Rovmider....
Fra : Janne B. Petersen

Dato : 18-04-03 11:37

Hejsa

Vores lille Mollie (mops hvalp) har fået konstateret rovmider Hun har
nu været i behandlig med sådan noget fælt lugtende loppe pulver i tre uger
som på ingen måde har haft nogen virkning. Til gengæld har hun jo nu en kløe
som er helt forfærdelig. Vores kennel har anbefalet os at prøve og vaske
hende i loppe shampoo og det har vi nu gjort. Hun klør sig stadigvæk helt
vildt, og det er jo synd, for hun har fået en masse små sår under pelsen
og man må næsten gå ud fra at miderne stadigvæk er der (

Nu vil jeg så lige høre herinde om der er nogen af jer der har erfaringer på
det her område....

Desuden står der i nogle bøger at rovmiderne også "går" ombord på mennesker!
Men, vores dyrlæge siger at de ikke gør? Har i nogen erfaringer? Indtil
videre har vi ikke selv mærket noget til bæsterne

Håber at i har nogle bud

mvh
Janne

Fra : Battlefield´s

Dato : 18-04-03 12:24

Hej Janne
www.netdyredoktor.dk fandt jeg følgende:

Rovmider kan angribe mennesker og forårsage kløe og udslæt med
små røde knopper. Evt. kløe hos hundens ejer kan derfor være en vigtig
oplysning, når dyrlægen skal stille den korrekte diagnose.

Hvordan behandles rovmider?

Behandlingen af rovmider er ligetil, idet man bader hunden i
loppeshampo eller Sebacil®. Normalt er 3-4 bade nok til at udrydde miderne.

Det er vigtigt at samtlige dyr - også katte - i husstanden
behandles. Det er også nødvendigt at behandle hunde eller katte, som har
været i kontakt med de rovmide-befængte dyr. Derfor bør man kontakte ejerne
til dyr, som har været i kontakt med det smittede dyr. De smittede dyr må
ikke komme i kontakt med andre dyr, så længe behandlingen står på.

Hvordan er fremtiden for din hund, hvis den har rovmider?

Hunden kommer sig som regel fuldstændig efter en infektion med
rovmider, men det kan være nødvendigt at bade hunden i flere omgange,
hvilket kan være arbejdskrævende for ejeren.

Hvorfor får hunde rovmider?

Overførslen af rovmider sker ved direkte kontakt mellem et
smittet og et ikke-smittet dyr. Overførsel kan også ske via børster, kamme
og andet, der har været i berøring med en rovmide-befængt hund og derefter
ikke er blevet rengjort.

Hvad er risikoen for, at din hund får rovmider?

Hunde i alle aldre kan få rovmider, men smitte ses dog oftest
hos hvalpe og unghunde, der er blevet smittet fra kennelen.

Hvilke racer er særligt udsatte for at få rovmider?

Alle hunde er lige udsatte for at få rovmider.

Læs mere: Skab.

Hilsen Vibeke

n" <jabp@*nospam*tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> Men, vores dyrlæge siger at de ikke gør? Har i nogen erfaringer? Indtil
> videre har vi ikke selv mærket noget til bæsterne

---

begin 666 ae-1.gif
M1TE&.#EA$ `3`+,``/____#O[@"+JLGBZ9S-V76\S3"MP@"<MMGK\//X^KK:
MY "4L*O4WN;R] ```````"'Y! ``````+ `````0`!,```1!,,A)J[T4Z,V[
M_V HCN37#&B*@(?@OL8W" 5!HZM7"(AM$(2!)R$X#'8O@L?V$BA9BP3 !V1T
-%#0-TQ4K>;]@4 0`.P``
`
end

begin 666 oe-1.gif
M1TE&.#EA#0`3`+,``/____#O[@"+JIS-V?/X^@"BNC"MPG6\S;K:Y "4L.;R
M]%ZUR-GK\*O4WHC$T\GBZ2'Y! ``````+ `````-`!,```1#,,A)JZT@Z\V[
M_V H;LTP* ?!$85@)(+3'<(`#(*@<##!+#C;)D<P$(*<EH$!6 @0'(2@@, 5
/.@]#*Y'J#%2CL-@3`0`[
`
end

