Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kirsten Klein
Fra : Kaj

Dato : 25-04-03 09:14

Hej Gruppe

Så I programmet om fotografen Kirsten Klein? Nu så jeg ikke det hele
men kom ind midtvejs hvor hun rendte rundt med et lille gammelt bulet
kamera
Hun må da bruge andet. De billeder man så til sidst var taget med det?

Det må da give grund til eftertanke i en gruppe hvor der hovedsageligt
diskuteres i en gruppe hvor der diskuteres en del hardware?

Vh Kaj

Fra : Jens Bendtsen

Dato : 25-04-03 10:11

"Kaj" <kajjunk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det må da give grund til eftertanke i en gruppe hvor der hovedsageligt
> diskuteres i en gruppe hvor der diskuteres en del hardware?

Man tager jo ikke gode billeder med isenkram. Det gør man med hovedet og
hjertet!

Fra : www.analogfoto.dk L ~

Dato : 25-04-03 10:37

> [...]
> kamera
> Hun må da bruge andet. De billeder man så til sidst var taget med det?

Hej

Man bedømmer heller ikke en tømre på hvilken hammer han bruger, men på det
færdige arbejde !

Mine snart 30 år i fotoverdenen siger mig at det ofte er sådan, at jo
dygtigere/bedre fotograf, jo mere simpelt udstyr bruges der.

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : Anders Houmark

Dato : 25-04-03 13:09

"www.analogfoto.dk L Langgaard" <langgaard@klarupnet.dk> skrev i en
meddelelse news:3ea9009f$0$246$bc7fd3c@news.sonofon.dk...

> Hej
>
> Man bedømmer heller ikke en tømre på hvilken hammer han bruger, men på det
> færdige arbejde !

En håndværker vil højst sandsynligt fortælle dig at godt værktøj gør
halvdelen af arbejdet :)

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : www.analogfoto.dk L ~

Dato : 25-04-03 13:57

"Anders Houmark" <anders@andersh.dk> skrev i en meddelelse

> En håndværker vil højst sandsynligt fortælle dig at godt værktøj gør
> halvdelen af arbejdet :)

En tåbe kan heller ikke lave ordentligt arbejde selv om kassen er fuld af
godt værktøj !

Leif ( håndværker )
--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 25-04-03 14:13

"www.analogfoto.dk L Langgaard" <langgaard@klarupnet.dk> skrev i en
meddelelse

> En tåbe kan heller ikke lave ordentligt arbejde selv om kassen er fuld af
> godt værktøj !

Men en håndværker kan godt lave ordentligt arbejde med tåbeligt værktøj ??.
Jeg tror at han skal bruge flere forsøg, større spild, før han bliver så
tilfreds med resultat, at han vil vise det frem.

Fra : 2rb1

Dato : 25-04-03 16:49

Sikke en masse guldkorn der falder her... Lad mig prøve ;0)

Man skal aldrig skide på loftet i kælderen, hvis det regner på taget....
:0)

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 25-04-03 17:49

On Fri, 25 Apr 2003 17:49:21 +0200, "2rb1"
<fotografen@stamfoto.dk> wrote:

>Sikke en masse guldkorn der falder her... Lad mig prøve ;0)
>
>Man skal aldrig skide på loftet i kælderen, hvis det regner på taget....
>:0)

"Der sidder 4 hajer på en flåde, uuuh"

(Dirch og Keld), men lige så åndsvagt
mvh Ebbe

Fra : Arne

Dato : 26-04-03 08:30

Man skal ikke gå over åen efter brændte bagerbørn - når man ligeså godt kan
blive hjemme i glashuset og kaste med sten......

Eivind

Fra : Kurt Hansen

Dato : 25-04-03 10:48

Fri, 25 Apr 2003 10:13:48 +0200, skrev Kaj:

>Så I programmet om fotografen Kirsten Klein?

Nej, men jeg kender hendes bøger.

