hvor meget skal jeg lave?
Fra : Bolette Nielsen

Dato : 17-04-03 13:04

Davs

Som nævnt tidligere i en anden tråd skal jeg holde fødselsdag på lørdag, men
jeg er virkelig i tvivl om hvor meget jeg skal lave,folk skulle jo gerne
blive mætte.

Menuen skal stå på:

culottesteg med flødekartofler, tilbehør, salat og flütes

mit STORE problem er jeg ikke ved om jeg skal lave 2-3 stege, den ene vejer
1900 g, og de to andre vejer 1700 g. Vi bliver 15, hvor af den ene ikke
spiser kød, så 14 personer hvis vi nu kun tager kødet, hvor mange stege
ville i lave?.

Så til flødekartoflerne: jeg laver altid flødekartofler af de frosne
kartofel/løg tern, og havde selv tænkt på 4 poser, men er det nok? der er jo
også salat og flütes.

Vi skal ikke ha' forret, men frugtsalat til dessert.

Uhhhhhh hvor er det altså svært at beregne. Jeg ved at nogen af dem der
kommer godt kan spise godt til *G*.

håber nogen kan hjælpe mig.

Knus fra
Bolette

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 17-04-03 13:25

"Bolette Nielsen" <bobo@nospam.bolettes.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 1900 g, og de to andre vejer 1700 g. Vi bliver 15, hvor af den ene ikke
> spiser kød, så 14 personer hvis vi nu kun tager kødet, hvor mange stege

Hej Bolette,

Jeg ville lave den store og én af de små i alt 3600 g. Det giver omkring 250
g kød pr. person. Hvis du laver dem alle tre er der efter min mening *alt*
for meget, næsten 380 g pr. person.

> Så til flødekartoflerne: jeg laver altid flødekartofler af de frosne
> kartofel/løg tern, og havde selv tænkt på 4 poser, men er det nok? der er
jo
> også salat og flütes.

En gang lærte jeg at man normalt beregner ca. 300 g kartofler pr. person.
Det er måske nok i overkanten når i også skal have brød og salat. Hvis det
var mig ville jeg bruge det der svarer til ca. 4 kg. skrællede kartofler.

> Vi skal ikke ha' forret, men frugtsalat til dessert.
>
> Uhhhhhh hvor er det altså svært at beregne. Jeg ved at nogen af dem der
> [...]

Når alt dette er er sagt, så kan jeg fortælle, at jeg en gang lavede en
højreb på ca. 4,5 kg. Den blev spist helt op. Vi var 16 mennesker.....Det
skal dog nævnes at de alle var i alderen 25-28 år. (Det er godtnok ikke pænt
at sige om sine gæster, men de *åd*. Vi fik broccolisuppe til forret.
Måske er du mere forvirret end før, men prøv selv ud fra sammensætningen af
gæsterne og de "normale" mål at regne dig frem til et fornuftig resultat.

God fødselsdag!

/Renate

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 17-04-03 13:50

"Renate Jacobsen" <renate@bgprint.dk> skrev i en meddelelse
Hej Renate

> [...]
250
> g kød pr. person. Hvis du laver dem alle tre er der efter min mening *alt*

Det var også hvad jeg lige havde tænkt mig, men man er altid lidt i tvivl
synes jeg

> Når alt dette er er sagt, så kan jeg fortælle, at jeg en gang lavede en
> højreb på ca. 4,5 kg. Den blev spist helt op. Vi var 16 mennesker.....Det
> skal dog nævnes at de alle var i alderen 25-28 år.

Hov hov, det er også i den alders gruppe vi er i *GGGGG*.

> God fødselsdag!

mange tak, og tusinde tak for hjælpen.

mange hilsner fra

Bolette

Fra : Claus & Gitte

Dato : 17-04-03 14:42

"Bolette Nielsen" <bobo@nospam.bolettes.dk> wrote in message
> [...]
>
> Vi skal ikke ha' forret, men frugtsalat til dessert.
>
> Uhhhhhh hvor er det altså svært at beregne. Jeg ved at nogen af dem der

en stor og en lille steg er rigeligt, og 4 poser kartofler er også nok, der
kommer jo en del piger med går jeg ud fra og de spiser trods alt ikke så
meget, som mænd.

jeg ville lave 7 flútes med mindre der er tale om kuvertbrød, også 3 skåle
med salat så er du sikret på at der er nok mad.

m.v.m.h.

Claus