Dekantering af rødvin
Fra : Peter F.

Dato : 16-04-03 15:48

Hvis man hælder sin rødvin over på en karaffel inden den serveres, hvor lang
tid inden skal det egentlig gøres. For at man får mest ud af det?

Hilsen Peter

Fra : Krabsen

Dato : 16-04-03 16:23

Det kommer an på, hvorfor man gør det...

For at 'ilte' en ung vin, så den bliver mere drikkevenlig:
Nogle timer i forvejen.

For at undgå bundfaldet i en gammel vin:
Nogle få minutter før den skal drikkes! Er vinen så gammel, vil den
ofte 'dø' efter kort tid i glasset..

mvh

Krabsen

Fra : Anders

Dato : 16-04-03 17:57

> [...]
lang
> tid inden skal det egentlig gøres. For at man får mest ud af det?

Jeg bruger følgende metode, til at vurdere om vinen med fordel kan
dekanteres.

Skænk ca. ½ glas og smag på vinen.
Lad glasset stå 10-15 minutter.
Smag på vinen igen.

Hvis den smager bedre nu, er det en fordel at dekantere. Det er svært at
sige hvor længe, det afhænger også af, om du har en rigtigt bredbundet
karaffel, men 1-2 timer er ofte passende.

Store vine, der drikkes tidligere end optimalt, kan dekanteres i mange mange
timer, for at "efterligne" den udvikling der på flasken ville have taget år.

Ældre vine (10 år+)bør som regel dekanteres umiddelbart før de skal drikkes.
Dog anbefaler bl.a Chateau Latour at også deres ældre vine får ½-1 time på
karaffel, og jeg har da også selv drukket meget gammel vin, der først
"åbnede op" sent.

mvh
Anders

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 16-04-03 23:37

Peter F. <*remove*pfs@lightship.fjerndette.dk> wrote:

> Hvis man hælder sin rødvin over på en karaffel inden den serveres, hvor lang
> tid inden skal det egentlig gøres. For at man får mest ud af det?

På den sicilianske restaurant som ligger ved siden af min bopæl
dekanterer de alle rødvin inden servering - jeg skulle mene at de har
temmelig godt styr på hvordan en vin skal behandles ?!

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Jan Bøgh

Dato : 17-04-03 11:25

"[2900] Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> wrote in message

> På den sicilianske restaurant som ligger ved siden af min bopæl
> dekanterer de alle rødvin inden servering - jeg skulle mene at de har
> temmelig godt styr på hvordan en vin skal behandles ?!

Eller så serverer de kun noget umodent siciliansk plunkvin, der i høj grad
har gavn af en iltning.
At de ukritisk dekanterer alt tyder i hvert fald ikke på voldsom høj
vinkundskab - medmindre at de /ved/ at de ikke har bedre vine.

vh
Jan

Fra : Jan Bøgh

Dato : 17-04-03 11:38

"Peter F." <*remove*pfs@lightship.fjerndette.dk> wrote in message

> Hvis man hælder sin rødvin over på en karaffel inden den serveres, hvor
lang
> tid inden skal det egentlig gøres. For at man får mest ud af det?

Som andre har skrevet er der 2 årsager til dekantering. Hvis det er for at
undgå bundfald i -især ældre - vine, bør det gøres forsigtigt og umiddelbart
før vinen skal drikkes.

Er det for at ilte vinen, så skal den omhældes under mest muligt plasken -
det handler jo om at få npget luft pisket ind i vinen. Jeg har prøvet at
eksperimenter med at lave den 'plaskende' omhældning 4 timer, 2 timer og et
kvarter før brug. Ingen kunne ved blindsmagning smage forskel (vinen var en
ung rosso salento). Jeg har rent faktisk også ved en lejlighed prøvet at
ilte vin med en udstrømmersten og en luftpumpe til et akvarium. Med et
glimrende resultat. Dog har jeg ikke udført dette forsøg i sammenlignin med
de andre.
Min konklusion: Det er ikke afgørende hvor lang tid i forvejen man gør det.

I samme serie af eksperimenter forsøgte jeg også med forskellige
opvarmningsmetoder. Målet var opvarmning til 18 grader. En flaske blev
placeret i en vinduskarm og fik et helt døgn til klimatilpasning. Den næste
blev varmet op over et par timer ved at flaske blev sat i lunken vand. Og
den sidste fik et hug i mikroen. Mit vintermometer (elektronisk med en
usikkerhed på under 0,1 grad) viste at vinene var 18 grader +/- 0,2 grader.
Og interessant nok: Ingen kunne smage forskel. Vinene opbevares ved 12-13
grader.

Så alt i alt tyder disse simple forsøg, som enhver let kan eftergøre (det er
ikke så svært at samle et selskab, der kan drikke 3 flasker vin på at
processen er mindre vigtig.

Jeg må dog medgive at jeg ikke udsætter mine gode bourgogner eller andre
bedre vine for denne behandling .

Fra : Ole Larsen

Dato : 17-04-03 16:02

"Jan Bøgh" <jan@boegh-dot-net> skrev i en meddelelse
> Jeg må dog medgive at jeg ikke udsætter mine gode bourgogner eller
andre
> bedre vine for denne behandling .

Åh, endnu en Bourgogne-tilhænger.
Mvh
Olew

Fra : Jan Bøgh

Dato : 17-04-03 19:00

"Ole Larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> wrote in message

> Åh, endnu en Bourgogne-tilhænger.

