Adgang til dødsbo?
Fra : Keld Lergren Nielsen

Dato : 18-04-03 23:29

Moderen, som sidder i uskiftet bo efter faderen, dør. Kan
afdødes (parrets) eneste barn (med familie) tage ophold i
afdødes ejerbolig i forbindelse med begravelsen m.v.
eller vil boet (huset) blive "plomberet" indtil skifteretten
har klarlagt at der kun findes denne ene arving?

Keld Lergren Nielsen
"Livet er dejligt at leve, bare man har karaktersvaghed nok til at nyde det."
Sokrates

Fra : alexbo

Dato : 19-04-03 08:55

"Keld Lergren Nielsen" skrev

> [...]
> eller vil boet (huset) blive "plomberet" indtil skifteretten
> har klarlagt at der kun findes denne ene arving?

Der er ingen kontrol med noget som helst, mine kone og jeg har begge arvet
vores forældre, og på intet tidspunkt var der en offentlig kontrol med hvad
vi foretog os angående hus og ejendele.

Bankindestående bliver indefrosset, men ellers sker der ingenting.

I skifteretten bliver der spurgt om noget er fjernet fra dødsboet, og svarer
man nej til det, så er den potte ude.

Forøvrigt ved skifteretten ikke hvem der bor i huset i forvejen, barnet kan
jo være flyttet "hjem" for at passe mor, hund og hus.

mvh
Alex Christensen

Fra : Inger Pedersen

Dato : 19-04-03 09:14

> Der er ingen kontrol med noget som helst, mine kone og jeg har begge arvet
> vores forældre, og på intet tidspunkt var der en offentlig kontrol med
> [...]

Det kommer så måske an på, hvor vedkommende er død?
Da min gamle tante døde hjemme i lejligheden, blev den plomberet, og det var
temmelig bøvlet at få lov til at komme ind og tømme køleskab og
skraldespand.
Og min kusine fik som enearving (testamente) efter en bekendt først lov til
at komme ind i lejligheden, da skifteretten havde afsluttet arbejdet.

Hilsen Inger

Fra : alexbo

Dato : 19-04-03 09:56

"Inger Pedersen" skrev

> Det kommer så måske an på, hvor vedkommende er død?

Det er uden tvivl rigtigt,
ved dødsfald i hjemmet kan der jo være politimæssige årsager til plombering.

Der vil selvfølgelig også være tilfælde, hvor man ikke har adgang,
simpelthen fordi man ikke har nøglen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Hans

Dato : 19-04-03 09:51

"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse news:b7qvg0$2o1v$1@news.cybercity.dk...

> Bankindestående bliver indefrosset, men ellers sker der ingenting.

Dette er ikke korrekt PBS og BS (BetalingsService) kan hæve lige hvad de vil !!!!!

Hvad de også gjorde, indtil Skifteretten havde "talt" og med en skifteretsattest i hånden
fik jeg endelig
bankkontoen lukket og udbetalt !!!!

Fra : Carsten Riis

Dato : 19-04-03 18:54

Hans wrote:

> Dette er ikke korrekt PBS og BS (BetalingsService) kan hæve lige hvad de vil !!!!!

Indefrosset i den forstand, at ingen andre end de aftaler som ligger i
forvejen bliver udført.

En BS-aftale er jo indgået og derfor fortsætter den.

Betalinger over BS er da ofte også for ydelser man har fået af de
virksomheder som man betaler via BS.
Eller også er det huslejen eller andre ting som vist er meget
hensigtsmæssige at få betalt, selvom personen er død.
Begge dele skal betales før eller siden.

> Hvad de også gjorde, indtil Skifteretten havde "talt" og med en skifteretsattest i hånden
> fik jeg endelig
> bankkontoen lukket og udbetalt !!!!

Tilgengæld kan ingen andre (herunder: de efterladte) få adgang til
kontoen.
Det er jo egentlig meget forståelig, at man forhindrer rovdrift på boet.

Faktisk lukker banken for adgangen til konti i samme øjeblik, at
personen afgår ved døden.
At det til tider tager lidt tid fra at dødsfaldet sker og banken får
oplysninger omkring dødsfaldet, er vist eneste mulighed for at få
pengene inden kontierne bliver indefrosset.

At man som efterladt ikke tænker på, at tømme en bankkonto i den
situation (man er jo gerne en af de første som får noget at vide om
dødsfaldet. Udover lægen/plejepersonalet og evt. politi), tja det er så
er en helt anden snak.
Der er ligesom en masse andre ting, at tænke på.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
http://www.bloddonor.dk

Fra : Hans

Dato : 19-04-03 20:38

"Carsten Riis" <cr@carben.dk> skrev i en meddelelse news:3EA18D35.AAFA92ED@carben.dk...

> Der er ligesom en masse andre ting, at tænke på.

Den person i familien der bestiller bedemanden SKAL også lægge ud dvs. betale regningen,
Bedemanden "venter ikke på" at Skifteretten har "talt" !!!

Så måske var det en go ide at få pengene i forskud inden dødsfaldet

Fra : Carsten Riis

Dato : 19-04-03 20:58

Hans wrote:

> Den person i familien der bestiller bedemanden SKAL også lægge ud dvs. betale regningen,
> Bedemanden "venter ikke på" at Skifteretten har "talt" !!!

Det kommer vist an på, hvilken bedemand man har fået fat på.

Og derudover, så behøvedes bisættelsen/jordfæstelsen jo ikke koste det
hvide ud af øjnene

> Så måske var det en go ide at få pengene i forskud inden dødsfaldet

Det er lidt svært ved nogen former for dødsfald fx trafik- og mordofre.
(hvis jeg må have lov til, at være lidt makaber)

Fra : Jørgen Linde Sørense~

Dato : 19-04-03 22:07

Hans skrev:

>Den person i familien der bestiller bedemanden SKAL også lægge ud dvs. betale regningen,
>Bedemanden "venter ikke på" at Skifteretten har "talt" !!!

Der er åbenbart forskel på forskel på bedemænd - eller
omstændighederne. Da min mor døde for nylig skulle min far ikke betale
bedemanden med det samme. Men kunne vente til bobehandling eller hvad
det nu hedder med skifteretten.

Jørgen Linde Sørensen
(den anførte mail-adresse er gyldig - - -
- - - i hvert fald da dette indlæg blev postet

Fra : Jørgen Linde Sørense~

Dato : 19-04-03 22:13

alexbo skrev:

>Bankindestående bliver indefrosset, men ellers sker der ingenting.

Vist ikke altid i praksis. Jeg har også forstået det sådan - og fået
den opfattelse at det også gælder fælles konti når den ene halvdel af
det ægtepar dør.

Men i en aktuel sag (min mors dødsfald lige inden jul) spærrede banken
_ikke_ den fælles konto. Min far kunne således fortsat hæve på
kontoen.

Jeg formoder at banken i så tilfælde løber en (kalkuleret/vurderet)
risiko. Hvis der bliver gjort indsigelse fra nogle arvinger (f.eks.
særbørn), og der er sket uretmæssig udtræk, hænger banken vel på et
erstatningskrav?

Fra : Carsten Riis

Dato : 21-04-03 14:29

"Jørgen Linde Sørensen" wrote:

> [...]
> risiko. Hvis der bliver gjort indsigelse fra nogle arvinger (f.eks.
> særbørn), og der er sket uretmæssig udtræk, hænger banken vel på et

Som de så straks sender videre til den som hævede pengene.