danske low carb opskrifter?
Fra : sune vuorela

Dato : 21-04-03 08:59

Hjesa!

Findes der et sted på nettet hvor der er samlet low carb opskrifter på
dansk?

Google er ikke min ven hvad det angår...

Venlig hilsen

Sune - tidligere gnils

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 21-04-03 21:17

[sune vuorela | Mon, 21 Apr 2003 09:59:02 +0200]

>Findes der et sted på nettet hvor der er samlet low carb opskrifter på
>dansk?

Hmm, jeg er ikke faldet over dem (men har på den anden side heller ikke
ledt). Skal de være på dansk?

Hér er f.eks. et godt sted i Australien: http://www.carb-lite.au.com/
med massere af opskrifter på engelsk.

Best regards,
Rene' (Denmark)
www.rene.hjorth.com & www.lowcarb.dk

Fra : sune vuorela

Dato : 21-04-03 23:32

En der kalder sig Rene' Hjorth <rhjorth@spamcop.net> skrev:

>Hmm, jeg er ikke faldet over dem (men har på den anden side heller ikke
>ledt). Skal de være på dansk?

Jeg foretrækker bare opskrifter på dansk... der er en masse sjove
gastronomiske vendinger på engelsk - samt ingrediense som jeg ikke
lige gider at slå op i en ordbog...

--
Sune

Fra : Frederiksen

Dato : 22-04-03 08:26

> Jeg foretrækker bare opskrifter på dansk... der er en masse sjove
> gastronomiske vendinger på engelsk - samt ingrediense som jeg ikke
> lige gider at slå op i en ordbog...

Du kan bare låne Jacobsens slankekur på biblioteket. Princippet er det
samme, og der kan du få adskillige ugers madplaner incl opskrifter.

Mvh Maria

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 23-04-03 15:08

[Frederiksen | Tue, 22 Apr 2003 09:25:43 +0200]

>Du kan bare låne Jacobsens slankekur på biblioteket. Princippet er det
>samme, og der kan du få adskillige ugers madplaner incl opskrifter.

Du kan finde INSPIRATION i Jacobsens slankekur, som kan findes på
bibliotekerne, men de 2 kurer er altså ikke ens, der er en hel del
forskelle.

(undskyld at jeg "fnyser" - jeg er blot træt af sammenligningen

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 23-04-03 16:26

"Rene' Hjorth" <rhjorth@spamcop.net> skrev i en meddelelse

> Du kan finde INSPIRATION i Jacobsens slankekur, som kan findes på
> bibliotekerne, men de 2 kurer er altså ikke ens, der er en hel del
> forskelle.

Hvilke forskelle er der?

Mvh. lisbeth

Fra : Frederiksen

Dato : 23-04-03 21:57

> Du kan finde INSPIRATION i Jacobsens slankekur, som kan findes på
> bibliotekerne, men de 2 kurer er altså ikke ens, der er en hel del
> forskelle.

Ja, på low-cab må man få max 20 g kulhydrat om dagen, på Jacobsen må man få
25 g i gennemsnit, målt over en uge. Jacobsen er ret omhyggelig med mængden
af vitaminer og mineraler, mens "low-cab" kun har krav om mængde, men ikke
kvalitet ( i forhold til ovennævnte).

Jeg har været igennem en ret grundig analyse af de to, og der er kun disse
to forskelle.

Low-cab er jo blot "få kulhydrater" og det er Jacobsen.

Mvh Maria

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 23-04-03 23:00

[Frederiksen | Wed, 23 Apr 2003 22:56:34 +0200]

>Ja, på low-cab må man få max 20 g kulhydrat om dagen, på Jacobsen må man få
>25 g i gennemsnit, målt over en uge.

Det er altså ikke rigtigt - sig mig, har du nogensinde læst og forstået
bogen? På den mest kendte lowcarb diet, Atkins, må du i de 2 første
uger kun få 20 g. *omsættelige* kulhydrater om dagen, men derefter
regulerer man op med 5 gram om ugen indtil man har fundet det niveau
hvor man spiser bedst muligt, og stadig taber sig.

For nogle mennesker er det "magiske tal" derfor 25-30 gram, men for
andre er det 60-70-80-?? I det "regnskab" der føres, trækkes kostfibre
*fra*, så det kun er de letomsættelige kulhydrater (altså sukker og
stivelse) der skal regnes med i regnskabet.

>Jacobsen er ret omhyggelig med mængden af vitaminer og mineraler,
>mens "low-cab" kun har krav om mængde, men ikke kvalitet ( i forhold til ovennævnte).

Jeg er nu ikke enig; f.eks. Atkins gør et stor nummer udaf variationen i
den mad der spiser - og hvor vigtigt det er at spise massere af gode
fiberrige (og stivelsesfattige) grøntsager, og senere i faserne også god
frugt.

>Jeg har været igennem en ret grundig analyse af de to, og der er kun disse
>to forskelle.

Beklager, men du har ikke været grundig nok. Da jeg havde været på
Atkins ½ år faldt jeg også over "Jacobsen", men blev desværre ret
skuffet.

Fra : Frederiksen

Dato : 24-04-03 05:33

> Det er altså ikke rigtigt - sig mig, har du nogensinde læst og forstået
> bogen?

Hvilken en af dem? Der er masser af bøger om low-cab, og Atkins, som du selv
nævner, er blot en af mange.

> [...]
> regulerer man op med 5 gram om ugen indtil man har fundet det niveau
> hvor man spiser bedst muligt, og stadig taber sig.

Ja, og? Atkins er low-cab, og det er Jacobsen også. Der er så lagt en masse
sjove teorier ind (begge steder), men det ændrer ikke på at de grundlæggende
bygger på meget lille kulhydratindtag - begge to. Og i visse tilfælde næsten
identiske opskrifter. Atkin er mere amerikaniseret, eller også er Jacobsen
fordansket, men det ændrer i min verden ikke noget som helst.

Mvh Maria