Se7en
Fra : Skægpest

Dato : 20-04-03 20:08

Hej...

Kom lige til at tænke på filmen seven(en film jeg er meget glad for).

Vi ved at alle der bliver dræbt af "John Doe" er skydlig i en dødelig synd
men hvilken synd er det han dræber Brad Pitts kone for???

Venlig Hilsen
SkægPest

Fra : AJC

Dato : 20-04-03 20:29

"Skægpest" <dsl63325@vip.cybercity.dk> wrote in

> [...]
>
> Vi ved at alle der bliver dræbt af "John Doe" er skydlig i en dødelig
> synd men hvilken synd er det han dræber Brad Pitts kone for???

Nu tror jeg desværre, at du bliver meget upopulær her i gruppen!

Fra : Peter Lind

Dato : 20-04-03 20:40

"Skægpest" <dsl63325@vip.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
>
> Vi ved at alle der bliver dræbt af "John Doe" er skydlig i en dødelig synd
> men hvilken synd er det han dræber Brad Pitts kone for???

Mordene i Se7en er:

1. Mandag: Gluttony (frådseri)
Den overvægtige mand, der er blevet tvunget til at æde sig til døde

2. Tirsdag: Greed (gerrighed)
Advokaten, der blev tvunget til at skære en luns af sig selv.

3. Torsdag: Sloth (dovenskab)
Gutten i sengen, der bare lå uden at kunne/måtte rejse sig.

4. Lørdag: Lust (utugt)
Manden, der blev tvunget til at myrde den prostituerede med den der
læderting.

5. Søndag: Pride (hovmod)
Modellen, der blev vansiret, og 'overtalt' til at begå selvmord.

6. Envy (misundelse)
Tracy (Brad Pitts kone) bliver myrdet, fordi John Doe er misundelig.

7. Wrath (vrede)
Mills (Pitt) skyder John Doe i vrede, over mordet på konen.

-
Så for at besvare dit spørgsmål, Tracy var ikke skyld i nogen synd, det var
Doe selv, der var synderen i det tilfælde. Lidt på samme måde som
Lust-mordet ikke var så meget rettet mod den prostituerede, som mod manden,
der blev tvunget til at udføre det - skal man tro John Does udtalelser på
vej i bilen ud i ørkenen.

Så Doe dør i Wrath-mordet, pga sin synd i Envy-mordet, dvs. han betragter
sig selv som et offer, en synder, der selvsagt skal straffes behørigt, og
bliver det.

Håber det kunne hjælpe lidt.

mvh
Peter Lind

Fra : Peter Lind

Dato : 20-04-03 22:04

"Peter Lind" <peterlind@hotmail.com> wrote in message

Jeg retter lige mig selv, inden jeg får tæsk:

> [...]
manden,
> der blev tvunget til at udføre det - skal man tro John Does udtalelser på

Det passer ikke. Det var hende der skulle dø - hvorfor Doe så ikke valgte at
gøre det selv, kan man kun gisne om - måske fordi det ville tage for lang
tid, eller fordi han mente at hun var en uren pestbefængt hore, som han ikke
ville nærme sig...

/Peter Lind

Fra : Skægpest

Dato : 21-04-03 01:32

"Peter Lind" <peterlind@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> sig selv som et offer, en synder, der selvsagt skal straffes behørigt, og

Ja... Det lyder faktisk som en ret god forklaring...Bare underligt at han så
dræber hende. Men det kan godt være det er en mindre detalje.....

SkægPest

Fra : Erik

Dato : 21-04-03 08:47

"Skægpest" <dsl63325@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Ja... Det lyder faktisk som en ret god forklaring...Bare underligt at han

> dræber hende. Men det kan godt være det er en mindre detalje.....

Det virker som en lidt tilfældig beslutning. Doe har beviseligt planlagt
sine forbrydelser i op til et år i forvejen, men Mills møder han for første
gang i løbet af ugen. Det er altså rimeligt sandsynligt, at Doe har udtænkt
helt andre måder at udføre mordene for vrede og misundelse, men vælger at
gribe muligheden med Mills efter at have oplevet politimandens fatale
karaktertræk på første hånd.

/Erik

Fra : Mikkel Knudsen

Dato : 21-04-03 08:31

> 6. Envy (misundelse)
> Tracy (Brad Pitts kone) bliver myrdet, fordi John Doe er misundelig.
>
> 7. Wrath (vrede)
> Mills (Pitt) skyder John Doe i vrede, over mordet på konen.

Ellers kan man sige, at John Doe dør pga. envy, mens Brad Pitt bliver offer
for vrede. Han dør selvfølgelig ikke, men hans liv er i hvert fald ødelagt.

