Tag dog at opfør jer som voksne!!
Fra : Jesper

Dato : 18-04-03 18:21

omkring emnet udenlandske slankepiller:

jeg spurgte om der var nogen som kendte noget, til noget som måske virkede,
ikke fordi maria og lisbeth og hvad i ellers hed, skulle komme op og "
slås"..... jeg troede denne gruppe var til, sådan at man kunne dele viden
omkring sundhed ect. ikke en boksering!!!!
mvh. Jesper

Fra : TM

Dato : 18-04-03 18:41

Jesper wrote:
> [...]
> komme op og " slås"..... jeg troede denne gruppe var til, sådan at
> man kunne dele viden omkring sundhed ect. ikke en boksering!!!!

Hej Jesper

Jeg tror, at det dybest set, er det, vi forsøger ved at prøve at løsne op
for den dårlige stemning i gruppen.

Håber, du får svar på dine spørgsmål - uden at skulle igennem flere
"slåskampe".
Der sidder garanteret en masse kompetente folk derude, som sikkert MEGET
gerne vil hjælpe....hvis de ellers kan få lov!!!!!!!!!

/Tina

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 18-04-03 21:39

"Jesper" <jnb83@mail.dk> skrev i en meddelelse

> jeg troede denne gruppe var til, sådan at man kunne dele viden
> omkring sundhed ect. ikke en boksering!!!!

Gruppen er beregnet til at dele både viden og meninger om slankerelevante
emner. Der er ingen krav om, at man ikke må være uenige, så diskussion er
også helt OK.

Mvh Lisbeth

Fra : Martin San.

Dato : 19-04-03 02:42

Jesper wrote:
> jeg spurgte om der var nogen som kendte noget, til noget som måske
> virkede
[...]

Jeg kender noget som sandsynligvis virker. Men det har ikke noget med de
udenlandske piller at gøre, som du snakker om.
Hvis du har et BMI på over 27, så kan din læge ordinere "Reductil" kapsler
til dig, forudsat du ikke har forhøjet blodtryk og at en blodprøve er i
orden.

De er dyre (765 kr. for 1 måneds forbrug for 10 mg pakken - jeg ved ikke
hvad 15 mg koster), men personligt har jeg aldrig prøvet noget så effektivt
før (jeg har prøvet Letigen og Xenical før), men med Reductil har jeg tabt
1,5 kg pr. uge over de sidste knap 3 uger. Endda uden nogen form for motion
og med stillesiddende arbejde. De øger forbrændingen og nedsætter appetiten,
og jeg har ingen nævneværdige bivirkninger.

Det var lidt om mine erfaringer med produktet.
Måske kan du bruge dem i stedet for alt besværet med at skaffe de andre
piller fra USA.

MVH Martin

Fra : Frederiksen

Dato : 20-04-03 07:21

> [...]
> slås"..... jeg troede denne gruppe var til, sådan at man kunne dele viden
> omkring sundhed ect. ikke en boksering!!!!

Det er faktisk det, vi arbejder for - altså at få en gruppe
omkring slankeemner til at fungere.

Mvh Maria

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 21-04-03 17:28

Frederiksen wrote:

> Det er faktisk det, vi arbejder for - altså at få en gruppe
> omkring slankeemner til at fungere.

se her troede jeg jo egentlig det første skridt på vejen var at genopbygge
fundatsen således at den passede til gruppen....
men det har desværre vist sig at kvæulanter altid finder en vej, og det
synes jeg er lidt sørgeligt, da gruppen ellers er et kanont sted at være....

--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 21-04-03 18:19

"Sabina Hertzum" <sabina@SPAMmandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> men det har desværre vist sig at kvæulanter altid finder en vej, og det
> synes jeg er lidt sørgeligt, da gruppen ellers er et kanont sted at
være....

Det ville være fremmende for en god tone i gruppen at undlade at kalde
deltagere i debatten for kværulanter. Uanset hvor trælse deres meninger end
er i ens øjne.

