Lightprodukter feder mere?
Fra : Dion Sørensen

Dato : 23-04-03 07:54

Hej

Jeg har hørt forlydende om at såkaldte lightprodukter har modsatte effekt af
det tilsigtede - altså at det feder mere end ordinære produkter. Fx har jeg
hørt at en Cola light feder mere end en alm. cola, da kroppen bruger meget
energi på at nedbryde de kemiske stoffer, sådan at andre fødevarer feder
mere end ellers...... Er det helt ude i hampen, eller er der noget om
snakken.

Mvh "Den ellers så fortrøstningsfulde Cola light drikker
Dion

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 23-04-03 14:42

"Dion Sørensen" <dionms@mail.dk> wrote in message
> Hej
>
> Jeg har hørt forlydende om at såkaldte lightprodukter har modsatte effekt
af
> det tilsigtede - altså at det feder mere end ordinære produkter.

Ja, det er lykkedes medierne og Danisco at udsprede det rygte, at light ikke
er godt, hvis man er overvægtig. Det har i lang tid været noget fordrukkent
sludder, men nu kommer der danske undersøgelser, der viser det, så drik du
bare løs...

- Mikkel

--
Mikkel Gybel Jensen
http://home.tiscali.dk/~mgj

Fra : Carsten Riis

Dato : 23-04-03 15:03

Mikkel Gybel Jensen wrote:

> [...]
> sludder, men nu kommer der danske undersøgelser, der viser det, så drik du

Det er vist ikke et råd som skal tages bogstavlig
Drikker man kun colalight, så risikerer man vist at blive fejlernæret.

Og det med light ikke feder, så kommer det vist også an på, hvordan man
bruger lightprodukterne.

Lad os fx tage lightmayonaisse (40g fedt pr. 100 g færdigvare).

Ville man bruge 100 gram almindelig mayonaisse (80g fedt pr. 100 g
færdigvare), så hjælper det altså ikke fedtregnskabet, når man bruger
300 gram lightmayo i den tro, at det så nok ikke er så slemt.
For man har jo brugt 120 gram fedt.

Så brug lightprodukter med samme omtanke, som man ville med de
almindelige produkter.
(hvis det altså stod til mig).

I colasammenhænge, så det mest hensigtsmæssige råd vel være, at man kun
bør drikke samme mængde colalight som man ville drikke i almindelig
cola.

Light er jo ikke ensbetydende med, at den hellige gral er velforvaret.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
http://www.bloddonor.dk

Fra : Helle

Dato : 23-04-03 15:01

> [...]
> snakken.
>
> Mvh "Den ellers så fortrøstningsfulde Cola light drikker

Jeg tror ikke på at cola light feder - der er jo netop kun 1 kcal i, som der
står på flasken. Da jeg gik fra alm. coca cola og over til cola light, smed
jeg 5 kg! Og det var uden at jeg droppede slik, chips eller andet usundt.
Det fortsatte jeg med men alligevel tabte jeg 5 kg! På 2 mdr ca.
Alm. cola binder fedtet - dvs. at hvis du spiser chips og drikker cola, så
sætter det sig mere som fedt på dig, end hvis du drikker light (tror jeg
nok!!).

Mvh Helle

Fra : Dion Sørensen

Dato : 23-04-03 15:23

Det glæder mig, hvis det forholder sig sådan, at Lightprodukterne
udelukkende feder i det omfang, der står skrevet på deklarationen - hverken
mere eller mindre.
Selvfølgelig forudsætter et bedre resultat samlet set, at man ikke ikke
indtager mere end ellers. Den er jeg med på.
Det jeg har ladet mig høre er imidlertid, at erstatningsstofferne i kraf af
deres energiløse beskaffenhed stjæler megen "organismisk opmærksomhed" (så
at sige) fra de alm. energikilder, som jo skal fordøjes/optages på regulær
vis. Dette betyder så, at disse øvrige kilder på en eller anden mærkværdig
måde kommer til at udgøre en større energimængde end ellers - hvordan dette
i øvrigt kan forklares udfra fysikken, kan jeg ikke umiddelbart gennemskue.
Måske skulle man fylde noget Cola Light i tanken på dytten, så kører den
pludselig dobbelt så langt på literen..... he he