> [...]
>
>Det må da give grund til eftertanke i en gruppe hvor der hovedsageligt
>diskuteres i en gruppe hvor der diskuteres en del hardware?

Det er vist en urgammel diskusion. Bliver man automatisk virtuos, hvis
man spiller på en Stradivarius? Tager man automatisk bedre billeder,
hvis man har et Sony Warmpix med en opløsning på 50 mega?

I begge tilfælde er svaret nej.

Gode billeder har intet - gentager: I N T E T - med hardware at gøre.
Jeg tror gerne at Kirsten Klein bruger et gammel, bulet kamera. Når
bare objektivet er af en rimelig kvalitet, kommer der noget brugbart
på chippen eller filmstrimlen.

Det er motivvalget, kompositionen og fortællingen der gør hele
forskellen og det er her forskellen ligger mellem gode fotografer og
knipseglade, nybagte digi-ejere ligger [1].

[1] Nej, jeg har aldrig selv offentliggjort nogle af mine egne
billeder og jeg har i mange år brugt et gammelt, bulet Nikon med 55 mm
Micro Nikkor som eneste objektiv. På mandag får jeg imidlertid mit nye
Canon Powershot G3 og når jeg lige har lært det at kende, skal jeg
gerne lægge nogle skud ud til almindelig spot og spe

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 25-04-03 14:12

Kurt Hansen <kurt@towle.dk> wrote:
> [...]
> Jeg tror gerne at Kirsten Klein bruger et gammel, bulet kamera. Når
> bare objektivet er af en rimelig kvalitet, kommer der noget brugbart

Kommer jo ganske meget an på hvad det er man skal med billedet - det
kunsteriske har ikke stort meget med udstyret at gøre, men skal man
bruge et teknisk perfekt billede - f.eks. et produktbillede til
reklamebrug - kommer man ikke langt med dårlig optik...

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD

Fra : Kurt Hansen

Dato : 25-04-03 17:00

Fri, 25 Apr 2003 13:12:17 +0000 (UTC), skrev Rune B. Broberg:

> [...]
>bruge et teknisk perfekt billede - f.eks. et produktbillede til
>reklamebrug - kommer man ikke langt med dårlig optik...

Touché

Jeg tænkte ganske rigtigt kun på det kunstneriske fotografi.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Brian Lodahl

Dato : 25-04-03 11:41

Er du gal, mand !!!!
det kan godt være at det så gammelt ud, men det var (ifølge speakeren) et
originalt Leica (jeg kan ikke huske typenummeret), som du skal være heldig
hvis du kan opstøve til under 30.000 !!!!!!

men enig med resten af gruppen, det bedste udstyr på et kamera er det, der
sidder 15 cm bag ved søgeren !

-og jeg troede ikke at gråt skyet vejr over limfjorden var noget at tage
billeder i - der fik jeg godt nok revurderet min opfattelse en hel del.

Lagde i mærke til at hun brugte faste objektiver, og vistnok ingen filtre
? -resten af arbejdet ligger i mørkekammeret, sagde hun ...... RESPEKT !

mvh
Brian

Fra : www.analogfoto.dk L ~

Dato : 25-04-03 14:12

"Brian Lodahl" <lodahl@kom.auc.dk> skrev i en meddelelse

> Lagde i mærke til at hun brugte faste objektiver, og vistnok ingen filtre
> ? -resten af arbejdet ligger i mørkekammeret, sagde hun ...... RESPEKT !

Ja, hvordan laver i ellers jeres billeder ?

Fast brændevidde f.eks. 85mm 1,8, et godt hus (selvfølgelig mekanisk) og en
god løs lysmåler, kameraet lades med en AGFA-pan 100 S-H film.
Det er nydelse.

Men det kræver at man kan fotografere

God weekend !