Mvh. Lisbeth

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 21-04-03 18:23

Lisbeth Jacobsen wrote:
> [...]
>
> Det ville være fremmende for en god tone i gruppen at undlade at kalde
> deltagere i debatten for kværulanter. Uanset hvor trælse deres

har jeg nævnt nogen navne??
det var såmænd bare en generel betegnelse, ikke møntet på nogen speciel....

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 21-04-03 18:46

> har jeg nævnt nogen navne??
> det var såmænd bare en generel betegnelse, ikke møntet på nogen
> speciel....

Nej.. du har ikke nævnt navne. Du har derfor tilkendegivet, at hvemsomhelst
der blander sig i debatten på en måde, der ikke passer dig, risikerer at
blive betegnet som kværulant.

Det vil være fremmende for en god og sober tone ikke at bruge nedsættende
betegnelser om forhenværende, nutidige eller kommende deltagere i gruppen.

Mvh. Lisbeth

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 21-04-03 18:50

Lisbeth Jacobsen wrote:

> Nej.. du har ikke nævnt navne. Du har derfor tilkendegivet, at
> hvemsomhelst der blander sig i debatten på en måde, der ikke passer
> dig, risikerer at blive betegnet som kværulant.

wow det var godt nok imponerende at du kunne få det ud af min simple
sætning..... men fred være med det, det er dog ikke sådan jeg opfatter
det.....

> Det vil være fremmende for en god og sober tone ikke at bruge
> nedsættende betegnelser om forhenværende, nutidige eller kommende
> deltagere i gruppen.

ja men det har du da ret i, men på den anden side så fremmer det også god og
sober debt at forholde sig til det forhåndværende emne i stedet for at
bevidst provokere og presse ting ned over debatten som ikke er tiltænkt
den....

Fra : Carsten Riis

Dato : 21-04-03 18:45

Lisbeth Jacobsen wrote:

> Det ville være fremmende for en god tone i gruppen at undlade at kalde
> deltagere i debatten for kværulanter. Uanset hvor trælse deres meninger end
> er i ens øjne.

Skulle man være så fræk og sparke til en flok hunde, så er det altså kun
de hunde som bliver ramt af sparket, der giver lyd fra sig.

På jævnt dansk: Følte du dig tiltalt? Hvis ja, hvad fortæller det dig om
din debatteknik og er det noget du vil fastholde eller ændre?

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
http://www.bloddonor.dk

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 21-04-03 18:59

"Carsten Riis" <cr@carben.dk> skrev i en meddelelse

> Skulle man være så fræk og sparke til en flok hunde, så er det altså kun
> de hunde som bliver ramt af sparket, der giver lyd fra sig.

Du følger vist ikke rigtig med i de grupper, hvor du ellers poster?
Specielt de seneste dage har du ellers kunnet set masser af tilfælde - i de
grupper jeg ved du deltager i - hvor andre end netop de ramte hunde har
snappet efter køtere, der beklageligvis ikke kan finde ud af at lege med
bolden.

Mvh. Lisbeth

Fra : Carsten Riis

Dato : 21-04-03 19:29

Lisbeth Jacobsen wrote:

> [...]
> grupper jeg ved du deltager i - hvor andre end netop de ramte hunde har
> snappet efter køtere, der beklageligvis ikke kan finde ud af at lege med

Og de går begge med blå slips.

På jævnt dansk: Hvad snakker du om?

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 21-04-03 20:39

> På jævnt dansk: Hvad snakker du om?

At du i de grupper du plejer at færdes i kan se adskillige friske eksempler
på, at mange andre end de ramte hyler op, når folk ikke kan nære sig for at
tale nedsætttende om andre.

Mvh. Lisbeth

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 21-04-03 20:56

Lisbeth Jacobsen wrote:
> [...]
> eksempler på, at mange andre end de ramte hyler op, når folk ikke kan
> nære sig for at tale nedsætttende om andre.

det handler jo ikke kun om at tale nedsættende om individer, men om at have
en tone der provokerer og rammer andre.... råber du ind i en flok mennesker
risikerer du altså at flere svarer tilbage end dem du lige sigtede på....
det er risikoen ved at debattere i offentlige fora.....

i en flok hunde vil der også være dem der beskytter de andre, og derved kan
du ikke altid regne med at det kun er de ramte hunde der bider....

