Grafikkort
Fijala 2911
phg1 1758
Geforce 4 Ti 4200 problem *hjælp*
Fra : Ydine

Dato : 24-04-03 20:42

Jeg har lige købt et

Palit Daytona Geforce 4 Ti 4200 128mb agp x8 kort

Mit problem er at min maskine crasher ligeså snart jeg gerne vil spille,
f.eks. Counterstrike, CM4 mv.

Jeg er ret sikker på at den konflikter med mit bundkort, som er et K7S5A fra
Elitegroup.

Er der nogen der kan hjælpe.

På Forhånd Tak

Christian

Fra : devilman

Dato : 24-04-03 23:49

til Counterstrike og andre spil findes der som regl et
patch...................

ses devilman..................
--------------------------------©----------------------------

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 25-04-03 14:05

Ydine wrote:
> Mit problem er at min maskine crasher ligeså snart jeg
> gerne vil spille, f.eks. Counterstrike, CM4 mv.

Hvordan crasher?
Hvad siger Windows logbogen?
"Kontrolpanel -> Administration -> Logbog og se
så under System eller program."

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Fjern 'removespamfilter' ved svar til email.

Fra : Sander

Dato : 25-04-03 18:45

Eller driveren til grafikkortet, hvis du kører med nyeste fra Nvidia.
Jeg har et Daytona geforce 3 ti 200, og det crasher også i spil
eller låser, med en fejlmeddelelse om at den ikke kunne udføre
en tegnehandling, eller den kommer men en blå skærm og
fortæller at der er sket en fejl men Nv4_disp.dll, som er driveren
til skærmkortet, jeg har prøvet med adskillige drivere fra Nvidia
uden at det hjælper. Men henter jeg den driver der er på
Palit's hjemmeside til winxp, så kører det uden problemer,
hvorfor ved jeg ikke, men det kan være at det kan løse dit
problem.
http://www.palit.com.tw/download.htm

Sander.

Fra : devilman

Dato : 25-04-03 23:47

eller du kan prøve på http://www.omegacorner.com/
de drivers er rigtige gode......

ses devilman
650mb.da.ru
------------------©-----------------------------

Fra : Quadro

Dato : 25-04-03 23:49

"Ydine" <cbos@ruc.dk> wrote in message news:b89em0$dqa$1@sunsite.dk...

> Jeg er ret sikker på at den konflikter med mit bundkort, som er et K7S5A
fra
> Elitegroup.

Og hvad bygger du det på ?

Fra : Jannik Ebbe Brich

Dato : 28-04-03 10:44

Har du husket at installere AGP driveren til dit SIS chipset ??

Jannik

Fra : Ydine

Dato : 28-04-03 14:37

Opdatering:

Jeg har geninstalleret hele mit system.

Installeret Sis Agp driver

Prøvede først Omegacorners drivers (crashede)

Derefter Palit Daytonas drivere (crashede)

Jeg får ikke blå skærm eller nogen fejlbeskeder, computeren fryser
simpelthen.

*Hjælp*

Christian

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 28-04-03 18:46

Ydine wrote:

> Installeret Sis Agp driver

Prøv at geninstallere den.

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 28-04-03 22:04

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 06-05-03 23:20

On Thu, 24 Apr 2003 21:41:55 +0200, Ydine wrote:

> Jeg har lige købt et
> Palit Daytona Geforce 4 Ti 4200 128mb agp x8 kort

Også jeg har købt dette kørt, og har også samme bundkort.
Og heller ikke jeg kan få kortet til at fungere

Har forsøgt alt muligt; renset ud i reg., prøvet Nvidia's seneste driver,
prøvet driveren på den til kortet vedlagte CD, prøvet omega.com's driver,
og lige lidt hjælper det.
Hver gang jeg har installeret og genstarter maskinen, så kommer den til
den sorte skærm med WinXP logo'et (lige før log-ind billedet), går så
over i en helt sort skærm (evt. med curser blinkende i øverste venstre
hjørne) og så går den bare helt i stå.
Når jeg så slukker maskinen og tænder igen, så går systemet ind hvor jeg
kan vælge at starte i fejlsikret tilstand, hvilket er nødvendigt for at
jeg kan starte op og fjerne driverne igen, hvilket igen er nødvendigt for
at jeg kan starte systemet ordentligt op igen.

