Hvalpe mor er død!
Fra : Martin Larsen

Dato : 22-04-03 21:20

Ja og hvad er det så lige vi gør??

Vi står til at skal hente en hvalp om 7 dage. Idag for vi så besked om at
dens mor lige er død og hvad gør man så?

Vi er blevet tilbudt at hente den nu...men har det nogen betydning for den
at komme hjemmefra så tidligt? Bør den have de sidste 7 dage med sine
søskende (7 stk.) Er det overhovedet lovligt?

Eller kan man hente den uden problemer af den art??

Håber på et hurtigt svar da der helst skal handles på en eller anden måde
imorgen...

Dea og Martin

Fra : Jytte

Dato : 22-04-03 21:26

"Martin Larsen" <martin0larsen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Eller kan man hente den uden problemer af den art??
>
> Håber på et hurtigt svar da der helst skal handles på en eller anden måde

Hej Dea og Martin.
Vent og lad hvalpen have den sidste uge med sine søskende.
Det er ikke lovligt at sende en hvalp hjemmefra før den er 8 uger.
Held og lykke med hvalpen.
Hilsen
Jytte

Fra : Mari

Dato : 22-04-03 21:46

"Martin Larsen" <martin0larsen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Vi står til at skal hente en hvalp om 7 dage. Idag for vi så besked om at
> dens mor lige er død og hvad gør man så?

Jeg bliver mistænkelig - for hvad døde moren af - og kan hvalpen
være syg af det samme. Når du har modtaget hvalpen i dine arme,
så er den din sammen med de dyrlægeregninger der følger med.
Dét ved opdrætteren - men ved du det. Og ved du at det kan gå hen
og blive en bekostelig affære at overtage en syg hvalp.

Jeg er slet ikke sikker på, at jeg skulle have en hvalp, hvis mor
døde på dét tidspunkt. Under fødslen er det forklarligt - men ikke 7 uger
efter.

Det er 10-15 år af dit liv det handler om - så lad dig ikke besnakke, hvis
du fornemmer at der er noget der ikke er, som det bør være.

Mht. prægning indtil den er 8 uger - så er det vigtigt at den er sammen med
kuldet - også selvom moren ikke er der.

/Mari

Fra : bettina

Dato : 23-04-03 12:04

"Mari" <alohaloh@min.sol.dk> wrote in message

> [...]
> Dét ved opdrætteren - men ved du det. Og ved du at det kan gå hen
> og blive en bekostelig affære at overtage en syg hvalp.

Det er klart, selvfølgelig skal man være påpasselig.
Men jeg vil bare lige fortælle om moderen til min første Ridgeback. Hun fik
så vidt jeg huske 7 hvalpe. 3 af dem døde pludselig da de var 3 uger gamle
og alle undrede sig. De sidste 4 levede videre i bedste velgående og så vidt
jeg ved blev min egen hvalp 10 år gammel (jeg måtte sige farvel til ham, da
han var 3 år).
Et par uger efter hvalpene var kommet ud til deres nye hjem, døde hvalpemor
også, og det viste sig at være livmoderkræft.
Det kunne alt sammen selvfølgelig være sket i en anden rækkefølge og alle
hvalpene kunne være ramt at følgerne, men det blev de heldigvis ikke.
Det er bare for at sige, at det måske ikke altid falder ud til det værste,
selvføgelig afhængig af hvad hvalpemor dør af. Jeg synes helt klart I skal
forlange en obduktion og vente med at få hvalpen hjem.

bettina

Fra : Lars

Dato : 23-04-03 17:52

> [...]
> Dét ved opdrætteren - men ved du det. Og ved du at det kan gå hen
> og blive en bekostelig affære at overtage en syg hvalp.

Det er nu ikke helt rigtigt.
Købeloven gælder også ved hvalpekøb.
Dvs. hvis hvalpen ikke er sund og rask ved købet, er det sælgers ansvar

Mvh. Lars

Fra : Mari

Dato : 24-04-03 16:55

"Lars" <vln@post11.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Det er nu ikke helt rigtigt.
> Købeloven gælder også ved hvalpekøb.

Det er ikke det, jeg siger - for selvfølgelig gælder købeloven.
Men den kan kun gøres gældende ved medfødte skavanker
og hvis man kan bevise, at hunden var syg ved overleveringen.
Og det sidste er meget vanskeligt at bevise.

Men en seriøs opdrætter, der følger sine hvalpe "hele livet", vil
naturligvis
sikre sig at hvalpene er sunde og raske.
Derfor medleverer en sådan opdrætter en sundhedsattest, som viser at
de er undersøgt af en dyrlæge lige før de flytter hjemmefra.

