ISDN1 uden dyrt abonnement?
Fra : Flemming

Dato : 18-04-03 16:03

Hej

Et lidt gammeldags spørgsmål...

Jeg har i øjeblikket en internetforbindelse jeg etablerer gennem et 28.8
kbps modem. Dette går jeg lidt for langsomt og jeg vil gerne etablere en
hurtigere forbindelse.

Der er jo alt det nye internetgrej, men jeg har ingen interesse i at betale
for noget abonnement der koster 200 kr og opefter pr. måned. Jeg bruger kun
netforbindelsen til min netbank, email og informationssøgning.

Er der nogen der ved noget nærmere om ISDN (med 1 linie og ikke 2 linier)
kan etableres hos en udbyder uden at betale et decideret abonnement på flere
hundrede kroner om måneden? På den måde kan jeg så få en forbindelse på 64
kbit/s der vil booste bl.a. min netbank betydeligt.

Jeg har kigget lidt på ISDN modemmer, men der er min opfattelse at disse
kræver et decideret abonnement hos diverse udbydere.

Jeg har ikke brug for nogen højere hastighed end 64-128 kbit/s.

Mit alternativ ville så være et 56.6 kbit/s modem, men ville dennes
kapacitet reelt blive udnyttet?

mvh

Martin

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 18-04-03 17:42

"Flemming" <ingen@ingenmandsland.com> wrote in message
> Et lidt gammeldags spørgsmål...
>
> Jeg har i øjeblikket en internetforbindelse jeg etablerer gennem et 28.8
> kbps modem. Dette går jeg lidt for langsomt og jeg vil gerne etablere en
> hurtigere forbindelse.

Okay

> [...]
kun
> netforbindelsen til min netbank, email og informationssøgning.

Nej, det er klart.

> [...]
> hundrede kroner om måneden? På den måde kan jeg så få en forbindelse på 64
> kbit/s der vil booste bl.a. min netbank betydeligt

Du skal have etableret en ISDN forbindelse hos din telefonudbyder....

Det koster hos TDC 30 kroner ekstra om måneden i forhold til en normal
analog linie... Men så har du også telefonen ledig når du er på nettet.
..
> Jeg har kigget lidt på ISDN modemmer, men der er min opfattelse at disse
> kræver et decideret abonnement hos diverse udbydere.

Næe... DU kan købe et brugt ISDN modem ret billigt, prøv at kigge i
markedsgrupperne... Der kan du vel finde et Diva eller Lasat Speed2 modem
for 100-200 kroner...

Jeg kan se du kalder op fra Get2net... Get2net understøtter helt fint ISDN..
Desuden er Get2net blevet kårret flere gange som den bedste Internetudbyder
med ISDN... Der skal ikke betales noget ekstra abonnement til
Internetudbydere for at benytte ISDN.. Men nu sparer lidt penge på opkald.
Da isdn kun tager ca. 2 sekunder. Mens analog tager omkring 30 sekunder.

> Jeg har ikke brug for nogen højere hastighed end 64-128 kbit/s.
>
> Mit alternativ ville så være et 56.6 kbit/s modem, men ville dennes
> kapacitet reelt blive udnyttet?

Nu er der vist ikke nogen specielle tilbud hos TDC for tiden, med
konvatering til ISDN... Men det har de tit, hvor man kan konvatere til ISDN
for 0 kroner.. Det koster da vist nok i øjeblikket fuld pris på 450
kroner...

Det er så gør det selv løsningeren... Hvis du har flere telefone i hustanden
med videre, skal der betales for en tekniker... Men ellers kan du kigge på:

http://privat.tdc.dk/artikel.php?dogtag=art_3924_4071

Fra : Flemming

Dato : 19-04-03 11:49

> Du skal have etableret en ISDN forbindelse hos din telefonudbyder....
>
> Det koster hos TDC 30 kroner ekstra om måneden i forhold til en normal
> analog linie... Men så har du også telefonen ledig når du er på nettet.

Det læste jeg også på TDC's sider, men det var min opfattelse at det var et
ekstra telefonabonnement plus 30 kr. Altså dobbelt abonnement plus 30 kr.
Men det er altså ikke tilfældet? Det er kun de 30 kr ekstra?

Er der ikke noget med at ISDN er en digital linie? Jeg har læst noget om, at
der er et gebyr på 450 kr hos TDC for konverteringen fra analog til digital?
Og så er der alt det der teknikerbesøg med NT boks osv. Det tager de jo
snildt 1000 kr. for, eller tager jeg fejl.

Kan jeg bare kontakte TDC og sige. "Hep, ich will sofort gern ISDN haben",
købe et ISDN modem og så kører showet med kun udgiften for modemet og de 30
ekstra kr. (og online tiden...)?

> [...]
ISDN
> for 0 kroner.. Det koster da vist nok i øjeblikket fuld pris på 450

Aha...der var de 450 kr, men er det så min eneste udgift til TDC? De
koverterer fra analog til digital for de 450 kr og så er det dé`t?

> [...]
hustanden
> med videre, skal der betales for en tekniker... Men ellers kan du kigge

og netop på denne side nævnes der om et ISDN abonnement hvor der betales
kvartalvis... Jeg kan ikke finde noget om hvordan de har løsning uden
abonnement.

For lige at runde af så selv jeg kan forstå det...
Jeg kontakter TDC eller Get2net og siger jeg gerne vil have ISDN. Det koster
så 450 kr. og afhængig af hvor mange telefoner jeg har i hustanden koster
det måske også en tekniker. Jeg køber et ISDN modem og dermed er jeg på
nettet med en hastighed der siger 64-128 kbit/s uden at jeg betaler for
noget abonnement?

