Bedste PC til maks 2500 kroner
Fra : Jan W Nielsen

Dato : 21-04-03 21:19

Hej rødder

Jeg skal skaffe min lillebror (13 år) en PC´er til maks 2500 kroner. Han HAR
tastatur, skærm og mus.

Hvad kan I anbefale?

--
Venligst Jan W Nielsen, Århus

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 21-04-03 23:50

Jan W Nielsen <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3ea45250$0$29521$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> Hej rødder
>
> Jeg skal skaffe min lillebror (13 år) en PC´er til maks 2500 kroner. Han
HAR
> tastatur, skærm og mus.
>
> Hvad kan I anbefale?

Det er altså ikke en let opgave, du har givet os.

Jeg løb tør for penge, da jeg købte harddisken.
Og så havde jeg end ikke nået at kigge på Grafikkort.

Her er mit bud på en meget billig maskine, der kan tunes en hel del, når
kræfterne ikke rækker længere.

Epox EP-8RDA+ bundkort med Nforce 2 chipset-onboard lyd og LAN. 969 kr
Alternativt Epox EP-8RGA+, nForce2, Lyd, Geforce4 MX VGA og LAN 1249 kr
AMD Thoroughbred XP1700+ Bed om en med steppingen JIUHB og accepter kun den.
475 kr.
Spire WhisperRock IV 89 kr.
Samsung 256 Mb DDR PC3200 ram 449 kr
Billigste harddisk Maxtor Maxtor 30,0 GB - UDMA/133 (FLUID!) - Plus 8 525
kr.
alternativt, hvis pengene kan findes WD 800JB 80 Gb disk 869 kr.
eller Seagate Baracuda IV 80 Gb 769 kr
Billigste kabinet: Q-Tec Miditower 6020CMD Hvid, 300W, P4 229 kr.
Bemærk bliktykkelse nr kraftigere end øldåser.
Cd-drev: Lite-On 52 x CD, bulk 175 kr.
Evt. grafikkort Palit Microsystems Daytona Gforce 3 TI200 til 779 kr.

Pris totalt:

med Epox EP-8RGA+ bundkort med onboard VGA, hvad jeg vil foreslå!

Epox EP-8RGA+ 1249.-
AMD XP1700+ Thoroughbred JIUHB (vigtigt) 475.-
Spire Whisperrock 89.-
Samsung DDR Pc3200 ram 256MB 449.-
Maxtor Plus 8 30 Gb harddisk 525.-
Q-Tec Miditower 6020CMD Hvid, 300W 229 kr.
Lite-On 52 x CD, bulk 175 kr

Total 3191 kr.

Denne maskine er rigtig fed. Går den ikke hurtigt nok, kan den overclockes
til at køre 2,1 Ghz som en XP3000+ uden de store problemer.
Bundkortet har AGP-port og kan udvides med et bedre grafikkort, når der
bliver råd.
Og der kan køres dual ram, når der bliver råd til en ekstra ramstang,
hvilket giver lidt ekstra ydelse.
Kan der findes yderligere 300 kroner vil jeg på det kraftigste anbefale en
større harddisk eksempel WB 800JB (lynhurtig og rimelig støjsvag harddisk
eller Seagate Baracuda IV 80 Gb disk. meget støjsvag.

Skal de 2500 kr under alle omstændigheder holdes bliver I nødt til at spare
på bundkortet og tilbage er så kun Asus A7N266-VM, nForce220D, VGA&LAN og
lyd onboard, Micro ATX
til 609 kr.
Og evt spare på CPU'en og købe en AMD Duron 1300 MHz til 320 kr.
Dog kan I så også spare lidt på Rammen, da her kun er brug for DDR PC2100
Ram til 299 kr.

dermed kommer vi ned på 2246 kr.
Men det er de ringest sparede penge overhovedet.

Ganske vist kan Asus kortet stadig udvides med et bedre grafikkort, men
Chipsettet er ikke nær så hurtigt og rummer slet ikke de muligheder for
overclocking Epox N-Force2boardet har.
En Duron 1300 har ikke ret gode muligheder for overclocking, hvorimod Tbred
XP1700+ er absolut en af de processorer, der når længst overhovedet.
Til gengæld kan I så købe en Seagate Baracuda IV 80 Gb harddisk til 789 kr.
Forudsat I vil ofre den ekstra tier op til 2510 kr.

alle priser er fundet hos SHG, der ligger i det sydlige Århus.
Ved afhentning kan I derfor spare portoudgifter.
Men I skal selv samle dyret.