Hvad i hhh gør man dog snart?

Mvh. Jan

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 06-05-03 23:39

Jan Allan Andersen wrote:
> Også jeg har købt dette kørt, og har også samme bundkort.
> Og heller ikke jeg kan få kortet til at fungere

Jeg har også stødt på problemer og det sker endda
stadig engang imellem, jeg vil mene det er bundkortets
skyld, men det kan man jo ikke overbevise en sælger
om!
http://shor.ter.dk/945790790

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 07-05-03 04:57

On Wed, 7 May 2003 00:38:53 +0200, Mikael Nørrelund Andersen wrote:

> Jeg har også stødt på problemer og det sker endda
> stadig engang imellem, jeg vil mene det er bundkortets
> skyld, men det kan man jo ikke overbevise en sælger
> om!

Men kan det nu også være rigtigt?
Et eller andet sted fungerer grafikkortet jo vel, eftersom jeg kan sidde
og skrive dette, det "fungerer" bare med en underlig, meget begrænset,
langsom og obskur driver, men ikke med nogen som helst Nvidia-driver.
Til gengæld kunne mit gamle TNT2-kort sagtens fungerer sammen med
Nvidia's driver, 43.45 hed den seneste jeg brugte vist.
Det er dét jeg synes der er så underligt.

Mvh. Jan

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 07-05-03 10:13

Jan Allan Andersen wrote:
> Men kan det nu også være rigtigt?

Hvis du læser det indlæg jeg refererer til, så er mit
problem med et andet grafikkort og jeg kan endda
tilføje at jeg har set det med et 3. også.

> [...]
> bare med en underlig, meget begrænset, langsom og
> obskur driver, men ikke med nogen som helst

Som sagt er jeg overbevist om det er bundkortet,
har du oplevet problemet med grafikkortet i et
andet bundkort?
- Jeg gætter på nej.

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 07-05-03 22:34

On Wed, 7 May 2003 11:13:07 +0200, Mikael Nørrelund Andersen wrote:

> Som sagt er jeg overbevist om det er bundkortet,
> har du oplevet problemet med grafikkortet i et
> andet bundkort?
> - Jeg gætter på nej.

Nu har jeg slet ikke prøvet kortet på andre bundkort, så det ved jeg
faktisk ikke.
Men efterhånden er jeg ved at spore mig ind på, at det måske i
virkeligheden er skærmen den er gal med, så det prøver jeg at arbejde
lidt ud fra nu.

Mvh. Jan

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 07-05-03 23:50

Jan Allan Andersen wrote:
> Men efterhånden er jeg ved at spore mig ind på,
> at det måske i virkeligheden er skærmen den er
> gal med, så det prøver jeg at arbejde lidt ud fra nu.

Så prøv med en anden skærm tilsluttet, jeg tror
bare ikke på det kan være den, når du selv
skriver at cursoren nogle gange står og
blinker på en sort skærm (det var også mit
problem dengang!).

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 08-05-03 05:46

On Thu, 8 May 2003 00:50:18 +0200, Mikael Nørrelund Andersen wrote:

> Så prøv med en anden skærm tilsluttet, jeg tror
> bare ikke på det kan være den, når du selv
> skriver at cursoren nogle gange står og
> blinker på en sort skærm (det var også mit
> problem dengang!).

Grunden til min mistanke er, at jeg i en anden tråd læste noget om, om
hvis din skærm kun kan vise 60Hz, så har du formentligt ikke den rigtige
skærm sat op.
Jeg kan overhovedet ikke få min skærm til at vise i mere end 60Hz, og jeg
ved at den i hvert fald kan vise i 75Hz. Da jeg gik ind for at se hvilken
skærm der stod, så stod der bare en standardskærm i stedet for den Compaq
Presario MV700 jeg har, og jeg kan slet ikke få lov til at ændre noget
som helst ved egenskaber for skærm - og jeg har prøvet at hente og
installere en softpaq fra Compaq der passer til skærm og system, men lige
lidt hjælper det, jeg kan stadigvæk ikke få lov til at gå ind i
egenskaber for skærm
Måske er det i virkeligheden et Windows opsætningsproblem (at jeg ikke
kan gå ind i egenskaber for skærm) i stedte for?
Jeg er snart helt forvirret.