Jeg beklager jeg skal have det skåret ud i pap. Det er elleres en meget fin
besvarelse du har givet mig.

- Martin (som skriver på Flemmings vegne)

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 19-04-03 13:51

> [...]
> Og så er der alt det der teknikerbesøg med NT boks osv. Det tager de jo
> snildt 1000 kr. for, eller tager jeg fejl.

Det koster vistnok 995,- inkl. tekniker

> [...]
> købe et ISDN modem og så kører showet med kun udgiften for modemet og de

Ja det koster 30 kroner ekstra i abo.

Du er altså ikke Online hele tiden, som fx ADSL... Du betaler menutpris
ligesom normal telefoni, for hver linie du benytter.

> For lige at runde af så selv jeg kan forstå det...
> Jeg kontakter TDC eller Get2net og siger jeg gerne vil have ISDN.

Ja, hvis du fx har dit telefonabonnem hos TDC, og dit Internet Abonnement
hos Get2net. Ville det være mest oplagt at konvatere hos TDC.. Hvis du
derimod har dit abonnemt hos Tele2, ville det være smartest at bestille
konvateringen hos Tele2/1001/get2net

Men du skal altså ikke tilmelde dig til ISDN hos din internetudbyder.. Det
klare dial-up puljen helt automatisk

> [...]
> det måske også en tekniker. Jeg køber et ISDN modem og dermed er jeg på
> nettet med en hastighed der siger 64-128 kbit/s uden at jeg betaler for

Ja, ud over de 30 kroner ekstra om måneden betaler du ikke mere i abonnement
end med alm. telefonabonnemt.. Men du betaler stadig minutpris, for det du
bruger nettet til.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-04-03 17:43

Flemming skrev:

>Er der nogen der ved noget nærmere om ISDN (med 1 linie og ikke 2 linier)
>kan etableres hos en udbyder uden at betale et decideret abonnement på flere
>hundrede kroner om måneden?

Ja. Du kan få et gratis abonnement og så kun betale telefonprisen
for den tid du kobler op. ISDN er en fin løsning til et lavt
forbrug. Du styrer i øvrigt selv om du vil køre 64 kb/s eller 128
kb/s, for det er et spørgsmål om hvilken kommando du giver dit
ISDN-modem.

Med ISDN-2 (det 'normale' ISDN) har man automatisk to
telefonlinjer ud af huset. Man vælger selv om man vil ringe til
to venner på én gang, surfe og kunne ringe samtidig eller surfe
med dobbelt hastighed.

>På den måde kan jeg så få en forbindelse på 64
>kbit/s der vil booste bl.a. min netbank betydeligt.

Den største fornøjelse vil umiddelbart være den korte
opkoblingstid på få sekunder.

>Jeg har kigget lidt på ISDN modemmer, men der er min opfattelse at disse
>kræver et decideret abonnement hos diverse udbydere.

Niks.

>Mit alternativ ville så være et 56.6 kbit/s modem, men ville dennes
>kapacitet reelt blive udnyttet?

Tja ... man kan forvente hastigheder fra 42'000 til 48'000 på
normale linjer, meget sjældent derover.

PS. Jeg har forresten et komplet ISDN-udstyr (modem, alm.
ISDN-telefon, trådløs ISDN-telefon, tyske manualer) liggende til
ingen nytte. Hvis det var noget kan du sende mig en mail.

--
Bertel

Fra : Anders S.

Dato : 19-04-03 09:46

128 koster jo dobbelt takst og så er de tlf. blokket da du bruger begge
linjer.

MVH
Anders

Fra : Tobias Nielsen

Dato : 19-04-03 10:58

"Anders S." <webmaster@fjerndetteblah.sikker-surf.dk> skrev i en meddelelse
> 128 koster jo dobbelt takst og så er de tlf. blokket da du bruger begge
> linjer.

Linierne ikke nødvendigvis blokeret. Med mit gamle Eicon Diva ISDN modem
hoppede den fint ned på en kanal når telefonen ringede, og tilbage på to når
der var lagt på (efter en firmware upgrade) Men om alle ISDN modems
understøtter dette skal jeg ikke kunne sige...

VH Tobias

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-04-03 12:13

Tobias Nielsen skrev:

> [...]
>der var lagt på (efter en firmware upgrade) Men om alle ISDN modems
>understøtter dette skal jeg ikke kunne sige...

Det tror jeg, men det kommer an på opsætningen. Mit Zyxel kan
fint klare det.

--
Bertel

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 19-04-03 12:18

"Tobias Nielsen" <tobias@tach.dk> skrev i en meddelelse
> Men om alle ISDN modems
> understøtter dette skal jeg ikke kunne sige...

De fleste multi-enheder (der både er modem og ab-adapter) kan gøre det.

--
Martin Højriis Kristensen - http://makr.starthotel.dk
Usenetstatistik 2002/2003 - http://www.f2.dk/ (TEST)

Fra : S. Sørensen

Dato : 19-04-03 10:40

> [...]
>
> Jeg har ikke brug for nogen højere hastighed end 64-128 kbit/s.
>
> Mit alternativ ville så være et 56.6 kbit/s modem, men ville dennes

Hvis du står og mangler noget ISDN udstyr så har jeg en bunke liggende af
varierende smag.
Send mig en mail så skal jeg grave det frem hvis du er interreseret og bor i
KBH's området.

Mvh

Steinbjørn Sørensen
Steinb(at)worldonline.dk