Mvh Dion

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 23-04-03 16:52

> vis. Dette betyder så, at disse øvrige kilder på en eller anden mærkværdig
> måde kommer til at udgøre en større energimængde end ellers

Ja, naturligvis kkommer de til at udgøre en større relativ mængde energi
idet man ikke længere får energi fra sodavand - men energi er nu en gang
energi, og det bliver ikke til hverken mere eller mindre ved at blive
ledsaget af light-sodavand

> i øvrigt kan forklares udfra fysikken, kan jeg ikke umiddelbart
gennemskue.

Det kan det heller ikke

Teorien bag det grimme light var, at man efter at have indtaget noget sødt i
form af light automatisk indtog mere energi ved de efterfølgende måltider.
Hvad man imidlertid glemte at tage højde for var at der blev sparet noget
energi ved selve light-produktet. Man havde heller ikke helt overvejet at
det var bedre at få nul energi fra light sodavand, når man taler om et
forbrug på måske to - fire liter per dag

- Mikkel

--
Mikkel Gybel Jensen
http://home.tiscali.dk/~mgj

Fra : Frederiksen

Dato : 23-04-03 18:35

> det var bedre at få nul energi fra light sodavand, når man taler om et
> forbrug på måske to - fire liter per dag

Hvad er der blevet af den gamel anbefaling på max ½ l sukkerfri drik om
dagen?

Mvh Maria

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 23-04-03 21:24

"Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in message

> Hvad er der blevet af den gamel anbefaling på max ½ l sukkerfri drik om
> dagen?

Det ved jeg ikke... personligt mener jeg ikke der er belæg for den.

- Mikkel

--
Mikkel Gybel Jensen
http://home.tiscali.dk/~mgj

Fra : Frederiksen

Dato : 24-04-03 16:46

> Det ved jeg ikke... personligt mener jeg ikke der er belæg for den.

Så vidt jeg husker er det noget med at mængden af sødemiddel er godkendt ud
fra at man max drikker en ½ l om dagen. Drikker man mere, så får man jo også
mere sødemiddel, og det skulle være over grænseværdien for indtagelse? Men
hvad er grænseværdien, og hvad konsekvenser har det at overskride den?

Mvh Maria

Fra : Helle Biks

Dato : 08-05-03 22:23

"Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> mere sødemiddel, og det skulle være over grænseværdien for indtagelse? Men
> hvad er grænseværdien, og hvad konsekvenser har det at overskride den?

De fleste sødemidler har en indvirkning på hormonerne, bl.a. insulin - men
også en række andre. Drik vand istedet, evt. tilsat lidt citron, citrus-
eller appelsinsaft.

mvh Helle

Fra : insideout

Dato : 08-05-03 23:32

"Helle Biks" <virkerkunkort@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> De fleste sødemidler har en indvirkning på hormonerne, bl.a. insulin - men
> også en række andre. Drik vand istedet, evt. tilsat lidt citron, citrus-
> eller appelsinsaft.

Hvor har du det fra?

--
Med Venlig Hilsen
Henrik Bruun-Petersen

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 09-05-03 07:50

"Helle Biks" <virkerkunkort@hotmail.com> wrote in message

> De fleste sødemidler har en indvirkning på hormonerne, bl.a. insulin

Jeg har tidligere - forgæves - søgt efter dokumentation for netop dette
fænomen, så jeg er meget intereseret i din kilde til dette.

- Mikkel

--
Mikkel Gybel Jensen
http://home.tiscali.dk/~mgj

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 09-05-03 14:42

[Mikkel Gybel Jensen | Fri, 9 May 2003 08:50:08 +0200]

>Jeg har tidligere - forgæves - søgt efter dokumentation for netop dette
>fænomen, så jeg er meget intereseret i din kilde til dette.

Jeg håber at du fortsat "fremturer" efter dokumentation når denne
påstand kommer igen og igen. Det er desværre en populær skrøne der er
næsten umuligt at uddrive.