/Mari

Fra : Kim Andersen

Dato : 24-04-03 18:38

"Mari" <alohaloh@min.sol.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> /Mari
>
> Her kan der lige være det problem at hvis opdrætter IKKE har
kennelstatus, kan handlen opfattes som handel mellem 2 private, her gælder
købeloven IKKE!

Kim

Fra : Karina og Christian

Dato : 24-04-03 23:34

"Kim Andersen" <stanley@ofir.dk> wrote in message
[klip]
> Her kan der lige være det problem at hvis opdrætter IKKE har
> kennelstatus, kan handlen opfattes som handel mellem 2 private, her gælder
> købeloven IKKE!

Hvorfra har du dog den opfattelse?

Naturligvis gælder købeloven for køb mellem to private parter. Et sådant køb
betegnes i øvrigt civilkøb.

Med venlig hilsen
Karina

Fra : Nina El Falaki

Dato : 25-04-03 16:24

Aftaleloven gælder i alt fald.

--
Nina El Falaki, som lige har været til juraforedrrag om salgskontrakter.
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Karina og Christian

Dato : 25-04-03 16:52

"Nina El Falaki" <cats@feca.dk> wrote in message
[klip]
> Aftaleloven gælder i alt fald.

Ja da Men det købeloven nu også.
> --
> Nina El Falaki, som lige har været til juraforedrrag om salgskontrakter.

Med venlig hilsen Karina,
bach.jur.

Fra : Gitte S. Eriksen

Dato : 23-04-03 08:08

Hejsa

Jeg ville vente de 7 dage, da det e emget vigtigt at den er ved sine
søskende, da det er nu deres prægning er så vigtigt, me det kræver jo så at
dem som ska have de andre fra kuldet ikke henter sine !

Jeg ville altså forlange en obduktionsattest eller noget, hvor der er gjordt
rede for hvad moderen er død af.

Nu står der nok at når du får hvalpen , så er dyrlægeregningerne også dine,
da du som køber af en hvalp er under købeloven, og det er derfor sælger der
jo så har solgt en defektvarer som han evt. så skal tage retur eller udbedre
skaden, det vil sige betale for behandling af hvalpen, men det er noget som
ville være meget godt at få skrevet ned da man kommer længere med en
skriftelig kontrakt, selv om en mundtlig er lige så bindene.

MVH
Gitte
DK Sacala´s - killinger ventes uge 18-19
www.sacala.dk

Fra : Mari

Dato : 23-04-03 09:28

"Gitte S. Eriksen" <dk.sacala*fjernspam*@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ville være meget godt at få skrevet ned da man kommer længere med en
> skriftelig kontrakt, selv om en mundtlig er lige så bindene.

Det er kun medfødte defekter, man kan henholde til købeloven.
Hvis hvalpen viser tegn på infektionssygdomme - efter man
har overtaget den - falder det uden for, hvad opdrætter skal
betale dyrlægeregning for.

Der findes et utal af undskyldninger herfor. En af dem er at
hvalpen har fået træk fra ventilationen i bilen - på hjemturen )
Spørg på "hvalpefabrikkerne", de kender alle mulighederne for at
slippe af med syge hvalpe - uden at skulle betale erstatning.

En voksen hundemor - dør ikke af medfødte skavank - når hvalpene
er 7 uger gamle. Hvis hun var svagelig - ville hun være død under fødslen.

Det er mere sandsynligt at hun døde af en infektionssygdom.....
og alene derfor bør hvalpene ikke sætten ud i verden - før de
har været i karantæne i mindst inkubationstiden.

Man skal være særligt OBS på, om en hvalp er særligt våd i næseborene
og om øjnene er mere end blanke.

Spurgte du mig - så skulle jeg være mere end sikker på, at det er en
100% seriøs og omhyggelig opdrætter - ellers ville jeg glemme alt om
at overtage en hvalp efter en død hvalpemor. Hvis moren døde af en
medfødt skavank - så ville risokoen for at hvalpen havde den med i
indkøbsposen - være til at få øje på.

