WMA filer
Fra : Søren

Dato : 21-04-03 21:25

Jeg er ikke sikker på om dette er den rette gruppe - hvis ikke hvor skal jeg
så hen.

I hviken kvalitet skal man lave henholdsvis MP3 og WMA filer for at de er
samme kvalitet som at lytte til CD'en. Jeg skal bruge dem på en bærbær
MP3/WMA afspiller, samt til Backup af alle mine CD'er.

Søren

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 21-04-03 22:43

On Mon, 21 Apr 2003 21:25:03 +0100, "Søren" <xxsrl@get2net.dk> wrote:

> [...]
>samme kvalitet som at lytte til CD'en. Jeg skal bruge dem på en bærbær
>MP3/WMA afspiller, samt til Backup af alle mine CD'er.

Højest muligt vel?
Men jeg vil sige minimum 192kbps for mp3.

Morten
morten@bowman.dk

Fra : René Jensen

Dato : 22-04-03 11:01

Morten Bowman Hansen wrote:
> Højest muligt vel?
> Men jeg vil sige minimum 192kbps for mp3.

Hvad er din begrundelse for minimum 192kbps for MP3 filer? -Jeg vil mene
man sagtens kan nøjes med 128kbps, så længe man har en god MP3 encoder,
f.eks. en fra Xing Technologies eller Fraunhofer. Man endvidere så force
stereo mode, men det kræver dog minimum 160kbps ... ellers er der jo
muligheden for VBR-encoding.

Med venlig hilsen,
René Jensen

Fra : LarsS

Dato : 22-04-03 14:34

René Jensen skrev:

> [...]
> f.eks. en fra Xing Technologies eller Fraunhofer. Man endvidere så force
> stereo mode, men det kræver dog minimum 160kbps ... ellers er der jo

Nej man skal imo minimum bruge 256Kbps, ellers blir lyden for
"flad" (det er min erfaring). Men det er da osse vigtigt at bruge
en god encoder, nemlig Lame, IKKE Xing eller Fraunhofer. Med
Lame er det endvidere en god ide at bruge JS (Joint Stereo)
som så vil fordoble bitraten for mono (og mono-dele af stereo
sang).
Bedst (efter 320Kbps) er dog VBR, for Lame.exe med kommando
--alt-preset Extreme.
Endelig skal rip fra cd selvf. være fejlfrit, meget tit optræder der
sync. fejl eller skips, ved brug af EAC formindskes denne risiko.
(Filers evt. fejl kan ses med EncoderSpot eller mp3utility...)

/LarS

Fra : Leony

Dato : 23-04-03 12:58

"LarsS" <sidenius@kabelnettet.dk> skrev i en meddelelse

> (Filers evt. fejl kan ses med EncoderSpot eller mp3utility...)

Har du ikke et link til EncoderSpot.
Får kun et par hits ved søgning på Google på encoderspot, der fører mig
til en italiensk side med død download.

Tjekker EncoderSpot også kun MP3 filer (ligesom mp3utility). Kunne
nemlig godt bruge en der tjekkede om der var fejl i Wavefiler inden de
blev konverteret til MP3.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : LarsS

Dato : 23-04-03 16:29

Leony skrev:

> Har du ikke et link til EncoderSpot.
> Får kun et par hits ved søgning på Google på encoderspot, der fører mig
> til en italiensk side med død download.

Ja EncoderSpot er forsvundet, jeg har ikke fundet ud af hvorfor.
Vil poste program til dk.binaer ("EncoderSpot")

> Tjekker EncoderSpot også kun MP3 filer (ligesom mp3utility). Kunne
> nemlig godt bruge en der tjekkede om der var fejl i Wavefiler inden de
> blev konverteret til MP3.

Dét kender jeg vist ikke noget program der kan...

/LarS

Fra : Leony

Dato : 24-04-03 12:56

> Ja EncoderSpot er forsvundet, jeg har ikke fundet ud af hvorfor.
> Vil poste program til dk.binaer ("EncoderSpot")

Takker.

> Dét kender jeg vist ikke noget program der kan...

Surt.

Fra : Madsen

Dato : 22-04-03 15:14

LarsS skrev:

> Endelig skal rip fra cd selvf. være fejlfrit, meget tit optræder der
> sync. fejl eller skips, ved brug af EAC formindskes denne risiko.

Jeg havde faktisk en sjov oplevelse med EAC forleden som imponerede
mig ret meget. Jeg har en cd som er blevet hørt lidt for mange gange
og har desuden fået en ridse som har gjort at et af numrene ikke kan
afspilles i en eneste af de cd-afspiller jeg har adgang til.