Det blev heller ikke meget nemmere af at landets daværende slankeguru,
Arne Astrup, kom med lignende udtalelser nogle år tilbage...

Best regards,
Rene' (Denmark)
www.rene.hjorth.com & www.lowcarb.dk

Fra : Anders Lund

Dato : 26-04-03 18:52

"Helle" <krammemusen@hotmail.com> wrote in

> Jeg tror ikke på at cola light feder - der er jo netop kun 1 kcal i,
> som der står på flasken.

Et lille sidespring. Men står der ikke i reklamerne at det er pr. 100g ?
Altså 5 kcal pr. flaske. Det kan godt være at du mente det sådan eller at
jeg husker forkert....

--
Anders Lund - spam2003@andersonline.dk
"The real question is this: If no human being can ever

Fra : sune vuorela

Dato : 23-04-03 15:22

En der kalder sig "Dion Sørensen" <dionms@mail.dk> skrev:

>Hej
>
>Jeg har hørt forlydende om at såkaldte lightprodukter har modsatte effekt af

Jeg kører da store mængder lightsodavand ned mens jeg er på
lavkulhydratdiæt. Jeg taber stadigvæk 5-800 gram om ugen. Det er jeg
egentlig godt tilfreds med.

Sune
138/133,7/75

Fra : Carlsen

Dato : 23-04-03 23:43

"Dion Sørensen" wrote

> Jeg har hørt forlydende om at såkaldte lightprodukter har modsatte effekt af
> det tilsigtede - altså at det feder mere end ordinære produkter.
> Er det helt ude i hampen, eller er der noget om snakken.

Hej Dion

Du er ikke ude i hampen, men din begrundelse er.
Lidt Googling fandt bl.a. følgende troværdige indlæg:

Citat fra Message-ID:
<fE7qOO9AHWKcE46+lLE0s46b0mUB@4ax.com> i news:dk.helbred.slank af
4. april 2000.
Citat:

Du mangler at fortælle, *hvorfor* Cola Light og andre produkter
med kunstige sødestoffer virker stærkt fedende. Jeg hørte lige i
dag disse populære forklaringer (fra tysk tv):

Det er simpelt hen den menneskelige reflex der udløses når tungen
smager noget sødt. Så får kroppe nemlig besked på (insulin) at nu
skal der forbrændes sukker i store mængder.

Det gør kroppen så, men der kom *ikke* en stor extra mængde
sukker, så blodsukkerværdien falder stærkt. Resultatet er en
uudholdelig sult. Fortsæt selv herfra ......
--ooOoo--

Et lignende fænomen ses ved indtagelse af produkter (fra
osteproduktionen) som giver en "fedt-/flødeagtig oplevelse på
tungen". Produkterne bruges i nogle fedtfattige syrnede
mælkeprodukter og i nogle slags is.

Når tungen/næsen registrerer at der nu kommer en portion fedtrig
føde, signaleres det straks til kroppen at det eksisterende
"frie" fedt skal lægges i fedtdepoterne.
Der kom bare *ikke* en portion fedtrig føde. Derfor bruges
sukkeret, uudholdelig sult ... og det fedt som stod for tur til
forbrænding ligger nu i depoterne.

Citat slut
----------------------------------

Jeg ved ikke helt hvilken vægt jeg skal tillægge ovenstående
udsendelse i tysk TV. Men de plejer at være grundige med deres
oplysninger.

Venligst Carlsen

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 24-04-03 07:29

"Carlsen" <carlsen@myrealbox.com> wrote in message

> Det er simpelt hen den menneskelige reflex der udløses når tungen
> smager noget sødt. Så får kroppe nemlig besked på (insulin) at nu
> skal der forbrændes sukker i store mængder.

Ja, den idé har jeg set ført til torvs flere gange, men jeg mener ikke, at
der er belæg for at kalde det andet end lommefilosofi - for rationalet er
sådan set godt nok, og ville give mening, hvis det ikke lige var fordi, at
det ikke er det man ser i undersøgelserne.