Mvh. Jan

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 08-05-03 10:04

http://www.monitor-drivers.com/drivers/0/561.htm

> og jeg kan slet ikke få lov til at ændre noget som
> helst ved egenskaber for skærm

Fjern skærmen i enhedshåndtering.

> - og jeg har prøvet at hente og installere en softpaq
> fra Compaq der passer til skærm og system, men
> lige lidt hjælper det, jeg kan stadigvæk ikke få
> lov til at gå ind i egenskaber for skærm

Okay, så bare glem det link jeg skriver i starten
af denne besked.

> Måske er det i virkeligheden et Windows
> opsætningsproblem (at jeg ikke kan gå ind i
> egenskaber for skærm) i stedte for?

Måske, jeg tror bare stadig ikke skærmen er
problemet, men prøv at fjern skærmen.

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 08-05-03 17:47

On Thu, 8 May 2003 11:04:17 +0200, Mikael Nørrelund Andersen wrote:

> Fjern skærmen i enhedshåndtering.

Men det er jo lige det - Skærmen står slet ikke opført i
enhedshåndtering, og det hjalp ikke at jeg installerede den driver jeg
fandt hos Compaq, den kom ikke frem i enhedshåndtering eller på nogen
anden måde alligevel.

Mvh. Jan

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 08-05-03 21:12

Jan Allan Andersen wrote:
> Skærmen står slet ikke opført i enhedshåndtering,
> og det hjalp ikke at jeg installerede den driver jeg
> fandt hos Compaq, den kom ikke frem i
> enhedshåndtering eller på nogen anden måde alligevel.

Det lyder meget Compaq-agtigt, desværre.
Hvad hvis du fjerner skærmen her igennem:
Kontrolpanel -> Skærm -> Indstillinger
-> Avanceret -> Skærm -> Egenskaber
-> Driver -> Fjern

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 08-05-03 21:12

Mikael Nørrelund Andersen wrote:
> Kontrolpanel -> Skærm -> Indstillinger
> -> Avanceret -> Skærm -> Egenskaber
> -> Driver -> Fjern

Eller opdaterer driveren der.

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 08-05-03 21:22

On Thu, 8 May 2003 22:11:53 +0200, Mikael Nørrelund Andersen wrote:

> Det lyder meget Compaq-agtigt, desværre.
> Hvad hvis du fjerner skærmen her igennem:
> Kontrolpanel -> Skærm -> Indstillinger
> -> Avanceret -> Skærm -> Egenskaber
> -> Driver -> Fjern

Her kan jeg heller ikke komme til 'Egenskaber' - Den knap er simpelthent
"grey'ed" out

Mvh. Jan

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 08-05-03 21:26

Jan Allan Andersen wrote:

> Her kan jeg heller ikke komme til 'Egenskaber'
> - Den knap er simpelthent "grey'ed" out

Det lyder godt nok mærkeligt, er hele computeren
en Compaq eller kun skærmen?

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 08-05-03 21:36

On Thu, 8 May 2003 22:25:57 +0200, Mikael Nørrelund Andersen wrote:

> Det lyder godt nok mærkeligt, er hele computeren
> en Compaq eller kun skærmen?

Kun selve skærmen, resten er selv-byg.
Det har altså også fungeret godt nok, bare med et TNT2 kort. Her er jeg
ret sikker på, at jeg også kunne ændre på hvilken Hz skærmen kørte med,
noget jeg heller ikke kan nu.

Mvh. Jan

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 08-05-03 21:44

Jan Allan Andersen wrote:
> er hele computeren en Compaq eller kun skærmen?
>
> Kun selve skærmen, resten er selv-byg.

Okay.

> Det har altså også fungeret godt nok, bare med et
> TNT2 kort.

Okay, så skal det sgu' også virke nu.
Hvilken grafikdriver bruger du nu?

Jeg ville prøve at afinstallere driveren totalt,
altså fjerne den med Nvidias tools og alt andet
der minder om Nvidia driver, genstarte og
installerer en WHQL driver.
http://www.tweakup.dk/HTML/download/nvidia.htm

Husk at download en driver til XP, jeg har ikke
prøvet den nyeste, bruger selv v40.72.