/Mari

Fra : Jytte

Dato : 23-04-03 10:07

> "Gitte S. Eriksen" <dk.sacala*fjernspam*@mail.dk> skrev i en meddelelse

Lad os nu ikke male fanden på væggen.
Min første schæferhunds mor døde da hvalpene var 14 dage. Min hund blev da
alligevel næsten 13 år og var aldrig syg.
Jeg har også selv oplevet at en tæve faldt om og døde da hvalpene var 7
uger. Hun fejlede intet men faldt pludselig om og var død. Der var intet i
vejen med hvalpene. Der var kun tre hvalpe og det var hendes andet kuld.
Kvinder kan jo også dø i forbindelse med fødsel f.eks. af leukemi, derfor
behøver barnet da ikke at blive syg.
De omtalte hvalpe bliver formodentlig tjekket af en dyrlæge inden de rejser
hjemmefra.
Jeg er glad for, når jeg læser i denne nyhedsgruppe at jeg har haft hunde i
over 30 år. Ellers ville jeg ikke turde få hund. Nu ved jeg jo heldigvis
hvordan det er at have hunde og få hvalpe.

Hilsen
Jytte

Fra : Martin Larsen

Dato : 23-04-03 12:09

"Jytte" <vingekatten@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> over 30 år. Ellers ville jeg ikke turde få hund. Nu ved jeg jo heldigvis
> hvordan det er at have hunde og få hvalpe.

Hejsa

Jeg ved hvad moren døde af og det er ikke en infektionssygdom eller noget
der på anden måde kan går i arv til hvalpene. Ville bare høre hvad man burde
gøre i sådan en situation. Har snakket med en dyrlæge som sagde at hvis han
var os ville han hente hvalpen nu med det samme.

MArtin

Fra : Frederiksen

Dato : 23-04-03 12:18

> Jeg ved hvad moren døde af og det er ikke en infektionssygdom eller noget
> der på anden måde kan går i arv til hvalpene.

Må vi få at vide hvad det var? Ren nysgerrighed fra min side

Mvh Maria

Fra : Berit Nielsen

Dato : 23-04-03 16:19

Hej Martin.

Jeg ville hente hvalpen hjem med det samme.
det vil klart give jer en fordel for at præge hvalpen endnu mere.
I har mulighed for at få foræret en ekstra uge.
Husk selvfølgelig at din hvalp er meget ung, og skal behandles derefter.
Leg med den, lad den møde andre hunde, meget gerne unghunde dagligt,
så den stadig er social, og knut så nogle stærke bånd til den.

God fornøjelse..

Hilsen Berit

Fra : Ulla Kühn Gerlach

Dato : 23-04-03 16:23

Hej!
Min Laika var også kun lige godt 7 uger gammel fordi det skulle passe med
transport m.m.
Laika er nu knap 6 år og en meget velafbalanceret og sød og god hund.
Skynd jer at hente jeres lille hvalp!
Vi ønsker jer alt godt
Hilsen fra
Ulla og Laika
Hundehuset
http://home19.inet.tele.dk/laika7

Fra : Søren Voigt

Dato : 23-04-03 21:51

> [...]
han
> var os ville han hente hvalpen nu med det samme.

Hej Martin,

Den gode nyhed er, at du virkelig ønsker hvalpe efter dette kuld. Ellers
havde du jo ikke refereret dyrlægens kommentar. Jeg synes at det er meget
sympatisk, at du har valgt hvalpenes tarv og sat det over "købelovens" det
vil sige først og fremmest se på hvad der er din ret med hensyn til at hæve
handelen etc. Jeg er lidt træt af, at diskussionen herinde i gruppen igen og
igen falder på det økonomiske og hvad vi nu har "ret" til frem for at se på,
hvad der er hundenes tarv. "Hvis min hund har HD hvor meget kan jeg så kræve
af min opdrætter"? I stedet for at tænke på, "Hvis min hund har HD hvad kan
jeg så gøre for at give den et godt liv"? Svaret på første spørgsmål er
under alle omstændigheder "en fraktion af livstidsprisen på at have hund".
Og svaret på det sidste vil formentlig være "at doble din investering i din
bedste ven". Så godt at du ikke ser omkostninger, men bare er grundigt
bekymret (og med god rette) for din hunds prægning.

Jeg synes at det er ædelt at du tænker over, hvad der egentlig er bedst for
hunden. Hvis **du** ikke har noget forhold til hunden (efter at have fulgt
den i dens spæde opvækst) så er der lige nu ingen der har. Det betyder at
hvalpen i værste fald står til aflivning. De færreste vil uden et forhold
til kuldet i forvejen købe en hund hvor moderdyret er dødt. Omvendt hvis
**du** er komfortabel med den forklaring du har fået på mors dødsårsag, så
lad ikke denne kedlige episode komme imellem dig og din nye hund. Der er
heldigvis ikke engang vandrehistorier der beretter om moderdyr der dør efter
syv uger som skulle give usunde hvalpe.