- Mikkel

--
Mikkel Gybel Jensen
http://home.tiscali.dk/~mgj

Fra : Carlsen

Dato : 24-04-03 23:28

"Mikkel Gybel Jensen" wrote

> "Carlsen" wrote >

> for rationalet er det sådan set godt nok, og ville give mening, hvis det >ikke lige var fordi, at det ikke er det man ser i undersøgelserne.

Nu tror jeg ikke at de tyske undersøgelser er "SANDHEDEN".
Til gengæld betragter jeg ingen undersøgelse som en sådan.

Div. undersøgelser er præget af undersøgernes forventninger, hvorfor
der kun er medtaget de aspekter som på forhånd forventes at have
indflydelse på resultatets udfald.

Nu skal dette jo ikke være en afhandling, men i (nogle af)
undersøgelserne savner jeg en mængde informationer om f.eks.
overfølsomheder, psyke, traumatiske oplevelser, opdragelse, miljø i
opvækstårende, økonomiske vilkår, o.s.v.

Et lille eksempel: Dagen efter en SØD børnefødselsdag var klassen til
undersøgelse hos skolelægen. Min urinprøve viste et for højt
sukkertal.
Jeg blev indlagt til undersøgelse, og herunder tvunget til at drikke
en litter LUNKENT sukkervand (uden saft). Føj!
Heldigvis fejlede jeg ikke noget.

Men i dag hader jeg alt hvad der er sødt. Bare duften i et bageri
eller en slikbutik giver mig kvalme og opkastningsfornemmelser - hvor
det tidligere var den rene velsignelse at færdes i disse dufte.
Denne adfærd er ikke bevidst, rationel eller hensigtsmæssig, men
faktisk.

Ligesom allergi ikke er en bevidst reaktion, mener jeg at også alle
andre indtryk (herunder smagsindtryk) kan have stor indflydelse på
vores reaktion på madvarer. Konsistens, duft, farve, social sammenhæng
o.s.v.

Min pointe er, at der ikke tages højde for "ukendte" reaktionsmønstre
i div. undersøgelser (indlært adfærd, kroppens naturlige reaktioner,
m.v.)
OG at lommefilosofi (ahh, (nogle gange)) kan være nyttigt at
efterleve.

Venligst, Carlsen

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 25-04-03 10:38

> Nu tror jeg ikke at de tyske undersøgelser er "SANDHEDEN".
> Til gengæld betragter jeg ingen undersøgelse som en sådan.

....og?

Du har naturligvis ret i, at man altid skal tage alle undersøgelser med et
gran salt, men der er i min bog nogle undersøgelser, der er væsentligt
tættere på sandheden end andre - og det er de undersøgelser, hvor man har
mulighed for at bedømme hvordan de er blevet udført, og som man kan se er
udført på en fornuftig måde, der netop tager hensyn til fysiologien - det er
sådanne undersøgelser, jeg hentyder til.

- Mikkel

--
Mikkel Gybel Jensen
http://home.tiscali.dk/~mgj

Fra : Jesper

Dato : 24-04-03 20:30

lige en bemærkning omkring cola light....
det med at man komme til at sulte ved at drikke cola light er ifølge mig
helt ude i hampen, jeg har selv et stort forbrug af cola light(ca. 1liter om
dagen) og skiftede nemlig den ordinære cola ud med light da jeg gik på
kur.... og det har stået på i over et havlt år nu, og jeg har aldrig oplevet
at sulten blev værre af at drikke light cola.....
mvh. jesper
Don´t belive everything you se on the television....

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 26-04-03 15:41

On Thu, 24 Apr 2003 21:30:09 +0200, "Jesper" <jnb83@mail.dk> wrote:

> [...]
>kur.... og det har stået på i over et havlt år nu, og jeg har aldrig oplevet
>at sulten blev værre af at drikke light cola.....

Nu er det over et år siden jeg skiftede over til light, jeg har ikke
lagt mærke til mere sult, men jeg har lagt mærke til et stort vægttab
der fulgte efter skiftet.

--
Mvh. Stefan
For at e-maile udskift "spamfilter" med mit fornavn.