Hvordan laver jeg en bootable OS 9 CD med ~
Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 19-04-03 08:47

Jeg skal lave en bootable CD, men er usikker på hvordan det skal gøres
?!

Jeg kan kun lave den på en OS X maskine, men den skal virke bagefter i
en OS 9 Mac.

Jeg hat Toast Titanium 5.1.1

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : (Søren Grøndahl Jens~

Dato : 19-04-03 10:09

> [...]
> ?!
>
> Jeg kan kun lave den på en OS X maskine, men den skal virke bagefter i

Jeg har lavet en bootable CD med OS 8.6 ved blot at brænde systemmappen
med Adaptec Toast 4.1 og indstillingen disk at once.
Den virker fint.
--
MVH
Søren Grøndahl Jensen

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 19-04-03 15:48

> [...]
> ?!
>
> Jeg kan kun lave den på en OS X maskine, men den skal virke bagefter i

Lav et diskimage med hvad der skal ligge af indhold på sådan en startcd.
Kopier en systemmappe eller installer en selv. Sørg for at alle
nødvendige udvidelser er tilstede i systemmappen (det er ikke nemt at
lægge dem ind efter cd'en er brændt). Brænd billedet som en mac volume
og sæt hak i "bootable".

Jeg har et par enkelte gange haft kedelige oplevelser med sådan en
hjemmelavet startfætter, men det var nu mest pga. at systemmappen
krævede mere ram end den pågældende maskine havde installeret.

--
Mvh Nicolai Brandt
http://www.robra.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-04-03 17:03

Hej Jesper

Jeg går ud fra, du skal bruge den til fx. at have div.
reparationsværktøjer o.l. på....

Du gør flg.
Opret en midlertidig disk - Temporary Disk - i Toast. Lav den fx. på
650mb og giv den navn.
Klik OK og afslut Toast uden at slette 'disken'.
Kopier systemmappen + Hjælpefunktioner fra en OS 9 - helst 9.1 CD til den
midlertidige diskikon på dit skrivebord.

Du kan nu installere forskellige programmer som Norton, DiskWarrior,
DataRescue og andet til den midlertidige disk. Den virker fuldstændig som
en normal HD.

Når du er færdig med at kopiere / installere det, der skal være med på
disken, trækker du det midlertidige ikon over på Toast ikonet.
Klik på 'Data' og find den midlertidige disk i listen, marker den og
afkryds 'Make Bootable'. Klik OK til dialogen og ligeledes til den næste.

Sæt et medie i din brænder og brænd med funktionen 'Write Disk' - brug
ikke 'Session', da det kan forvirre ROM'en ved en start fra den brændte
disk.

Jeg har lavet mange diske på den måde, og det virker hver gang.

mvh. Erik Richard