Jeg synes at det dummeste du kunne gøre lige nu var at gøre dig til kriminel
(ja det er ikke lovligt at overdrage hvalpen førend den er 8 uger gammel).
Hvis du ikke vil betro opdrætteren at han/hun vil se efter din hvalp den
sidste uge sammen med dens søskende, så skulle du spørge dig selv hvad det
egentlig var for en misforståelse du begik da du valgte denne opdrætter i
første omgang!

At din dyrlæge har opfordret dig til at gøre noget der ikke er lovligt burde
ikke få dig til det. Der er en ret god grund til at hvalpe hører sammen i
flok til de er otte uger gamle. Og det er ikke bare deres mor, men i lige så
høj grad de andre hvalpe. Der findes et samvær her som vi mennesker ikke kan
skabe. Sorry.

Bedste hilsner
Søren Voigt

Fra : Mari

Dato : 23-04-03 17:57

> [...]
> over 30 år. Ellers ville jeg ikke turde få hund. Nu ved jeg jo heldigvis
> hvordan det er at have hunde og få hvalpe.

Måske er det sådan, fordi man svarer ud fra forudsætninger,
som ikke står i spørgsmålet - og ud fra de forudsætninger
vi selv lægger i. Det er der intet galt med........ det ER usenet.

I dette tilfælde skulle der træffes en hurtig afgørelse - derfor
var der ikke tid til at lade dialogen køre frem og tilbage - men
advarslerne måtte lægges ud fra gisninger om dødsårsag.
Om der er grund til advarsler ved kun spørgeren - og vedkommende
bedømmer selv - men så er der gjort opmærksom på tegn og signaler,
som man så ikke bliver overrasket over senere.

/Mari

Fra : Martin Larsen

Dato : 23-04-03 22:13

Hejsa..

Ja så fik vi vores hvalp.
Tak for de hurtige svar!

Til de nysgerrige ville jeg da lige tilføje at moren blev aflivet da hun
havde bidt ud efter en lille pige.
Moren var meget aggresivt anlang overfor fremmede men det var et
hvalpe-trauma den havde og derfor ikke noget hvalpene kan eller ´har avet!
(Det er blevet testet af en dyrlæge)

Til dem som mente den skulle have de sidste dage med eller, som jeg, troede
det var ulovligt, kan jeg så fortælle at hvalpe ikke vinder det mindste ved
de sidste dage med den søskende.(har forhørt mig ved både dyrlæger og
hundeeksperter)
Mht. loven hedder det at en hvalp ikke må tages fra sin mor før den er 8
uger, men da moren blev taget fra den, er der ikke nogen regel der siger at
den skal blive på sit fødested.(igen var flere dyrlæger enige)

Jeg blev da klogere i dag skal jeg love for og håber også i blev det...Så
ved vi alle det til en anden gang

Dea

Fra : Kirsten Olsen

Dato : 23-04-03 23:20

On Wed, 23 Apr 2003 23:13:06 +0200, "Martin Larsen"
<martin0larsen@mail.dk> wrote:

> [...]

>Moren var meget aggresivt anlang overfor fremmede men det var et
>hvalpe-trauma den havde og derfor ikke noget hvalpene kan eller ´har avet!

Og, sådan en tæve avler man på?

>(Det er blevet testet af en dyrlæge)

<ironi>Lyder meget troværdigt</ironi>

> [...]
>det var ulovligt, kan jeg så fortælle at hvalpe ikke vinder det mindste ved
>de sidste dage med den søskende.(har forhørt mig ved både dyrlæger og

<mere ironi>nej, lad dog endelig hvalpene slippe for at lære at lære
bidehæmning, og hvad den ellers kan lære ved at være sammen med sine
kuldsøskende</mere ironi>
>Mht. loven hedder det at en hvalp ikke må tages fra sin mor før den er 8
>uger, men da moren blev taget fra den, er der ikke nogen regel der siger at
>den skal blive på sit fødested.(igen var flere dyrlæger enige)

Så må loven være ændret, eller også har du spurgt nogle dyrlæger, som
var meget lidt inde i lovgivningen!

I følge bekendtgørelse om overdragelse af hvalpe er en hver
overdragelse af hvalpe under otte uger ulovlig.
Hele bekendtgørelsen kan læses her:
http://www.hunde-info.dk/lov11.shtml

>Jeg blev da klogere i dag skal jeg love for og håber også i blev det...Så
>ved vi alle det til en anden gang

Vorherre bevares!