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 22-04-03 08:49

Frodo Nifinger wrote:

> Det er altså ikke en let opgave, du har givet os.

Nej, men det er edderma´me et godt svar, som du er kommet med.

Tak for din grundige research og gode vejledning..!

Vi vil bruge det så godt vi kan.

Tak

--
Venligst Jan W Nielsen, Århus

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 22-04-03 12:00

In dk.edb.hardware, Frodo Nifinger <jni@tdcadsl.dk> says...
> Chipsettet er ikke nær så hurtigt og rummer slet ikke de muligheder for
> overclocking Epox N-Force2boardet har.

Livet er andet end overclocking.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Jacob Larsen

Dato : 22-04-03 17:12

> Livet er andet end overclocking.
>
> Med venlig hilsen/best regards
> Jesper G. Poulsen

Nej

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 23-04-03 01:31

Jesper G. Poulsen <ms2mogens@ingen steder.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:MPG.190f3e7bf8f9b71c98a046@news.tele.dk...
> In dk.edb.hardware, Frodo Nifinger <jni@tdcadsl.dk> says...
>
> Livet er andet end overclocking.

Sikkert, men her er det jo spørgsmålet om at få mest muligt for pengene.
Thoroughbredkernen er scaleret til at kune køre op imod 2,4 GHz.
En T-bred XP1700+ tager såmænd ikke nævneværdig skade af at blive at til at
køre 2,1
Ghz med standard luftkøling. Bare man går lidt forsigtigt til værks.

Overclocking på et Epox N-force 2 board er ikke den store videnskab.
Det kræver kun at man kan læse manualen til boardet, og så hæve FSB'en via
bios'en i små nøk.
Et meget fint resultat kunne være 11 x (standardmultiplyer) x 190 MHz FSB
=2090 MHz = XP2600+, hvilket skulle være muligt med den foreslåede køler.
Boardet låser AGP, IDE og PCI portene til standardhastigheden, så man ikke
ødelægger hverken grafikkort eller harddiske med tankeløs OC.

Så med noget godt ram Samsung PC2700 eller PC3200 får man altså en dobbelt
så kraftig maskine for bare 600 kr ekstra i forhold til en maskine med Duron
1300 og Asus bundkortet, samtidigt med at det onboard grafikkort er noget
kraftigere på Epox-kortet Og det tæller meget i en 13 årigs univers.
Og da han næppe har penge til allerede næste år at fise ud og købe en
kraftigere maskine, vil jeg mene, at med mit første forslag at have sikret
ham mest mulig maskine de næste par år.

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 22-04-03 16:11

Frodo Nifinger skrev:
> Epox EP-8RGA+ 1249.-
> AMD XP1700+ Thoroughbred JIUHB (vigtigt) 475.-
> Spire Whisperrock 89.-

Glimrende.

> Samsung DDR Pc3200 ram 256MB 449.-

Køb hellere 2 billige stænger og dem dual på bundkortet.
Det er bedst når man bruger onboard grafikken.
Eks. 2x128MB Pc2100 ialt 370 kr.
Eller bedre 2x256MB PC2700 ialt 558kr.

> Maxtor Plus 8 30 Gb harddisk 525.-
> Q-Tec Miditower 6020CMD Hvid, 300W 229 kr.
> Lite-On 52 x CD, bulk 175 kr

Billigt, men ok. Prøv evt. at skaffe RAM, HDD og cdrom i
markedsgruppen.

> Total 3191 kr.

Med 256MB PC2100 RAM bliver det 3112 kr.
Med 512MB PC2700 RAM bliver det 3300 kr.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 23-04-03 01:39

Jeppe Seidelin Dam <jeppedam@mailme.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:b83m1o$3no$1@dknews.tiscali.dk...

> Køb hellere 2 billige stænger og dem dual på bundkortet.
> Det er bedst når man bruger onboard grafikken.
> Eks. 2x128MB Pc2100 ialt 370 kr.
> Eller bedre 2x256MB PC2700 ialt 558kr.

Jeg er ikke meget for at anbefale PC2100 ram til et N-force2 mobo, da man
afskriver muligheden for at FSB-clocke maskinen.
Men Samsung PC2700 ram skulle være glimrende og god for en FSB nær de 200.
Samsung pc2700 ram er nok det bedste bud. 339 kr hos SHG.
110 kr er så sparet.
Er der penge nok, så køb endelig 2 stænger à 256 Mb
Men ellers så køb en stang og blok så far for de sidste 339 kr til en ekstra
stang.

--
Jesper Nielsen
aka