Jamie Olivers ørred i folie
Fra : Bovbjerg

Dato : 22-04-03 08:54

Inspireret af Jamie Olivers ørred i folie, lavede jeg denne ret i weekenden.
Ifølge Jamie, skulle foliepakken i ovnen 8 min pr. pund ved 225 °C. Min fisk
vejede lige 500 g, så den fik 10 min. for at være på den sikre side. Da jeg
åbnede pakken, var fisken rå, og smørret ikke engang helt smeltet. Den fik
så 30 min mere, hvorefter den netop var mør. Urterne indeni så dog ikke ud
til at være særlig påvirket af varme. Er der nogen der har kunne få en mør
fisk ud ved kun 8 min/pund??

PS. Ovnens temperatur passer, og fisken var ikke frosset, men kom frisk fra
køleskabets 5°C.

Jens

Fra : Hans Chr. Vang

Dato : 22-04-03 09:03

Høh, måske er Jamie til sushi?..

I dunno...

HC

Fra : news.tele.dk

Dato : 22-04-03 13:54

Hvis din ørred er sej til at starte med, så smid den ud.

Altid når en kok eller opskrift nævner grader og tid er det baseret på en
gennemvarm ovn,
herudover skal du selv justere tid og grader da du er den eneste der kender
din ovn.

mvh. René

Fra : Ole Larsen

Dato : 22-04-03 09:12

> [...]
mør
> fisk ud ved kun 8 min/pund??
>
> PS. Ovnens temperatur passer, og fisken var ikke frosset, men kom

Skal ikke udtale mig om den aktuelle opgave, blot nævne, at tager jeg
eks en torskefilet
i et fad og eks hælder en dåse hakkede tomater over, er 12-15 min. v.
180 gr. passende.
Mvh
Ole

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 22-04-03 17:20

Hej Jens

Bovbjerg <j.bovbjerg@mail.dk> wrote:

> [...]
> fisk ud ved kun 8 min/pund??
>
> PS. Ovnens temperatur passer, og fisken var ikke frosset, men kom frisk fra

Hmm uden at kende noget til Jamies opskrifter og din ovn, så tænker jeg
på om ikke netop 5°C er for koldt. Jeg plejer at mene, at f. eks. kød
bliver bedre ved at stegs fra stuetemp og ikke køleskabs-ditto.
Det kunne da sagtens spille en rolle for tiden de 15°-forskel.
/Sebastian

> Jens

DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50

Fra : Jette

Dato : 23-04-03 11:38

Jeg har f.eks. ved opvarmning af lasagne observeret at fadet skal stå meget
længere i ovnen når der er folie over end når jeg sætter den nøgen ind. Jeg
laver laksepakker hvor man pakker ind i pergamentpapir(nej, det brænder ikke
men bliver lidt brunt) og sådan et stykke laks på 125 g kan blive mørt på
8-10 minutter. Jeg tror folien isolerer helt vildt. v.h.Jette

Fra : Lars Andersen

Dato : 26-04-03 11:59

Hej Jens,

Det, som undrer mig, er at dine urter ikke var blevet tilberedt - selv
efter 40 minutter. Er du sikker på, at du har pakket folien med den
rigtige side udad? Husk at den matte side altid skal vende ud, hvis du
nogensinde vil have indholdet tilberedt.

Mvh.
Lars

Fra : Gitte Sørensen

Dato : 26-04-03 17:00

Sat, 26 Apr 2003 12:59:10 +0200, skrev Lars Andersen
<landers@tiscali.dk> :

>Er du sikker på, at du har pakket folien med den
>rigtige side udad? Husk at den matte side altid skal vende ud, hvis du
>nogensinde vil have indholdet tilberedt.

Jeg mener helt bestemt at have set noget i TV fornylig (Rene ord for
pengene?) om, at det var fuldstændig ligegyldigt hvilken side, der
blev vendt udad !!?
Den blanke og matte side er kun et kosmetisk spørgsmål.

--
Gitte Sørensen
Hjemmeside med bl.a. Galleri: http://home.tiscali.dk/cgsorens

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 26-04-03 21:03

Således skrev Gitte Sørensen <gitte@_FJERN_DETTE_superbruger.dk> i
dk.kultur.mad+drikke Sat, 26 Apr 2003 18:00:27 +0200:

[Sølvpapir]

>Den blanke og matte side er kun et kosmetisk spørgsmål.

Forskellen er vist bare hvilken side der vendte op og ned, da metallet
kørte igennem valsen.

Knud
--
Great minds discuss ideas;
Average minds discuss events;

Fra : Lars Andersen

Dato : 27-04-03 09:42

Tjah, meninger kan jo være delte. I flg. min 'barnelærdom' vil foliens
blanke side - hvis den vender udad - reflektere varmen i et vist
omfang og dermed begrænse opvarmningen af det, som befinder sig
i/under folien. Men tro det eller ej...

Dog vil jeg fastholde min undren over, at 40 minutters bagning ikke
påvirkede urterne i denne 'sag', hvis alt i øvrigt fungerede korrekt.
Og det kan vel vurderes uafhængigt af Jamie Olivers tilberedningstider
på fisk!?!

Mvh.
Lars

Fra : Annika Pedersen

Dato : 27-04-03 07:45

> [...]
> rigtige side udad? Husk at den matte side altid skal vende ud, hvis du
> nogensinde vil have indholdet tilberedt.

Spørgsmålet er mere om der er flere lag folie rundt om indholdet, da det
så isolerer - så 2-3 lag skulle ikke lade samme mængde varme slippe
igennem som 1 lag.

--
Annika Pedersen

Fra : Bovbjerg

Dato : 01-05-03 12:09

Ørreden var pakket ind i to lag folie som beskrevet i udsendelsen, den matte
side ud (selvom jeg ikke tror at forskellen er særlig stor). Urterne var
inden i fisken, som jo således først skal varmes igennem, før urterne bliver
varme.

m.v.h.
Jens

Fra : Svend Andersen

Dato : 26-04-03 13:15

Lars Andersen <landers@tiscali.dk> writes:
>Er du sikker på, at du har pakket folien med den
>rigtige side udad?

Det har jeg aldrig hørt tidligere.
Hvorfor skal den matte side vende udad ?

m.v.h. Svend A