Tracy er bare en uskyldig (og følger vi Does tankegang den eneste af
slagsen), der er uheldig at blive blandet ind i sagen.

MvH Mikkel

Fra : Jakob Skøtt

Dato : 21-04-03 11:53

På dvden findes et storyboard, hvori Morgan Freeman (Summerset) ender med at
skyde Spacey (Doe)...

What gives?!

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 21-04-03 14:32

> offer
> ødelagt.

Enig! Min tolkning har altid været at det er Brad Pitt der er offeret for
vrede, da han skal leve med det resten af sit liv. (Man behøver ikke dø,
nogen gange er livet værre). Doe bliver offer for misundelse........og Tracy
er bare en messias som bliver nødt til at dø for det hele skal
"lykkedes"....

Dog mener jeg der overhovedet ikke er noget tilfældigt ved slutningen....
alt er planlagt til mindste detalje så slutningen altså er uundgåelig..

Fra : Erik

Dato : 21-04-03 19:09

"Martin Ohlsson" <prodox_dk@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
Tracy
> er bare en messias som bliver nødt til at dø for det hele skal

Alt efter anklagerens blodtørst, så kan Mills jo nok også risikere dødstraf
som betjent, der henretter en ubevæbnet fange i hans varetægt.

> Dog mener jeg der overhovedet ikke er noget tilfældigt ved slutningen....
> alt er planlagt til mindste detalje så slutningen altså er uundgåelig..

Naturligvis er mordet minutiøst planlagt. men derfor har det alligevel
karakter af en tilfældighed i forhold til de andre mord i filmen. Det er jo
en mulighed, der opstår undervejs i handlingen, og som John Doe bare vælger
at gribe. Det kan ikke være et mord, han har planlagt lige så længe som de
andre, for han møder først Mills et par dage inde i ugen, og Mills er lige
flyttet til byen.

/Erik

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 21-04-03 23:16

"Erik" <xx@xx.dk> skrev:

>Alt efter anklagerens blodtørst, så kan Mills jo nok også risikere dødstraf
>som betjent, der henretter en ubevæbnet fange i hans varetægt.

Næppe hvis han hyrer Donnell, Young, Dole & Frutt som forsvarere...

--
Niels Søndergaard

Besøg Bøfsiden: http://www.titlevision.dk/boeuf.htm
Suveræn samling af sproglige smuttere

Fra : Erik

Dato : 21-04-03 19:01

"Jakob Skøtt" <syntaks@videotronica.dk> skrev i en meddelelse

> På dvden findes et storyboard, hvori Morgan Freeman (Summerset) ender med
at
> skyde Spacey (Doe)...

Ja, den insisterede producenterne på, fordi det er en langt mere kommerciel
afslutning at lade det unge idol overleve og den gamle livstrætte "ofre" sig
for at redde ham. En anden idé var at lade det være Mills hund, der var i
æsken. Det taler til Brad Pitts fordel, at han insisterede på kun at filme
den ene slutning, der bruges i filmen.

/Erik

Fra : Peter Brodersen

Dato : 21-04-03 22:59

On Mon, 21 Apr 2003 09:30:38 +0200, "Mikkel Knudsen"
<MS_Knudsen@yahoo.com> wrote:

>Tracy er bare en uskyldig (og følger vi Does tankegang den eneste af
>slagsen), der er uheldig at blive blandet ind i sagen.

Skal man være lidt kedelig, kunne man mene, at det så er et bevis på
at John Doe rent faktisk er den fejlbarlige galning, Miles snakker om,
og altså ikke er "on a mission from God".

--
- Peter Brodersen

Fra : Mikkel Knudsen

Dato : 22-04-03 09:54

"Peter Brodersen" <usenet@ter.dk> skrev i en meddelelse

> Skal man være lidt kedelig, kunne man mene, at det så er et bevis på
> at John Doe rent faktisk er den fejlbarlige galning, Miles snakker om,
> og altså ikke er "on a mission from God".

Det er vel også derfor, han nødvendigvis må dø?

MvH Mikkel

Fra : Devast8or

Dato : 20-04-03 20:45

Skægpest wrote:

(spoiler space)

> [...]
>
> Vi ved at alle der bliver dræbt af "John Doe" er skydlig i en dødelig
> synd men hvilken synd er det han dræber Brad Pitts kone for???

Det er hans egen dødssynd, misundelse. Han misunder Mills hans liv (hvis jeg
husker rigtigt).

Devast8or

--
Spamfilter activated

Fra : Martin Andersen

Dato : 20-04-03 21:17

"Skægpest" <dsl63325@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Hej...

Husk SPOILER!

Fra : Skægpest

Dato : 21-04-03 01:24

Min fejl at jeg ikke har skrevet Spoiler....

Sorry...

(Ikke rutineret)