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 21-04-03 21:40

> råber du ind i en flok mennesker
> risikerer du altså at flere svarer tilbage end dem du lige sigtede på....
> det er risikoen ved at debattere i offentlige fora.....

Er det ikke lige præcis FORDELEN ved at diskutere i et offentligt forum! At
du får andre reaktioner og reaktioner fra andre, end dem du regner med.

Herinde vil slankerådene og debatten af samme grund byde på andet og meget
mere, end man måske forventer.

Mvh. Lisbeth

Fra : KatjaStrofen

Dato : 21-04-03 21:45

"Lisbeth Jacobsen" <jacobsenlisbeth@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Er det ikke lige præcis FORDELEN ved at diskutere i et offentligt forum!
At
> du får andre reaktioner og reaktioner fra andre, end dem du regner med.

Klart et fora skal ikke kun være fyldt med medløbere! - men nogle gange
virker det der modsattrip voldsomt påtaget! - og ligegyldig om man er enig
eller ej, så taler man pænt.. og det er der altså nogle herinde der har
voldsomt svært ved. - selvom ordene er sobre, betyder det ikke, at tonen er
acceptabel.

Katja

Og ja, den var rettet mod en bestemt!

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 21-04-03 21:54

Lisbeth Jacobsen wrote:
> [...]
>
> Er det ikke lige præcis FORDELEN ved at diskutere i et offentligt
> forum! At du får andre reaktioner og reaktioner fra andre, end dem du

jo men hvis man forventer at få venlige besvarelser og personlige råd, og i
stedet bliver dunket oven i hovedet med videnskabelige udtalelser som ikke
altid bakkes ordentligt op, så er det altså ikke altid positivt at skrive
herinde.... og så kan jeg godt forstå at mange bliver afskrækket..... de
kommer hertil i forventning om en positiv atmosfære, og privatpersoners
erfaringer, og bliver i stedet presset og skubbet tilbage i det
"almindelige" system som de efterhånden føler svigter dem....

> Herinde vil slankerådene og debatten af samme grund byde på andet og
> meget mere, end man måske forventer.

desværre har nogle skribenter en tendens til at ville bruge gruppen som en
kæphest for private holdninger og videnskabelige tilsagn....
langt størstedelen der spørger herinde beder jo om personlige _erfaringer_,
ikke om videnskabelige udredninger, som de jo godt kan finde andre
steder.....

det videnskabelige har skam også plads herinde, men skribenterne der udtaler
dem, bør måske være mere kritiske med hvornår det er på sin plads at bringe
det frem til lyset.... hvorfor dunke folk oven i hovedet med udredninger om
feks suppekurens dårligheder gang på gang, i stedet for blot at henvise til
de utallige debatter om emnet der efterhånden har været?
hvorfor ikke bevare den sunde skepsis i hinanden og acceptere at vi alle bør
tage ansvar for os selv?
mener man et råd er uhensigtsmæssigt så sig det, men mener man et spørgsmål
er dumt, så synes jeg man bør holde fingrene fra tasten, ud fra devisen "der
findes ingen dumme spørgsmål, kun dumme svar".......

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 21-04-03 22:47

> jo men hvis man forventer at få venlige besvarelser og personlige råd,

Det forventer vist alle! Og det får de fleste som regel.

Problemet er primært - og det ses især i denne gruppe - at der sættes
lighedstegn mellem uvenlighed og uenighed

> og i stedet bliver dunket oven i hovedet med videnskabelige
> udtalelser som ikke altid bakkes ordentligt op,

Hvis man KUN vil have personlige erfaringer og venlige rygklappere, skal man
finde en mere privat/lukke mailingsliste.

Vil man KUN have eksperters udsagn, skal man nøjes med at spørge
eksperterne.

Spørger man herinde, må man leve med, at man kan få både den ene og den
anden slags svar. Og det gælder jo for os alle. Det er altså ikke kun "synd"
for dem, der foretrækker "personlige erfaringer"

> [...]
> erfaringer, og bliver i stedet presset og skubbet tilbage i det
> "almindelige" system som de efterhånden føler svigter dem....