Hilsen Kirsten

Fra : Martin Larsen

Dato : 24-04-03 08:15

"Kirsten Olsen" <webmoster@hunde-info.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> var meget lidt inde i lovgivningen!
>
> I følge bekendtgørelse om overdragelse af hvalpe er en hver
> overdragelse af hvalpe under otte uger ulovlig.

Tjaa... så kom den igen!
Det er svært at skrive noget som helst herinde uden at få verbale prygl over
det!

Det er da egentlig pudsigt at kun en enkelt eller to har kunne mande sig op
og sig tillykke med hvalpen eller held og lykke med den!

Men nu har jeg læst lidt på andre indlæg og kan se at det altid ser sådan
ud....hmmm det er da de underligste ting folk føler sig så stødt over at de
er nød til at frembruse på den måde!

Mange mennesker mange holdninger men hvis den altid skal være negativ er det
måske bedre bare at lade vær at svarer på et indlæg.....

Dea

Fra : Kristian Andersen

Dato : 24-04-03 08:38

> [...]
det
> måske bedre bare at lade vær at svarer på et indlæg.....

Hej Dea

Jeg vil ønske dig tillykke med din nye hvalp, jeg er sikker på at du nok
skal tage dig ekstra godt af den, når du nu ved, hvorfor den er kommet
tidligere til dig, end ellers beregnet. Og så har du da ret når nu du
skriver at der er for mange JEG BEDRE VIDE -indlæg her i gruppen, ind i
mellem grænser det til det man nogle steder vil kalde for
mundhuggeri/ordkløveri. Men vi deltager jo alle frivilligt og har også
retten til at ryste på hovedet en gang i mellem.
Men man får også nogle gode råd, og når man spørger efter andres mening må
man jo også regne med at få den uanset om enig eller ej.

Ment som et venligt indlæg
hilsen Karina

Fra : \(: MarlboroMan :\)

Dato : 24-04-03 08:47

> Det er da egentlig pudsigt at kun en enkelt eller to har kunne mande sig
op
> og sig tillykke med hvalpen eller held og lykke med den!
>
> Dea

Hej Dea.

Vi vil gerne tilslutte mig dem som ønsker dig al held og lykke med hvalpen.
Vi har selv igår fået vores lille hvalp så vi er selv helt oppe og kører.
Vi håber det kommer til at gå jeg rigtig rigtig godt.

Tillykke med hvalpen c",)

Tessa, Malou og Kenneth

Fra : R. Ilsøe

Dato : 24-04-03 10:22

> Det er da egentlig pudsigt at kun en enkelt eller to har kunne mande sig
op
> og sig tillykke med hvalpen eller held og lykke med den!

Tillykke med hvalpen!

> [...]
> ud....hmmm det er da de underligste ting folk føler sig så stødt over at

Netop derfor jeg valgte ikke at deltage i denne tråd og vente til du selv
skrev om du havde fået hvalpen hjem eller ej!

> Mange mennesker mange holdninger men hvis den altid skal være negativ er
det
> måske bedre bare at lade vær at svarer på et indlæg.....

Problemet her inde er at folk (heldigvis) brænder for deres hunde og kun vil
dem det bedste. Får folk en fært af at nogen menmer de handler forkert i
forhold til deres hund går de i forsvar... Dette kun fordi de elsker deres
hund og ved sig selv ved, at de gør hvad de føler er bedst.

Der er til tider problemer her inde med at acceptere at folk og hunde er
forskellige og at der ikke kun er en måde at gøre tingene på. Denne
tollerence kunne ønskes, men vi skal nok ikke regne med at se den. Derfor
synes jeg bare at vi alle skal trække lidt på smilebåndet og glæde os over
at folk jo trods alt for det meste gør tingene af kærlighed til deres hund
og at grunden til den ofte sete "overreaktion" nok skal ses som et
velmenende råd.

Rinnie

Fra : Ulla Kühn Gerlach

Dato : 24-04-03 11:11

Jeg spekulerede lige på, hmm, kunne man ikke have ladet hundemor leve een
uge endnu ( og undgå at hun fik kontakt med børn )
Bare lige en tanke fra
Ulla og vovserne
http://home19/inet.tele.dk/laika7

Fra : Therese

Dato : 24-04-03 11:48

"Ulla Kühn Gerlach" skrev i en meddelelse
> Jeg spekulerede lige på, hmm, kunne man ikke have ladet hundemor leve een
> uge endnu ( og undgå at hun fik kontakt med børn )

Det tænkte jeg også meget på. Og en mor med hvalpe kan vel udvise lidt mere
aggressivitet over for fremmede i en sådan periode osv. osv. Nå, det er jo
heldigvis ikke den beslutning, tråden handler om.