> Her er jeg ret sikker på, at jeg også kunne
> ændre på hvilken Hz skærmen kørte med,
> noget jeg heller ikke kan nu.

Det bør man også kunne.

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 08-05-03 21:45

Mikael Nørrelund Andersen wrote:
> http://www.tweakup.dk/HTML/download/nvidia.htm
>
> jeg har ikke prøvet den nyeste, bruger selv v40.72.

Ahh, den nyeste er en beta. Jeg ville vælge 40.72.

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 08-05-03 22:03

On Thu, 8 May 2003 22:43:44 +0200, Mikael Nørrelund Andersen wrote:

> Okay, så skal det sgu' også virke nu.
> Hvilken grafikdriver bruger du nu?

Jamen, lige nu er det noget standard-pjat som XP selv har smidt på der
ligger, både for kort og skærm. Men jeg forsøgte at installere Nvidia's
egen Detonator 43.45 - Den som jeg brugte sammen med TNT2 kortet.

> Jeg ville prøve at afinstallere driveren totalt,
> altså fjerne den med Nvidias tools og alt andet
> der minder om Nvidia driver, genstarte og
> [...]

Synes jeg at jeg har prøvet, afinstalleret Nvidia driver, søgt på C-drev
med søgeord 'nv', hvorefter jeg checkede hver enkelt post for, om der
stod noget med Nvidia, ryddet op i registry og alt muligt - Lige lidt har
det hjulpet.
Hvad er for øvrigt forskellen på Nvidia's egen driver og så denne her
WHQL driver?

> Husk at download en driver til XP, jeg har ikke
> prøvet den nyeste, bruger selv v40.72.

Er driverne jeg kommer til via linket også til XP?
Synes jeg nemlig ikke der står noget om?

Mvh. Jan

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 08-05-03 23:06

Jan Allan Andersen wrote:
> Jamen, lige nu er det noget standard-pjat som
> XP selv har smidt på der ligger, både for kort
> og skærm.

Det vil umiddelbart være mit gæt, at det er derfor
du ikke kan skifte HZ osv.

> Hvad er for øvrigt forskellen på Nvidia's egen
> driver og så denne her WHQL driver?

Windows Hardware Quality Labs, altså den er testet
af Microsoft og fundet okay.

> Er driverne jeg kommer til via linket også til XP?

Ja, scroll lidt ned. Helt præcist står der:
Windows 2000 & Windows XP

Direkte link til v40.72:
http://www.tweakup.dk/fil_arkiv/05dce4060ea518a687b62163c2bd0dec/driverlib/fisk/nvidia/40xx/40.72_winxp_WHQL.exe?PHPSESSID=3048e87303c3f236adba5c01e7c10cdd

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 09-05-03 04:50

On Fri, 9 May 2003 00:06:16 +0200, Mikael Nørrelund Andersen wrote:

> Windows Hardware Quality Labs, altså den er testet
> af Microsoft og fundet okay.

Okay.

> Ja, scroll lidt ned. Helt præcist står der:
> Windows 2000 & Windows XP

Kan jeg godt se nu, bare mig der nok er blevet lidt utålmodig for at få
kortet til at virke nu.

> Direkte link til v40.72:
> http://www.tweakup.dk/fil_arkiv/05dce4060ea518a687b62163c2bd0dec/driverlib/fisk/nvidia/40xx/40.72_winxp_WHQL.exe?PHPSESSID=3048e87303c3f236adba5c01e7c10cdd

Okay, så kan selv jeg finde ud af det

Noget andet er, at i et dikussionsforum på tweakup.dk var der en der
skrev, at hvis man skulle bruge DirectX 9.0 så skulle man op i GeForce FX
klassen, så var det ikke nok med GeForce 4.
Nu har jeg altså DirectX 9.0a installeret - Kan det have noget med mit
problem at gøre?

