blå skærm
Fra : Jørgen Angel

Dato : 23-04-03 17:29

Min 20" monitor er gået amok. Den bliver blå og pink, så er den perfekt
for et øjeblik efter at blive blå og pink igen, så er er der sort skærm,
blå skærm osv.
Det er en ældre svend. 5-8 år vil jeg tro.
Nu har jeg slæbt min gamle 16" ned fra loftet, men det holder ikke i
længden.
Er min skærm færdig?

Jørgen

Fra : Kent Wormsdorf

Dato : 23-04-03 19:41

Jørgen Angel wrote:

> [...]
> Det er en ældre svend. 5-8 år vil jeg tro.
> Nu har jeg slæbt min gamle 16" ned fra loftet, men det holder ikke i

Hej Jørgen

Jeg har de samme problemer med en 15" Apple skærm til en gammel Perfoma
630, min skærm er dog "kun" blå/blå-lilla hele tiden.
Så jeg håber de andre Mac-folk giver dig (og mig) et fornuftigt svar.

Med venlig hilsen
Kent Wormsdorf
--
PS.

Er der nogen der mangler en mand med lidt viden om Sun HW og SW,
så må I gerne sende mig en E-mail.
Jeg er uddannet datamatiker og har senest arbejdet som teknisk presale
konsulent.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-04-03 01:28

Hej Kent

Det kan være det samme problem, men i så fald ville den stå og skifte i
farverne, som Jørgens gør, så jeg er nærmere ved at tro, at der er gået kuk i
dine skærmindstillinger.

Hvis du kører præ-OS 8.x på den, så skal du blot fjerne samtlige
indstillinger til skærm og 'Skærm og lyd indstillinger' (System 7.5.x og
7.6.x). genstarte og zappe din PRAM - COM+ALT+P+R holdt nede under start. Lad
den genstarte 4-5 gange, mens du holder kombinationen nede.

Nu kan jeg knap huske, hvor megt man kan indstillie i ColorSync til System
7.5/7.6, men sæt den til 'Auto'. Gå så ind i enten kontrolpanelet 'Skærm'
eller i 'Skærm og Lyd'. Find din skærm i listen og marker den en enkelt gang.
Sæt 'Gamma' til 'Macintosh ukorrigeret'.

Hvis det er OS 8.0/8.1, så gør det samme i Skærm og Lyd kontrolpanelet, men
vælg så 'Kalibrer' og følg anvisningerne. Gamma skal stå til 1,8 og
'Hvidpunkt' til 9300, og klik så på en af knapperne, indtil du synes, skærmen
har den mest korrekte dagslysfarve. Arkiver og luk kontrolpanelet, - så
skulle den have den korrekte indstilling igen.

Håber det kan klare det, - ellers må du jo have en ny skærm...

mvh. Erik Richard

Fra : Kent Wormsdorf

Dato : 28-04-03 09:32

Erik Richard Sørensen wrote:

> [...]

> *Nisus - The Future In Text & Mail Processing <http://www.nisus.com>
> ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Hej Erik

Tak for hjælpen, men det var desvære ikke nok.
Uanset hvordan jeg kaliberer skærmen og hvordan jeg ellers justere den,
så er den stadig for "blå" til mig, så skærmen er nok defekt.

Jeg har dog en standart 15" skærm med konverter stik, som fungerer
udemærket.

Med venlig hilsen
Kent Wormsdorf

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-04-03 04:21

Hej Jørgen

Hvis det er en AppleVision 20", ColorSync 850 20" o.l. model fra Apple, så
er det sandsynlig, at den er ved at være færdig. Det er formentlig MF-
og/eller HF-trinnet, der er ved at stå af, da det er dér farvestyringen
ligger.

Er det en Apple skærm, der er mere end 5 år gl.,så kan der heller ikke
længere fås reservedele til den. Og det vil heller ikke kunne betale sig at
ofre de ca. 16-1800kr., det vil koste.

Hvis du nu boede her i byen, så ville jeg sige, du sku' gå ned til ham på
Thorvaldsensgade og købe dig en Dell P991 19" Trinitron til ca. 1600kr.. -
Det har jeg lige selv gjort, da min 1705 stod af. Der er stadig et års
onsite garanti på den jeg købte, - så det er ikke nogen dårlig handel.

mvh. Erik Richard

Fra : Jørgen Angel

Dato : 24-04-03 07:40

> [...]
> Det har jeg lige selv gjort, da min 1705 stod af. Der er stadig et års
> onsite garanti på den jeg købte, - så det er ikke nogen dårlig handel.

