kæmpe kalkun - hjælp
Fra : Jette

Dato : 24-04-03 07:37

Hej gruppe
Jeg skal have gæster i morgen og har taget en megastor kalkun op af
fryseren. Den vejer 15 kg og kan lige nøjagtig være i ovnen (med lidt
fantasi).
Spørgsmålet er bare, hvad gør jeg ved den ? Hvor længe skal den stege og er
det bedst med fyld ? Jeg har søgt lidt rundt, men der er åbenbart ingen
kalkuner der vejer mere end 2,5 kg og selv med mit knebne køkkentalent kan
jeg jo regne ud at vi snakker om helt andre stegetider her.
Håber at der er nogle der kan hjælpe.

Jette

Fra : kim rasmussen

Dato : 24-04-03 07:47

Hej Jette
Jeg ville søge på kalkunfarm ,ringe og spørge dem, de må vide det,
personligt ville jeg tro bruning på 240 grader i ca ½ time og ellers dæmpe
varmen til 160 og viderestege i 5-7 timer.

Kim Rasmussen
www.leChef.dk
Din køkkenchef på nettet

Fra : Anders

Dato : 24-04-03 08:52

"Jette" <jva@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kalkuner der vejer mere end 2,5 kg og selv med mit knebne køkkentalent kan
> jeg jo regne ud at vi snakker om helt andre stegetider her.

Hej Jette,

Den var en ordentlig fætter, du har gang i der. Jeg håber du har den på
køkkenbordet, den når vist ikke
at tø op i køleskabet?

Jeg tror også du skal regne med en 6-7 timer, længere hvis den er fyldt.

Du kan evt. kravle ind i den, få nogen til at sætte den i ovnen. Når du får
det for varmt, kravler du ud og lægger 3 timer oveni.

Spøg til side.

Her er anbefalede stegetider fra et amerikansk site: Din kalkun vejer 33
lbs, så der skal lægges lidt til.
God fornøjelse, og lad os høre resultatet.

Anders

Revised USDA Turkey Roasting Time
(for turkey cooked at 325 F) (svarer til 160 grader celsius)

Weight (lbs.) Unstuffed
4 - 6
6 - 8
8 - 12
12 - 14
14 - 18
18 - 20
20 -24

Hours
1 1/2 - 2 1/4
2 1/4 - 3 1/4
2 3/4 - 3
3 - 3 3/4
3 3/4 - 4 1/4
4 1/4- 4 1/2
4 1/2 - 5

Weight (lbs.) Stuffed
8 - 12
12 - 14
14 - 18
18 - 20
20 - 24

Hours
3 - 3 1/2
3 1/2 - 4
4 - 4 1/4
4 1/4 - 5
5 - 5 1/4

Fra : Anders

Dato : 24-04-03 10:10

Skulle have stået ud for hinanden selvfølgelig, håber det går endda.

Jeg har iøvrigt læst, at man kan komme knust is under skindet på brystet,
det skulle modvirke
at brystet bliver tørt inden resten af fuglen er færdig............

Anders

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 24-04-03 09:01

> [...]
> kalkuner der vejer mere end 2,5 kg og selv med mit knebne køkkentalent kan
> jeg jo regne ud at vi snakker om helt andre stegetider her.

Hej Jette,

For efterhånden mange år siden, lavede jeg en kalkun på lidt over 12 kg. Den
fik så vidt jeg husker ca. 8 timer ved ca. 160 grader. (gammel gasovn)
Jeg husker ikke om jeg fyldte den med noget, men husk at "spække" den rigtig
godt, ellers bliver den tør.

God fornøjelse.

Mvh. Renate, der ikke tåler synet af kalkun mere....

Fra : Louise Fogt

Dato : 24-04-03 14:33

> Spørgsmålet er bare, hvad gør jeg ved den ? Hvor længe skal den stege og
er
> det bedst med fyld ?

Har aldrig selv prøvet at tilberede en hel kalkun, men min mor plejer at
lægge stribet bacon udenpå kalkunen og så fylde den med en blanding af majs
og bacon skåret i mindre stykker. Baconen tages af inden parteringen og
sammen med fyldet, der tagers ud og puttes i en skål, fungerer det som
tilbehør.
God fornøjelse!

Vh. Louise

Fra : Jette

Dato : 26-04-03 08:07

Jeg takker mange gange for de gode råd
Så er mit overdimensionerede fjerkræ fortærret. Det vil sige der vil gå
nogle dage med kalkunrester.
Jeg fyldte den ud med to kg. fars (med diverse fyld) dryssede den med salt
og hældte smeltet smør ud over den. Satte den i ovnen ved 160 grader kl. 9.
i går morges.
Efter en time vendte jeg den og hældte den over med smør igen. En time mere
og jeg hældte buillon i bradepanden og lod den ellers bare passe sig selv.
På et tidspunt hen på eftermiddagen, lagde jeg staniol over den, så den ikke
skulle blive for mørk. En halv time før vi skulle spise tog jeg den ud og
lod den trække lidt. Kl. 18.30 var dyret klar til servering og den smagte
vidunderligt. Overhovedet ikke tør, men fin mør.
Me dvenlig hilsen Jette

Fra : Nette

Dato : 26-04-03 09:29

"Jette" skrev i en meddelelse

> Jeg takker mange gange for de gode råd

Jeg har vidst ikke fulgt ordentligt med...Men TO kilo fars? Hvor stor var
dyret lige?*G*

Nette

Fra : Jette

Dato : 26-04-03 12:00

> Jeg har vidst ikke fulgt ordentligt med...Men TO kilo fars? Hvor stor var
> dyret lige?*G*
>
> Nette

Undskyld, jeg kom vist til at svare privat. Prøver igen.
15 kg. Der var endog et forslag om at jeg selv skulle kravle ind i den.
Jette

Fra : Nette

Dato : 28-04-03 09:20

"Jette" skrev i en meddelelse

> Undskyld, jeg kom vist til at svare privat. Prøver igen.
> 15 kg. Der var endog et forslag om at jeg selv skulle kravle ind i den.
> Jette

Jeps, men det er helt ok
Undrer mig over den overhovedet kunne være i ovnen*G*

Nette