de bevidst og ivrigt stræber efter noget andet.

Som udgangspunkt er jeg enig heri. Men hvorfor styrketræne hvis man
alligevel ikke vil have større muskler? Hvis man kun vil forbrænde kalorier
kan tiden bruges bedre på kredsløbstræning. Men det er en anden diskussion.

> Udgangspunktet var at tabe sig... og i den forbindelse undgå at tage så
> meget på, at det ødelægger motivationen for den, der vil tabe sig.

Jep - og løsningen herpå har jeg givet i et andet indlæg i denne tråd :)

> [...]
> øget muskelmasse vil i sådanne tilfælde være begrænset. Og gevinsten vil

Ahh - du taler om vægtstigning ved øget muskelmasse korrigeret for fedttab,
mens jeg taler om øget muskelmasse isoleret set?

> Den, der frygter at tage på (muskelmasse) ved at motionere, burde smide
> badevægten ud og købe et stort spejl i stedet.

Tjaa, det var én mulighed.

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 28-04-03 21:03

> [...]
kalorier
> kan tiden bruges bedre på kredsløbstræning. Men det er en anden

Styrketræning giver flere muskler. Flere muskler betyder øget forbrænding.
Det ER faktisk en god idé at styrketræne, hvis man vil tabe sig. Altså tabe
fedt....

Min personlige erfaring er, at en times styrketræning ikke øger sulten nær
så meget som en times løb. At det derfor ikke er uden betydning, om man
vælger den ene eller anden form. Jeg aner ikke, om det er sådan generelt for
de
fleste?

Mvh. Lisbeth

Fra : Dyler Turden

Dato : 01-05-03 09:18

> Styrketræning giver flere muskler.

Du mener vel større?

Ellers (for at korrigere mig selv) mente jeg, at styrketræning var mindre
velegnet end aerobe træningsformer som f.eks. løb, cykkling osv. fra et
psykologisk synspunkt.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 01-05-03 16:02

"Dyler Turden" <langenaese@NO_SPAM_REMOVE_THISyahoo.com> skrev i en
meddelelse news:3eb0d84d$0$29528$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...

> Du mener vel større?

Ja *S*
Du har ret - antallet er det samme *S*

> Ellers (for at korrigere mig selv) mente jeg, at styrketræning var mindre
> velegnet end aerobe træningsformer som f.eks. løb, cykkling osv. fra et
> psykologisk synspunkt.

Ikke forstået, hvad du mener. Mindre velegnet i forhold til at opnå hvad?

Mvh. Lisbeth

Fra : Dyler Turden

Dato : 01-05-03 17:20

> Ikke forstået, hvad du mener. Mindre velegnet i forhold til at opnå hvad?
>
> Mvh. Lisbeth

Mindre velegnet til vægttab.

Og nu er øjeblikket kommet, hvor en snes personer flamer mig for at minde
mig om, at muskler forbrænder mere end fedt

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 01-05-03 17:52

"Dyler Turden" <langenaese@NO_SPAM_REMOVE_THISyahoo.com> skrev i en
meddelelse news:3eb14939$0$7583$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> Og nu er øjeblikket kommet, hvor en snes personer flamer mig for at minde
> mig om, at muskler forbrænder mere end fedt

Det mest velegnede - hvis man ser overfladisk på det - er nok at
iltforbrugende motion er mest velegnet.

Men mon ikke det, når alt kommer til alt, er den motion man helst vil dyrke,
der er den
mest effektive?

Mvh. Lisbeth

Fra : Frederiksen

Dato : 01-05-03 21:44

> Og nu er øjeblikket kommet, hvor en snes personer flamer mig for at minde
> mig om, at muskler forbrænder mere end fedt

Kunne en af dem så ikke forklare mig hvor meget?

Mvh Maria - som er SÅ træt af ikke at kunne finde et svar

Fra : Ninett Green

Dato : 26-04-03 17:11

> [...]
dyrke
> nævneværdig motion, blot ved at spise mindre og ved at spise en fedtfattig

Ja mænd har et par fordele her. Hos WW skal de også ha mange flere points
*SS*

> Vil du ikke poste dit motionsprogram? Hvad er det for noget styrketræning
du
> tager, hvor lang tid osv.

Det er ganke almindelig styrke/fitness. 15 min.opvarmning på cykel eller
stepmaskine eller ved at gå hurtigt på løbebånd - (desværre kan jeg ikke
løbe pga. "dumme ankler" men jeg håber det ændrer sig efterhånden som vægten
falder.) Derefter 16X3 sæt styrketræning ved maskinerne af overkroppen den
ene dag og "underkroppen" den næste dag. Ca 30 min. træning ind i mellem
igen afbrudt af lidt konditionstræning for at holde pulsen godt oppe og for
afvekslingens skyld. Mavebøjninger hver dag og med 10 min. konditionstræning
og dejlig lang udstrækning til at afslutte med. Det hele kan gøres på en god
1½ times tid uden at jabbe.