Jeg prøvede med EAC og gudhjælpemig om den ikke kunne redde nummeret.
Den var godt nok _meget_ længe om at tygge sig igennem det, men det
lykkedes og jeg fik straks brændt en ny cd. Man kan overhovedet ikke
høre på kopien at det nummer er helt smadret på original-cd'en, så
det er da bare fedt at den kan det. :)

Madsen.

Fra : LarsS

Dato : 22-04-03 16:02

Madsen

> [...]
> lykkedes og jeg fik straks brændt en ny cd. Man kan overhovedet ikke
> høre på kopien at det nummer er helt smadret på original-cd'en, så

Ja det er en god historie. Jeg har et par gange oplevet "det
modsatte" - altså at ikke engang EAC ku rippe et enkelt cd-
nummer (ud af cd-side), den gik ned i hastighed til omkring
0,2x og lavede (og meldte) hørbare fejl.
(Iøvrigt har jeg osse et par gange ku redde sådanne numre
med en vask af cd...)
Nåh, jeg var så nød til at indspille numrene (digital out til
digital in på lydkort). Dét ku lade sig gøre p.gr.a. cd-players
error-correction og resultaterne har været helt okay....

/LarS

Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 22-04-03 17:00

Tja jeg gjorde det samme trick med en Braveheart CD som havde fået en
seriøs ridse. Startede mit ripper program op med de sædvanlige settings.
Det eneste jeg gjorde var at sætte afstanden mellem checksectors ned
samt sætte hastigheden til at være 1x speed. Min ripper gik i gang og
efter en 30 minutters penge havde jeg et stk rippet nummer som virkede
uden skips eller "ridser" i dens rippede form.
Flemming Jacobsen

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 22-04-03 16:06

Madsen wrote:

> [...]
> lykkedes og jeg fik straks brændt en ny cd. Man kan overhovedet ikke
> høre på kopien at det nummer er helt smadret på original-cd'en

Jeg har også et par originale skiver, som ikke kan afspilles fejlfrit i
min CD-afspiller, men brænder jeg en kopi af dem, kan kopierne afspilles
perfekt.

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 22-04-03 18:42

Jens C. Hansen [Odense] wrote:

> Jeg har også et par originale skiver, som ikke kan afspilles fejlfrit i
> min CD-afspiller, men brænder jeg en kopi af dem, kan kopierne afspilles
> perfekt.

Jeg har en kammerat der er mekaniker hos et Opel Værksted.
Cd-afspilleren i de nye Opel'er kan ikke afspille CDer med indlagt kopi
beskyttelse. Der har været flere kunder og brokket sig, og problemet er
blevet løst ved at han brænder en kopi af den kopibeskyttede CD (hurra
for kopibeskyttelse), hvorefter kunden kan afspille kopien i bilen.

/kenne

Fra : René Jensen

Dato : 23-04-03 00:37

Kenneth Kristensen wrote:
> [...]
> blevet løst ved at han brænder en kopi af den kopibeskyttede CD (hurra
> for kopibeskyttelse), hvorefter kunden kan afspille kopien i bilen.

For mig lyder det som om at din ven brænder kopier af kopibeskyttede
CD'ere til kunderne, så de rent faktisk kan afspille dem i deres eget
car-stereo, korrekt?
I så fald så er det ganske ulovligt, og værkstedet kunne i teorien blive
knaldet på. Det ville jeg som værkfører ikke synes om, at han så gjorde
i sin fritid, hvor kunderne så kontaktede ham på hans egen eller
kundernes private adresse og udvekslede de kopierede CD'ere ville jeg så
ikke have noget imod.

Med venlig hilsen,
René Jensen

Fra : Madsen

Dato : 21-04-03 23:00

Søren skrev:

> Jeg er ikke sikker på om dette er den rette gruppe - hvis ikke
> hvor skal jeg så hen.

Du kunne evt. tage et smut ind i <news:dk.admin> og stemme for
forslaget for at få oprettet en gruppe som omhandler lyd :)

I dag bliver der snakket om det rundt omkring i flere forskellige
grupper. <news:dk.edb.hardware.drev.cd-rom> f.eks. da den også
omhandler software til cd-drev og brændere, selvom navnet umiddelbart
ikke tyder på det.
<http://usenet.dk/grupper.pl?get=dk.edb.hardware.drev.cd-rom>

Madsen.