Beskyttelse af lejer overfor udlejers opsi~
Fra : Frederik

Dato : 21-04-03 14:59

Hej

En ven har fået en opsigelse fra udlejer.

Sagens fakta er så vidt vides:

Det er en privat lejeejendom med mange lejligheder.

Lejligheden er beliggende i kælderen og udlejet som hobbyrum.

Brugen af dette hobbyrum har været til fremstillling af højttalere og lign.
til privat brug.

Der er mange besøgende men ikke støjende, udover hvad værktøj i et hobbyrum
frembringer.

Udlejer har tidligere mundtligt fremsat klager. Disse er straks blevet
efterlevet. Flere af klagerne min ven mener, at flere af klagerne er
uberettigede.

Det er min vens overbevisning (dette er selvfølgelig en uunderbygget
påstand), at opsigelsen skyldes at viceværten, som min ven er uvenner med,
ønsker at overtage lejemålet.

Opsigelsen er skriftlig, og indeholder den begrundelse, at ejendommens
lejere føler sig generet af min vens aktiviteter, som efter udlejers
opfattelse intet har med det lejedes benyttelse til hobbyrum at gøre.

Der er ingen klagevejledning.

Min umiddelbare reaktion er, at der skal foreligge en klagevejledning. I
øvrigt synes det, at være en lidt tynd begrundelse at skrive at
aktiviteterne intet har med benyttelsen, som hobbyrum at gøre. I så fald bør
udlejer vel klart og utvetydigt angive i aftalen hvad benyttelse som
hobbyrum indebærer. I modsat fald gælder koncipistreglen vel?

De mundtlige klager har angået lugtgener fra maling og deslige. Som sagt er
de efterkommet straks. Der er ikke tale om, at min ven har truet andre eller
lign..

Hvad gør man?

Mvh.

Frederik

Fra : Torup & Bachmann

Dato : 21-04-03 18:46

"Frederik" <tanja.korfitsen@kabelnettet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Frederik
>
>Først og fremmest ville det være rart, hvis du ville skrive hvilken § der
henvises til i opsigelsen, det gør det lettere at se om formkravene er
overholdt
Du skriver at lejligheden er udlejet som hobbyrum, skal det forstås sådan at
den er beboet?
Hvis et lokale er lejet ud til hobbyrum men i virkeligheden bruges til
beboelse, vil jeg mene at det alene er grund til ophævelse af lejemålet, da
lejemålet ikke bliver anvendt til det, der er aftalt i kontrakten.

MVH Rikke

Fra : Frederik

Dato : 21-04-03 19:38

"Torup & Bachmann" <vagntorup@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
da
> lejemålet ikke bliver anvendt til det, der er aftalt i kontrakten.

Hej

Der henvises ikke til nogen § i opsigelsen, hverken fra lejeaftalen eller
lejeloven.

Den bruges ikke til beboelse, den er indrettet som værksted.

Det er aftalt i kontrakten, hvilket opsigelsen også gør opmærksom på, at det
er til brug som hobbyrum, det bliver det også brugt som, udelukkende.

Mvh.

Frederik

Fra : Torup & Bachmann

Dato : 21-04-03 22:23

> [...]
det
> er til brug som hobbyrum, det bliver det også brugt som, udelukkende.

Så er lokalet altså lejet ud som erhverv (erhverv er iflg. loven, alt det
der ikke er beboelse herunder også foreninger osv.) og det er dermed
erhvervslejeloven, du skal have fat i. Vigtigst er det dog at nærlæse
kontrakten om opsigelsesfrister og vilkår. I den nye erhvervslejelov er der
stort set aftalefrihed overalt, men der er dog visse undtagelser, som dækker
visse gamle aftaler. Lyder det kompliceret??? - Det er det også ,
erhvervslejeret var i hvert fald ikke min stærke side, da jeg læste
ejendomsjura.
Det "sikreste" vil nok være at kontakte den lokale LLO afdeling og bede dem
se kontrakt og opsigelse igennem, for det er godt nok nemt at falde i her -
efter min mening i hvert fald.

MVH Rikke