begin 666 aa-1.gif
M1TE&.#EA#@`3`+,``/____#O[@"+JIS-V76\S?/X^HC$TUZUR*O4W@"<M@"4
ML+K:Y "DNS"MPMGK\.;R]"'Y! ``````+ `````.`!,```0],,A)J[T@Z\V[
M_V!6#$@($,-1@D<ZA(8@+&$B$^ B#(I0? 3!([CB%&0-&\,S$*!X`D>'X<O$
)#*:L=@N*```[
`
end

Fra : Ditte K

Dato : 18-04-03 14:23

Hej Janne

Sebacil stinker frygteligt, men jeg har da god erfaring med midlet fra nogen
år tilbage, da vores hund fik loppeeksem. Så jeg vil da råde dig til at hive
fat i dyrlægen igen, der må være noget han har misset i sin undervisning,
hvis du læser Vibekes indlæg.

Mvh Ditte

Fra : Lene Thorup

Dato : 18-04-03 19:24

"Ditte K" <ditte.k@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
hive
> fat i dyrlægen igen, der må være noget han har misset i sin undervisning,

Man kan også bruge Frontline - det kender jeg mange, som har god erfaring
med.

Venlig hilsen
Lene

Fra : Smat

Dato : 18-04-03 20:19

"Janne B. Petersen" <jabp@*nospam*tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> Men, vores dyrlæge siger at de ikke gør? Har i nogen erfaringer? Indtil
> videre har vi ikke selv mærket noget til bæsterne

Hejsa
Da vi fik Apollo havde han rovmider. Vi forsøgte med Frontline først, da han
jo var meget ung. Men der skulle sebacil til før det hjalp, det hjalp
tilgengæld meget hurtigt. Jeg vil tro han kløede sig 85% af hans vågne tid.
Han kunne faktisk hverken sove, spise eller lege uden at klø sig, han var en
lille stakel. Rovmiderne hoppede også på mig, og jeg kan virkelig godt
forstå at Apollo synes det kløede, jeg var simpelthen ved at klø mig selv
til blods. Du er ikke i tvivl om om du er smittet.
Jeg fik selv mine rovmider til at forsvinde ved hjlæp af Nix creme, jeg har
en teori om at Nix shampoo også vil hjælpe på hunde, i hvert fald vil jeg
give det et forsøg hvis Apollo skulle få rovmider igen.
Men hvis du springer på sebacilen så husk at genbehandle mindst 2 gange
(altså 3 behandlinger i alt), rovmidernes cyklus er efter hvad jeg fik
oplyst på ca 30 dage, derfor er genbehandlingen så vigtig.
Men i hvert fald kan jeg kun anbefale at du går i gang
Jeg ved ikke hvor gammel jeres hvalp er, man må først anvende sebacil når de
er 3 mdr. men vores dyrlæge kontaktede firmaet og de lovede at stå inden for
alt ansvar hvis bare vi nøjes med at lave en opblanding af 3/4 styrke.
Apollo var 9 uger da vi startede behandlingen, han havde ingen problemer med
at tåle det.
MVH
Margrethe

Fra : Bjarne Manstrup

Dato : 19-04-03 19:55

Som nogle har svaret er sebacil uhyre effektivt og det kan købes på apoteket
til en billig penge. Dyrlægen har det formentlig også. Det kan ikke gå
hurtigt nok med at få den stakkels hund badet i det. Det virker næsten
omgående og hunden får endelig fred, så den kan sove i timer efter en
behandling. husk at gentage efter 10 dage.

Mette

Fra : Mari

Dato : 20-04-03 23:35

"Bjarne Manstrup" <b.manstrup@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Som nogle har svaret er sebacil uhyre effektivt og det kan købes på
apoteket
> til en billig penge.

Er det receptpligtigt??

/Mari