til JS: Opskrift på basmati ris
Fra : Hans Chr. Vang

Dato : 20-04-03 21:01

Hejsa, det her er til JS, men i andre kan også drage nytte af den.

500ml basmati ris
1 liter vand
3 stk stjerneanis
3 stk hele kardemomme-"poder" - knæk dem først, ved at trykke dem til de
siger knæk.
1 stk 5-cm kanelstang
2 teske spidskommen, hel
1 løg

skræl og skær løget halvt over, og så i skiver. steg dem i olien i en gryde,
til de er gyldne, de skal helst være lidt sprøde. fjern halvdelen.

tilsæt spidskommen, stjerneanis, kardemomme, kanelstang, og lad det stege et
minut eller to.
tilsæt skyllede basmati ris.. skyld dem blot en enkelt gang i koldt vand, og
tilsæt til blandingen i gryden.
lad dem stege med i et minut.

tilsæt vandet, og bring det i kog. når det er i kog skal det ned på lav
varme, på med et låg, og så er det færdigt 10 minutter efter, cirka. hold
øje med det, og lad være med at glemme det (som jeg tit gør - øv, gryder med
sorte bunde er ufede, hehe).

er risen ikke HELT kogt, lad da låget være på i en 5 minutter.. dampen tager
sig af det, og du undgår brændte ris.

servér med en indisk curry eller lignende.. de her ris smager topfedt.

INGEFÆR\ÆG RIS
dagen efter kan du evt. skære en klump ingefær, størrelse efter ønske, i
tynde skiver\tern, og stege på en pande med hakkede løg, og halverede
mandler. varm en pande op med en klat olie på, og smid et æg eller to på,
rør rundt i dem, og lad dem sætte sig.. dette er hemmeligheden ved ægge-ris.
når æggen er sat, tilføj da de øvrige ingrediernser, og til sidst risen.

HC

Fra : JS

Dato : 21-04-03 00:06

"Hans Chr. Vang" <arno@duksedrengen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
ægge-ris.
> når æggen er sat, tilføj da de øvrige ingrediernser, og til sidst risen.

Takker, det ser spændende ud.

Fik i øvrigt prøvet i dag at koge i følge opskriften på posen, dvs koges med
rigeligt vand i 8 min, vandet hældes fra, og de står så under låg i
yderligere 8 min.
Fint resultat, de var næsten så løse som almindelige ris.
Egentligt er den metode jo også lidt nemmere, man skal blot holde øje med
tiden, der er ingen fare for at det brænder fast da der jo er rigeligt med
vand.

mvh/JS

Fra : Hans Chr. Vang

Dato : 21-04-03 01:09

Prøv min opskrift, JS.. de smager meget, meget bedre end almindelige ris
bare kogt i vand..

HC

Fra : HHIST

Dato : 21-04-03 09:53

Hej
Har engang lært at ris koges i 12 minutter og venter i 12 minuter, men vis 8
er nok vil jeg da spare på strømmen.
mvh Finn

Fra : Jørgen Hess

Dato : 21-04-03 10:12

"HHIST" <husoghave@mail.men-ingen-spam.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
> Har engang lært at ris koges i 12 minutter og venter i 12 minuter,
men vis 8
> er nok vil jeg da spare på strømmen.
> mvh Finn
Det er almindelige hvide ris eller betaris, basmati ris bliver færdige
noget hurtigere.
mvh
Jørgen

Fra : Ukendt

Dato : 29-04-03 21:57

Hvad er egentlig forskellen på Jasmin- og Basmati-ris.
Jeg tilbereder de 2 slags på samme måde.
Der er måske forskel, hvis det skal være helt rigtigt ?

Mvh
Gerda

Fra : Padmé Amidala

Dato : 29-04-03 22:58

<gerda (gerda)> wrote in message news:3eaee672.52167191@news.sonofon.dk...
> Hvad er egentlig forskellen på Jasmin- og Basmati-ris.
> Jeg tilbereder de 2 slags på samme måde.
> Der er måske forskel, hvis det skal være helt rigtigt ?

Tror kun det er smagen der er anderledes...

VH
Padmé Amidala