Det vigtigste er at I (Dea og Martin) tager imod jeres hvalp med åbne og
kærlige arme, og forstår at tage vare på den fortsatte prægning af hvalpen.
Få den meldt på et hvalpehold hurtigst muligt, så den kan blive ordentligt
socialiseret og lære hundesprog og -adfærd sammen med de andre hvalpe

Mange gange Held og lykke med hvalpen.....

--
Mange hilsner
Therese

Fra : x Vuf x

Dato : 24-04-03 14:18

Thu, 24 Apr 2003 12:10:50 +0200, Ulla Kühn Gerlach wrote:

>Jeg spekulerede lige på, hmm, kunne man ikke have ladet hundemor leve een
>uge endnu ( og undgå at hun fik kontakt med børn )
>Bare lige en tanke

Sjovt nok var det også min første tanke, da jeg læste indlægget!

--
Mvh Sonja P. nospam@sonpet.com http://www.sonpet.com

Der findes ikke så stort et problem,
at det ikke kan løses. Citat SEJ

Fra : x Vuf x

Dato : 24-04-03 14:17

Thu, 24 Apr 2003 11:21:52 +0200, R. Ilsøe wrote:

> [...]
>at folk jo trods alt for det meste gør tingene af kærlighed til deres hund
>og at grunden til den ofte sete "overreaktion" nok skal ses som et

Det er måske rigtigt Rinnie, men det ændrer jo ikke på lovgivningen!
Hvalpen må tidligst komme hjemmefra, når den er 8 uger. Det har ikke
ret meget med dens mor at gøre. Det har med dens søskende at gøre.
Altså flokken. Ja der skal jo nok være nogle, der misforstår mig nu,
men min erfaring gennem 13 års opdræt er, at hvalpene egentligt først
bør komme fra flokken med 10 uger!

Fra : Mari

Dato : 24-04-03 16:00

"x Vuf x" <nospam@sonpet.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Altså flokken. Ja der skal jo nok være nogle, der misforstår mig nu,
> men min erfaring gennem 13 års opdræt er, at hvalpene egentligt først

Og....... det er jeg MEGET enig med dig i.
Min hund har netop send 5 sunde hvalpe ud i verden. Hun er det mest
godmodige, der kan gå på 4 ben. Det var hendes andet og sidste kuld
- og når hun har hvalpe, så SKAL man huske at spørge hende først,
om det er OK at røre hendes børn. Hun skal være tryg - og det skal foregå
roligt.

Det har INTET med aggressivitet at gøre...... men moderinstinkt.

Hvis det er sådan, det var fat - så er det godt at tæven har fået fred,
for den familie synes ikke at have forstand på opdræt.

/Mari

Fra : Martin Larsen

Dato : 24-04-03 16:30

> [...]
>
> Hvis det er sådan, det var fat - så er det godt at tæven har fået fred,
> for den familie synes ikke at have forstand på opdræt.

Se så er den gal igen ............ I bliver ved med jeres gætteri !!! Hvis
og hvis min røv var spids ............... Nu tager i jo nok ikke min mening
for gode vare men jeg vil ha gjort det samme. Jeg ved hvad der er sket, så
værd venlig at lade være med jeres gætterier

Mvh Martin

Fra : Frederiksen

Dato : 24-04-03 16:41

> Se så er den gal igen ............ I bliver ved med jeres gætteri !!!

Det KUNNE jo skyldes manglende informationer. Vi VED kun at hunden har bidt
efter et barn, mens den har hvalpe, og det er jo ikke aggressivitet, som en
anden skriver. Og har hunden været aggressiv inden? Så det korte og lange
er, at du har givet så få informationer, at det automatisk udløser
gætterier.

> Jeg ved hvad der er sket, så
> værd venlig at lade være med jeres gætterier

Jamen så fortæl os det i stedet for at holde det hemmeligt.

Og tillykke med hvalpen, jeg håber i får lige så meget glæde af den, som I
håber på.

Mvh Maria

Fra : Mari

Dato : 24-04-03 17:28

> [...]
> for gode vare men jeg vil ha gjort det samme. Jeg ved hvad der er sket, så
> værd venlig at lade være med jeres gætterier

Kære Martin.........
Dette er usenet - og her udvikler trådene sig - og enhver har lov til
at skrive præcis i den retning tråden udvikler sig. Og trådene har
lov til at udvikle sig på grundlag af hypoteser. I samme øjeblik du
har trykket på Send - er du uden for indflydelse på, i hvilken retning
debatterne flyder. Og derfor er de heller ikke eprsonligt rettede mod
dig og dine indlæg.