Kan man ikke svømme, skal man ikke kaste sig ud på 4 meter dybt vand.
Kan man ikke tåle uenighed, skal man IKKE deltage i et offentligt
debatforum.

Dette er ikke kun et forum for privatpersoners intime og uforpligtende snak.
Og ejheller kun et forum for videnskabsfolk, eksperter eller folk, der bare
gerne vil have andet og mere end ammestuesnak. Det er et forum for det hele!

Stødes man af, at der findes mennesker, for hvem det er vigtigt, om det er
andet og mere end myter og ammestuesnak, der udveksles, så tror jeg man vil
befinde sig langt bedre i nogle af de mange mere intime mailinglister, der
findes, hvor tonen er mere venindeagtig, privat og støttende.

Dette ER imidlertid et offentligt forum, hvor folk må forvente, tolerere og
tåle både det "videnskabelige" og de uvidenskabelige personlige meninger.
Samt uenighed. Også i et sådant omgang, at det kan tage dage, før røgen
lægger sig.

> langt størstedelen der spørger herinde beder jo om personlige
_erfaringer_,
> ikke om videnskabelige udredninger, som de jo godt kan finde andre
> steder.....

De må leve med, at de spørger i øst og måske også - eller måske kun - får
svar fra vest.

De mere lukkede maillinglister er et langt bedre forum, hvis man vil nøjes
med uimodsagte personlige meninger uden skelen til, om der er hold i dem
eller ej.

> [...]
udtaler
> dem, bør måske være mere kritiske med hvornår det er på sin plads at

Det er altid på sin plads. Mener man andet, er man gået galt i byen.

> hvorfor dunke folk oven i hovedet med udredninger om
> feks suppekurens dårligheder gang på gang, i stedet for blot at henvise
til
> de utallige debatter om emnet der efterhånden har været?

Hvorfor ikke bare springe over det, man ikke kan bruge.
Vil man kun have opskriften, så tag den og lad resten ligge.
Ingen er tvunget til at læse eller deltage i en mere hardcore faktuel debat
om suppekur!

> hvorfor ikke bevare den sunde skepsis i hinanden og acceptere at vi alle
bør
> tage ansvar for os selv?

Ja. Enig! Men hvis man i sit inderste er overbevist om, at man har ansvar
for sig selv og sine valg, så behøver andres uenighed eller anderledes
meninger og valg ikke at være til gene!

Mvh. Lisbeth

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 21-04-03 23:29

Lisbeth Jacobsen wrote:
> "Sabina Hertzum" <sabina@SPAMmandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> Det forventer vist alle! Og det får de fleste som regel.

det lader det jo ikke til længere... efterhånden viser den seneste debat at
de fleste forventer en negativ tone og ubehøvlede svar, og derfor flygter
folk fra gruppen, hvilket jeg ikke klandrer dem...

> Problemet er primært - og det ses især i denne gruppe - at der sættes
> lighedstegn mellem uvenlighed og uenighed

måske, men indimellem kan uenighed nemt camufleres som provokation, især når
den uenighedsskabende part kommer med udtaleleser, som reelt nemt kan bakkes
op af henvisninger og deslige, men ikke bliver det.
man bør nok tage op til overvejelse hvordan ens tone bliver modtaget... når
flere i samme sammenhæng udtaler at en bestemt person er ubehøvlet og
ubehagelig, bør denne person så ikke se lidt på den type svar personen
giver?

eller skal der endnu engang påråbes at flertallet af udtalelserne i gruppen
ikke er enslydende med gruppens overordnede holdning?

> [...]
> den anden slags svar. Og det gælder jo for os alle. Det er altså ikke
> kun "synd" for dem, der foretrækker "personlige erfaringer"

hvem siger det er synd??
jeg siger blot at jeg godt forstår de der specifikt spørger om private
erfaringer med bestemte produkter, bliver skræmt væk af videnskabelige
udtalelser.... det er jo ikke det de spørger om...
og især når disse videnskabelige udtalelser leveres på en måde så de føles
som provokation, løftede pegefingre og dunk i knolden.....