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : jo

Dato : 25-04-03 15:40

"www.analogfoto.dk L Langgaard" <langgaard@klarupnet.dk> skrev i en
meddelelse news:3ea932ee$0$252$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> "Brian Lodahl" <lodahl@kom.auc.dk> skrev i en meddelelse

Nemlig
Hun bruger faktisk en en 28mm fra leica. Sådant et objektiv tegner knivskapt
helle vejen ud. Det koster også en bondegård omkring kr. 18.000,- og så er
der huset som er et leica M6 som koster kr. 21500,- Det er selvfølgelig ikke
prisen som gør billederne gode men når man investerer så mange penge i
udstyr som stort set aldrig strejke r så gjør man sku også noget ud af
optagelserne der er ikke mange snapshot alle billeder er gennemtænkt. når
man arbejder med kvalitetsudstyr kan man ikke skyde skylden på udstyret når
man tager dårlige billeder, men så er det det der sker ca. 15 cm bag ved
kameraet man kan bebrejde for det dårlige billede.
jesper

Fra : K.E. Madsen

Dato : 25-04-03 17:00

Hej Kaj

Det lille, gamle, bulede kamara så i mine øjne ud til at være et Leica, som
er noget af det fineste (og dyreste) man kan opdrive (også selv om det er
gammelt og bulet)!

Hilsen
Knud Erik

Fra : Kaj

Dato : 25-04-03 19:17

On Fri, 25 Apr 2003 18:00:02 +0200, "K.E. Madsen" <kem@kemcom.dk>
wrote:

>Det lille, gamle, bulede kamara så i mine øjne ud til at være et Leica, som
>er noget af det fineste (og dyreste) man kan opdrive (også selv om det er
>gammelt og bulet)!

Jow det var også i den retning jeg selv tænkte, -jeg ved i øvrigt ikke
om det var direkte bulet, men brugt det var det.

Jeg syntes det er morsomt at mit lille hip til de mange
hardwarespekulanter her i gruppen har afstedkommet endnu mere
hardwaresnak.
Man ser ikke særligt mange debatter om hvordan man komponerer et godt
billede. Er denne sjælesnak (nøgen på stranden osv.) så personlig for
os fotografer at den ikke skal deles ud her på nettet?

Søger man på Kirsten Klein her i gruppen, finder man blandt andet en
fortælling om en (navn glemt), der var oppe og besøge hende med
fotoklubben. Til spørgsmålet om hvilken film hun brugte, svarede hun
at hun ikke kunne huske det, men den var i en lille gul æske. Sejt
nok!. (Og selvfølgelig kender hun æskens indhold).

Desuden slæbte hun rundt på en taske så stor, at det ikke kun har
været madpakken der var i den. Jeg tror at det var bevidst at det var
detl lille kamera der var fremme i TV (om det så er nok så meget
Leica).

Vh Kaj

Fra : www.analogfoto.dk L ~

Dato : 25-04-03 20:35

"K.E. Madsen" <kem@kemcom.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
som
> er noget af det fineste (og dyreste) man kan opdrive (også selv om det er

Hej

En Leica M6 er et godt kamera, med mulighed for at indstille 4 ting:

1. Tid.
2. Blænde.
3. Afstand.
4. Følsomheden på den film man har valgt til sine optagelser.

Men Nikon F3 eller Canon F1n er stort set på samme niveau, men bare
spejlrefleks.
De minimale forskelle der er i optikkerne fra Leitz, Canon og Nikon gør at
jeg har valgt at skrotte M6 til fordel for Canon F1n, med dennes mange flere
muligheder for at vælge tilbehør, macro, motor og meget lange teler.

Men et er sikkert, en gang M6, altid M6 eller savnet af den !

Man kan finde en M6 med en af verdens bedste optik (50mm 2,0 sumicron) til
ca. 10.000,- med den taber så ikke i værdi, jeg har ikke tabt en krone på de
tre jeg har haft gennem tiderne. Hvordan er det lige med digitalkameraer, er
det ikke noget med at de taber lidt under halvdelen af værdien om året.

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : Alex W

Dato : 25-04-03 22:16

>Hvordan er det lige med digitalkameraer, er det ikke noget med at de taber
lidt under halvdelen af værdien om året.

