speltbrød
Fra : Sabina Hertzum

Dato : 25-04-03 11:34

er der nogen der ligger inde med en god opskrift på speltbrød/boller?

--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 25-04-03 12:12

"Sabina Hertzum" <sabina@SPAMmandezonen.dk> skrev i en meddelelse
> er der nogen der ligger inde med en god opskrift på speltbrød/boller?

Hej Sabina

Følgende madbrød (kan også sagtens spises som almindeligt brød) fra Karoline
er jeg rigtig glad for. Min erfaring er, at brød kun med spelt bliver for
tørt.

http://www.karoline.dk/visopskrift.asp?id=1011

MVH Mette

Fra : Jan Poulsen

Dato : 25-04-03 12:52

"Sabina Hertzum" <sabina@SPAMmandezonen.dk> skrev i en meddelelse
> er der nogen der ligger inde med en god opskrift på speltbrød/boller?

Hej Sabina....

Check evt. dette link, om det er noget der kan bruges

http://www.hamduved.dk/data/dansk/bread/brod008.html

Jan Poulsen
----------------------------------
Hamduved's Vegetariske Opskriftssamling

http://www.hamduved.dk

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 25-04-03 12:20

[Sabina Hertzum | Fri, 25 Apr 2003 12:34:00 +0200]

> er der nogen der ligger inde med en god opskrift på speltbrød/boller?

Jamen, du tager blot udgangspunkt i din ekesisterende "yndlingsopskrift"
og så erstatter "noget" af hvedemelet med speltmel.

Jeg plejer at bruger ½ af hvert, da spelt ikke har de gode
bageegenskaber; ønsker du at kun bruge spelt kan du også gøre dette, men
jeg anbefale i så fald at tilsætte ca. 5% hvedegluten pulver (fås i
større helsekostbutikker) for bedre bageegenskaber.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Nette

Dato : 25-04-03 14:37

"Sabina Hertzum" skrev i en meddelelse
> er der nogen der ligger inde med en god opskrift på speltbrød/boller?

Hej Sabina

Som nævnt herinde, så erstat blot noget af det alm. hvedemel med speltmel, i
den opskrift, du plejer at bruge. Brug evt. ymer i stedet for mælk/vand, da
det kan afhjælpe den lidt mere tørre krumme, som speltmel kan give.

Nette

Fra : Ukendt

Dato : 26-04-03 23:39

On Fri, 25 Apr 2003 12:34:00 +0200, "Sabina Hertzum"
<sabina@SPAMmandezonen.dk> wrote:

> er der nogen der ligger inde med en god opskrift på speltbrød/boller?
Hej Sabina!
Jeg er begyndt at bage "brusebadsboller" efter en opskrift fra
nettet på langtidshævede boller.

Jeg laver en dej af :

10 g gær
1 liter koldt vand
2 tsk. salt
1 spsk. sukker
8 dl. spelt og
lige så meget eller mere alm. mel.

Det er skal være en ret blød dej, der står i en skål med plastik over
i køleskabet til næste morgen, hvor jeg med en ske tager dej til store
boller (de er for våde at forme med hænderne).
De trykkes lidt med en våd hånd og sættes i en kold ovn ved 225 gr. i
25-30 minutter.

Dejen kan stå i flere døgn i køleskabet til brug hver morgen, hvor vi
får friskbagte boller.

De er bedst nybagte, så jeg bager kun lige dem, vi skal bruge.

Når de er færdigbagt passer der lige med afkøling, mens kaffen bliver
klar.

Kærlig hilsen
Gerda