> Kan man ikke svømme, skal man ikke kaste sig ud på 4 meter dybt vand.
> Kan man ikke tåle uenighed, skal man IKKE deltage i et offentligt
> debatforum.

der er ikke tale om at man ikke kan tåle uenighed, der er tale om at enkelte
individer ikke kan tåle at høre om feks positive erfaringer med
utraditionelle løsninger..... så bliver der straks hevet videnskab frem, som
om det er her løsningen til alt skal findes.......

> [...]
> eksperter eller folk, der bare gerne vil have andet og mere end
> ammestuesnak. Det er et forum for det hele!

enig..... men der er en tid og en placering til begge dele.....

> [...]
> tror jeg man vil befinde sig langt bedre i nogle af de mange mere
> intime mailinglister, der findes, hvor tonen er mere venindeagtig,

hvorfor skal man begrænses??
hvorfor kan der ikke være plads til begge dele her i gruppen??
myter og ammestuesnak har jo hjulpet visse mennesker ellers havde de jo
næppe overlevet ikk?

> [...]
> tolerere og tåle både det "videnskabelige" og de uvidenskabelige
> personlige meninger. Samt uenighed. Også i et sådant omgang, at det

desværre viser erfaringen efterhånden at "røgen" efter en sådan uenighed
blandt "paragrafrytterne" og "de alternative" efterlader dønninger der
skaber uro i de usetes rækker.... og tilsyneladende skræmmer det nyankomne i
en sådan grad at de ikke føler sig trygge ved at komme i dette forum.....
det synes jeg er tankevækkende, i og med at det bør være et forum for alle,
og ikke kun for en lukket forsamling.....

> De må leve med, at de spørger i øst og måske også - eller måske kun -
> får svar fra vest.

jamen hvad kan man så bruge et svar fra nord til??
hvorfor er det så svært for visse mennesker at forholde sig til emnet der
bliver spurgt om?

> De mere lukkede maillinglister er et langt bedre forum, hvis man vil
> nøjes med uimodsagte personlige meninger uden skelen til, om der er
> hold i dem eller ej.

nu er det ikke alle det er forundt at finde de lukkede mailinglister, og
hvis de kommer her og spørger, synes jeg da at vi "gamle" bør tage imod nyt
blod med kyshånd, frem for at skræmme dem væk som en flok olme gamle
tyre....... efterhånden er denne gruppe blevet en smule indspist, og de få
nye der kommer til flygter jo skrigende væk......

> Det er altid på sin plads. Mener man andet, er man gået galt i byen.

rart at vi er enige på det punkt....

> [...]
> Vil man kun have opskriften, så tag den og lad resten ligge.
> Ingen er tvunget til at læse eller deltage i en mere hardcore faktuel

nu er usenet jo sådan indrettet at man ikke helt kan sortere... man er
nærmest tvunget til at i det mindste skimme alle indlæg igennem for at vide
om der er noget af brugbar karakter..... derfor er det altså ikke altid lige
nemt blot at overse visse indlæg........

> Ja. Enig! Men hvis man i sit inderste er overbevist om, at man har
> ansvar for sig selv og sine valg, så behøver andres uenighed eller
> anderledes meninger og valg ikke at være til gene!

uenighed er altid til gene på en eller anden vis, provokation er enddog
meget generende for debattører der forsøger at holde debatten på et
afslappet plan....
hvorfor kan en videnskabelig debattør ikke lade den alternative træffe sine
egne valg?? hvorfor skal der presses videnskabelig debat ned over et
alternativt spørgsmål?
vil folk have de videnskabelige ting på bordet bliver der jo også spurgt
direkte til det, og sjovt nok, hvis du bemærker så er der ikke nogle af de
alternative der blander sig der......

forstår du hvor jeg vil hen?

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 22-04-03 16:41

> det lader det jo ikke til længere... efterhånden viser den seneste debat
> at de fleste forventer en negativ tone og ubehøvlede svar, og derfor
> flygter folk fra gruppen, hvilket jeg ikke klandrer dem...

Påstanden om, at folk flygter, har intet på sig. At den er set gentaget
flere gange på det seneste bliver den ikke mere rigtig af.

Der kommer flere og flere indlæg. Markant flere endda.

