Ekstra lamper i CV
Fra : land

Dato : 22-04-03 16:15

Hvor mange ekstra lamper (eller hvor mange Watt) kan man tillade sige at
tilsutte 12V omformeren i en Adria Unica A 430 PH før den bliver
overbelastet

Fra : Kim Olsen

Dato : 22-04-03 21:32

I princippet et uendeligt antal, bare du ikke tænder dem samtidigt

´Jeg mener at der er en termosikring på transformatoren, og så er det jo
bare at prøve sig frem - men tjek lige at der også er en termosikring på
din.

Jeg ville nok gætte på at man ikke skal regne med mere end ca. 100 watt, men
det giver altså også en forfærdelig masse lys i en CV på 5-8 kvm

Hilsen

Kim

P.S. en opringning til CC.Camping i Herrestrup kan nok også besvare dit
spørgsmål. De er europas største Adriaforhandler.

Fra : Carsten Stage

Dato : 22-04-03 22:04

Kim Olsen wrote:

> Jeg ville nok gætte på at man ikke skal regne med mere end ca. 100
> watt, men det giver altså også en forfærdelig masse lys i en CV på
> 5-8 kvm

Det vigtigste er nok at tænke på sikkerhed først og fremmest. Når spændingen
kun er 12V så er det temmelig mange ampere der skal trækkes og det stiller
krav til kabeldimensioner.

Og igen, så er der regler på området:

http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B20011250205-regl

http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/A20000031430-REGL

Det er som sagt især noget med dimensioner og typer af kabler og sikre
samlinger samt montering af sikringer de relevante steder man skal tænke på
hvis man, trods gældende regler, kaster sig ud i at lave noget på 12V
installationen.

Endelig kunne man forestille sig at forsikringsselskabet vil mere end rynke
på næsen, hvis en hjemmegjort installation giver anledning til en skade.

Med venlig hilsen,

Carsten Stage
--
http://campingstuff.dk

Fra : Kim Olsen

Dato : 23-04-03 21:53

> Det vigtigste er nok at tænke på sikkerhed først og fremmest. Når
spændingen
> kun er 12V så er det temmelig mange ampere der skal trækkes og det stiller
> krav til kabeldimensioner.

Helt enig. Men det gælder vel ved alt "hjemmearbejde" at kender man ikke
reglerne og selv er i stand til at lave det forsvarligt - så skal man
hellere´holde fingrende væk

Hilsen

Kim Olsen