Hvad du også skal være opmærksom på er, at det intet har med
din troværdighed at gøre. Alle forholder sig til det indlæg de direkte
svarer
på - og er det ikke et af dine indlæg - så er dialogen alene mellem de to,
indlæg der trådes sammen.

At jeg fortæller om, at min tæves reaktioner intet har med aggression
at gøre - betyder ikke at jeg tager stilling til aflivningen af denne
tæve - men jeg giver mit bidrag - med henblik på at denne tråd
bliver liggende på internettet de næste "100 år" - og hvis nogen skulle
finde på at søge efter kombinationen af hvalpe og en hundemor, der
markerer over for et barn - så skulle alle hundemødre ikke gerne aflives
på det grundlag - denne tråd ellers ville have givet.

Du starter debatten - men du kan ikke stoppe den. Sådan er usenet også.

Så.... alle I, der mener at debatterne ikke må være både for og imod,
læs indlæggene med lidt med objektive øjne......... ingen har glæde af at
der
kun stryges med hårene. De indlæg der indeholder faktuel info - bliver
betragtet
som kritiske....... sådan er det også i den rigtige verden. Ingen skal gøre
sig kloge på hunde - for ALLE ved bedst selv. Det er jo også OK, alle tager
kun dét de kan bruge - og efterlader det ubrugelige.

Men flere kan have glæde af, at debatterne er så varierede som muligt,
du spurgte - og jeg svarede. Det er din ret - og det er min ret.

Og når rådene om at lade være med at tage en 7ugers hvalp til sig overhøres,
så er det vel ikke være så underligt at tillykkerne ikke kommer strømmende
til overflod. Du spurgte - fik kvalificerede svar - og overhørte dem som
kritiske.
Selvfølgelig kan det gå godt......... men meget taler for det modsatte.

/Mari

Fra : R. Ilsøe

Dato : 24-04-03 19:33

> Det er måske rigtigt Rinnie, men det ændrer jo ikke på lovgivningen!

Hov, Sonja... Så vidt jeg husker udtalte jeg mig ikke om hvornår hvalpen
måtte komme hjemmefra! Det eneste jeg i denne debat udtalte mig om var
grunden til at folk måske af og til farer lidt op!

Rinnie
-der overvejer at prøve kræfter med Brugsprøven på Lørdag...

Fra : Battlefield´s

Dato : 25-04-03 11:23

"R. Ilsøe" <flatterdk@hotmail.com> skrev >
> Rinnie
> -der overvejer at prøve kræfter med Brugsprøven på Lørdag...

Hej Rinnie
Hvor skal du på brugsprøve?
Er det en C-prøve? Jeg har et nr. af Retrieveren et eller andet sted, men da
vi lige er flyttet er det umuligt at finde noget
Hilsen Vibeke, der da vil krydse fingre for dig på lørdag.

---

Fra : R. Ilsøe

Dato : 25-04-03 12:11

> Hej Rinnie

Hej Vibeke

> Hvor skal du på brugsprøve?

Det er på skydebanen ude i Bække.

> Er det en C-prøve? Jeg har et nr. af Retrieveren et eller andet sted, men
da
> vi lige er flyttet er det umuligt at finde noget

Det er bare den alm. brugsprøve. Der er udstilling der ude om Lørdagen og
markprøve Søndag. Der står om det inde på http://www.flatcoat.dk

Kigger du ud?

> Hilsen Vibeke, der da vil krydse fingre for dig på lørdag.

Tak! Det bliver nok også nødvendigt hvis han har en af sine dårlige dage...
Det ligger lige der nu hvor han på en go' dag vil bestå med bravour og på en
dårlig dag vil dumpe med et knald!

Fra : Battlefield´s

Dato : 25-04-03 12:20

"R. Ilsøe" <flatterdk@hotmail.com> skrev

> Det er bare den alm. brugsprøve. Der er udstilling der ude om Lørdagen og
> markprøve Søndag. Der står om det inde på http://www.flatcoat.dk
>
> Kigger du ud?