I 2001 var der i gennemsnit 137 indlæg om måneden i gruppen.
I 2002 var det steget til 316 indlæg om måneden.
Og indtil videre ligger gennemsnittet for 2003 på 454 indlæg om måneden.

Uanset hvilken måned man kigger på, er der flere indlæg end tilsvarende
måned året før.

Der skal nok være nogle, der kigger ind og går igen. I hvilket omfang det
forekommer kan vi kun gætte om.

> måske, men indimellem kan uenighed nemt camufleres som provokation

Man bestemmer selv om man lader sig provokere. Og når det ligefrem står så
galt til, at nogen lader sig provokere af ønsker om fakta og dokumentation,
er provokation umulig at undgå.

> [...]
> når flere i samme sammenhæng udtaler at en bestemt person er
> ubehøvlet og ubehagelig, bør denne person så ikke se lidt på den type

Der findes næppe nogen mennesker, der ikke overvejer deres tone, når de
anklages for at være ubehøvlede og ubehagelige.

> jeg siger blot at jeg godt forstår de der specifikt spørger om private
> erfaringer med bestemte produkter, bliver skræmt væk af videnskabelige
> udtalelser.... det er jo ikke det de spørger om...

Folk, der spørger til private erfaringer med bestemte produkter, får venlige
svar. Sådanne spørgsmål reageres der kun i begrænset omfang på med
"videnskabelige" udtalelser.

Men som jeg har skrevet før... dette er et forum, hvor man må forvente
alverdens former for svar. Spørger man til personlige erfaringer med et
produkt må man derfor leve med, at der måske også kommer en helt anden type
svar.

> [...]
som
> om det er her løsningen til alt skal findes.......

Der er med andre ord plads til båder myterne, ammestuesnakken og det mere
faktuelle.

> hvorfor skal man begrænses??
> hvorfor kan der ikke være plads til begge dele her i gruppen??

Her bør man kun lade sig begrænse af gruppens fundats.

> og tilsyneladende skræmmer det nyankomne i
> en sådan grad at de ikke føler sig trygge ved at komme i dette forum.....

Hvis man føler sig utryg ved at deltage i en offentlig debat, findes der
mere lukkede grupper med en helt anden tone. Og hvor er det dejligt, at der
findes så vidt forskellige tilbud.

Personligt kunne jeg ikke drømme om at hoppe ind i en mailingliste, hvor
tonen er baseret på intimitet, gensidig støtte og personlig opmuntring - og
insistere på videnskabelighed og kolde facts. Tilsvarende må man - om man
vil deltage i denne gruppe - affinde sig med, at grænsen sættes af
fundatsen.

> jamen hvad kan man så bruge et svar fra nord til??

Det er ikke alle svar man kan bruge.

> hvorfor er det så svært for visse mennesker at forholde sig til emnet der
> bliver spurgt om?

Hvorfor er det svært for visse mennesker at acceptere, at livet er
mangfoldigt, at mennesker er forskellige og at ting kan anskues på mange
måder?

> [...]
nyt
> blod med kyshånd, frem for at skræmme dem væk som en flok olme gamle

Mig bekendt er der ingen herinde, der har til hensigt at skræmme nogen væk.
Men sidst jeg så en garvet bruger forsøge at kyse en nyankommen, var jeg i
øvrigt den eneste, der forsvarede vedkommendes ret til at blande sig på lige
fod med de gamle brugere.

> nu er usenet jo sådan indrettet at man ikke helt kan sortere...

Korrekt. Og bryder man sig ikke om det, skal man ikke bruge usenet. Men man
kan selv vælge, om man vil lade provokere/irritere af det, der ikke lige
passer en. Og enten deltager man så i debatten eller man ignorerer den.

> uenighed er altid til gene på en eller anden vis,

Den holdning er roden til mange problemer herinde.

> forstår du hvor jeg vil hen?

Ja. Men jeg forstår ikke, du vil derhen!