Og "byen" du omtaler er ikke i Københavnsområdet, vel?
De 1600,- var for en brugt, ikke? På Dells egen side står den til ca.
2.200,- inkl. levering + moms.
Men det er da stadig en god pris - hvis skærmen er så god. Er der andre
der har erfaringer med den skærm?
Kan den uden videre spille med en PowerMac 8500 med XLRT 400 MHz kort?

Jørgen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-04-03 15:33

Hej Jørgen

Jørgen Angel wrote:

> Og "byen" du omtaler er ikke i Københavnsområdet, vel?

Nej, det er Århus

> De 1600,- var for en brugt, ikke?

Ja, men for en, der stadig har Dell Onsite fabriksgaranti på 1 år. De har også
lidt ældre og billigere modeller helt ned fra 900 kr. i 19" - også Dell, HP,
Compaq, Targa Diamantron osv..

> På Dells egen side står den til ca.
> 2.200,- inkl. levering + moms.

Hvis du kan få en ny til ca. 2800kr. inkl. moms og lev., så får du jo samtidig
3 års onsite garanti med, - det er da også værd at overveje.

> Men det er da stadig en god pris - hvis skærmen er så god. Er der andre
> der har erfaringer med den skærm?

Jeg kender et par stykker herovre, der også har købt en P991, og de er endda
meget tilfredse med den.

> Kan den uden videre spille med en PowerMac 8500 med XLRT 400 MHz kort?

Ja. Den er fuldt MultiSync og ColorSync kompatibel, så du indstiller bare
skærmen i kontrolpanelerne 'ColorSync' og 'Skærm'. Og da det er med Trinitron
billedrør vælger du i ColorSync 'Auto' til CMM og i 'Skærm' vælger du Sony
Trinitron 9300' og kalibrerer skærmen efter det. - Og der er selvfølgelig også
en masse on-screen indstillinger direkte fra skærmen...

Pga. mit dårlige syn er jeg ret følsom for 'flickering' / 'skærmflimmer', og
der er absolut INTET af det selv ved en indstilling på 1024x768@75hz på en gl.
PM 9600 med det originale TwinTurbo grafikkort. Max. opl. på det kort er
1600x1200@75hz. - Så det eneste, du skal have ekstra, er en adapter til en PC
skærm - PC->Mac adapter fra fx. Griffin. Det er den adapter, jeg kører med, og
den koster 195kr. inkl. moms hos Officeline.

mvh. Erik Richard

Fra : Jørgen Angel

Dato : 24-04-03 07:58

> Hvis det er en AppleVision 20", ColorSync 850 20" o.l. model fra Apple,

Den hedder Multiple Scan 20. Er det så ikke en 20 tommer? Når jeg måler
hele glasset (ikke kun billedfeltet) diagonalt fra hjørne til hjørne er
der 48 cm. Det svarer til 19 tommer?
Jørgen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-04-03 15:39

Hej Jørgen

Jørgen Angel wrote:

> Den hedder Multiple Scan 20. Er det så ikke en 20 tommer?

Jo, jeg glemte blot, at MultiScan skærmene også er kommet i 20" udg., - og
så kan det slet ikke betale sig at gøre noget ved den, - så er det MF
og/eller HF-trinnet, der er ved at stå af. Det er en kendt fejl på de
skærme.

> Når jeg måler hele glasset (ikke kun billedfeltet) diagonalt
> fra hjørne til hjørne er der 48 cm. Det svarer til 19 tommer?

Ja, og det er fordi lidt af selve billedrøret er skjult bag selve forkanten.
Dens reelle synsfelt er ca. 18,7".

så med en P991 vil du rent faktisk få et reelt større billede på skærmen.

mvh. Erik Rihcard

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 24-04-03 16:35

Jørgen Angel <angelFJERN@inet.uni2.dk> wrote:

> Den hedder Multiple Scan 20. Er det så ikke en 20 tommer? Når jeg måler
> hele glasset (ikke kun billedfeltet) diagonalt fra hjørne til hjørne er
> der 48 cm. Det svarer til 19 tommer?
> Jørgen

Jeg har en Apple 20" som er til salg.

--