Sådan noget bør du ikke skrive Leif. Os med digi'er får jo nervøst
sammenbrud...

/Alex

Fra : Kaj

Dato : 26-04-03 09:59

On Fri, 25 Apr 2003 21:35:18 +0200, "www.analogfoto.dk L Langgaard"
<langgaard@klarupnet.dk> wrote:

> [...]
>jeg har valgt at skrotte M6 til fordel for Canon F1n, med dennes mange flere
>muligheder for at vælge tilbehør, macro, motor og meget lange teler.

zz zz

Fra : www.analogfoto.dk L ~

Dato : 26-04-03 20:00

> zz zz

Gider du lige skrive hvad du mener, da det ellers er svært at holde en
dialog i gang.

Hvis det er fordi du tror at en Leica er så meget bedre end Nikon eller
Canon, at du unidelbart kan se det på billederne, så tager du fejl !

PS.
Jeg taler ikke om Nikon F 65 med en konsumzoom, men feks F3 med 85mm 1,4
eller 180mm 2,8 ED, eller Canon F1n med 100mm 2,0 !

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : Kurt Hansen

Dato : 26-04-03 20:04

Sat, 26 Apr 2003 21:00:22 +0200, skrev www.analogfoto.dk L Langgaard:

>Jeg taler ikke om Nikon F 65 med en konsumzoom

K-o-m-s-u.... nej.... K-o-n-z-o-o-m... øv.... K-u-n-z.... shit!
- det er lidt af en spiritusprøve du har banket sammen der

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Kaj

Dato : 26-04-03 20:53

On Sat, 26 Apr 2003 21:00:22 +0200, "www.analogfoto.dk L Langgaard"
> [...]

>Hvis det er fordi du tror at en Leica er så meget bedre end Nikon eller
>Canon, at du unidelbart kan se det på billederne, så tager du fejl !

Det tror jeg ikke, -tværtimod. Min pointe er lige netop at kameraet er
underordnet, ihvertfald er det i det vigtigste.

>PS.
>Jeg taler ikke om Nikon F 65 med en konsumzoom, men feks F3 med 85mm 1,4
>eller 180mm 2,8 ED, eller Canon F1n med 100mm 2,0 !

Grunden til at mit indlæg med z'erne ikke blev opfattet som
humoristisk er måske at jeg ikke forinden har tydeliggjort min mening

Jeg citerer lige mit tidligere indlæg :
[...]
os fotografer at den ikke skal deles ud her på nettet?" Citat slut

Så z'erne var møntet på den yderligere snak om hvilket kamera der er
bedst. Istedet burde der efter min mening skrives om hvordan Kirsten
Klein bærer sig ad med at lave kunst.

Vh Kaj

Fra : www.analogfoto.dk L ~

Dato : 27-04-03 07:52

> [...]
> Det tror jeg ikke, -tværtimod. Min pointe er lige netop at kameraet er
> underordnet, ihvertfald er det i det vigtigste.

Så er vi jo 100% enige !

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : Niels Ebbesen PowerB~

Dato : 26-04-03 20:54

Kaj wrote:

> Hun må da bruge andet. De billeder man så til sidst var taget med det?

Hvorfor skulle hun bruge andet, en dygtig og erfaren fotograf
behøver ikke ret meget isenkram...

Det er kun fotoamatører som skal ha' nogle store kameraer med
zoomobjektiver, og en kæmpe taske med fotografisk tingel-tagel,
så de kan stive deres selvtillid af.

Prøv at se i denne gruppe, alle dem som konstant snakker om foto-
udstyr, hvad der er bedst o.s.v., de laver kun få eller ingen
billeder...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Alex Linaa

Dato : 26-04-03 22:39

"Niels Ebbesen PowerBook" <niels@niels-ebbesen.net> wrote in message

> Det er kun fotoamatører som skal ha' nogle store kameraer med
> zoomobjektiver, og en kæmpe taske med fotografisk tingel-tagel,
> så de kan stive deres selvtillid af.