Nej, det gør jeg nok ikke, selvom det altid er dejligt at se på Retrievere
(alle slags). Vi er stadig i flytterod så det må jeg nok hellere få gjort
noget ved. Desuden har vi meldt vores lab Cato til 3 x B-prøver her i
foråret så det må vist være nok Cato skal gerne have en 1. præmie på den
første prøve, for min mand har været så optimistisk at melde ham til i åben
kl. på de næste to prøver.

> [...]
dage...
> Det ligger lige der nu hvor han på en go' dag vil bestå med bravour og på

Haha... det kender jeg kun alt for godt, men pøj-pøj!
Hilsen Vibeke

---

Fra : R. Ilsøe

Dato : 25-04-03 12:35

> [...]
> foråret så det må vist være nok Cato skal gerne have en 1. præmie på den
> første prøve, for min mand har været så optimistisk at melde ham til i

Nejjj det bliver spændende så! Så krydser jeg alt hvad jeg kan for at han
fåe en 1. pr. på den 1. prøve! Det skifter jo desværre bare så meget med de
kære 4-benede... Den ene dag stormer de igennem til en ren 1. præmie og den
anden dag fjoller de sig til en 3. pr. eller det der er værre! Jeg tror på
det kommer til at gå godt for Cato!

Rinnie

Fra : Battlefield´s

Dato : 25-04-03 12:49

> [...]
den
> anden dag fjoller de sig til en 3. pr. eller det der er værre! Jeg tror på

Hej Rinnie
Tak skal du have
Ja, det er jo netop det der er så skønt ved at arbejde med levende væsner,
man ved aldrig 100% hvad de finder på.
Hilsen Vibeke

---

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 24-04-03 11:01

Hej Dea

"Martin Larsen" <martin0larsen@mail.dk> skrev i en meddelelse

Hjertelig tillykke med jeres hvalp, og rigtig held og lykke med den. Er det
en han eller tæve? hvilken race? ( spørger bare af interesse )

Mange hilsner fra

Bolette

Fra : Martin Larsen

Dato : 24-04-03 16:34

> [...]
det
> en han eller tæve? hvilken race? ( spørger bare af interesse )

Bare helt iorden

Kemba er en Han ar blandet race Broholmer/malamut/schæfer

Martin

Fra : Betina von Ahnen Thy~

Dato : 24-04-03 13:07

"Martin Larsen" <martin0larsen@mail.dk> wrote in message
> Hejsa..
>
> Ja så fik vi vores hvalp.
> Tak for de hurtige svar!

Tillykke med den lille :0)
Mulighed for at se et billede af den måske?

Men held og lykke med jeres nye lille vuf :0)

Hilsen Betina

Fra : Martin Larsen

Dato : 24-04-03 16:35

> Tillykke med den lille :0)
> Mulighed for at se et billede af den måske?
>
> Men held og lykke med jeres nye lille vuf :0)
>
> Hilsen Betina

Den mail du har opgivet her virker den ?????

Martin

Fra : Søren Voigt

Dato : 24-04-03 19:47

"Martin Larsen" <martin0larsen@mail.dk> skrev i en meddelelse

Jeg melder mig til kredsen der ønsker dig al mulig held og lykke med denne
hvalp.

> [...]
> Moren var meget aggresivt anlang overfor fremmede men det var et
> hvalpe-trauma den havde og derfor ikke noget hvalpene kan eller ´har avet!

Var det den samme dyrlæge som aflivede hunden mens den havde hvalpe? Det
lyder lidt langt ude. Hvorfor kunne hvalpene ikke lige blive afleveret inden
moderen absolut skulle aflives? Det var jo trods alt en social og ikke en
livstruende sygdom hunden led af. Og at tæven viser aggression overfor
fremmede mens den har hvalpe er til din orientering fuldstændig normalt og
situationssvarende.

> [...]
ved
> de sidste dage med den søskende.(har forhørt mig ved både dyrlæger og

Kan du ikke forklare hvem den dyrlæge og hvem disse såkaldte hundeeksperter
er? For det er et ret kontroversielt synspunkt at hvalpen har det bedst hvis
den berøves samværet med sin flok efter syvende uge. Når der i Danmark
findes en "Bekendtgørelse om overdragelse af hundehvalpe" der siger i
paragraf 1 at "Enhver overdragelse af hundehvalpe, der er under 8 uger
gamle, er forbudt" så er det muligvis fordi, at vi i dette land har fundet
ud af at det er forkert at overdrage hunden når den er 7 uger gammel.

> [...]
at
> den skal blive på sit fødested.(igen var flere dyrlæger enige)

Ukendskab til loven fritager ikke for straf. Hvem var disse "flere"
dyrlæger?

mvh
Søren Voigt