Løs kat kontra Lov om vej- og markfred.
Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 24-04-03 08:38

Hej NG.

Jeg bor til leje i en boligforening i noget der kaldes tæt/lav bebyggelse.
Det betyder at vi har en terrasse foran og en lille have bagved. Husdyrhold
er tilladt (vi har en hund), men husdyr må ikke færdes løse. Vores nabos kat
er meget tit løs, og strejfer over hele området. Hun er blevet gjort
opmærksom på reglerne ang. løse hunde og katte.

Jeg læste så noget i avisen i går omhandlende Lov om vej- og markfred. Her
citeret §14:

§ 14 i lov om vej- og markfred "Uvane husdyr, løsslupne pelsdyr, tamkaniner
og fjerkræ, omstrejfende hunde og katte har den optagelsesberettigede ret
til på hensigtsmæssig måde at fjerne fra sin grund og er ikke pligtig at yde
erstatning, såfremt dyret herved kommer til skade eller omkommer".

Ikke at jeg har tænkt mig at aflive naboens kat, men når man bor til leje,
hvem er så "den optagelsesberettigede" ?
Er det boligforeningen ?
Afdelingsbestyrelsen ?
Lejeren ?

--
mvh/rg. From The Sum of all Fears:
Christian [In a Nuclear Arms depot in Russia, during an inspection]

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 24-04-03 10:15

> Jeg bor til leje i en boligforening

Så har du sikkert også en bestyrelse i den boligforening, skriv en fornuftig
formuleret klage til dem, og forklar dem problemmet, så sender de sikkert et
brev til den pågældende, som så skal rettte sig efter dette.
Sker det ikke, må du skrive en ny klage... Det hjælper i den sidste ende,
hvis du føler dig generet af den løse kat.
Fotograf Thomas Lorentsen
www.tholofoto.dk
www.colourartphoto.no/index.html?cid=7&id=97
http://www.colourart.dk/nyheder/photokina/cap_international2002.htm

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 24-04-03 10:20

"Tholo - www.tholofoto.dk" <Tholo@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> [...]
> Sker det ikke, må du skrive en ny klage... Det hjælper i den sidste ende,
> hvis du føler dig generet af den løse kat.

Det ved jeg godt, jeg kunne bare godt tænke mig at få besvaret det med "den
optagelsesberettigede".

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 24-04-03 10:49

> Det ved jeg godt, jeg kunne bare godt tænke mig at få besvaret det med
"den
> optagelsesberettigede".

Spørg i din boligforening, for det kan være et spørgsmål, om det er dem
eller din lokale bestyrelse der er den optagelsesberettigede ud fra hvilke
regler eller tideligere politiker man har afsagt i sådanne sager.

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 24-04-03 17:55

"Christian B. Andresen" wrote:

> [...]
> til på hensigtsmæssig måde at fjerne fra sin grund og er ikke pligtig at yde
> erstatning, såfremt dyret herved kommer til skade eller omkommer".

Den optagelsesberittede er den, der uden for al tvivl kan begrunde over for
øvrigheden, at der har været rimelig grundlag for at gøre dette.
Herunder at det er ens egen grund, de færdes på, og gør beviselig skade mv

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Fuerzzz

Dato : 24-04-03 20:39

ta dig dog sammen mand. hvordan ville du forklare en kat hvad der er din og
naboens grund. hvad sker der ved den er der. sæt en dag din hund slap fri og
rendte ind på naboens grund, og den "desværre omkom" under naboens fjernelse
af denne fra hans grund....! Vil du også nægte fugle, mariehøns mv adgang,
og ellers forsøge med aflivning eller lign???

Fra : Duck

Dato : 24-04-03 21:43

"Fuer" <migogliva4everbestfriends@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
og
> rendte ind på naboens grund, og den "desværre omkom" under naboens

Nu er det her altså en juragruppe, så hold venligst dine politiske
udgydelser for dig selv, eller bring dem i en anden egnet gruppe.
Der gives faktisk et ganske sobert og brugbart svar på det oprindelige
indlæg.
Erik

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 25-04-03 07:41

"Fuer" <migogliva4everbestfriends@hotmail.com> wrote in message
> [...]
adgang,
> og ellers forsøge med aflivning eller lign???

Nu er der lige et par ting:

1) Husdyr må ikke gå løse ifølge vedtægterne.
2) Katte egner sig ikke til husdyr hvis de ikke må gå løse.
3) Jeg har ikke tænkt mig at fjerne katten, jeg var bare int. i at få svar
på mit spørgsmål.

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 26-04-03 00:14

> 2) Katte egner sig ikke til husdyr hvis de ikke må gå løse.

Det var da en kedelig fordom omkring katte. De kan da være de bedste husdyr
selv om de kun er indekatte.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 28-04-03 07:37

> "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse

> Det var da en kedelig fordom omkring katte. De kan da være de bedste
husdyr
> selv om de kun er indekatte.

Det er ikke en fordom, jeg kan godt lide katte, men de egner sig ikke til at
være spærret inde hele deres liv. De skal kunne løbe frit ude. De må de bare
ikke alle steder.