Mvh. Jan

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 09-05-03 09:19

Jan Allan Andersen wrote:
> [...]
> ikke nok med GeForce 4.
> Nu har jeg altså DirectX 9.0a installeret - Kan det have

Jeg ved det ikke, men det er muligt. har du prøvet 40.72?
DX9 kan desværre ikke bare lige afinstalleres, men der
findes en uautoriseret uninstaller:
<start>
<< DirectX 9 Uninstaller for XP / .NET >>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

This uninstaller uses your original XP or .NET CD to restore
your original DirectX 8 files.
Extract these files to C:\DXTEMP! You must extract these
files to this directory and run the UnDx9.bat that uninstalls the
DIrectX files in SAFE MODE. Enjoy!

filename: dx9-uninstall_xp-dnet

DOWNLOAD FROM:
www.WXPERIENCE.DE
www.XPNET.INFO
<slut>

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 10-05-03 07:33

On Fri, 9 May 2003 10:18:56 +0200, Mikael Nørrelund Andersen wrote:

> Jeg ved det ikke, men det er muligt. har du prøvet 40.72?

Yes, og med samme magre resultat desværre.
På et tidspunkt under installationen, så går systemet åbenbart ned og jeg
får en sort skærm med en cursor blinkende i øverste venstre hjørne.
Når jeg så slukker og genstarter maskinen, så går den fint nok ind i XP,
jeg logger på og kommer også til skrivebord og det hele, faktisk fungerer
maskinen.
Men systemet insisterer på at der er blevet installeret nyt hardware, som
den så alligevel genkender som lige netop det grafikkort jeg har købt,
men den vil have installeret drivere - Og så gentager møllen sig.
Andetsteds er der blevet snakket om, at der i sådan en situation åbenbart
ligger noget tilbage fra driverne til det gamle grafikkort, som så
ødelægger det hele for det nye grafikkort, og at det bedste derfor ville
være simpelthent at formatere HD'en - Så var man sikker på at komme af
med alle gamle rester.

Umiddelbart vil jeg da mene, at det simpelthent ikke kan være meningen at
det skal være så "skide" besværligt at komme af med nogle gamle drivere,
bare fordi man køber et nyt stykke hardware - Men på den måde er Windows
jo dødirriterende, for du har som bruger ikke helt styr på hvor alt fra
diverse programmer osv. bliver placeret, og derved kan du jo heller ikke
selv rydde 100% op efter et program, og Windows gør det jo ikke
nødvendigvis særligt godt. På min gamle Amiga vidste jeg 100% hvor alt
blev placeret når jeg installerede et program, og derved kunne jeg også
sikre mig at der blev ryddet 100% op hvis jeg af-installerede noget, det
savner jeg at kunne i Windows.
Men det er under normale omstændigheder jeg vil mene sådan.
Jeg har jo til gengæld rodet så godt og grundigt i systemet, at jeg
sagtens kan forstå hvis der ligger noget et eller andet mærkeligt sted og
ødelægger det for mig, så derfor er en formatering nok ganske relevant.

Mvh. Jan

Fra : Kurt Pedersen

Dato : 09-05-03 01:51

Hej Jan
Gode råd er dyre, her er et af dem. flere........
1). Sæt dit TNT2 kort i igen
2). Start maskinen
3). Få TNT2 kortet til at virke.
4). Gå ind i tilføj/fjern programmer og fjern nvidia detonator og evt. levn
fra produsentens driver.
(Jeg tror ikke at du skal forsøge før du har fået dit TNT2kort op
at køre igen).
5). Gå ind i enhedshåndtering og fjern dit skærmkort.
6). Stop din computer.
7). Monter dit Daytona kort og start computeren
8). Installer driveren når windows beder om det og genstart.
9). Nu skulle muligheden for at vælge skærm være frigivet så du igen kan
vælge din skærm.

mvh. Kurt

Ps. Hvis dit bundkort ikke kan køre AGP 4x, så for du måske et problem med
dit nye G4'8x.

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 10-05-03 07:35

On Fri, 9 May 2003 02:50:42 +0200, Kurt Pedersen wrote:

> Hej Jan
> Gode råd er dyre, her er et af dem. flere........

Og mange tak for det.
Men som jeg har skrevet andet steds i tråden, så ender det sansynligvis
med en formatering af min HD.

> Ps. Hvis dit bundkort ikke kan køre AGP 4x, så for du måske et problem med
> dit nye G4'8x.

Det skulle kunne køre AGP 4x, så det burde ikke være problemet.

Mvh. Jan