Jeps.
Jeg fandt en her: http://www.photo-gallery.dk/fotograf/fotograf-4.jpg

/Alex

Fra : Niels Ebbesen PowerB~

Dato : 07-05-03 09:05

Alex Linaa wrote:

> Jeps.
> Jeg fandt en her: http://www.photo-gallery.dk/fotograf/fotograf-4.jpg

Nej du ta'r fejl, det er jo netop en proff'er, som godt ved, at
man skal bruge stativ, når der arbejdes med lange brændvidder.

Men se her http://home.tiscali.dk/valkyrie/fun/ - det er nogle
rigtige amatørfotografer, med analoge kameraer og store zoom-
objektiver...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 27-04-03 05:20

Niels Ebbesen PowerBook <niels@niels-ebbesen.net> wrote:

> Det er kun fotoamatører som skal ha' nogle store kameraer med
> zoomobjektiver, og en kæmpe taske med fotografisk tingel-tagel,
> så de kan stive deres selvtillid af.

Sludder.

Fra : Alex W

Dato : 27-04-03 16:51

> Det er kun fotoamatører som skal ha' nogle store kameraer med
> zoomobjektiver, og en kæmpe taske med fotografisk tingel-tagel,
> så de kan stive deres selvtillid af.

Gid det var så vel, at vi kunne nøjes med et 'amputeret' format og et lille
kamera... Virkeligheden er kvalitet og fornuftige størrelser på negativer
/filer ... så hedder det småbilled SLR eller mellemformat.... til krævende
optagelser, storformat.

Det er faktisk sjovere at futte rundt med et lille digi- og til
privatbilleder er det heldigvis nok.
Forlagsfolk er 'uheldigvis' noget mere krævende ) og forlanger kvalitet i
det fotografiske samt mediet.

Jeg har leveret billeder til et CD cover fotograferet med et olympus digi
med 2,1 mpix 2100UZ. Det var ikke frygteligt populært... Billedet var skam
fint komponeret og velbelyst og blev også brugt ...
Det var jo kun til et format på 12 x 12 cm.... meeen ... klaveret spiller
anderledes ) i de kredse.

Så frem med det tungere grej, så vi kan levere varen !! Det er jo det, folk
betaler en fotograf for.

/Alex

Fra : Jeppesen

Dato : 27-04-03 22:03

"Niels Ebbesen PowerBook" <niels@niels-ebbesen.net> skrev i en meddelelse

> Hvorfor skulle hun bruge andet, en dygtig og erfaren fotograf
> behøver ikke ret meget isenkram...

Det er vel motivet og fotografens idé der afgør hvilket udstyr der skal
bruges.

> [...]

> Prøv at se i denne gruppe, alle dem som konstant snakker om foto-
> udstyr, hvad der er bedst o.s.v., de laver kun få eller ingen

Men du skyder mange billeder om ugen - og måske er det derfor du alene
henviser til det kvanititative fremfor det kvalitative

Mvh Kim

Fra : Kaj

Dato : 27-04-03 22:37

On Sat, 26 Apr 2003 21:54:25 +0200, Niels Ebbesen PowerBook
<niels@niels-ebbesen.net> wrote:

>Det er kun fotoamatører som skal ha' nogle store kameraer med
>zoomobjektiver, og en kæmpe taske med fotografisk tingel-tagel,
>så de kan stive deres selvtillid af.

Jeg citerer lige mig selv en gang til.
"Desuden slæbte hun rundt på en taske så stor, at det ikke kun har
været madpakken der var i den. Jeg tror at det var bevidst at det var
detl lille kamera der var fremme i TV (om det så er nok så meget
Leica)." Citat slut

Hun havde angiveligt en masseudstyr med men valgte kun at vise
kameraet med det lille format (altså billedformat forståes)

Så jeg tror at Kirsten Klein ville sige næsten det samme som dig. Dog
knap så direkte.

Kirsten Klein havde et budskab til os!

Vh Kaj