Mvh. Lisbeth

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 22-04-03 19:50

Lisbeth Jacobsen wrote:
> [...]
> måneden.
>
> Uanset hvilken måned man kigger på, er der flere indlæg end

jamen hvor mange af de ny tilkomne bliver i gruppen??
hvor mange af de gamle er efterhånden gået død i den?
du kan komme med så mange tal du vil, men det er nu engang de udtalelser der
kommer i gruppen der vægter mest i min bog, især fordi jeg , trods
statistikken, kan se der er noget om snakken

> Man bestemmer selv om man lader sig provokere. Og når det ligefrem
> står så galt til, at nogen lader sig provokere af ønsker om fakta og
> dokumentation, er provokation umulig at undgå.

hvorfor??
hvorfor kan kvæulanterne ikke bare lukke tastaturet ned og lade være med at
blande sig i en debat, bare fordi de får et kick ud af det??
desuden er det jo ikke kun ønsker om fakta der provokerer, men lige så meget
pladren løs om alle de negative ting ved diverse holdninger og tanker......

> Der findes næppe nogen mennesker, der ikke overvejer deres tone, når
> de anklages for at være ubehøvlede og ubehagelige.

sjovt for de individer der påtales her i gruppen lader til at lade
bemærkningerne stå overhørt.....

> Folk, der spørger til private erfaringer med bestemte produkter, får
> venlige svar. Sådanne spørgsmål reageres der kun i begrænset omfang
> på med "videnskabelige" udtalelser.

dokumenter?

> [...]
> alverdens former for svar. Spørger man til personlige erfaringer med
> et produkt må man derfor leve med, at der måske også kommer en helt

hvorfor?? bør vi som gruppe ikke have respekt nok for hinanden til ikke at
kvæulere, bare for at kvæulere?

> Der er med andre ord plads til båder myterne, ammestuesnakken og det
> mere faktuelle.

nej det er der jo åbenbart ikke når de alternative føler sig presset ud, ene
og alene af vedholdende pladren løs.....
hvad der BØR være er en helt anden snak....

> Her bør man kun lade sig begrænse af gruppens fundats.

men det viser sig jo at det ikke kun er det der begrænser nye
skribenter...... gamle skribenter der kender gruppen, bør have respekt nok
for de nye til at give dem en smule plads at udvikle sig på....

> Hvis man føler sig utryg ved at deltage i en offentlig debat, findes
> der mere lukkede grupper med en helt anden tone. Og hvor er det
> dejligt, at der findes så vidt forskellige tilbud.

igen, det er ikke forbeholdt alle at kunne finde disse fora.....

> [...]
> opmuntring - og insistere på videnskabelighed og kolde facts.
> Tilsvarende må man - om man vil deltage i denne gruppe - affinde sig

vil du hellere være et sted hvor tonen er sat til stridigheder,
ubehøvletheder og kolde facts?
eller hvad med et sted der kan rumme begge dele?

> Det er ikke alle svar man kan bruge.

nej, men hvorfor skrive et svar der ikke er relevant?

> Hvorfor er det svært for visse mennesker at acceptere, at livet er
> mangfoldigt, at mennesker er forskellige og at ting kan anskues på
> mange måder?

det handler ikke om forskellige anskuelser til et emne, men om at enkelte
ikke anskuer emnet ud fra de kriterier der er stillet.....

> [...]

> Men man kan selv vælge, om man vil lade provokere/irritere af det,
> der ikke lige passer en. Og enten deltager man så i debatten eller

nemt for dig, en garvet usenetbruger, at sige... for nye skribenter er det
ikke helt så nemt, og det bør gamle skribenter tage hensyn til, hvilket der
også anmodes om i de grundlæggende regler for usenet........

> Den holdning er roden til mange problemer herinde.

ellers er det blot et spørgsmål om fortolkning som så ofte før..... hvad en
opfatter som uenighed, opfatter mange andre som provokationer...

> Ja. Men jeg forstår ikke, du vil derhen!

nok fordi at det endnu engang har vist sig at en debat har taget en drejning
der er uønsket......

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 22-04-03 21:08

> du kan komme med så mange tal du vil, men det er nu engang de
> udtalelser der kommer i gruppen der vægter mest i min bog, især fordi
> jeg , trods statistikken, kan se der er noget om snakken

Hvordan kan du se det?