> [...]
> lyst til at tage i motionscenter, hvis man kunne få sammensat et spændende

Jeg synes variationen er med til at holde min motivation kørende

> Jeg er nemlig nået dertil nu, at jeg gerne vil smide de sidste kilo, men
nu
> skal der noget motion til - føler jeg.

Og det har du sikkert ret i, det er dig, der kender din krop bedst.

Mange hils, Ninett

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 26-04-03 17:09

"Dyler Turden" skrev:

> [...]

> i sit program. Jeg venter i hvert fald med fitness, indtil min ønskevægt

Personligt kan jeg kun anbefale dig at begynde på styrketræningen igen. For
så vidt angår vægten og den øgede muskelsmasses indflydelse herpå, kan du i
dit fitnesscenter få taget en kropsanalyse som viser hvor mange kg. fedt,
fedtfri masse (herunder muskelmasse) og væske du har i kroppen. Hvis du så
får foretaget denne analyse med jævne mellemrum kan du se udviklingen i fedt
og muskelmasse, og lige pludselig er tallet på vægten irrelevant. Vægten er
jo i øvrigt kun et udtryk for hvor dybt vores fodspor bliver i blødt
underlag :)

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes

Fra : Jørgen Linde Sørense~

Dato : 27-04-03 19:23

Dyler Turden skrev:

> [...]
>i sit program. Jeg venter i hvert fald med fitness, indtil min ønskevægt er

Nogle påstår at den bedste vægt er et spejl

Jeg vil mene at det bedste er at kombinere disse to ting - selv om
vægten ikke rigtig falder når man begynder at dyrke motion
(styrketræning) så kan man se i spejlet at samme antal kilo sidder
anderledes.

Derfor: Hvis man går i gang med et vægttabsprojekt som indebærer
f.eks. styrketræning er det en god idé at tage et kig i spejlet en
gang imellem (et spejl som kan vise hele den nøgne sandhed) - ellers
bliver det en slem dukkert når vægskalen er "frosset fast"

Nu hedder gruppen her jo heldigvis dk.helbred.slank så selv om det
næste ikke er noget om "slank" skriver jeg det alligevel her:

Jeg har selv oplevet at nogle skavanker som f.eks. hovedpine i nakken
(jeg mener selv det er spændingshovedpine) er forsvundet efter jeg er
begyndt at dyrke motion, herunder styrketræning. Træningen gør at man
spænder og slapper musklerne - i modsætning til kun at spænde dem med
infiltrationer til følge.

Selv om jeg til fulde forstår f.eks. Dyler Turden med hensyn til det
psykologiske ved "nul vægttab" synes jeg det er en dårlig idé at
droppe motionen - og fordelene ved den.

Jørgen Linde Sørensen
(den anførte mail-adresse er gyldig - - -
- - - i hvert fald da dette indlæg blev postet

Fra : Ninett Green

Dato : 27-04-03 19:42

Her i weekenden, hvor jeg ikke på nær samme måde har fået pulsen op at
danse, har det været sværere at "styre" madlysten, end de dage, hvor jeg via
træning har fået endorfinerne op på tåspidserne, hvilket er med til - for
mig at se - at mit madmisbrug også handler om en spiseforstyrrelse. Men
tænk, at motion også kan være med til at helbrede
tvang/overspisning-spisning.

Så mange gevinster for så lille en indsats! Hold mig lige fast i det her,
hvis jeg nogen sinde skulle glemme det igen, ikk?

Jeg er klar til "kamp" kl. 7 i morgen tidlig og i denne uge GLÆDER jeg mig
til det!

Kærligst Ninett

Fra : Frederiksen

Dato : 26-04-03 18:11

> [...]
> kunne forklare dem, hvorfor vi har taget på - de fleste af os - og hvor
> længe der går, før vægten begynder at gå den anden vej.

Når man dyrker styrketræning, skal der først og fremmest bruges kulhydrater
(hurtig energi). Denne energi ligger i vores depoter som glycogen og for
hvert gram glucogen ligger der også 3-4 g vand. Når du pludselig begynder at
knokle (bruge af den hurtige energi), så reagere kroppen ved at øge mængden,
der skal være til rådighed. Det oplever du oftest ved at man er umanerlig
tørstig efter sådan en omgang, også mere end motionen egentlig berettiger
til. Det er også min - praktiske - erfaring, at kraftig motion øger
udskillelsen af affaldstoffer, og til dette kræves ekstra vand. Det betyder
øget tørst, og dermed øget mængde vand i kroppen, til proceserne er lidt
mere i vane.

Hvis man fortsætter med motionen, vil depoterne fortsat være øgede, men
vægten vil falde efterhånden som det øgede energiforbrug tærer på
fedtdepoterne. Når man så stopper motionen, taber man sig umiddelbart et kg
eller to, men vægten stiger hurtigt igen pga det nedsatte energiforbrug.

Det betyder, at når man efter et par ugers motion har nåede den vægt, man
havde inden start, så har man faktisk tabt sig

Mvh Maria