Det kan jeg love dig. Og Rhonevins-, Bordeaux (næh forresten - dem boykotter
jeg pga. elendigt QPR - måske skulle det udvides pga. den arrogante stodder
til Chirac!), Alsace-, Piemonte-, Valpolicella-, Toscaner-,
og.....og....og...-tilhænger!
Men kongen over alle vine er........Tradaaaaa! Tæppe til side og fyr op for
spotlightet: Bourgogne fra Cote d'Or
Intet over og intet ved siden af /God/ Bourgogne. Har man først en gang
smagt en 15-20 år gammel grand cru i en god årgang fra Vosne eller Echézeaux
er sex kun det næstbedste i livet - til gengæld er det en hel del billigere

vh
Jan

Fra : Henning

Dato : 18-04-03 07:44

Jow, jeg kan skam stadig huske mine Bonnes Mares (Piere Ponelle) fra 1929,
som drak midt i 70'erne.

Med bourgogne kommer man nemt ud for dyrt betalte skuffelser, og det er RET
svært at få vinhandleren til at lade en smage på varen først, og blandt de
dårlige erfaringer er Clos Vogeaut fra 1972, hvor jeg i årevis gemte 2 fl.,
som siden viste sig ikke at være ulejligheden værd at åbne.

Der er mange andre rigtig gode vine, og idag finder jeg først og fremmest
mine røde vine i Italien, og de hvide i Tyskland.
Henning

Fra : Ole Larsen

Dato : 18-04-03 13:26

> [...]
> "Ole Larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> wrote in message

> Det kan jeg love dig. > Men kongen over alle vine er........Tradaaaaa!

Præcist! Og et ophold i Beaune kan give uforglemmelige oplevelser.

> [...]
Echézeaux
> er sex kun det næstbedste i livet - til gengæld er det en hel del

På ryggen af en god traditionel motorcykel i adstadigt tempo ad
landeveje på en typisk
god Dansk sommerdag med mild til frisk vind, blå himmel og drivende
skyer som hvide
uldtotter, er no. 1. Det er ren eufori.
Og er det ovre ved æ hav, er det også katarsis. Derefter kommer
Bourgognen.
Mvh
Ole

Fra : Jan Bøgh

Dato : 18-04-03 16:09

> Præcist! Og et ophold i Beaune kan give uforglemmelige oplevelser.

Helt afgjort. Det kan kun anbefales på det kraftigste. Men kan meget let
give et tungt hoved - der er dælme mange km. kældre under den by!

> [...]
> skyer som hvide
> uldtotter, er no. 1. Det er ren eufori.
> Og er det ovre ved æ hav, er det også katarsis. Derefter kommer

Det var måske værd at prøve. Jeg er efterhånden ved at nå den alder, hvor
mange danskere genanskaffer MC'en i drømmeudgaven. Og jeg har længe drømt om
så'n en klassisk Bimmer med 750cc og kardanaksel! Og hvad fa'en: Bourgognen
er blevet alt for dyr - sex får vel på et tidspunkt en ende, så måske er det
her man skal søge sjælens forløsning fra de daglige trakasserier!

vh
Jan

Fra : Pierre Roland

Dato : 19-04-03 08:46

Hvis der bare var en eller to herinde der viste et hak om dekantering/
iltning (2 forskellige ting) inden i bega jer ud i at vejlede ville jeg
blive over lykkelig.
Dekantering er VOLTÆGT af en vin, det er det samme når de store "bøffer" går
i fitnes center og tar hormoner, for at frem provokere noget der normalt
ville tage årtier.
Ladvær med at ilte din vin, skænk den i glasset 10 min før den skal drikkes,
hvis den stadig er lukket så brug resten der er i flasken i maden og de
resterede flasker gemmer du i et par år.
Det er bare et tegn på at en vin ikke er moden når godt folk og restauranter
smidder deres vin på karaffel.
Jeg ved godt at der er mange der vil sige noget andet men, faktum er at
iltning er for at fremprovokere noget og som aldrig vil blive det optimale,
der er efter min mening respektløs og svineri af god vin.

Pierre

Fra : Jan Bøgh

Dato : 19-04-03 13:36

"Pierre Roland" <pierre-roland@stofanet.dk> wrote in message
> Hvis der bare var en eller to herinde der viste et hak om dekantering/
> iltning (2 forskellige ting) inden i bega jer ud i at vejlede ville jeg
> blive over lykkelig.

Der skal ikke ret meget til for at gøre dig lykkelig.
Vi takker meget og ydmygt for din venlige påvisning af at der
er forskel på iltning og dekantering. Det bringer mig dog frem
til dette spørgsmål: Kan du godt læse? For det fremgår (for læsere)
at vi faktisk godt var klar over denne forskel.

> [...]
> hvis den stadig er lukket så brug resten der er i flasken i maden og de
> resterede flasker gemmer du i et par år.

Sikke en gang fis! For langt de fleste mennesker er vin blot en drik og
ikke religion. Køber man billige vine er det næppe for at henlægge dem i
årevis i en kælder. Og i øvrigt er de ofte slet ikke egnet til det. Selv
om en vin har gavn af en iltning betyder det ikke nødvendigvis at den har
gemmekvaliteter.

> Det er bare et tegn på at en vin ikke er moden når godt folk og
restauranter
> smidder deres vin på karaffel.

Nej - det er pissebesværligt at hive en 10 l. dunk på bordet, hvis man skal
have en halv flaske af husets på en restaurant.

> [...]
optimale,
> der er efter min mening respektløs og svineri af god vin.

Du har din mening. Jeg deler den ikke.
Til gengæld synes jeg at din sprogbrug er arrogant og nedladende.
Men da du iflg. eget udsagn ikke mener at der er andre end dig, der
ved et hak om emnet, er det jo nok forklaringen på dette.

Lige så vel som vin kan være noget voldsomt eksklusivt er det IMHO helt
legalt blot at betragte det som en drik, der ikke kræver forudviden
og indsigt. Og personligt synes jeg det er krukket at behandle den
almindelige frikadellevin som var det gudenektar!

vh
Jan