Jeg har kun set et par stykker, der har meldt ud, at de ikke vil deltage på
grund af stemningen. Jamen herrejøsses da.... Sådanne udmeldinger ses
jævnligt i alle grupper - og en enkelt svale eller to gør ingen sommer.

> hvorfor kan kvæulanterne ikke bare lukke tastaturet ned
> og lade være med at blande sig i en debat, bare fordi de
> får et kick ud af det??

Du og jeg tilhører begge den race, som mange vil betegne som kværulanter *G*
og vi er afgjort ikke de eneste af slagsen i gruppen.

Hvorfor deltager DU?
JEG deltager, fordi jeg synes det er kanonspændende at udveksle meninger med
andre om emner, der interesserer mig.

> desuden er det jo ikke kun ønsker om fakta der
> provokerer, men lige så meget
> pladren løs om alle de negative ting ved diverse
> holdninger og tanker......

Du bidrager selv flittigt med negative vibrationer... såsom hyppig jammer
over "dårlig stemning i gruppen".

> sjovt for de individer der påtales her i gruppen lader
> til at lade bemærkningerne stå overhørt.....

Hvilket ikke betyder, at de ikke har OVERVEJET kritikken!

> hvorfor?? bør vi som gruppe ikke have respekt nok for
> hinanden til ikke at kvæulere, bare for at kvæulere?

Jeg mener ikke, at nogen "kværulerer for at kværulerer."
Jeg tror folk deltager i den bedste mening - fordi de er engagerede i emnet.

> igen, det er ikke forbeholdt alle at kunne finde disse
> fora.....

Søg .. og du skal finde.
Spørg .. og der kommer ofte et hjælpende svar.

> vil du hellere være et sted hvor tonen er sat til
> stridigheder,

Jeg oplever ikke debat som stridigheder.

> nej, men hvorfor skrive et svar der ikke er relevant?

Folk skriver kun indlæg, de synes er relevante.
Det du poster, mener du vel også er relevant?

> hvad en opfatter som uenighed, opfatter mange andre som
> provokationer...

Ja.

Mvh. Lisbeth

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 22-04-03 21:59

"Sabina Hertzum" <sabina@SPAMmandezonen.dk> skrev i en meddelelse

Jeg glemte lige at reagere på dine krav om dokumentation for to påstande.

Du bad mig dokumentere min påstand om, at folk, der spørger til private
erfaringer med bestemte produkter, får venlige svar. At sådanne spørgsmål
reageres der kun i begrænset omfang på med "videnskabelige" udtalelser.

Dokumentationen finder du ved at søge på Reductil, Letigen, Herbalife etc.
og se, hvordan der spørges og svares.

Du bad mig tillige dokumentere min påstand om, at sidst jeg så en garvet
bruger forsøge at kyse en nyankommen, var jeg den eneste, der forsvarede
vedkommendes ret til at blande sig på lige fod med de gamle brugere.

Kritikken af den nyankomne kom i en debat om, hvad der smagte godt og skidt.
Vedkommende - altså den nye bruger - havde tilladt sig at mene, at en
bestemt ingrediens var ulækker, hvilket fik en garvet bruger af denne gruppe
til at rase mod hende:

"En tilfældig person kommer ind (vel og mærke en person som ikke har skrevet
herinde før) og mener noget om mad, som vedkommende ikke aner, hvordan
smager."

Bemærkningen i parantes er overflødig og uhøflig. Det er nemlig aldeles
irrelvant for ens mening og deltagelse i gruppen, om man er ny eller gammel
bruger af gruppen, om man har skrevet her før eller ej.

Debatten kan hentes frem via Google, hvis nogen gider se den igen.
http://makeashorterlink.com/?C1AB25D44

Mvh. Lisbeth

Fra : Carsten Riis

Dato : 21-04-03 20:52

Lisbeth Jacobsen wrote:

> [...]
> på, at mange andre end de ramte hyler op, når folk ikke kan nære sig for at

Eksempler tak.

Jeg forstår godt hvad du mener, men mindes ikke sådanne situationer
fornyelig (de sidste 14-20 dage)

(vi skal vist over i en anden gruppe, da det vist er ret off-topic
herinde. jeg futter til news:dk.snak.snik)